חדשות

ספינות במדבר ה"רקפות"

חדשות7 בנובמבר 2018    דקה אחת
0

חרותות של ספינות ובעלי חיים מלפני כ-2,000 שנה נחשפו בבור מים עתיק באתר בו מוקמת שכונת "רקפות" באר שבע

ספינות במדבר ה"רקפות"
חריתות בסלע. חלק מהממצאים שהתגלו | צילום מסך: רשות העתיקות

מי החליט להשאיר את חותמו על קירות מאגר מים גדול מהתקופה הרומית, לפני כ-2,000 שנה? ל"שבע" נמסר, שחרותות של ספינות ובעלי חיים התגלו, באחרונה, בחפירות ארכיאולוגיות, שמקיימת רשות העתיקות בימים אלה בבאר שבע, במסגרת עבודות הכנה לשכונת "רקפות" העתידית, ביוזמת ובמימון החברה הכלכלית לפיתוח בירת הנגב.

המאגר, שהיקפו 5 על 5.5 מטרים, ועומקו מגיע לכ-12 מטרים, נראה בתחילה כמו שקע גדול באדמה. לאחר ניקוי ראשוני בחפירה, נחשפו מדרגות חצובות ומטויחות, שהובילו אל עומק המאגר. בטיח המכסה את פנים הבור, זיהו מנהלי החפירה, ד"ר דוידה אייזנברג-דגן ואבישי לוי-חברוני מהרשות, קווים חרותים. אומנם, רבים מהקווים היטשטשו עם הזמן, אך ניתן לראות, שהקווים הדקים שנחרתו מייצגים ספינות (לפחות 13), מלח ומספר בעלי חיים.

למרות שהמאגר נמצא מלא באדמת סחף, נראה שהוא היה פעיל ותוחזק עד לא מכבר. במילוי האדמה התגלו חרסים וגם תרמילים וחלקי נשק ממלחמת העולם הראשונה. רשות העתיקות והחברה הכלכלית פועלות לשימור מאגר המים ושרידי היישוב בשטח ציבורי פתוח בשכונה החדשה.

לדברי ד"ר דגן, מומחית לחרותות ואמנות סלע ברשות, "הספינות כוללות תיאורים של פרטים טכניים ופרופורציות בין חלקי הספינה, המרמזים על ידע ממשי בספנות. אופי בניית הבור וטיוחו מצביעים על כך שהבור נחצב, ככל הנראה, במאות ה-1 או ה-2 לספירה, וייתכן ששימש את תושבי האתר שהתגלה במרחק של כ-800 מטרים מהמאגר בידי ד"ר פביאן וד"ר כהן-ששון מהמחלקה לארכיאולוגיה, מקרא ומזרח קדום של אוניברסיטת בן גוריון בנגב".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה