מגזין

כולנו "אנדינט"

מגזין13 בינואר 2021    5 דקות
0

הם שרים בהצלחה, הוציאו דיסק אחד והשני בדרך ובקרוב סרט קולנוע בכיכובם עתיד לצאת ב"נטפליקס". הכירו את להקת הילדים "אנדינט" ממרכז הקליטה "חרוב" בבאר שבע

כולנו "אנדינט"
צילום: באדיבות מרכז קליטה חרוב

אם תיכנסו בשעות אחר הצהריים למרכז הקליטה "חרוב" של "הסוכנות היהודית", הממוקם בלב שכונה ג' בבאר שבע, תוכלו לשמוע ולראות את הקסם המיוחד שמתחולל בכיתות ובמסדרונות של ילדים המתגוררים ב"חרוב". ולא, גם הקורונה לא תעצור אותו, רק תיאלץ את צוות וילדי מרכז הקליטה להיות יותר יצירתיים.

בין חוגי הריקוד, השחמט, הצילום, האמנות, האתלטיקה והכדורגל, תשמעו שירה מיוחדת ומרגשת של להקת הילדים "אנדינט" ("יחד", באמהרית), ילדים שמרביתם עלו רק לא מזמן מאתיופיה, ושרים בעברית עם נגיעות באמהרית את מיטב הלהיטים.

לפני כארבע שנים, החל צוות מרכז הקליטה של "הסוכנות יהודית", בראשותה של רוית כהן, בפרויקט "כולנו אנדינט", שמטרתו לזהות כישרונות ייחודיים בקרב הילדים העולים, ולאפשר להם ערוץ נוסף להבעה עצמית. במסגרת הפרויקט, שולב כל ילד בחוג אמנותי יצירתי לפי נטיית ליבו וכישרונו. "ידוע כבר מזמן שאין רק אינטליגנציה אחת אלא אינטליגנציות מרובות ושונות, כאשר לכל אחד מאיתנו ישנו תחום אחר, בו הוא חזק", מסבירה כהן את המניעים ל"כולנו אנדינט". "בייחוד במציאות בה השפה מהווה קושי, היה לנו חשוב לזהות אלו יכולות וכישרונות מיוחדים יש לכל ילד, ולסייע לו להעצימם לטובת חיזוק הביטחון העצמי ושיפור חוויית ההסתגלות והקליטה בא"י".

במהלך הפרויקט, שולבו כאמור ילדי "חרוב", שעלו זה עתה מאתיופיה, בחוגים אמנותיים יחד עם ילדים מדיור הקבע בקהילה, שגם הם התחילו בתהליך קליטתם במרכז הקליטה. "אחת ממטרות הפרויקט הייתה ליצור חיבור בין הילדים העולים החדשים לבוגרי המרכז, זאת כדי שהבוגרים ישתפו את ילדי העולים מניסיונם, וייווצר 'גשר' עבורם בעת קליטתם המחודשת בעיר", ממשיכה כהן.

12 ילדים ובני נוער בטווח הגילאים של 7 עד 16 מרכיבים כיום את להקת "אנדינט", שכבר הביאה לעיר באר שבע הרבה כבוד וגאווה מקומית, כאשר כבשה במות מרכזיות ברחבי המדינה, כולל הופעה בבית הנשיא, בבריכת הסולטן וב"ארנה" ירושלים. באחרונה, חבריה אף צולמו לסרט קולנוע, שככל הנראה יוקרן ב"נטפליקס", כל זאת כאשר כאמור רק לא מזמן הם עלו ארצה ממציאות החיים הכה שונה באתיופיה.

המפיק המוזיקלי והמנטור של הלהקה הוא הזמר ג'וש פרץ, המלווה את "אנדינט" מיום הקמתה ולאורך מסעה המופלא. "ללא ספק, הליווי של להקת 'אנדינט' הוא בהחלט אחד הדברים המשמעותיים והמיוחדים שעשיתי בחיי", אומר פרץ. "לשמחתי, הכרתי קבוצת ילדים מדהימים, מלאים בחלומות ותשוקה למוזיקה, וביחד עם הצוות המהמם של מרכז הקליטה 'חרוב', עשינו דרך ארוכה עם המון חזרות, עבודה ואפס ויתורים, כשכל זה מלווה בהרבה סבלנות, רגש והומור, וביחד הצלחנו לעשות דברים מופלאים, ולהגיע להישגים מרשימים".

צביה וולדמן, רכזת החינוך של מרכז הקליטה, מספרת שחברי הלהקה משתתפים בשיעורי פיתוח קול אחת לשבוע, בהתאם להנחיות המלאות של משבר הקורונה, ושותפים בבחירת השירים, וכך גם מעשירים את השפה העברית שלהם. לדבריה, הילדים ממתינים בחרדת קודש ובהתרגשות גדולה לחזרות המתקיימות בחדר המוזיקה של "חרוב", כאשר בין חברי "אנדינט" נרקמו קשרי ידידות עמוקים, "שאנו מאמינים שצפויים להימשך גם לאחר מעבר העולים לדיור קבע בעיר".

במרבית הופעותיה, משלבת הלהקה שירה בשלוש שפות (עברית, אמהרית ואנגלית), מה שמוביל לתוצר ייחודי ויוצא דופן. השירים עוברים חידוש והפקה בידי פרץ, אורן כץ ואיתמר אבוחצירא, ומוקלטים באולפני "פידבק". חברי "אנדינט" הצעירים כבר מחזיקים בידם דיסק אחד, והשני בדרך. לפני כשנה, הגשימו החברים, חלום כאשר חברי להקת "קפה שחור חזק" אותה הם מעריצים, הפתיעו אותם במהלך חזרות, והקליטו יחד עימם גרסה מיוחדת לשיר "אני יודע שהכל יהיה בסדר". עוד חלום שלהם התגשם לא מכבר, כאשר חברי "אנדינט" נבחרו כאמור להצטלם לסרט קולנוע, העוסק בעלייתם של יהודי אתיופיה בשנות ה-80.

באותו סרט גילמו החברים להקה יהודית מקומית באתיופיה, ששרה על חלום העלייה לא"י, וזוכה להגשימו. הם התרגשו מעצם המעמד ומהתוכן שהיה קרוב לליבם, שכן הם עצמם עברו תהליך דומה לפני זמן קצר, ומתארים את החוויה כבלתי נשכחת במיוחד. חבר "אנדינט" טוואצו (דוד) צגא, מדגיש: "אני נהנה מאוד להשתתף בלהקה. אנחנו נוסעים למקומות חדשים, ומתגבשים עם חברים".

קלקידן אסראס בת ה-14, גם היא חברת "אנדינט", מוסיפה: "ממש כיף לי להשתתף עם הלהקה בהופעות. אני אוהבת לעמוד על הבמה, ולהתרגש לפני כל הופעה. לא מזמן, השתתפנו בצילומי סרט, וממש נהניתי; זה היה כל כך מיוחד, והרגשתי כמו שחקנית וזמרת. ההשתתפות ב'אנדינט' פותחת בפניי דברים שלא חשבתי שאכיר. אשמח אם יזמינו אותנו להרבה הופעות; זה חסר מאז הקורונה. בזכות הלהקה, אני מאמינה בעצמי שאגיע רחוק".

ולסיום, מגלה כהן, מנהלת מרכז הקליטה מטעם הסוכנות היהודית, שאנשי צוות "חרוב" עדים בעיניהם לשינויים מדהימים, המתרחשים בקרב הילדים המשתתפים ב"אנדינט"; ילדים שלא אהבו להגיע לפעילויות ובזכות הלהקה מתמידים. ילדים מופנמים שהתקשו להתבטא, מגלים כישרון שירה מדהים ומופיעים בפני קהלים גדולים ומגוונים: "אנחנו רואים זאת כחוויה משנת חיים של ממש, ולכן משקיעים את מרב המאמצים, במטרה לקיים את הפרויקט החשוב הזה. אני מודה לכל התומכים ב'כולנו אנדינט', למנהלת קליטה ורווחה דרום רוית אליה לייב, ולאנשי צוות הנפלא במרכז הקליטה 'חרוב' ובהפקה המוזיקלית, העובדים קשה להצלחת הלהקה. בייחוד אנו רוצים לומר תודה לילדים המוכשרים, שיצירותיהם וקולותיהם מרטיטים את הלבבות שלנו כל פעם מחדש, ומהווים 'פס קול' לעשייתנו. אנחנו גאים בכך שהיה לנו חלק  בגילוי והעצמת הכישרונות הצעירים, ובטוחים שצפויה להם הצלחה רבה בעתיד".

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה