חדשות

מתקני חנייה רובוטיים לאופניים בתחנות הרכבת

חדשות16 בספטמבר 2018    3 דקות
0

משרד התחבורה ו"רכבת ישראל" יציבו את המתקנים החדשניים, במטרה להגדיל את מספר רוכבי האופניים המגיעים לתחנות, ולהקטין את הצפיפות ברכבות

מתקני חנייה רובוטיים לאופניים בתחנות הרכבת
זה מה שיש כרגע. המתקנים ההולנדיים של הרכבת | צילום: דוברות "רכבת ישראל"

כמו באירופה: חניון רובוטי לאופניים יוקם גם בתחנת באר שבע צפון של "רכבת ישראל", כחלק מפיילוט, שייצא לדרך בחודשים הקרובים. ל"שבע" נמסר, שמשרד התחבורה, באמצעות הרכבת, פרסם באחרונה, מכרז להקמת חניונים רובוטיים לאופניים בתחנות הרכבת, זאת במסגרת פיילוט, שיזם שר התחבורה ישראל כץ, כדי לעודד נוסעים להגיע לתחנות באמצעות אופניים, מבלי להעלותם לרכבת.

העלאת האופניים לקרונות פוגעת לעתים, בשירות לנוסעי הרכבת, ומונעת מציבור בעלי המוגבלויות להשתמש בה, שכן רוכבי האופניים מעמידים לרוב את אופניהם בקרון המונגש, והדבר גורם לעיכובים ואיחורים של הרכבות ולקושי לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו.

השר כץ החליט על הקמת החניונים הרובוטיים לאופניים, בדומה לחניונים הקיימים במדינות מתקדמות באירופה, כמו גרמניה, צ'כיה, ספרד והולנד, במטרה להנגיש את הרכבת גם לרוכבי האופניים. לדבריו, עם הצלחת הפיילוט, יפרסם המשרד מכרזים להקמת חניונים רובוטיים בתחנות רכבת נוספות ברחבי הארץ. הזכיינים שיזכו במכרזים, יהיו אחראים על הקמה ותפעול של החניונים הרובוטיים. בשלב ראשון, יוקמו ארבעה חניונים, עיליים ותת קרקעיים, ברחבי הארץ: שני חניונים תת קרקעיים בתחנות תל אביב סבידור והרצלייה ושני חניונים עיליים בתחנות נתניה וכאמור באר שבע צפון.

החניון הרובוטי מאפשר ניצול אופטימלי של שטח החניון, הוא בטוח מגניבות ונזקים, אמין, ומאפשר שימוש מהיר וללא כוח אדם. החניון העילי מאפשר לאחסן עד 150 זוגות אופניים, והתת קרקעי כולל מקומות אחסון ליותר מ-200 זוגות. הפקדת האופניים בחניונים הרובוטיים תתבצע תוך 15 – 20 שניות בלבד. השימוש בחניון יתאפשר באמצעות אפליקציה ייעודית, אתר אינטרנט ושירות לקוחות טלפוני.

זיהוי בעל האופניים ייעשה דרך "רב קו" אישי או כרטיס האשראי. בחניונים יותקנו מצלמות לתיעוד הליך ההפקדה והשחרור של האופניים, וכן חיישנים לזיהוי מידות האופניים והתרעה על כל הפרעה אפשרית. השירות יינתן בחינם לנוסעי הרכבת, במשך 12 השעות הראשונות של השימוש, ולאחר מכן תעמוד העלות על שקלים בודדים.

ממחקר, שביצעה "רכבת ישראל" לקראת פרסום המכרז לחניונים הרובוטייים עולה, שמדי יום חול, בשעות העומס בבוקר, מגיעים כ-5,500 רוכבי אופניים לתחנות הרכבת, ומרביתם (4,500) עולים איתם לרכבות, מה שיוצר צפיפות רבה בקרונות. במחקר נצפו 63 רוכבי אופניים בתחנת באר שבע צפון ו-30 בלבד בבאר שבע מרכז, כאשר בתחנה הראשונה הוחנו במתקנים הייעודיים ההולנדיים שהציבה הרכבת 22 זוגות אופניים, בעוד בשנייה עשו זאת רק 4 רוכבים. אגב, בתחנת להבים רהט נצפו באותו מחקר רק 11 רוכבי אופניים. לא מכבר, יצאה "רכבת ישראל" ב"קול קורא", שיאפשר לחברות השכרת אופניים שיתופיים להציבם בסמוך לתחנות נבחרות, תוך הטבת מחיר ייעודית לנוסעי הרכבת.

מנהל אגף לוגיסטיקה ב"רכבת ישראל", שחר שוורץ, שביצע את המחקר ואחראי על התקנת השירותים לרוכבי אופניים בתחנות הרכבת: "אנו מברכים על הצמיחה בכמות הנוסעים ברכבת, ובכלל זה גם רוכבי האופניים, ופועלים רבות להנגשת תחנות לרוכבים, כמו גם להצבת שירותים משלימים, כגון מתקני ניפוח אוויר. המתקנים הרובוטיים יוצבו בשלב ראשון בהתאם לזמינות הקרקע והתפלגות הרוכבים בתחנות, כאשר בעתיד הם יורחבו לתחנות נוספות. אנחנו קוראים לרוכבי האופניים לעשות שימוש במתקנים ובשירותים המוצבים בתחנות, ולרכוב בזהירות".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה