מגזין

"לשלש את כמות המלש"בים מהנגב"

מגזין8 בדצמבר 2021    6 דקות
0

ראש מדור איתור באמ"ן ומפקדת מרכז המיון החדש לחיל בבאר שבע ותושבת בירת הנגב, רב סרן נ', אומרת בריאיון ל"שבע" שפתיחת המרכז בעיר היא רק חלק מתוכנית רחבה של אמ"ן להגדיל משמעותית את מספר המועמדים לשירות ביטחון מהדרום המשרתים בו

"לשלש את כמות המלש"בים מהנגב"
צילומים: דובר צה"ל

הסיכויים של מועמדים לשירות ביטחון (מלש"בים) תושבי באר שבע והנגב לשרת בתפקידים יוקרתיים בחיל המודיעין עלו מאוד באחרונה, עם פתיחתו בבירת הנגב של מרכז מיון חדש לאגף המודיעין, המאפשר למלש"בים מאזור הדרום להגיע למיונים למסלולי הליבה של החיל ("גאמא" ו"שחקים") מבלי לנסוע שעות ארוכות לאזור המרכז. ראש מדור (רמ"ד) איתור באמ"ן ומפקדת שלוחת המיון הטרייה בבאר שבע, רב סרן נ', המתגוררת בבירת הנגב, מספרת בריאיון לעיתון "שבע" איך חיל שלם מתגייס למען הפריפריה, גם במטרה לשלב בתוכו חיילים תושבי באר שבע: “יש פערים ויש המון סיבות לפערים, אבל אנחנו בחיל המודיעין רוצים להיות חלק מהפיתרון, ולא מהבעיה היא אומרת וממשיכה: "ה-למה זה בעיקר נגזרת של איך אותו מלש"ב מגיע לשער הכניסה למיוני צה"ל ולאמ"ן בפרט, ואנו באמת עוסקים בנושא כדי לסייע כמה שאפשר, ולהנגיש את ההזדמנויות, את שוויון ההזדמנויות, למלש"בים מהפריפריה, במטרה באמת לצלוח את המיונים ולהשפיע כמה שאנחנו יכולים בשלבים שלפני המיון".

ו-נ' (33) שגדלה והתחנכה בבירת הנגב, הקימה בעיר את משפחתה, ומילאה מגוון תפקידים בעולמות משאבי האנוש בחיל המודיעין, מדגישה: "מהמקום האישי שלי, אני זוכרת שכשהתמיינתי למודיעין לפני יותר מעשור, התהליך היה הרבה יותר מורכב; אתה מגיע מרחוק, לעומת ילד אחר שגר במרכז, ויוצא חצי שעה אחריך מהבית, וכבר נמצא במרכז המיון כשאתה מגיע. ואתה צריך לצאת מאוד מוקדם בבוקר, ועובר ככה כמה מוקדי תחבורה ציבורית. לעומת זאת, היום כשאנחנו מפעילים את מרכזי המיון עד הבית, אתה מגיע רענן, אתה מגיע חד, וחוסך לעצמך את הנסיעה הזאת ואת הקימה המוקדמת בבוקר. זה באמת לאפשר לאותו מלש"ב את הסביבה הנוחה, את המקום המוכר לו. עשינו את זה בשלושה יישובים בארץ שיחסית נגישים. בדרום זה בבאר שבע, ונגיש לאזור הנגב, לכל הערים והיישובים, כדי להקל ולהנגיש, ולא שהמלש"ב ייתקע בפקקים של המרכז. צריך להגיד שגם במרכז הארץ אנו מתחילים את המיונים בשעה 9:30, במטרה לאפשר הגעה יותר נוחה. אנחנו צריכים למצוא את הפיתרון לכל מלש"ב, וממקסמים את מה שקיים לנו פה בבני הנוער בדרום".

ואיך זה מתנהל ממש במרכז המיון בבאר שבע?

"מרכז המיון נמצא באזור מאוד מרכזי בבירת הנגב ויחסית מאוד נגיש, שכולם מכירים בלב העיר, וגם מאוד נוח מבחינת ההגעה. אנו מזמנים את הילדים, וגם מוודאים הגעה אחרי זה בשיחה טלפונית. וגם למי שלא יכול, אנחנו מנסים למצוא את הפיתרון ולתת לו את המועד החלופי שיתאים לו. עברנו חצי מהדרך. אני נרגשת להגיד שאנו נמצאים בפתחו של השבוע השני של המיונים. מיינו עד כה מאות מלש"בים מאזור הדרום.  במהלך השבועיים האלה, מתמיינים כלל המועמדים הרלוונטיים למסלולי ליבה בחיל המודיעין, המסלולים הטכנולוגיים, שהם המרכזיים בקהיליית המודיעין. ואנו ממיינים כל השנה, ומגיעים אל המלש"בים גם במיונים במרכז, אלא שהפעם באמת הנגשנו את הדרך לחבור אליהם, ולאפשר להם להתמיין מאזור קרוב לבית, במטרה לחסוך להם את כל דרכי ההגעה המורכבות. זה מה שנקרא הפוטנציאל שיש לנו והספיק למיונים כרגע שנמשכים שבועיים".

כידוע, בעוד מספר שנים, אמור כל אמ"ן לעבור לצומת ליקית שבנגב, וגם רב סרן נ' שותפה לשינויים שפרויקט המעבר הגדול גורם להם: "יש תהליכים מאוד גדולים שקורים בצבא, ואנחנו חלק מהם. כבר בשנתיים האחרונות בהקשרי המיונים, אפשר לראות את המהפכה. את המהפכה של המיונים המקוונים, שמאפשרת להיבחן בחלק מהמקצועות בבית. יעקב, צריך להגיד שצעד כזה לא היה מעולם. בסיום הפרויקט הזה של מרכזי המיון, נבחן את הנתונים, ונקבל החלטה האם להרחיב או להעצים את הפרויקט, אבל כרגע אנו רואים את עצמנו כחלק מהחברה הישראלית, כשמטרתנו היא לעמוד על היכולות הקוגניטיביות של המלש"ב, לשאוף קדימה ולמצוא פיתרון ולמקסם את ההון האנושי שטמון בבני הנוער. וזה החל משלב בית הספר, שבו אנחנו מעודדים לימודים טכנולוגיים, עובדים עם הרשויות, ומכפילים את כמות המתגייסים מהפריפריה לאמ"ן. אנו מעבים את מקצועות הטכנולוגיה והמחשבים מכיתות י' עד י"ב בשיתוף הרשויות המקומיות, חטיבת כוח אדם והמפקדים הבכירים באמ"ן, כולל קצין מודיעין ראשי, ראש מחלקת משאבי אנוש. ובאמת, אנחנו רוצים לראות אצלנו עוד ילדים מהפריפריה; אמ"ן מאמין שצריך להכיל את בני הנוער מכל גוני החברה הישראלית, והיעד שלנו הוא להכפיל ולשלש את כמות המלש"בים בהקשרי הפריפריה, כחלק ומתוך אחריות ותוכנית מאוד מאוד גדולה שאנו ואני כראש מדור איתור, אחראים על שער הכניסה לאמ"ן. אז אנחנו רוצים בהיותנו בתפקידנו למלא תפקיד גדול מאוד בחברה הישראלית בכלל ובמודל צבא העם בפרט, כך שמכל הארץ יגיעו לליבת הטכנולוגיה. אנו מסתכלים על זה מזווית של פיתרון, מנגישים את המיונים, וכל הזמן שואפים להיות אקטיביים ולהשפיע כמה שיותר, כדי לשלב ולעודד את החבר'ה להאמין בעצמם ולשרטט את העתיד שלהם, עם מיומנויות שקיימות במאה ה-21 והולכות ומתעצמות".

דיברת קודם על "ילדים". "ילדות" לא כל כך נמשכות לעניין הזה של הטכנולוגיה באופן כללי. האם את כאישה וכמי שאחראית על תהליך האיתור יחד עם אחרים, חושבת איך לשנות את זה?

"תראה, יש הרבה תוכניות שעושים. כפי שאמרתי, קיימת מגמה כללית בצבא בכלל ובאמ"ן בפרט, ואנחנו רואים אותה יותר עם השנים, של תוכניות שציינתי שקיימות בפריפריה, כמו 'ממריאות'. התוכניות הללו מנסות לשלב פוטנציאל של יותר נשים מהפריפריה, מגוון אוכלוסיות יותר רחב העוסק בליבת הטכנולוגיה. ואנו עוסקים בזה, אנחנו עוסקים בזה מדי יום, איך לשפר ולהרחיב כל מיני מגמות בתחום הזה, במטרה באמת להנגיש את דרך הכניסה לאמ"ן. אנו רוצים להביא את היכולות של המלש"בים והמלש"ביות לכדי ביטוי באופן מקסימלי. כן יש תוכניות ששמות דגש על אוכלוסיות כאלה ואחרות, ביניהן גם לא מעט תוכניות להגדלת מספר הבנות המלש"ביות במסלולי הטכנולוגיה והסייבר באמ"ן. כך שגם על הנשים אנחנו מסתכלים ביעדים של הכפלות והרחבה".

ו-נ' מסכמת: "זאת אכן בשורה לכל בני הנוער בפריפריות ובדרום. כמי שהיום מפקדת על שלוחת המיון בבאר שבע, אני גאה וכיף לי לראות את המלש"בים מגיעים ככה בבוקר רעננים ונינוחים. נמשיך כמובן לחשוב ולפעול כל הזמן, כדי למצוא פיתרונות נוספים, ולשלב יותר מלש"בים מהפריפריה בחיל המודיעין".

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה