מגזין

דרישת שלום ממינכן

מגזין21 בפברואר 2021    7 דקות
1

יורם ביטון, מנכ"ל מלונות פתאל במרכז אירופה ובאר שבעי גאה, מספר בראיון על מלונות הקבוצה בגרמניה שזכו בתואר המלונות העסקיים הטובים ביותר, הגעגוע לבאר שבע והאהדה לאדומים מבירת הנגב

דרישת שלום ממינכן
צילום: יחסי ציבור

דווקא עכשיו, בזמן אחד המשברים הגדולים ביותר שעוברים על תעשיית התיירות בעולם, זכתה חברת פתאל הישראלית בפרס המלונות העסקיים הטובים ביותר בגרמניה. גם עבור באר שבע אפשר לציין גאוות יחידה שכן יורם ביטון, מנכ"ל מלונות פתאל במרכז אירופה הוא כמובן באר שבעי משלנו. ביטון אמנם גר במינכן, מבלה לא מעט זמן במשרד בברלין ובגדול מבקר הרבה במדינות אירופה, אבל ליבו תמיד בבאר שבע: "בחודשים האחרונים אני מחלק את זמני בין הבית למשרד. בגרמניה מותר לזוז בתוך המדינה אבל יש איסור כניסה לתיירים. במידה ואני צריך לעשות נסיעות עסקים לשוויץ או איטליה אז יש לי אישור מכורח התפקיד אבל אין ספק שבשנה האחרונה הורדתי המון בווליום ואני מחלק את זמני בין מינכן לברלין".

ביטון יכול לספק זווית אחרת להתנהלות מדינה בזמן קורונה: "המלונות ברובם פתוחים והיינו סוגרים רק כשהממשלה החליטה על סגר. רוב הזמן הממשלה משאירה את המלונות פתוחים עם איסור על אירוח תיירים ולכן רוב השבוע אנחנו עובדים עם המגזר העסקי בלבד אז המלונות שלנו פתוחים. יש מדינות אחרות שהחמירו. לדוגמה בוורשה יש לנו מלון שסגור לחלוטין. באיטליה אנחנו פתוחים בהתאם להנחיות הממשלה. רוב המלונות שלנו באירופה נמצאים בגרמניה. 61 במספר. יש לנו עוד מלונות בהולנד, איטליה, ספרד ועוד מדינות, אבל הרוב המכריע בגרמניה".

ביטון מספר כי גם באירופה היתה אופטימיות אחרי חודש יוני לחזרה לחיים שהתחלפה שוב בפסימיות: "ביוני החלה אופטימיות והייתה התאוששות קלה. בקיץ חווינו תפוסות יפות ואפילו היו תיירים. היו חסרים האסיאתיים והאמריקאים אבל דווקא בתוך אירופה הייתה עלייה של תיירות מקומית, אנשים שלא הייתה להם ברירה וטיילו בתוך אירופה. מסוף אוקטובר כשהמספרים עלו שוב אז המדינות נכנסו לסגרים נוספים בעיתויים שונים וגם הכדורגל הוא בלי קהל. הספורט וההופעות לדוגמה הם חלק מאוד חשוב מהתיירות שלנו. כשאין כדורגל אין תיירים. מופעים של להקות היו מביאים איתם מאות אלפי תיירים. הופעה של קולדפליי בפארק היתה מביאה 100 אלף איש והמלונות היו נהנים מזה. הדבר היחיד שנשאר הוא העולם העסקי, אנשים שעובדים ועוברים בין מדינות".
כאמור, לאחרונה זכתה הרשת באירופה שנמצאת תחת ניהולו של ביטון בתואר המלונות העסקיים הטובים בגרמניה: "זה הפתיע גם אותנו. עם כל הצניעות, אנחנו לא ניגשים לדברים האלה. ביזנס טרוולרס, שזה המגזין היוקרתי ביותר, בחר בנו בגלל ההתפתחות העסקית שלנו. אנחנו רשת מלונות עירונית עסקית ששם אנחנו קשורים בחוזים לחברות האירופאיות הגדולות ביותר. אז חברות ואנשי עסקים המליצו על המלונות שלנו וכך זכינו להיות המלונות הטובים ביותר בגרמניה".

ביטון נוהג לבקר לא מעט בארץ בכלל וכמובן גם בבאר שבע. לפני כשנה הוא הגיע לביקור האחרון שלו, בדיוק עם תחילת מגפת הקורונה בישראל. הביקור של ביטון הפך להיות ביקור קצר מאוד: "לפני שנה מהים הגעתי לארץ. הגעתי בפברואר שעוד לא הבנו מה זה קורונה יחד עם דוד פתאל. המטרה היתה לישון בתל אביב בלילה הראשון ורצינו להגיע למשחק הגביע בין הפועל באר שבע למכבי חיפה בסמי עופר ולאחר מכן להעביר את הסופ"ש בבאר שבע ולחזור. במהלך הטיסה, ממש חצי שעה לפני הנחיתה, מגיעה דיילת ואומרת שכל מי שנכנס לארץ חייב להיכנס לבידוד. לא הבנתי מה זה בידוד, זה היה ממש בהתחלה ואתה לא יודע כלום. אז עשיתי אחורה פנה. נחתנו בישראל ומיד קניתי כרטיס חזרה לאירופה. אמרתי לפקידה תחזירי אותי לאירופה, לא משנה לאיזה מדינה".

מאז ביטון עוקב אחרי המתרחש בישראל ומצד אחד רואה חוסר וודאות בהתנהלות ומצד שני מודה שגם מגרמניה קצב ההתחסנות גורם להתפעלות: "מכאן זה נראה שבגרמניה יותר ממושמעים מבארץ ושיש כאילו מדינות בתוך המדינה. אבל מצד שני אני חייב להגיד שאני יושב עם הגרמנים ואומר להם שכל המשפחה שלי התחסנה וזה מקור להערצה. בישראל כמו בישראל, או שאתה מקום ראשון או מקום אחרון. אין אמצע. אני חושב שההבדל בין גרמניה לישראל הוא כמו ההבדל בין רץ למרחקים ארוכים לבין מישהו שרץ למרחקים קצרים. בישראל הצליחו להשיג ומהר המון חיסונים והאוכלוסייה באמת מתחסנת בקצב מהיר. בגרמניה יותר טובים בלהתכונן לטווח הארוך, הכל הרבה יותר מאורגן ומסודר. לדוגמה אתה יודע אם יהיה סגר חודש לפני. הממשלה מתכנסת ויושבים עד שיוצא עשן לבן. בסוף מרקל יוצאת לתקשורת ועוברת תחום תחום ואומרת בדיוק מה ייפתח, מה יהיה סגור ולכמה זמן. אתה מקבל מספיק זמן להיערך. אירופה היא בינלאומית, אם אתה יודע שצפוי כנס נדל"ן עולמי במינכן, אתה לא יכול לבטל אותו מעכשיו לעכשיו".

ביטון הוא חובב ספורט מושבע בכלל ואוהד שרוף של הפועל באר שבע בפרט. הוא עוקב בקביעות אחרי הקבוצה ולמזלו בשנים האחרונות הקבוצה גם שיחקה באירופה כך שיצא לו לראות את הקבוצה מקרוב: "החיבור שלי להפועל באר שבע הוא עמוק. אני מאוד אוהב את הקבוצה ואני עוקב אחרי כל המשחקים. אני מכיר אישית את כולם. אני חושב שזה נהדר שאלונה חזרה, אני באמת חושב שהיא המושיעה של הפועל באר שבע. אני מאוד שמח שהיא חוזרת לנהל את המועדון וזו בשורה מהטובות שקיבלנו בתקופת הקורונה. אלונה יכולה להחזיר ימים כקדם. אני גדלתי בעיר, שיחקתי בנוער והייתי הולך למשחקים בווסרמיל כי הבית של ההורים שלי נמצא 200 מטר משם. אני שייך לדור שבגיל 8 ראה את האליפויות של הפועל באר שבע לפני 40 שנה. אני שמח שאלונה חזרה להוביל ואני מקווה רק שאסי יישאר".

יורם עם שמעון ביטון במדי הפועל באר שבע

ומה לגבי כדורגל בגרמניה?

"אחרי הסגרים הראשונים היתה ירידה יפה במספרים והכניסו קהל למגרשים, 10-15 אלף צופים. כשהמספרים עלו שוב סגרו את האצטדיונים לקהל. לפני הקורונה הייתי מגיע הרבה לראות כדורגל, כדורסל, יורוליג, בעיקר את באיירן מינכן.  זה בעצם מה שמייצג עבורי איזושהי שפויות. אני ומשפחתי באמת אוהבים כדורגל. זה הפך להיות שגרת יום, יש לנו שולחן בלאונג' באליאנץ ארנה. אנחנו מגיעים שעה וחצי לפני לארוחת צהריים, מזמינים לקוחות עסקיים, זה משהו שנורא חסר לנו. שלא לדבר על התיירות. כשמגיעה איזה קבוצה אנגלית מגיע איתה קהל אנגלי. כל נושא תיירות הספורט מאוד מפותח באירופה. אנחנו לדוגמה אירחנו את "הבועה" של הבונדסליגה בכדורסל, 16 קבוצות שהיו במלונות שלנו וסיימו את הליגה".

עם מיכאל באלאק, קשרה של באיירן מינכן בעבר

איך אתה מתמודד עם כל השנה הזו?

" זו תקופה מאוד קשה כי אתה חייב להיות יעיל ולעבוד בימי משבר. אתה מוציא אנשי מפתח לחל"ת או חל"ת חלקי. הממשלה עוזרת לנו לצוף מעל פני המים ואתה עושה כמעט את אותה העבודה עם פחות כוח אדם. אתה נע בין תפוסה של 10-20 אחוז ל70-80 אחוזים. כשאני אגיע במהרה בימינו לבאר שבע אני אדע שאנחנו מתחילים ללכת בכיוון של יציאה. למדנו בתקופה הזו כמה חשובה הערבות ההדדית והמשפחה. אני לא אשכח את סדר פסח האחרון שעשינו, אנחנו בגרמניה וההורים שלי בבאר שבע, קוראים יחד את ההגדה".

 

 

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה

  • אודי

    גאווה לעיר באר שבע ולדרום בכלל, תמיד היה מוכשר.