חדשות

"עושים פלאים" עם ילדים

חדשות30 בדצמבר 2018    2 דקות
0

ראש ההתמחות בחינוך המיוחד במכללת קיי לחינוך בבאר שבע ד"ר ניצן כהן, סיפרה בכנס במכללה איך הטכנולוגיה משנה חיים של בעלי מוגבלויות

"עושים פלאים" עם ילדים
"כל ילד שמצליח לתקשר, הוא עולם ומלואו". ד"ר כהן באירוע | צילום: עמותת "אייזק ישראל"

"בעבר, לא האמינו שילדים כמוהו יצליחו לקרוא; היום, אנחנו עושים פלאים". כך אמרה ראש ההתמחות בחינוך המיוחד במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע ד"ר ניצן כהן, בכנס על דרכי תקשורת חלופית לאנשים עם מוגבלויות, שהתקיים באחרונה במכללה.

כ-50 איש שמעון מד"ר כהן על מי שנזקקים לדרכי תקשורת שונה מהמוכר לאדם מן השורה. כך למשל, הם משתמשים בתמונות ואיורים מיוחדים, מחשבים, אייפדים, טלפונים חכמים ומכשירי פלט קולי, המאפשרים להם לעקוף את המוגבלות, ולתקשר עם הסביבה. האירוע נערך בשיתוף עמותת "אייזק ישראל", העוסקת בתקשורת תומכת חליפית (תת"ח) עבור אנשים עם קשיי דיבור חמורים, כגון חולי ALS ואוטיסטים, כאשר המטרה היא לחזק את השיח ואת השימוש בתת"ח בכל רחבי הנגב. השתתפו בו, מלבד כהן שיזמה את הכנס, גם נשיאת המכללה פרופ' לאה קוזמינסקי, יו"ר "אייזק ישראל" שרון שחם, מורות, קלינאיות תקשורת, מרפאות בעיסוק, בני משפחה ועוד.

היא הסבירה לנוכחים באירוע על המהפכה של דרכי התקשורת החליפית וכיצד הן מאפשרות לילדים לתקשר עם סביבתם. אחד מהם הוא סלימאן בן 8 מבירת הנגב, שיש לו מוגבלות שכלית התפתחותית בדרגה בינונית המשולבת עם CP. סלימאן אינו מדבר כלל, אך לדברי ד"ר כהן, "בזכות מכשירי העזר לתקשורת בהם הוא משתמש, כמו פלטים קוליים, אייפד ומחשב עם תוכנת תקשורת באמצעות מיקוד מבט, אנחנו מלמדים אותו לקרוא בצורה יעילה, כך שיוכל לתקשר עם החברה באופן עצמאי. אם בעבר הסתפקו בהקניית קריאה של מספר מצומצם של מלים, כיום עם השיפור בטכנולוגיה והרחבת הידע המקצועי, אנו עושים פלאים בתחום התקשורת".

כהן הוסיפה: "הכנס חשוב ביותר, מכיוון שהוא עוסק במתן פיתרונות לצורך הבסיסי ביותר של האדם: הצורך בתקשורת. אנחנו פועלים לעורר מודעות בדבר חשיבות השימוש בתת"ח, ולהסיר סטריאוטיפים בציבור, כגון המחשבה ששימוש בעזרים ימנע התפתחות דיבור. כל ילד שמצליח לתקשר, הוא עולם ומלואו. עלינו כאנשי חינוך, להפיץ את הבשורה, ולעזור לכמה שיותר ילדים עם מגבלות תקשורת".

ופרופ' קוזמינסקי סיכמה: "מכללת קיי מקדמת גישות לימוד חדשניות, וכמובן גם כאלה המיועדות לילדים עם מוגבלות. אני גאה לארח כאן במכללה כנס חשוב מעין זה, ולתת לו את החסות האקדמית. הפיתרונות הטכנולוגיים מאפשרים תקשורת גם לילדים, שבעבר לא היו יכולים לבטא את עצמם, ולשתף את סביבתם ברגשותיהם וברצונותיהם. כחברה מוטלת עלינו האחריות  ליצור סביבה מכילה, שבה כל אחד מרגיש שייך".

כתבות נוספות בחדשות

0

עוצמה נשית בחזית ובעורף

מאות השתתפו באירוע הצדעה לנשים שהתקיים בבאר שבע

חדשות21 במרץ 2024    דקה אחת
0

בת דור באר שבע חגגו את פורים

חדשות20 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה