חדשות

"השמירה על הטבע לא יכולה לבוא על חשבון הקידמה"

חדשות15 במאי 2018    2 דקות
0

כנס "הנגב כפאזל של צרכים משתנים", שהתקיים השבוע במכללת קיי, התמקד בצורך בתעשייה מול חשיבות השמירה על הטבע

"השמירה על הטבע לא יכולה לבוא על חשבון הקידמה"
גם טבע וגם תעשייה. הכנס במכללת קיי | צילום: יח"צ

כנס סיום של ה"חאן האקדמי" בנושא "הנגב כפאזל של צרכים משתנים" התקיים השבוע במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי. ל"שבע" נמסר, ש"החאן האקדמי" הוא תוכנית שנתית של מכללת קיי בשיתוף "המכון לחינוך דמוקרטי", המיועדת לצעירים לקראת התחלת לימודיהם, שמעוניינים להעמיק בעניינים שונים בתחומי הגיאוגרפיה ואיכות הסביבה.

אחד הנושאים, שנדונו בכנס, היה התרבות בפריפריה; האם היא צריכה להיות מיובאת מהמרכז או שישנה תרבות מקורית של אזור הדרום, אותה צריך לטפח. בנוסף, נדונה הדילמה האם  יש לתת לאנשים מבחוץ לבוא ולפתח את האזור או שצריך לתת למקומיים לפתח את המקום לפי דרכם והשקפתם. מנהל קהילה וסביבה ב"כיל" ארז קמה, הציג את חשיבות המפעלים לקיומה המודרני של המדינה: "האדם המודרני לא יכול לחיות ללא משאבי טבע שונים, כגון דלק, עץ ומתכת. השאלה היא, איך לתת לאדם את הצרכים בצורה טובה, תוך פגיעה מינימלית בטבע". לדבריו, המפעלים כיום בהחלט רואים את החשיבות של שמירת הסביבה, ופועלים לצמצום הפגיעה בטבע: "בעבר, לא הייתה למפעלים מודעות לעניין, אך היום כולם מבינים את החשיבות של השמירה על הטבע והסביבה; כולנו נושמים את אותו אוויר, ולכן הסביבה חשובה לכולנו. אולם, היא לא צריכה לבוא על חשבון התעשייה והקידמה. אני מאמין, שכאשר יש הידברות ושיח בין הצדדים, ובפועל זה מה שקורה, בסוף מגיעים להסכמות".

מנגד, מנהל מרחב ערבה ברשות הטבע והגנים הראל בן שחר, הסביר שכל משאב, הנלקח מהטבע, פוגע בסביבה: "קשה מאוד לקיים שמירת טבע אמיתית, עם פגיעה בטבע באמצעות חציבה ושאיבת מים. אנחנו מנסים להקטין את הנזקים, ולשקם את השטחים שנפגעו, אבל בחיים הם לא יחזרו להיות כשהיו". בן שחר הוסיף, שהממשלה צריכה להחליט, האם היא רואה  חשיבות בשמירה על הטבע או שהיא מתייחסת למשאבי הטבע בעיקר כחומרי גלם לתעשייה: "לצערי, עד היום, ממשלות ישראל העדיפו לנצל את חומרי הגלם מהסביבה שלנו. אולם, חשוב לציין, שגם הטבע הוא משאב, בעל משמעויות כלכליות ותיירותיות. במדינה קטנה כמו שלנו, המשאבים הנלקחים מהטבע אינם נדירים; ישנן מדינות נוספות בעולם המייצרות אותם, וכך נוכל לשמור על הטבע שלנו".

נשיאת המכללה, פרופ' לאה קוזמינסקי, בירכה את מסיימי ה"חאן האקדמי", ודיברה על עתיד הנגב, שבו "טמון העתיד של מדינת ישראל. אנו כאנשי חינוך, צריכים להוביל את המגמה לחנך דור, שיוכל להשתלב במהלכים שיצמיחו את הנגב, ויביאו אותו לשגשוג חברתי ותרבותי וכלכלי, אך בו זמנית, נהיה נאמנים למשאבי הטבע בנגב, ונשמור עליהם".

כתבות נוספות בחדשות

0

לילות רמדאן 2024 יוצא לדרך

זו השנה העשירית שמסורת לילות רמאדן יתקיים בעיר רהט

חדשות13 במרץ 2024    2 דקות
0

המורשת של בכור

אימו של בכור סויד ז"ל, בוגר מגמת אדריכלות נוף בבית הספר לעיצוב במכללה הטכנולוגית ב"ש שנרצח בשבעה באוקטובר, קיבלה בטקס מרגש את הדיפלומה של בנה

חדשות10 במרץ 2024    4 דקות

כתיבת תגובה