מגזין

"בעניין המשילות והריבונות בנגב, לא היה מישהו שעשה יותר ממני"

מגזין11 באוגוסט 2022    12 דקות
0

שרת הפנים איילת שקד, המובילה את רשימת "הרוח הציונית" יחד עם שר התקשורת יועז הנדל, מספרת בריאיון לעיתון "שבע", בין היתר, מה עשתה לטובת תושבי הדרום שלא ביצעו בממשלות הקודמות תחת ראש הממשלה בנימין נתניהו, מהו הפיתרון שלה לבעיית עזה, ומדוע למרות "ההסתה" כהגדרתה היא תסכים לשבת בממשלה עם "הליכוד"

"בעניין המשילות והריבונות בנגב, לא היה מישהו שעשה יותר ממני"
צילום: אריאל זנדברג

התפרקותה של סיעת "ימינה" בראשות נפתלי בנט במהלך קיומה של ממשלת "השינוי" יכלה אולי לסמן את סופה של קריירה פוליטית לא רעה בכלל של מספר 2 של בנט בדרך כלל, שרת הפנים איילת שקד. אולם, לא פייטרית כשרת המשפטים לשעבר תוותר כל כך בקלות על המשך העשייה הציבורית. בריאיון ל"שבע", מסבירה שקד בין השאר, מדוע על תושבי הנגב הימניים בדעותיהם לבחור דווקא ב"רוח הציונית" ולא למשל ב"ליכוד" בראשות בנימין נתניהו, למה נשמר שקט "מופתי" במשך כשנה מול רצועת עזה, כיצד יש לחזק את משטרת ישראל גם לצורך התמודדות עם בעיית המשילות בדרום, ואיך עמדה בלחצים העצומים לערוק לאופוזיציה?

אך עוד לפני הבחירות המתקרבות, הראיון מתקיים רגע לפני הפסקת האש במבצע "עלות השחר".

השרה שקד, איך הגענו שוב לסבב ולמבצע נוסף בעזה?

"'הג'יהאד האסלאמי' ניסה לקבוע כללים חדשים, ובעקבות מעצר של בכיר בתנועה שלהם ביו"ש (יהודה ושומרון), הם תכננו להוציא פיגוע נגד תושבי 'העוטף'. מה שאנחנו עשינו בתגובה, ואני חושבת שזה דווקא דבר נכון, החלטנו שלא יהיה דבר כזה. שדין 'העוטף' כדין תל אביב. זאת אומרת שלא ישבשו את החיים של תושבי 'העוטף'. צריך לדעת שהמחיר הוא כמובן, שמשבשים את החיים של כל המדינה, אבל ככה צריך במדינה מתוקנת. יש ערבות הדדית, ולא מפקירים את תושבי הדרום בלבד. הסבב הזה הוא נקודתי. רק על 'הג'יהאד האסלאמי', במטרה להחליש אותו בצורה משמעותית. זה נכון שתושבי הדרום סובלים כמה ימים, אבל אנחנו מקווים שאחרי זה, השגרה תחזור גם לתושבי 'העוטף'".

זו שגרה של כבר 16 שנה בערך של סבבים. וזה לא נגמר…

"נכון. זה לא נגמר. צריך לדעת שבשנה האחרונה כשבנט היה ראש ממשלה, זאת הייתה השנה השקטה ביותר מאז 'ההתנתקות', מכמה טעמים: הוא שינה את המדיניות הקודמת של נתניהו. והוא הגיב בעוצמה מאוד חזקה על כל בלון וכל עפיפון. וגם הכניס פועלים מעזה. ההכנסה של הפועלים מעזה היא ווין ווין, כי היא גם תורמת לכלכלת ישראל, והיא גם תורמת לאזרחים שם. זה מוריד בצורה משמעותית את המוטיבציה של 'החמאס' לעשות בלגן.  אבל אתה צודק, כדי להימנע מסבבים, הדרך היחידה זה מהלך של פירוז תמורת שיקום. זה כמובן לא עניין לממשלת מעבר. זה עניין מאוד מאוד מורכב וכבד".

מה זה אומר "פירוז תמורת שיקום"? להוציא את הנשק.

"כן. כשאנחנו מדברים על פירוז, זה לא רק נשק. זה אומר לפרז את הרצועה לחלוטין. להוציא את כלי הנשק. את הרקטות. זה בעצם שארגון 'החמאס' וה'ג'יהאד האסלאמי' יתפרקו מנשקם. כל הזרוע הצבאית. זה מהלך שהוא כמובן מאוד משמעותי, וזה לא מהלך שממשלת מעבר יכולה כרגע לעסוק בו, אבל אם אתה שואל כיעד, איך אנחנו מגיעים בעתיד ליעד שתושבי הדרום יוכלו לא להיות תלויים באף סבב, אז זה רק זה כמובן".

נחזור לבחירות: כמעט אחד מכל שניים מתושבי באר שבע והסביבה מצביעים ימין. למה תושב באר שבע צריך לבחור באיילת שקד, ולא בנתניהו נניח?

"כי איילת שקד עשתה עבורו הרבה יותר מפוליטיקאים אחרים בימין. רק בשנה האחרונה, כשאני שרת פנים, פעלתי להקים 14 יישובים חדשים בנגב, אחרי עשרות שנים של הקפאה בעצם. ולמה היישובים האלה חשובים? כי כל תושב בדרום, בנגב, מרגיש על בשרו את אובדן המשילות, אובדן הריבונות. כדי להחזיר את המשילות והריבונות, זה לא יעזור לצעוק צעקות פרובוקטיביות, כמו שחלק מהפוליטיקאים עושים. כדי להחזיר את המשילות והריבונות, צריך לעשות שורה של צעדים, שאת חלקם אנחנו בשנה האחרונה התחלנו לעשות. ואני לאורך השנים עושה. ואני גם אמנה לך אותם: הקמת יישובים זה דבר אחד. זו שורה של יישובים שיוצרים חיץ בין ערביי דרום חברון לפזורה. זה מהלך שהוא אסטרטגי לחיזוק האחיזה שלנו ותפיסת הקרקע. מהלך שני שעשינו זה הסדרה של שלושה יישובים בדואים. וזה בעצם כינוס הפזורה. כשנתניהו הקים יישובים, הקימו יישובים על 13 אלף דונם. על 20 אלף דונם. אנחנו עשינו בדיוק הפוך: העברנו החלטת ממשלה לכנס את הפזורה הבדואית ממצב של 13 או 15 אלף דונם לכנס אותם ל-2,000 דונם. וזה דבר שיכול משמעותית לעזור. התחלנו גם להקים כוח של 'משמר לאומי'. תוספת של מתנדבים למג"ב, למתמי"ד (מתנדבים במדים) ולמשטרה. ואני עוד כשרת משפטים התחלתי לטפל בתופעת הפוליגמיה במגזר הערבי, ולהגיש כתבי אישום. ובעניין המשילות, קידמנו גם עונשי מינימום לעבריינים. אז, בעניין המשילות והריבונות בנגב, לא היה מישהו שעשה יותר ממני. ויש לנו עוד הרבה מאוד עבודה. יש סוג של פוליטיקאים שרק צועקים. ואתה יודע, לפעמים השיח הוא שטחי. וזה מה שנתפש, אבל אם מסתכלים על מעשים, אז רואים שאנחנו עשינו הרבה מאוד. חוץ מזה, העברנו תקציבים גדולים מאוד לערי הנגב והפריפריה. קידמתי בנייה מאסיבית בדימונה, בנתיבות, בשדרות. אנחנו מקדמים עכשיו בנייה בלהבים, כדי לחזק את הנגב".

ועדיין המצב הוא שאין ביטחון. לפני כשבועיים, התרחשה תאונת דרכים קטלנית בכביש 6. אולי הבעיה היא שמתייחסים לנהיגה הפרועה של בדואים כעניין פלילי, ולא לאומני?

"תראה, הדברים האלה חלקם פליליים. יש גם כמובן פעולות לאומניות, אבל הנהיגה הפרועה היא דבר שדורש כמובן אכיפה אגרסיבית של המשטרה. זה בהחלט רצח של אנשים. ואי אפשר להשלים עם זה. אני שומעת כל הזמן מתושבי הדרום ממש פחד לנסוע על הכבישים, בגלל הנהיגה הפרועה של בדואים. ואתה צודק, המשטרה צריכה לפרוס כוחות גדולים יותר. יועז הנדל רוצה להיות שר לביטחון פנים. זו השאיפה שלו. אין הרבה פוליטיקאים שהשאיפה שלהם היא להיות שר לביטחון פנים, אבל הוא רוצה את זה בדיוק בגלל הסיבות האלה. ואני אומרת גם משהו לשוטרים: השוטרים במדינת ישראל עושים עבודה מאוד מאוד קשה. ובוודאי צריך לדאוג למשכורות שלהם. להעלות את השכר שלהם, כדי שתהיה להם מוטיבציה לפעול באזורים הקשים האלה".

חסרים עכשיו אלפי שוטרים, ויש עזיבה המונית של שוטרים את המשטרה. זה לא שמתגברים. זה שחסרים…

"נכון. חסרים אלפי שוטרים. יש עזיבה של שוטרים. ובגלל זה, אני אומרת: צריך כאן שר שיהיה מוכן להשקיע את כל כולו בעניין ומפלגה שהיא דווקא לא מפלגת שלטון שתוכל להביא תקציבים לעניין, כי למפלגת שלטון קשה להביא תקציבים משום שהיא המפלגה השלטת. דווקא למפלגה קטנה יש כוח. ואנחנו מתכוונים לנצל את הכוח שלנו בשביל להגדיל את התקציב של המשטרה ולהעלות את המשכורות של השוטרים".

צילום: עופר חן

מיהו בעצם האלקטורט שלכם? הרי, יש לא מעט מפלגות ימניות שרצות גם לבחירות האלה לכנסת.

" האלקטורט שלנו זה ימין חילוני ומסורתי שרוצה אנשים שיעבדו עבורו, ולא רק יפטפטו פטפוטי סרק בתקשורת, והציונות הדתית הממלכתית, המתונה יותר. הפנים של הציונות הדתית זה לא סמוטריץ' ובן גביר. יש גוונים רבים בציונות הדתית. ואנחנו נייצג חלקים נרחבים מהם. צריך להגיד שהמפלגה שלנו, 'הרוח הציונית', תהיה בנויה מחצי אנשים מהציבור הציוני דתי וחצי חילוני מסורתי. ולכן, אם אתה שואל אותי, זו כל המניפה הרחבה של ציבור ימין ממלכתי. גם דתי. גם חילוני. גם מסורתי, שרוצה נבחרי ציבור שבאים לעבוד, ולא באים רק לעשות פרובוקציות".

את מתחרטת על הישיבה בממשלה בשנה האחרונה, לנוכח זה שאנחנו שוב בבחירות?

"אני אגיד לך רגע מה המסקנות שלי מהישיבה בממשלה. המסקנה הראשונה מהקמת הממשלה הזו היא שאי אפשר להקים ממשלה צרה. ממשלה צרה היא לא דבר שעובד. ומסקנה נוספת היא שאי אפשר להישען על מפלגה שהיא לא ציונית. אלה שתי המסקנות. באותה נקודת זמן, לא הייתה אפשרות אחרת. אני עשיתי כל שביכולתי כדי להקים ממשלת ימין, אבל לא הייתה אפשרות אחרת: סמוטריץ' סירב בתוקף להקים ממשלת 59, ממשלת ימין שנשענת על 'רעמ'. וסער סירב בתוקף להיכנס תחת נתניהו. ולכן, לא הייתה שום אפשרות אחרת".

בדיעבד, לא היה עדיף בחירות?

"אני אומרת שבשנה האחרונה, עשינו הרבה דברים גדולים. זאת ממשלה שהיא הרבה יותר ימנית מהממשלות של נתניהו. אני רק אתן לך כמה דוגמאות: קודם כל השקט שבמשך שנה שלמה היה שקט מופתי בדרום. גם כעת, במבצע הזה, ישראל היא זו שיוזמת, ולא זו שנגררת. היה 'מצעד דגלים' שלא היה כדוגמתו, מבלי להרכין ראש בפני 'החמאס'".

היו שני מצעדים. השנה ובשנה שעברה.

"נכון. נתניהו בשנה שעברה, דחה את המצעד. יש גם שיא של עולים להר הבית. והר הבית פתוח ליהודים. לא סוגרים אותו, ולא אומרים לח"כים: אל תעלו. בנוסף, מנענו הקמה של קונסוליה של האמריקאים לפלסטינים בירושלים. יש בנייה ביהודה ושומרון. יש תקציבים גדולים למלחמה בפשיעה במגזר הערבי. ושוב, זה לא מספיק, אבל זה בטח יותר טוב ממה שהיה. אנחנו מקימים יישובים בנגב. מחזקים מאוד את הנגב. דרך אגב, אני גם העברתי כספים ממועצה אזורית תמר לרשויות בנגב. לדימונה. לירוחם. לערד. עשיתי צדק חלוקתי. חלוקה יותר הוגנת. בקיצור, אני אומרת שעשינו המון המון דברים טובים. ולכן, אני חושבת שבשנה האחרונה, אם שמים את ההסתה בצד ואת הנראות בצד, אז רואים שעבדנו יפה. גם בקורונה, דרך אגב, אנחנו טיפלנו בצורה מאוד טובה. בלי סגרים, בניגוד לממשלות קודמות. אנשים לא זוכרים את  זה, אבל היו כמה שבועות שה'שופרות' של נתניהו ניסו להכניס את המדינה לפאניקה, וקראו לסגור ולסגור. ואנחנו לא הסכמנו. אני חושבת שזו גם הייתה החלטה נכונה. יועז (הנדל) גם פרס סיבים בכל הארץ, כולל בנגב. אנחנו פשוט אנשים שבאים לעבוד".

צילום: עופר חן

אז איך, עם כל מה שאמרת לי שאת ויועז עשיתם, אתם רק "מגרדים" את אחוז החסימה, לפעמים אפילו מלמטה?

"אנחנו עומדים עכשיו על ארבעה מנדטים, מהסיבה הפשוטה שאנחנו אנשי ימין, ובימין בשנה האחרונה, היית הסתה קשה מאוד. עם הרבה פייק ניוז, נגד הממשלה ונגד החברים בה. ועכשיו מה שאנחנו צריכים לעשות בשלושה חודשים הקרובים זה להציג לציבור את העובדות. להגיד לציבור: תשימו רגע בצד את ההסתה. תסתכלו על העובדות, כפי שאני מניתי וכפי שסיפרתי לך. ותנו את הכוח. בסוף, כששמים פתק בקלפי, אתם שמים פתק למי שינהל לכם את המדינה. וכששמים פתק בקלפי, אתם שמים פתק למי שמשקף אתכם. זה כמו מראה. אדם מצביע בפתק בקלפי. וזה כמו מראה שלו. הוא רוצה מישהו שישקף את מה שהוא מאמין בו. שישקף את הזהות שלו. ואני חושבת שחלקים גדולים מהימין זה לא ימין אלים. וזה לא ימין תוקפני. וזה לא ימין משסה. וזה לא ימין מפלג, אלא זה ימין של אנשים טובים שרוצים שיעבדו בשבילם. וזה אנשים ממלכתיים. ואני מקווה שבאמת, עד הבחירות, יותר ויותר אנשים יבינו את זה, ויצביעו לנו".

לנוכח מה שקרה ל"ימינה", שכסיעה הלכה והתפרקה תוך כדי קיום הממשלה הנוכחית, מי מבטיח לבוחר ב"רוח הציונית" שזה לא יקרה גם לכם?

"תראה, אין לי שום כוונה, ואני הבהרתי את זה, להיכנס לממשלה צרה. הדרך היחידה של השמאל להקים ממשלה זה להקים ממשלה עם 'המשותפת'. חלקים מ'המשותפת' הם ממש פוגעים במדינת ישראל. ולכן, לא תהיה ממשלה איתם. אנחנו שואפים לממשלה רחבה".

מה זה אומר, מבחינת מפלגות? "ליכוד"?

"'ליכוד', כן. ממשלה שמרכז הכובד בה הוא בימין. ולכן, אנחנו לא נעמוד בניסיונות האלה (של ממשלה צרה, שפירקה את "ימינה"), אבל אתה שואל אותי את זה אחרי מה שה'ליכוד' עשתה בשנה האחרונה. ואנחנו רואים גם עכשיו שהיום ה'ליכוד' לא מאפשרת לי לקדם את הפטור מוויזה לארה"ב. זאת אומרת, ה'ליכוד' פוגעת באזרחי מדינת ישראל, העיקר שלאיילת שקד לא יהיה קרדיט על הבאת הפטור מוויזה. אני חושבת שכשהציבור יבין את זה, הרבה יותר אנשים יעברו אלינו".

לסיום, ברמה האישית, איך את עמדת בלחצים המאוד קשים הללו? היו כמה ח"כים ברשימה שלכם שלא עמדו בהם.

"ברמה האישית, זה היה מאוד מאוד קשה. והציעו לי תמיד הצעות מאוד מאוד מפתות מהצד השני, אבל תמיד הסתכלתי מה האלטרנטיבה. וכשהבנתי שהאלטרנטיבה היא בחירות, ושסך הכל הממשלה הזאת במעשים עושה דברים טובים, הצלחתי לעמוד בלחץ".

 

 

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה