מגזין

אלה מצטייני הרמטכ"ל 2021 מבאר שבע והאזור

מגזין14 באפריל 2021    12 דקות
0

חמישה קצינים וארבעה נגדים תושבי הנגב מתוך 60 הנגדים והקצינים מקבלי אות ההצטיינות זכו בכבוד הגדול

אלה מצטייני הרמטכ"ל 2021 מבאר שבע והאזור

תשעה מ-60 הקצינים והנגדים מיחידות צה"ל שונות שקיבלו ביום ראשון שעבר את אות הצטיינות הרמטכ"ל אביב כוכבי, על תרומתם הבולטת ביחידותיהם והיותם דוגמה ומופת כמפקדים בצה"ל, מתגוררים בבאר שבע והסביבה. לפניכם סיפוריהם.

חיילת בודדה

נגדת הנשקייה והבונקר בקריית ההדרכה, סמ"ר מורן מיכאל (22), היא חיילת בודדה תושבת באר שבע. שנות לימודיה היו מורכבות, ובמהלכן עברה שינויים רבים, כולל מגורים במקומות שונים בארץ. בתום לימודיה בתיכון, החליטה מיכאל לעשות שינוי בחייה, ויצאה לשנת שירות בתנועת "אחריי", בה למדה איך להוביל ולהשפיע על בני נוער, שחלקם חוו קשיים בהסתגלות כמוה. שנת השירות הייתה מהותית ומשמעותית עבורה, ועיצבה את תפישת החיים שלה; "הגעתי למסקנה שאין דבר מהותי יותר מלהדריך אנשים ולעזור להם לעזור לעצמם", היא מדגישה.

עם תובנה זו, החליטה מיכאל להתגייס למערך תומך הלחימה, זאת במטרה לפקד על טירונים ולסייע להם לעבור את תחילת דרכם בצה"ל. המפקדת שלה במהלך ההכשרה במערך היוותה השראה ודמות לחיקוי בעבורה, ולא וויתרה על מיכאל, למרות שלטענתה היא הייתה חיילת מאתגרת בתחילת דרכה, והיה לה קל מאוד לוותר מול קושי. אותה מפקדת הפכה למי שמיכאל עצמה שואפת להיות עבור פקודיה, והשתיים שומרות עדיין על קשר קרוב. על אף כל הקשיים, היא קיבלה בסוף ההכשרה תואר מצטיינת קורס, ושובצה כמפקדת בבסיס הטירונות "דותן" (מחנה 80).

שירות החובה של מיכאל היה משמעותי ומדהים במיוחד, ולכן החליטה להמשיך לשירות קבע בקריית ההדרכה, ותחתיה נמצאים כיום 16 חיילים. "אני אוהבת לפקד, לא משנה באיזו מסגרת. בשביל זה אני נשארת בצבא, וזו הסיבה העיקרית שלי לקום בבוקר. אני מאמינה שלכל אדם יש פוטנציאל, והתפקיד שלי הוא לא לשנות את הפקודים שלי, אלא לסייע להם להשתמש ביכולותיהם, וגם בחסרונותיהם, בצורה הטובה ביותר. אני מאוד גאה לקבל את ההצטיינות מהרמטכ"ל, ושמחה שהמפקדים הבכירים יודעים להכיר בעבודת אנשי הקבע הצעירים; זה נותן לי מוטיבציה להמשיך בדרכי, למרות שהפרס הוא לא המטרה, אלא רק בונוס לעבודה שאנחנו עושים כאן כל יום".

סמ"ר מורן מיכאל

מצא כיוון

מ"פ (מפקד פלוגה) בסיירת "חרוב", סרן שמיל יגייב (27), גם הוא תושב באר שבע, עלה ארצה ב-1999 יחד עם אימו ואחותו. בגיל 13 לערך התחיל "לאבד כיוון" לדבריו, וכעבור שלוש שנים כבר נכנס לכלא ובהמשך למעצר בית ולמרכז יום, כדי להתחיל תהליך גמילה. התהליך לא צלח, ויגייב הגיע למוסד גמילה נוסף, "רטורנו", בו החל השינוי אצלו. הוא התגייס ל"חוות השומר" בגיל 20, נלחם לקבל שיבוץ כלוחם, עבר גיבוש, שירת בסיירת "צנחנים", יצא לקורס מ"כים (מפקדי כיתות) ולאחר מכן לקק"ץ (קורס קצינים). תחילה, לא אפשרו ליגייב לצאת לקורס הקצינים משום שנתוניו לא תאמו לקצונה ועקב עברו, אך מפקדו של יגייב נלחם עבורו עד שהצליח להוציאו לקורס.

לשאלה האם ההצטיינות מהווה סגירת מעגל עבור יגייב, הוא משיב: "בתור נער, לקחתי את כל האנרגיה שלי למקומות לא טובים, ההצטיינות מוכיחה שאני יכול לקחת את עצמי למקומות טובים". כיום, הוא מעביר שיחות במוסד הגמילה בו שהה "רטורנו", ב"חוות השומר" ובארגון "אחריי", ומשתף את סיפורו. מאחר שלא הייתה ליגייב דמות שתכווין אותו כשהיה לו קשה לו למצוא את עצמו כנער, רוצה יגייב לגרום לנערים להבין שאפשר להשתנות ולהגשים את עצמך. בנוסף, הוא התחרה באליפויות אגרוף בארץ ובעולם, ועוטר כאלוף ישראל ומקום שני באירופה ב2013 בתחום האגרוף.

יגייב משמש כמפקד פלגת "אלון" בסיירת "חרוב" של חטיבת "כפיר", הנחשבת לאחת הסיירות המובחרות בצה"ל. משימתה של פלוגתו היא להיות חוד החנית, ולהוביל את ההגנה מול הטרור. הסיירת תופסת היום קו בחטמ"ר (חטיבה מרחבית) בנימין שבגזרת יהודה ושמרון. כחלק מתפקידה, דואגת פלוגתו של יגייב לשלומם של תושבי האזור, במטרה למנוע פעולות טרור ולהרתיע את האויב.

סרן שמיל יגייב

 

מאמינה באדם

קצינת האחזקה בטייסת 119, סרן דון (26) מתגוררת גם היא בבאר שבע, ומשרתת בבסיס רמון של חיל האוויר, כקצינת אחזקה. במסגרת תפקידה, אחראית דון על ההאנגרים של המטוסים והתחזוקה השוטפת, שמטרתה לשמור על כשירות מבצעית. היא התגייסה לתפקיד טכנאית דרג א', מתוך רצון עז להמשיך לתרום לצה"ל, ונלחמה לצאת לקצונה למרות שגם נתוניה לא תאמו לקצונה. דון מציינת שאחד העקרונות המובילים אותה הוא האמונה באדם, עיקרון שקיבלה ממפקדה. תהליך היציאה שלה לקצונה לא היה כאמור פשוט, אך אמונת המפקד שלה בה, הדחיפה וההתעקשות הובילו אותה להצלחה, כראשונה ממשפחתה שיצאה לקצונה.

על השאלה מה ייחודי כל כך בתפקידה, עונה דון במילה אחת עוצמתית: "משמעות". והיא מפרטת: "בסופו של דבר, תחזוקה וחימוש נכון של המטוסים מאפשרים לטייסים לעשות את עבודתם, וכל טעות יכולה לעלות בחיי אדם. על כן, אני יודעת שהעבודה שלי ושל חייליי קריטית לביטחון הטייסים, ביצוע המשימה ושמירה על ביטחון מדינת ישראל, ולכן אנו מבצעים אותו בצורה הטובה והמקצועיות ביותר".

בנוסף לעשייתה המשמעותית, אומרת דון שהחיילים הם אלה שנותנים לה את הכוח והמוטיבציה בתפקידה, במסגרתו היא עושה הכל כדי לפתח אותם מקצועית ויותר חשוב, אישית: "לפני הכל, אני מאמינה שמפקד צריך לפתח את החיילים שלו ואת הביטחון העצמי שלהם".

סרן דון

 

בית צבאי

מ"ע (ממונה על) מעבדות בטייסת תחזוקה בבסיס רמון של חיל האוויר, רנ"ג מ' (48), מתגורר בבאר שבע, נשוי ואב לארבעה ילדים. מ' התגייס לצה"ל כשוחר, לאחר שלמד מכיתה ט' בבית הספר הטכני של החיל בבירת הנגב. הוא שירת כטכנאי בבסיס רמון, ואף לקח חלק בהקמת הגף בו הוא נמצא כיום. עבור מ' שירותו הנוכחי בצה"ל הוא סגירת מעגל, שכן הוא גדל בבית צבאי: אביו היה איש קבע בבסיס רמון, שהכיר לבנו מ' את הבסיס עוד כילד. מ' גדל על ערכי אהבת האדם, נתינה ואהבת המדינה, וחונך לבחירה בשירות משמעותי. הסיפור הצבאי משפחתי שלו איננו מסתיים עם הגיוס והשירות באותו בסיס בו שירת אביו; גם את אשתו הכיר מ' בבסיס רמון, במסגרת שירותם הצבאי ב-1997, כאשר הייתה טכנאית אלקטרוניקה.

מפקדיו מתארים אותו כמי שמבצע את תפקידו מתוך נתינה, הגדלת ראש והמון אהבה. מ' מקבל את אות ההצטיינות מהרמטכ"ל לשנת 2021 בשל עשייתו המצוינת.

רנ"ג מ.

 

נשוי לנווטת

סגן מפקד טייסת 107, רס"ן (רב סרן) ב' (32), נשוי עם ילד, הוא במקור מגבעתיים, וכיום גר בקיבוץ חצרים. אשתו יעל, היא נווטת קרב, והשניים הכירו כשהיו מ"כים של אותה כיתה בקורס. למשפחתם יש קשר הדוק לחיל האוויר; אחיו של ב' מכהן גם כסגן מפקד טייסת (181), וסבה של אשתו היה טייס שנפל במלחמת יום הכיפורים.

הוא התגייס לחיל האוויר ביולי 2007, עבר בהצלחה את קורס הטיס, ושובץ בבסיס רמון כנווט קרב של מטוס F-16. ב' ביצע תפקידים שונים במטה המבצעי וגם תפקידים פיקודיים בשטח. במסגרת תפקידיו השונים, לחם במבצעים "עמוד ענן" ו"צוק איתן". את תפקידו הנוכחי ממלא ב' כבר שנתיים, ובשנה הבאה ייצא להכשרת פיקוד ומטה של הצבא האמריקאי. בנוסף, הוא מתנדב בארגון "אחריי" בשכונת מצוקה.

רס"ן ב.

 

גיבוי לחייליו

נגד היחידה בשייטת 3 והלוחם הימי בספינת אח"י אלה, רס"ר אושרי בן חמו (30) נשוי ואב לשלושה, מתגורר עם משפחתו במיתר. הנתינה למדינה אינה נעצרת בבן חמו; אשתו עדן, משמשת כמפקדת תחום אופטיקה בבה"ד 20 תחת חיל הטנ"א (הטכנולוגיה והאחזקה). הוא עצמו מתכנן להמשיך בשירותו הצבאי, ועתיד בקרוב לצאת ללימודים. בינואר 2009 הגשים בן חמו את חלומו, והתגייס לתפקיד לוחם ימי. בסיום המסלול, שובץ בספינה אח"י תרשיש, והמשיך לשירות קבע כנגד מחלקה ומפקד תותח. הוא לקח חלק בפעולות מבצעיות מורכבות רבות, שעל רובן לא ניתן לפרט, והשתתף במבצעים "עופרת יצוקה", "עמוד ענן" ו"וצוק איתן".

בן חמו אומר שמה שמוביל אותו בתפקידו הוא האנשים; הוא מאמין שכל חייל צריך להרגיש בטוח בספינה, ושיש לו גיבוי: "אני מאמין שאין זכות גדולה יותר מלפקד, להוביל ולהשפיע על אנשים. אהבת האדם היא נר לרגליי, ואני דואג תמיד, בכל עשייתי, לתת לעמיתיי ופקודיי תחושה שיש להם גם, שאני שם בשבילם".

רסר אושרי בן חמו

 

רומן צבאי

מפקד מחלקת תקשוב ביחידת מחסני חירום, רס"ם (רב סמל מתקדם) משה (39), מתגורר במצפה רמון, נשוי ואב לשלושה ילדים. הוא גדל והתחנך בחיפה, ולמד בבית הספר היסודי "עלייה" ובתיכון עירוני א' בכיתת ספורט, ואף זכה בתואר אלוף הארץ במרוץ אישי במשוכות. את אשתו הכיר משה בצה"ל במסגרת שירותם הצבאי המשותף, ויחד הם מגדלים משפחה לתפארת. הוא רכש את השכלתו האקדמית בטכניון כהנדסאי אלקטרוניקה, וב-2001 התגייס לחיל האוויר, ושובץ בבסיס הטכני לקורס המשך. לאחר שבע שנים, המליץ מפקדו הישיר שיעבור למחלקת התקשוב, ומשה החליט לקבל את המלצתו ולשרת בתחום שונה, זאת במטרה לשים דגש על פיתוחו האישי. ב-2012 הוא כבר קיבל את הפיקוד על אותה מחלקה.

לדבריו, הוא מבצע את תפקידו מתוך שליחות, וזה מה שהוביל אותו לאורך כל שירותו הצבאי, ודחף את משה לבצע את תפקידו על הצד הטוב ביותר. לכן, הצטיין בתפקידיו לאורך כל הדרך, וזו אינה הפעם הראשונה בה הוא זוכה באות הצטיינות; בעבר היה מצטיין מפקד חיל האוויר. בנוסף לעשייתו הצבאית, מתנדב משה בקהילה באזור מגוריו עם אוכלוסייה קשת יום, כדי לסייע בהתמודדות מול נגיף הקורונה. הוא מספר שהוא מרגיש שהמשימה הגדולה שלנו היא להיות צבא העם, ושהעבודה עם אנשיו הכי חשובה לו: "אני מחויב למשימת היחידה שלי ולאנשיי. איני רואה במשימה ובפקודיי כנפרדים, ואעשה הכל עבור אנשיי ועבור ביצוע משימתנו, כדי להביא לניצחון צה"ל".

רס"ם משה

 

סייע לתושבים

מ"פ פלוגת "האש" בגדוד 202 של חטיבת הצנחנים, רס"ן אוריאל ביבי, בוגר מכינת "עצמונה" ותושב היישוב שלומית שליד קיבוץ כרם שלום, התגייס ב-2013 לגדוד 890 של "הצנחנים", עבר קורס מ"כים וקורס קצינים, ולאחר מכן היה מ"מ ב"מסייעת 890". בהמשך, שימש כסמ"פ (סגן מפקד פלוגה) בהכשרות בבא"ח (בסיס אימון חטיבתי) מחזור נובמבר 2016, יצא לחל"ת, התחתן עם נחמה (לשניים נולדה לפני כשנה ושלושה חודשים, יערה), עשה קורס מ"פים, ופתח את מחזור מרץ 2018 בבא"ח. במשך שנה שלמה, פיקד ביבי על מגמת "אלון" (כאחראי האימונים בחטיבה). בתפקידו הנוכחי הוא מכהן ממאי האחרון, ומדגיש: "התפקיד מאתגר, ומוציא ממני את המיטב".

ביבי לקח חלק בסיוע לתושבי בני ברק בקורונה, במשך שלושה שבועות: "אומרים שטקס ההצטיינות השנה היה בסימן אחווה, והסיוע בבני ברק הכי מסמל אחווה; לעבוד עם תושבים שאין להם קשר לצבא, זה משמעותי מאוד. הפלוגה שלי לקחה חלק בתחרות חנוכיות של הרבנות הצבאית. חבר'ה מבני ברק שנחשפו לזה שלחו לי הודעות, ושאלו כיצד אפשר לסייע כדי שהפלוגה תזכה בתחרות". הוא התנדב גם במד"א, עשה קורס חובשים לפני שירותו הצבאי, ומשתדל לעשות גם כיום משמרות מדי פעם. יש לביבי שתי אחיות, האחת עשתה שירות לאומי והשנייה הייתה מש"קית חינוך בחטמ"ר בנימין. הוא אוהב לשחק כדורסל ובעיקר לטייל עם המשפחה, עתיד לצאת בקרוב ללימודי רפואת חירום בבאר שבע, וכמובן נרגש מהמעמד והזכות בקבלת הצטיינות הרמטכ"ל.

רס"ן אוריאל ביבי

 

"אבן דרך"

ראש מדור בודדים ביחידת "מופת", רס"ן נטלי חן (36), נשואה ואם לשלושה ילדים, מתגוררת בכפר אורנים, גדלה בבאר שבע, ולמדה במקיף א' בעיר. במסגרת לימודיה התיכוניים, הרחיבה ביולוגיה וכימיה, והיא בעלת תואר ראשון במדעי המדינה ומשאבי אנוש מאוניברסיטת בר אילן ותואר שני במינהל עסקים ומשאבי אנוש ממכללת פרס.

חן התגייסה ב-2004, ולאורך כל שירותה ביצעה תפקידים ליבתיים בעולם הטיפול והדאגה לתנאי המשרתים. בזמן מבצע "עופרת יצוקה", הייתה קצינת תנאי השירות בחטיבת "הצנחנים". ההצטיינות עבורה "זו אבן דרך משמעותית, בייחוד בשנה הזו; השנה, על רקע התפרצות נגיף הקורונה, לקחתי חלק בהקמת המרכז לחיילים בודדים, מרכז כל כך חשוב שעיקר העשייה בו היא הדאגה לחיילים הבודדים שהשנה האחרונה הייתה קשה גם להם במיוחד". חן נבחרה למצטיינת הרמטכ"ל ל-2021 בשל עשייתה החשובה שחן מבצעת תוך שימת דגש על ערכי אהבת האדם והאמפתיה, המתבטאים בכל תחום בחייה, החל מהחיילים שהיא מטפלת בהם ועד הסגל והארגונים שחן עובדת מולם.

רס"ן נטלי חן

 

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה