חדשות

סוף לתאונות הגמלים?

חדשות24 במאי 2018    5 דקות
0

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה, השבוע, תקנות לסימון גמלים, המכונות "חוק הגמלים"

סוף לתאונות הגמלים?
גדר למניעת מעבר. הגדר החדשה | צילום: המועצה האזורית בני שמעון

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל ("המחנה הציוני"), אישרה השבוע, את תקנות מחלות בעלי חיים, שהגיש משרד החקלאות, העוסקות בסימון גמלים. ל"שבע" נמסר, שהתקנות גובשו לאחר שבאחרונה, אישרה הוועדה לקריאה ראשונה את הצעת חוק חובת סימון ופיקוח על בעלי חיים של ח"כ בצלאל סמוטריץ' ("הבית היהודי"), עליה חתומים ח"כיות וח"כים רבים נוספים.

בנוסף, אושרה גם לקריאה שנייה ושלישית ההצעה לתקן את פקודת התעבורה, כך שניתן יהיה להטיל אחריות על בעליו של בעל חיים, שהיה מעורב בתאונת דרכים. היו"ר כבל הבהיר, שמדובר בחלק בלתי נפרד מהמאבק בקטל בדרכים ומהמאמץ לעשות הכל, כדי למנוע את התאונה הבאה, ולהציל חיים. ח"כ סמוטריץ' הוסיף, שהמטרה היא להרתיע ולתפוס את האחראים במקרה של תאונה.

בדיון הקודם של הוועדה בעניין, עלתה מחלוקת באשר לסימון הגמלים באמצעות שבב תת עורי, ולישיבה השבוע הגיע מנהל השירותים הווטרינריים בשדה, ד"ר תמיר גושן, שאמר שהשבב איננו פוגע בבריאות בעלי החיים, ולא משפיע על ייצוא החלב, הפוריות או קצב הגדילה. עם זאת, הוא ציין, שישנם מקרים בודדים, בהם השבב נע בתוך הגוף, ושבעולם מקובל לבצע סימון באוזן, כך שהשבב לא יגיע למזון. סמוטריץ' הגיב, שבישראל נהוג היום לסמן באוזן, אבל עובדה שעד היום לא אותר ולו בעלים אחד של גמל שגרם לתאונת דרכים, שכן בעלי הגמלים חותכים להם את האוזן.

ח"כ סעיד אלחרומי ("הרשימה המשותפת") התנגד לתקנות ולהצעת החוק, וטען שבעבר, המליץ משרד החקלאות על סימון באוזן, וכמה ימים לפני הישיבה הקודמת, שינה את התקנות בהתאם לעמדת שר החקלאות, שהוא ממפלגתו של יוזם ההצעה. לדברי אלחרומי, מדובר בהתעללות בוטה בבעלי חיים, והפיתרון למניעת התאונות הוא בהקצאת שטחי מרעה. ח"כ סמוטריץ' השיב, שהממשלה רוצה להטיל אחריות ולמנוע תאונות, ולכן נדרש השבב. היו"ר כבל הוסיף, שבמקרים רבים יודעים למי הגמל שייך, אבל הסימון באוזן אינו מאפשר להביא את הראייה. ח"כ חיים ילין ("יש עתיד") פסק: "דבר אחד ברור, לא יחתכו יותר אוזניים, וגם זו התעללות"…

הפעילה לחץ משמעותי. סיגל מורן ליד הגדר | צילום: המועצה האזורית בני שמעון

סגן ניצב אבי כהן, ששימש בעבר כמפקד תחנת דימונה, סיפר לנוכחים, שיש מאות אירועים עם גמלים בכבישי הנגב, ואין ספק שהתקנות והצעת החוק יתנו מענה לצמצום התופעה: "בתאונה בה נהרג דודו כהן, נחתכה אוזנו של הגמל, וכעת בעלי הגמלים יצטרכו לקחת אחריות, ולהעביר את העדרים למקומות הנכונים".

בסופו של דבר, אישרה הוועדה את התקנות והצעת החוק, כך שהסימון ייעשה באמצעות שבב תת עורי, זאת ברוב של שמונה תומכים מול מתנגד אחד. בתומכים היו היו"ר כבל, הח"כיות לאה פדידה ונורית קורן והח"כים סמוטריץ', רועי פולקמן, ילין, דן סידה ואיתן ברושי, לעומת אלחרומי שהתנגד. עוד נקבע, שהתקנות ייכנסו לתוקף בעוד חצי שנה, כאשר תהליך הסימון יחל עוד קודם לכן, בהתאם להיערכות משרד החקלאות. אחרי כניסת התקנות והתיקון לחוק לתוקף, ניתן יהיה להטיל אחריות על בעלים או מחזיק בגמל, שהיה מעורב בתאונת דרכים.

ראש המועצה האזורית בני שמעון, סיגל מורן, מסרה בתגובה: "אני מברכת על אישור 'חוק הגמלים'. זהו השלב הראשון בטיפול בבעיית שוטטות בעלי החיים הגדולים וסכנתם בכבישי הדרום. יש עדיין הרבה מה לעשות בנושא, אך אני שמחה על העשייה החשובה בעניין, ומקווה בשם כל תושבי הנגב, שנזכה לראות שינוי אמיתי בנושא בקרוב. תופעת החיות המשוטטות, לא רק הגמלים, בנגב כולו היא אחת הבעיות איתה, אנחנו הרשויות המקומיות, המשטרה ו'הסיירת הירוקה', נאלצים להתמודד על בסיס יומיומי, בכלים ומשאבים מוגבלים מאוד וללא יכולת אכיפה הרתעתית משמעותית. מדובר בבעיה, שניתן לפתור אם רק מציבים אותה כיעד בסדר העדיפות הנכון. אין כאן עניין בין יהודים וערבים; הסכנה היא לכל תושבי הנגב. בעלי העדרים, המאפשרים לבעלי החיים שלהם להסתובב בכבישים, הם פושעים לכל דבר ועניין, ממש כמו נהג, ששותה לשכרה, ועולה על ההגה. החוק יאפשר לזהות את בעלי העדרים הללו, ולפעול נגדם ביד קשה. לצד זה, נדרש להוסיף משאבים וכוח אדם. כל אלו יחד ייצרו את ההרתעה הדרושה, וימנעו את האסון הבא".

בתוך כך, נמסר מהמועצה, שלאחר שנים ותאונות רבות, הותקנה גדר לאורך כשלושה ק"מ, למניעת מעבר גמלים בכביש באר שבע – חצרים, זאת בעקבות הפעלת לחץ משמעותי בידי מורן ופרקליט המחוז האזרחי ציון אילוז, שהביאו את חברת "נתיבי ישראל" להקמת הגדר. לאור הכביש המדובר, אירעו תאונות רבות, והגדר החדשה תמנע מגמלים להיכנס לכביש, ולסכן את המכוניות הנוסעות.

ראש מועצת בני שמעון הביעה את שביעות רצונה מהעניין: "אני מברכת על הקמת הגדר בצידי כביש באר שבע – חצרים. לאחר שנים, בהן שולם מחיר דמים כבד, כתוצאה מהתנגשות כלי רכב בבעלי חיים גדולים, המשוטטים באזור, תמנע הגדר תאונות נוספות. אני מקווה, שפיתרון זה יורחב לכבישים נוספים בנגב, למען ביטחונם של כל נוסעי הכבישים במרחב".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה