מגזין

פעוטון הבלהות

מגזין10 בינואר 2018    11 דקות
0

אם בבאר שבע הזדעזעה לאחר ששמעה את הקלטות הסתר בפעוטון, אך הופתעה עוד יותר כשהמשטרה סגרה את התיק לאחר כשבוע וחצי. בעקבות פניית "שבע", פרקליטות מחוז דרום תבחן מחדש את ההחלטה

פעוטון הבלהות
צילום אילוסטרציה: יהונתן שאול

דמיינו לעצמכם את הרגע הכי מאושר בחיים שלכם, בו אתם הופכים מעוד זוג למשפחה, עם בוא הילד הראשון. אתם מסתכלים עליו, מחייכים אחד לשני ואז מבטיחים לאוצר הקטן שלכם שתמיד תהיו שם בשבילו. אחרי שלושה חודשים – עד חצי שנה, בו אתם לא עוזבים את הילד לשנייה לבד, החיים כמו גם המדינה, מכריחים אתכם לחזור לעבודה. ברגע הזה אתם נאלצים להשאיר את הדבר הכי חשוב בחייכם בידיים של אחרים ופשוט סומכים על הגננות, המטפלות ועל המערכת, שלא יאונה לו כל רע.

י', אם חד הורית לילדה בת חצי שנה מבאר שבע, שמסרה את בתה לפעוטון בעיר, כמו הורים נוספים בפעוטון, לא תיארה לעצמה שזה יסתיים בתלונה למשטרה, על הגננת שהיא אגב גם חברה טובה של אימה. אך ההפתעה הגדולה באמת מבחינתה, הגיעה כשבוע וחצי אחרי הגשת התלונה, כשנמסר לה שהתיק נסגר מחוסר ראיות, זאת למרות שיש בידיה הקלטה ועדויות רבות של הורים נוספים. חשוב לציין כי לטענת ההורים, למעט אם אחת מלבד-י', המשטרה לא פנתה אליהם בכלל".

"סמכתי עליה", היא משחזרת. "ככל שהזמן עבר, הבחנתי שהילדה לא ישנה טוב ומתעוררת בצרחות כל לילה. אני מכירה את הילדה שלי והיא לא כזאת, היא שמחה וחייכנית. כמו כן, תמיד בסוף היום, הטיטול היה מלא בפיפי וקקי, בדיעבד זה כי הן לא היו מחליפות לה".

"היא הייתה מפחדת מכל רעש קטן ואפשר היה לראות עליה שאחרי כל רעש היא מחכה שיגיע משהו מפחיד. היא הפסיקה לחייך, למלמל ואפילו התחילה לפחד מהכלבה שלנו. שמתי לב שמדי פעם גם היו לה שריטות על הגוף וכמובן שלא חשדנו בכלום, כי סמכנו עליהם. היא תינוקת, היא לא יכלה לספר לנו והיא הייתה במצב הלם. לא זיהיתי את הילדה שלי".

 

י' ובתה

"לא זיהיתי את הילדה שלי". י' ובתה | צילום: פרטי

 

"תמיד אמרתי לי זה לא יקרה"

"האינטואיציה שלי אמרה לי שקורה משהו בגן. בכל פעם שהייתי לוקחת אותה לשם, היא הייתה מתבכיינת לי. כל הזמן שאלתי בגן מה קורה ותמיד היו אומרים לי שהכל בסדר, אבל זה לא נראה לי הגיוני שהיא גם לא עולה במשקל ושתמיד היא חוזרת רעבה הביתה".

י' העבירה את המכשיר הסלולארי שלה למצב טיסה, לחצה על הקלט והכניסה אותו לעגלה של הילדה.

"אני מגיעה הביתה ויושבת לשמוע את ההקלטה, מעל שבע שעות של הקלטה. הזדעזעתי". לתדהמתה של י', אותה מטפלת מבוגרת וחביבה שאומרת תמיד ש'הכל בסדר', יחד עם עובדת נוספת ממשפחתה, התגלתה כסיוט הכי גדול שלה, "זה משהו שרואים בחדשות ואומרים-לי זה לא יקרה".

בהקלטות, גילתה י' שהמטפלות היו מתעללות מילולית בתינוקות, מאיימות עליהם, מקללות אותם ולטענת האם והורים נוספים – אפילו נשמעות גם מכות את הילדים במספר הזדמנויות. כך לדוגמה, במקרה אחד של חיתולים מלוכלכים, נשמעות המפלות בהקלטה כשמטפלת אחת שואלת את השנייה האם להחליף? "את חושבת שזה יתייבש לבד?, היא שואלת. "ברור שיתייבש, באמת חשבת להחליף לה את המכנסיים"?, ענתה לה המטפלת השנייה.

בין היתר, התיעוד של האם חשף בפניה שפה בוטה שאינה משתמעת לשתי פנים: "איך אפשר להלביש על ילדה כזאת מכוערת את הבגד הזה" […] "זאת שלא יכולה לדבר… היא מכוערת אבל מלבישים אותה יפה ולא כמו את השאר פה" […] "קחי את זאתי בבקשה ממני… עומדת עם הפנים אלי המפגרת הזאת" […] "כל יום הוא יותר מתבגר, אבל מתפגר בראש… נראה ממש ילד מפגר" […] "תסתכלי איזה פנים של משוגע יש לו, עם עיניים עצומות הוא כמו מסטול". אלו הם רק חלק מהציטוטים הנשמעים בהקלטה, לצד מילים כמו "זבל", "נראה כמו חזיר", "סתום את הפה", "ילדים דבילים", "משוגע" ו"פסיכי".

 

הכניסה לפעוטון המדובר | צילום: "שבע"

 

"היו שם ילדים שלא עלו במשקל במשך חצי שנה"

הורים נוספים העידו בפני "שבע", אך הסיפור דומה: "כשאספתי את הדברים של הילדה, הם החזירו לי את הבקבוק שתייה שלה כשהוא מומס", מתארת א', אחת האימהות. "היא אמרה לי שהיא לא שתתה ממנו, אז שאלתי ממה היא כן שתתה, כי אין מצב שהיא שתתה מבקבוק אחר. הבת שלי בת שנה ושמונה חודשים ועדיין לא התחילה לדבר ומבינים למה כששומעים בהקלטות שאסור שם לפצות פה, כשאומרים להם כל הזמן להיות בשקט ולסתום את הפה".

בעלה של א', שהיה אחראי להסיע את הילדה לגן בכל בוקר מספר שהרבה לפני ש-י' עדכנה אותם, "הילדה התחילה להתנהג מוזר", לדבריו. "בכל פעם שהייתי מוציא אותה לטייל, היא לא רצתה להתקרב אליי כי היא ידעה שאני הולך להביא אותה למקום שהיא לא רוצה להיות בו. עכשיו כשהיא בגן החדש, בכל בוקר לפני הגן, היא רצה אליי לידיים ורוצה ללכת לשם".

לפי האב, "היא תמיד הייתה חוזרת מהגן רעבה, לא עלתה במשקל והיום בגן החדש זה לא קורה לה. בעשרים יום היא עלתה במשקל בגן החדש, מה שלא קרה בשלושה חודשים בישן. בבית היא הייתה אוכלת".

האב נזכר באחד המקרים: "שומעים בהקלטה שאני מוריד את הילדה בגן ואחרי כחצי דקה, הגננת צועקת עליה. הילדה שלא רגילה לטונים כאלה בבית ויודעת שאצלנו לא צועקים, התחילה לבכות. הגננת החלה לחקות את הבכי שלה ואמרה לה איזה ילדה נודניקית ובכיינית, תסתמי את הפה שלך".

א': "בפעם אחרת היו לילדה שריטות באזור שמחליפים טיטול. הערתי לגננת על זה וכעבור כמה ימים היה עוד פעם. היא אמרה שהיא שרטה את עצמה וזה לא נכון, היא לא עושה את זה".

 

ילדה בגן, אילוסטרציה

אילסטרציה | צילום: יהונתן שאול

 

ג', אם נוספת לילדה שהחלה את דרכה בגן בגיל שנתיים, מספרת על בכי בלתי נפסק בכל בוקר. "היא לא רצתה ללכת", היא אומרת. "חשבתי שזאת רק תקופת הסתגלות, גם בגלל שכל הזמן היו אומרים לי שהכל בסדר ולא מפרטים כלום. זה לא הסתדר לי עם העובדה שהיא מאוד רזתה ובבית היא הייתה רעבה מאוד. היו שם ילדים שלא עלו במשקל במשך חצי שנה וזה לא הגיוני".

לדברי ג', "באחד הימים הילדה חזרה עם שריטה עמוקה מהגן והגננת אמרה שהיא עשתה זאת לעצמה. ביום אחר היא חזרה עם סימן כחול של חבלה וגם אז הגננת לא עדכנה אותנו".

והיא מוסיפה: "כששמעתי בהקלטה שאמרו לילדה שלי שיש לה ראש בצורת חציל וצעקו עליה שתרים את הראש, הזדעזעתי. פשוט התחלתי לבכות ולא יכולתי לעצור את עצמי. אלו תינוקות חסרי ישע שלא יכולים להגן על עצמם. באותו רגע ששמעתי, רשמתי אותה לגן אחר".

"אחרי ששמעתי את ההקלטה, אני מקווה שיסגרו את הגן כדי שילדים אחרים לא ייפגעו ומוכנה לדבר עם כל מי שצריך כי י' הצילה לנו את הילדים".

ס' דווקא שמה לב מהר מאוד שמשהו לא בסדר, לטענתה. "אבל היות וזה ילד ראשון, גם אני חשבתי שזו תקופת הסתגלות", היא מספרת בצער. "היו לילד שלי, ילד קטן, התקפי זעם והוא היה מלא בחרדות והפסיק להתפתח מכל הבחינות, כולל לעלות במשקל. הכנסתי את הילד כשהוא היה בן תשעה חודשים ובמשך חודשיים הוא הלך לגן ואז יצאנו לחופש הגדול. פה ראיתי את השינוי שלו. פתאום, בחודש הזה בבית, הוא התחיל ללמוד דברים חדשים, התפתח ועלה במשקל. אחרי חודש הוא חזר לגן ולא הבנתי למה הילד שלי משתנה לרעה".

"הוא היה חוזר עם כל מיני סימנים מוזרים שלא היה לה הסבר לזה. כשאתה שואל מאיפה זה, אתה מצפה שהיא תגיד שנפל, או שילד אחר הביא לו מכה, אבל היא ענתה שהיא לא יודעת. זה לא היה הגיוני שכל השפה שלו פתוחה והיא לא שמה לב. תמיד הכל היה בסדר מבחינתן. הילד גם היה חוזר עם שריטות באזורים אינטימיים, עד דם לפעמים, והיא הייתה אומרת שהוא עשה זאת לעצמו. הגעתי למצב שהייתי גוזרת לו ציפורניים כל יום וזה עדיין היה קורה. פעם הוא אהב כשמחליפים לו חיתול והיום הוא צורח ומביא לעצמו מכות בפנים".

ל-ס', יש טענות קשות למדינה. "המשטרה סגרה את התיק ואני סגרתי את העסק ויושבת עם הילד בבית עד שהוא יחלים נפשית. היום הוא חוזר להיות ילד מחויך, סוף סוף מתחיל ללכת ועולה במשקל. אני לא יודעת איזה עוד ראיות צריכים, אבל לא חקרו את התיק הזה כמו שצריך".

 

תגובות:

עו"ד נעם אליגון, המייצג את הגננות: "המדובר בפעוטון ותיק ואיכותי בו אהבת הילדים הינה נר לרגליי צוות המטפלות. האמור בכתבה הינו גיבוב של שקרים בו נלקחו הקלטות ושבריי משפטים והוצאו מהקשרם. סגירת התיק על ידי המשטרה הינה צודקת ומדברת בעד עצמה".

עו"ד סוזי שליו, המייצגת את י': "משרדינו מייצג את המתלוננת בתיק החקירה, אשר נפתח בסוף נובמבר 2017 בתחנת באר שבע. התברר למרשתי כי בעלות המשפחתון מתנהגות באופן פסול כלפי הפעוטים בגן וכי קיים חשד מבוסס כי הן עוברות על החוק בהתעללות בהם".

"מה רבה הייתה תדהמתה משנודע למרשתי כי תיק החקירה לא נחקר כמצופה וכנדרש, משום ש… הוא נסגר כבר ביום 4.12.17 מחוסר ראיות. אנו מטפלים בהגשת ערר על הפרקליטות לסגור תיק זה ולא לחוקרו ובידינו ראיות כבר בשלב זה שנתקבלו עקב פניות של מספר אימהות ובהן ראשית ראיות וחשדות כבדים ביותר לעבירות התעללות שבוצעו בגן כלפי תינוקות חסרי ישע".

לטענת שליו, ראיות אלו הגיעו לאחר סגירת תיק החקירה, "שכן חוקרי המשטרה לא מצאו לנכון לזמן לחקירה את האמהות או ההורים של הילדים אשר ביקרו בגן".

"העובדה המטרידה, הבלתי מובנת ובלתי מקובלת – כיצד תלונה בדבר מעשי התעללות בקבוצת תינוקות חסרי ישע אינה נחקרת חקירה ממשית – כשקשה למצוא תיקים רבים בהם קיים אינטרס ציבורי מובהק יותר למצות בהם את החקירה".

"אנו יוצאים מתוך הנחה, כי פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, יורו על בדיקת הנעשה בפרשה מזעזעת זו, ויורו על פתיחת תיק החקירה ומיצוי החקירה בו כדין, וכי רשויות האכיפה אכן יעשו כן".

מהמשטרה נמסר כי: "מיד עם קבלת התלונה נפתחה חקירה במהלכה שתי הגננות נחקרו. עם סיום החקירה, הועברו סיכומי החקירה לפרקליטות דרום, שם הוחלט על סגירת התיק".

תגובת פרקליטות מחוז דרום: "בחומר הראיות שהיה בתיק החקירה הייתה קלטת שמע אחת. הקלטת תומללה ומה שעלה מהתמלול לא אפשר לבסס אישום פלילי או הצדיק המשך חקירה, בין היתר גם לאור ההסברים שסיפקו החשודות בחקירתן, והעדר ראיות נוספות התומכות בתלונתה של המתלוננת. יצוין כי נעשתה פניה לאמא נוספת, ששמה הועלה ביוזמת המתלוננת, פניה אשר לא הניבה כל ראיה נוספת. מעבר לכך לא הייתה כל אינדיקציה על תלונות מצד הורים נוספים, אשר הצדיקה המשך חקירה בתיק".

"יובהר כי ככל שיש בידי המתלוננת ראיות חדשות או נוספות המבססות את תלונתה וכן ככל שיש הורים נוספים בגן עם תלונות דומות, עליהם לפנות בהקדם למשטרה, להגיש תלונה ולהציג את הממצאים שבידיהם. ככל שהעניין ימצא כמוצדק, יפתח תיק החקירה לבחינה מחודשת. בנוסף, במידה ויוגש ערר מצד המתלוננת על עצם סגירת התיק, תבחן הפרקליטות את עמדתה פעם נוספת".

 

 

(התחקיר המלא ועדויות נוספות בגיליון סוף השבוע המודפס של "שבע". 2368)

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה