מגזין

פצצה מתקתקת

מגזין13 במאי 2021    10 דקות
0

האירועים האלימים השבוע בכבישי הנגב וביישובי הלווין העלו שוב את המתח העדין ששורר בנגב. ראשי רשויות מזהירים מהתחממות שתצא משליטה וראש עיריית רהט קורא להרגעת הרוחות

פצצה מתקתקת
צילום: באדיבות המשטרה

ראש עיריית רהט, פאיז אבו סהיבאן היה מעדיף כבר להיות אחרי סבב ההסלמה הנוכחי בדרום. ביום שלישי בבוקר הוא אמר בשיחה עם עיתון "שבע": "נעבור את הגל הזה. היה ונדליזם פה ברהט גם. עקרו לנו שלטים. שרפו צמיגים, ואנחנו משעות הבוקר עסוקים בניקיון ועסוקים בכל מיני שיקומים ושיפוצים. ההסלמה הזאת היא מיותרת, וצריך להגיע לשקט לתושבי הדרום; מגיע להם שקט. כבר היינו בשקט הזה, השביר, אבל בסוף זה שקט, לכולם".

איך אתה מסביר בעצם את מה שקרה?

"הכל התחיל ממה שקרה במסגד אל אקצא, וגם זריקת רימוני הלם ועשן בתוך המסגד. זה התגלגל משמה גם לנגב, וגם ללוד וגם לרמלה וגם למשולש בגליל. זה משפיע על כולם, כי חשיבות המקום הקדוש הזה למוסלמים היא מאוד גדולה. לכן, כל דבר שקורה שם משפיע פשוט על כולם".

כאחד מבכירי מפלגת רע"ם בראשות מנסור עבאס, האם נראה לך שההתפרצות הזאת קורית עכשיו במקרה, בזמן שמנסים להרכיב ממשלה, או שזה מכוון?

"יש פוליטיקאים שמאוד מעוניינים לחמם את האווירה; הם מרוויחים מהערך המוסף של ההסלמה. לצערי הרב, אותם פוליטיקאים מנצלים את ההסלמה בניצול ציני לצרכים פוליטיים. זה לא מקובל, והממשלה צריכה להגיע פשוט מאוד לסדר וגם לשקט. הטיל שיוצא מעזה הוא טיל 'עיוור', שלא מבחין בין יהודי לערבי. לכן, השקט הוא טוב לכולם, והשלום הוא טוב לכולם. וצריך להרכיב את הממשלה כמה שיותר מהר, ולא לעלות על הגל הזה ולהרוויח כמה קולות או כמה מנדטים, מימין או משמאל או מהמרכז".

פאיז אבו סהיבאן | צילום: באדיבות לשכת ראש עיריית רהט

ואתה פועל דרך רע"ם והתנועה האסלאמית שהם ייכנסו לממשלה שבונים עכשיו?

"בינתיים, יש השהייה, בגלל עניין ההסלמה. זאת אומרת שזה משפיע גם על אורח החיים שלנו, כתושבי הנגב. יש השהייה במו"מ בעניין הרכבת הממשלה. אנחנו צריכים להיות חלק מהממשלה הזאת, אבל לא בכל מחיר. אנחנו צריכים להיות עם אנשים שמכירים בנו, מכירים בצרכים שלנו, ולא עם מישהו שיש לו דעה קדומה, ושונא את עצמו, ושונא יהודים, וגם שונא ערבים; אי אפשר לשבת עם אנשים כאלה. אנחנו מדברים על עניינים אזרחיים. אנחנו מדברים על פיתוח כלכלי, על תעסוקה, על מיגור האלימות, על חינוך, על רווחה. אלה הדברים והאג'נדה שאנחנו באים איתם".

ומה אתה אומר ליהודי ממוצע שגר בבאר שבע או באזור, ורואה שבלילה צעירים תקפו תחנת משטרה ברהט ושרפו רכב למישהי בצומת שוקת? אתה מבין מה זה גורם לאנשים פה להרגיש?

"אנחנו בנגב משפחה אחת. ולפעמים יש גם אמירות ויש גם מעשים שאנחנו צריכים גם לגנות. אנחנו חייבים לשמור על המשפחה הזאת, משפחת הנגב, ולא לתת הזדמנות לקומץ של צעירים שפשוט מאוד עושים ונדליזם, וגם תוקפים אנשים חפים מפשע; אנחנו לא רוצים את זה. אנחנו גם פועלים בעניין ההסברה. הלילה זה יכול להיות היום האחרון ברמדאן, ואנחנו גם מסבירים לאימאם שלנו שיעבירו מסר לתושבים לשמור על שקט ולשמור על רגיעה. זכותם של אנשים באמת להפגין נגד מה שהם חושבים שהוא מנוגד לדעות שלהם, אבל לא צריך לעשות את זה באלימות וגם בכפייה. עכשיו יש לנו חג ובחג אנחנו שומרים על איפוק. בדרך כלל, חג עיד איל פיטר הוא חג שבו אנחנו מבקרים אחד את השני. ואנחנו ננצל את זה גם בהסברה וגם לשמירה על הסדר הציבורי. זה חשוב לנו מאוד. ואנחנו קוראים לממשלה פשוט מאוד להפסיק את ההסלמה בעזה, כי זה משליך על כולם".

ראש מועצת עומר פיני בדש, זועם על הידרדרות המצב הביטחוני בימים אלה. ביום שלישי אחר הצהריים, הסביר בדש לעיתון "שבע" מדוע כלו, מבחינתו, כל הקצים ביחסים בין היהודים לבדואים בנגב: "סגרתי שערים ביישוב, תגברתי אבטחה, תקפו תושבים שלי בלילה, תקפו אותם קודם אחר הצהריים באבנים מתל שבע. שמע, מה שאמרתי לפני חודש, כשהתראיינתי אחרי האונס של הילדה, אמרתי: 'זהו, הגענו לקווים האדומים, ואנחנו עוברים אותם'. אמרו לי: 'מה זה "עוברים אותם""? אמרתי: 'עוד מעט יהיו קרבות רחוב וקרבות בכבישים, ותהיה מלחמה עם הבדואים מסביב. זה מה שיקרה'. וזה מה שקורה היום. זהו, גמרנו, נמאס, נגמר".

אז, מה לדעתך צריך לעשות?

"אני אומר שהבדואים צריכים להחליט, אחת ולתמיד, האם הם רוצים מדינת ישראל או עזה או סוריה או ירדן או מצרים? זה מה שהם רוצים? אם הם מרגישים שהם פלסטינאים, ואם הם מרגישים לא שייכים למדינה הזו, ואם הם מתחילים לתקוף אותנו וקמים עלינו, כמו שקרו פוגרומים במלחמת העולם השנייה, ששכנים הלכו ותקפו והרגו שכנים אחרים, אם הם חושבים שהם ירימו את הראש ככה, אנחנו לא נשב בשקט. לא ניתן להם. ושלא יגידו לי המנהיגים הבדואים, שלא יגידו שזה מיעוט וקומץ. מי שמחמם את כל האווירה פה זה המנהיגים שלהם. הם מחממים את האווירה, ושיבינו שזה לא ימשיך ככה. התושבים שלי תוקפים אותם על הכביש, פוגעים בהם, פוצעים אותם, תולשים אותם ממכוניות ושורפים את המכוניות. בכניסה הדרומית פה רגמו אנשים בדואים מתל שבע באבנים את המכוניות של התושבים שלי. לא, לא, לא, לא ניתן לזה לקרות".

ובדש מבהיר: "אם המשטרה לא תעשה כלום כי אין לה מספיק כוחות ולא יכולות, נצא ונילחם. ונראה מי יותר חזק; ואני אומר לך, שאנחנו יותר חזקים, ויש להם הרבה מה להפסיד אני כעוס, וכל התושבים שלי כעוסים, ולא משנה מה הדעות הפוליטיות. וכל היישוב שלי כועס, וכל הנגב כועס, וכל מדינת ישראל כועסת".

אם חשבתם שראש מועצת מיתר שמעון מזוז מוטרד רק מזריקות האבנים ושריפות המכוניות השבוע, אז מבחינת מזוז זה "משחק", כהגדרתו, לעומת "האסון הבא" לדבריו, שיכול להגיע כתוצאה מהפירצה בגדר במרחק קצר מיישובו.

פיני בדש. | צילום: באדיבות פיני בדש

ראש מועצת מיתר הדגיש ביום שלישי השבוע בשיחה עם עיתון "שבע": "המצב הזה קיים בכל הארץ, כל הבערה הזאת. בלוד המצב הרבה יותר חמור, אבל עוד פעם זה עניין של משילות. עם זאת, יש לי משהו יותר חמור, שטוב שהוא לא קרה: יש לנו פירצה בגדר, בינינו לבין הפלסטינאים, במרחק של 300 מטרים מהבתים במיתר. זה אומנם לא חדש, אבל עכשיו הם רוצים לקיים פיגועים. לכן, הוצאתי בתחילת השבוע מכתב בעניין לשר הביטחון, לשר המשטרה ולשר מיכאל ביטון עם העתקים למפקד תחנת העיירות, למפקד המחוז ולכל הגורמים; חבר'ה, בסוף זה ייגמר רע. זריקת האבנים ושריפות המכוניות שהיו אתמול זה יהיה משחק, לעומת מצב שיבוא לי מפגע וישחט לי משפחה, כמו שקרה במקומות אחרים. 4,000 שב"חים יוצאים כל יום דרך מיתר, וזה צריך להיגמר. אני בכלל רוצה להעביר את המעבר ממיתר, שיעבירו אותו מערבה, לכיוון כביש 358. עכשיו, זה ברור שיש השפעה בין הבדואים, אל אקצא, הר הבית וכל הדברים האלה. וברמדאן, מה הם עושים? הם קמים מוקדם, ובשתיים בבוקר מתפרצים לנו לכבישים. יש שתי מכוניות שרופות בין צומת שוקת לעומר. עכשיו אמרו לי שיש עוד שתיים בכביש 31, ויש גם בכביש 6".

אני מבין שלא ממש הופתעת מההתפרצות…

"ברור שלא; חבר'ה, זה הכל היה כתוב על הקיר. אני לא מופתע בכלל. אנחנו רואים כבר הרבה זמן את כל הנשקים והעבריינות, ושהם מרימים ראש. אנחנו כבר רואים את זה, ורואים סימנים על גבי סימנים על גבי סימנים. דיברתי עם מפקד תחנת העיירות, ואמרתי לו שאני רוצה שתהיה אבטחה סביב היישוב.

אז, מה אתה אומר שצריך לעשות עם העניין של הבדואים?

"עם העניין של הבדואים, אני צריך לדאוג להם גם למקל וגם לגזר; בדואים שיהיו בבתי ספר, ושישכילו, ויהיה להם מה להפסיד, לא יתנהגו כמו עכשיו. אולם, אם הם גרים בפחונים, ויש להם כל הזמן תחושה לא טובה כלפינו, אז המצב הקשה הזה יימשך. צריך לפנות אותם וצריך יד קשה, שלא תבין לא נכון, אבל צריך מצד שני לתת להם פתרונות. ובינתיים, צריך נוכחות פה, של הצבא, של המשטרה, וצריך לסגור את הגבול בינינו לבין הפלסטינאים; לא יכול להיות שעוברים אצלי כל יום 13 אלף פלסטינאים, 9,000 עם רישיון, 4,000 בלי. המדינה יודעת את זה, אז אני לא מבין. זה האסון הבא, וצריך לטפל בזה עכשיו, שעה אחת קודם, לפני שזה יגיע, ואני אגיד להם: 'אמרתי לכם' לכן, אמרתי שאני מוציא את זה בכתב לכולם, שלא יגידו שלא התרענו. אנחנו כרגע עסוקים בלמנוע את הדברים הבאים. צריך לעשות אבטחה סביב מיתר, וצריך להקים את גדר הביטחון. אני לא מבין, הקימו קיר למרכז, ופה אותנו בדרום מזניחים. הקיר קיים מהמסוף של מעבר מיתר צפונה, ופה בדיוק ליד היישוב מיתר, של 11 אלף, 12 אלף, תושבים, משאירים את זה פתוח. על מה ולמה".

שמעון מזוז.  | צילום: תומר וקנין

האירועים האלימים השבוע בכבישי הנגב חיזקו את ראש מועצת להבים יוסי ניסן בעמדתו, לפיה יש לשנות את כללי המשחק בשטח. ניסן מציין, ש"לצערנו, הורגלנו בסיטואציות האלה בעבר, ואנחנו ערוכים ומוכנים לכל תרחיש. השבתנו את כל מערכת הלימודים, מגני הילדים ועד החינוך הבלתי פורמלי. בעניין ההתפרעויות של בדואים, זו כבר הזנחה רבת שנים שבוצעה בדרום ובכלל בכל הארץ, בכל הממשלות שהיו כאן. ועכשיו, אנחנו אוכלים את פירות הבאושים האלה. ואנחנו צריכים לדעת להתמודד איתם, ביד קשה, אפס סובלנות וגם המשטרה צריכה לגלות אפס סובלנות. ואין מה לעשות, צריך להעלות את רף הענישה; זה המפתח העכשווי. בעתיד הרחוק, זה חינוך, זה תמיכות, זה הסברה, אבל כרגע זה המצב. צריך שוט. אני גם אמרתי, דרך אגב, ולקחתי את זה על עצמי, לטפל בנושא החקיקה. כשהממשלה תקום, אני אשב עם אחד מחברי הכנסת, ואנחנו נקדם את זה, לעשות עונשי מינימום חובה; תשמע, בהתפרעות כזאת, כשבן אדם יודע שהוא מתפרע והוא מקבל שנתיים בפנים, בלי שיקול דעת של שופט, אתה לא תראה פה ילד ברחוב. רק ככה, אין מה לעשות. אני נמצא גם בקשר עם כל ראשי הרשויות באזור".

האם אתה רואה קשר בין ההסלמה הזאת ובין הניסיונות להרכיב ממשלה בימים אלה?

"לא, לא נראה לי שיש קשר, אם כי מזמן הבנו שאנחנו לא מבינים את הרציונל של העזתים, של 'החמאס'. עם זאת, אני אופטימי לגבי נושא הדו קיום עם הבדואים. אנחנו מכירים את זה. אף אחד לא יגרש אותנו מכאן. השאלה היא, איך העתיד יהיה. ובכל מקרה, צריך לקבוע כללים חדשים, ללא ספק".

יוסי ניסן. צילום: יח"צ

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה