מגזין

קשרי קהילה

מגזין15 במאי 2020    13 דקות
0

עיתון קהילתי, נגרייה לתושבי העיר, חמ"ל עם רעיונות לפעילות בבית ופלטפורמה להנגשת עסקים מקומיים. משבר הקורונה הביא איתו גם חזרה לקהילה ופריחה של יוזמות קהילתיות חדשות וישנות

קשרי קהילה
צילום: מתוך יוטיוב

משבר הקורונה, כמו משברים ותקופות חירום אחרות לאורך ההיסטוריה, תמיד הביאו איתם עם כל הדברים השליליים גם כמה דברים חיוביים. אין ספק, שבכל מה שקשור לחודשים האחרונים, ישראל בכלל ובאר שבע בפרט, הוכיחו, בפעם המי יודע כמה, כמה ערך הערבות ההדדית יוצא החוצה בעיתות חירום. אלמנט נוסף שבלט מאוד הוא הפריחה המחודשת של הקהילתיות. כשאי אפשר לצאת מהבית או להתרחק יותר מ-100 מטרים, אנחנו הופכים תלויים בקהילה שלנו. לכן, אין זה פלא שהתקופה הזו הביאה איתה גם לא מעט יוזמות קהילתיות שכולנו תקווה שיישארו פה גם הרבה אחרי.

 

ענתיקה – עיתון שכונתי של העיר העתיקה

את "ענתיקה" יזמו כמה חברים מתנועת דרור ישראל בבאר שבע. רון קייזלר, מיוזמי העיתון מספר, "בשגרה אני והחברים שגרים איתי בקיבוץ העירוני של תנועת דרור ישראל עוסקים בחינוך במסגרות שונות מתנועת הנוער העובד והלומד ועד הוראה בבתי ספר וכו', ובפרוייקטים חברתיים וארגונים חברתיים  בעיר ובאיזור הנגב בכללי. הקמנו את עיתון ענתיקה במטרה ליצור מפגש ותרבות מקומית. אנחנו חיים בעידן שמצד אחד קל מאוד להישאר בבית ולא להרגיש משועמם כי יש המון ריגושיים כמו נטפליקס ופייסבוק, ומצד שני יש בבית חוסר בחברה ובמרכז קהילתי חזק. בימים כתיקונם יש לנו מוסדות תרבות בשכונה שנפגשים בהם כמו הסלון  או הפאבים השכונתיים והעסקים בעיר, אבל כשאין את כל זה אז הייתה תחושה שצריך משהו כדי להרים, וגם שתהיה לתושבים במה לבטא את מי שהם ולכן הקמנו עיתון לשכונה".

העיתון פונה לכולם, עם דגש על דיירי העיר העתיקה, "הרצון הוא לפנות לכולם, בטח כל מי שהוא תושב שכונות העתיקה ודרום. הדרך שבה אנחנו מאמינים שדבר כזה יושג היא אם התכנים בעיתון יהיו תכנים שכמה שיותר תושבי השכונה יכתבו, עד עכשיו נראה שזה רק צובר תאוצה. דברים מרכזיים שקרו הם פינות קבועות בעיתון שנוסדו מתוך רצון של אנשים מהשכונה לחזק את רוחם של אנשים מתוך עולמם ומקצועם, כך למשל קמה פינת הבריאות הקבועה עם הדיאטנית השכונתית שלנו יערה מזוז או קטעי שירה שמתפרסמים אחת לשבוע עם מלא משוררים צעירים פה מהשכונה. מעבר לזה, הקמנו קבוצת פעילים שכונתית שמטרתה גם כן חיזוק הקהילה ופתח ליצירה משותפת, חברי הקבוצה הרימו פינה ליום הזיכרון ואנחנו כבר במחשבות על מה עושים בהמשך".

מה היו התגובות של האנשים? מצטרפים ליוזמה, מעוניינים?

"אנשים מאוד מעוניינים, העיתון תופס תאוצה באופן מהיר מאוד, עם כל שבוע שעובר עוד ועוד אנשים רוצים להשתתף ביצירה של הגיליון, לפעמים קטע שירה, לפעמים שיתוף במחשבות שלהם ולפעמים לפרסם את העסק המקומי שלהם, ואנחנו מפרסמים ומרימים לכולם".

כמה חשובה הקהילתיות בימים כאלה?

"חשובה מאוד, אני באופן אישי מאמין שאחת משתי אופציות יהיו כשמשבר הקורונה יסתיים, או שנלמד שאדם לאדם זאב וכל אחד צריך לדאוג אך ורק לעצמו או שנצא מחוזקים יותר, מאוחדים יותר ועם המון חלומות משותפים לעתיד. בעיני זה תלוי הרבה מאוד ביכולת העמידה של הקהילה וביכולת שלנו לגלות סולידריות זה לזו ובזה חברים שלי נותנים לי המון תקווה פה, מאות חברים מדרור ישראל עושים פרוייקטים דומים בכל רחבי הארץ עם אלפי שותפים שהם הכוח האמיתי של החברה הישראלית, אני סומך עליהם שיחד נצליח".

רון קייזלר, ענתיקה. צילום: פרטי

מקומי בב"ש  

בעקבות משבר הקורונה והקושי של העסקים המקומיים לשרוד, החליטו תושבים בעיר יחד עם גופים בעירייה, מרכז הצעירים וחברת יעדים להקים פלטפורמה שתנגיש את העסקים המקומיים לתושבי העיר. בן מורג, אחד היוזמים מספר, "מקומי בב"ש היא פלטפורמה שנוצרה בעקבות משבר הקורונה ומכוונת לייצר זירת עסקים מקומית שמונגשת ומופצת לתושבי באר שבע ומעודדת אותם לרכוש מוצרים בצורה מקומית ומקיימת יותר. המטרה היא לבוא למען העסקים ולייצר פלטפורמה לעסקים מקומיים להציג את עצמם ומה הם מציעים בימים אלו במשלוחים עד הבית. עושים זאת על ידי זירת עסקים מקומית – שוק וירטואלי שבו אנשים שמוכרים באים להציג את מרכולתם ללא תיווך לצרכנים, וכך להנגיש לצרכנים תוצרת מקומית. כל אחד יכול ליצור קבוצת רכישה או למכור את מרכולתו או את שירותיו. היא פונה לכל תושבי העיר, שרוצים לקנות כלכלה מקומית ולחזק את העסקים המקומיים".

מה התגובות של האנשים, מצטרפים ליוזמות, מעוניינים?

"ההיענות הגדולה מראה שיש צורך משמעותי לאנשים לקיחת אחריות ולסייע לעסקים הקטנים והמקומיים במצב שבו הם נמצאים היום".

כמה חשובה הקהילתיות בימים כאלה?

"מאוד חשובה, ולכן הקמנו את הפלטפורמה. כשאנחנו צורכים כלכלה מקומית אנחנו משאירים את הכסף בתוך הקהילה ומאפשרים לשכן שלנו לשים לחם על השולחן. בעלי העסקים המקומיים חווים תקופה לא פשוטה, חלקם בסכנת סגירה. אנחנו רוצים לעודד את התושבים לתמוך בקהילה לא רק על ידי התנדבות אלא גם על ידי בחירה מודעת לאן הולך הכסף שלהם, וממי הם קונים".

מקומי בבש. צילום: מתוך הפלטפורמה

הנגרייה הקהילתית

הנגרייה הקהילתית היא עוד אחת מהיוזמות של קהילת הרשת שמטרתה לחבר אנשים בקהילה סביב תחום עניין מסוים, "הנגריה הקהילתית היא מרחב עבודה בעץ המאפשר לכל אחד ואחת להתנסות בתחום הנגרות, בסביבה נעימה, בטוחה ומקצועית. לא צריך להיות סבא ג'פטו. אלא רק להגיע עם רצון ורעיון. הנגריה נפתחה בשיתוף עם בית ספר אמי"ת טכנולוגי בבאר שבע. המקום פועל בשיתוף הנוער הלומד בבית הספר במגוון פרויקטים. הנגרייה מתקיימת סדנה פתוחה פעמיים בשבוע ,סדנאות מוצר, קורסים, הרצאות ופרויקטים שונים" מספר עומר קריה" הנגריה היא חלום עתיק שלי שסוף סוף אנחנו יכולים להוציא לפועל – להנגיש את הנגריה עד הבית. המטרה היא להנגיש את עולם היצירה, עשה זאת בעצמך, עולם העץ לכמה שיותר אנשים וזה אחד הדברים שמאוד יעזרו לנו. הרכבנו מערך קיטים אותם אנחנו שולחים עד הבית. קיט כולל בתוכו חבילה מוכנה עם כל העצים, ברגים וכל מה שצריך בכדי לבנות מוצר. בנוסף הכנו סרטון הדרכה על בניית הקיט, דף הסבר מפורט עם שלבי הבניה ומידות העצים, כך שכל אחד יכול לבנות בבית. בין הקיטים שאפשר להזמין – ספסל זולה, אדנית, שידת טלויזיה, שרפרף ועוד. בנוסף אנו עובדים על אתר שיכלול בתוכו את כל מה שיש לנגרייה להציע ואפילו מעבר לזה. דפי מידע עלינו, דפי מידע והרשמה למגוון הקורסים והסדנאות שאנו מציעים, מידע מקצועי, סרטוני הדרכה על כלים, סרטוני הדרכה על מגוון רהיטים ועוד".

מה התגובות של האנשים, מצטרפים ליוזמות, מעוניינים?

"התגובות מהשטח גורמות לנו להיזכר ולהמשיך לקוות שנחזור לשגרה. אנשים רוכשים את הקיטים ובכך תורמים לנו ב2 אופנים מצד אחד עוזרים לנו לשמור על הנגרייה הקהילתית עם הכנסה מסוימת למרות המצב, כמובן לא כמו לפני המשבר הנוכחי אבל זה עוזר. ומצד שני עוזרים לנו להמשיך לעשות את מה שאנחנו אוהבים, לגרום לאנשים ליצור ולעשות עבודות נגרות בעצמם, אנו רק עוזרים".

כמה חשובה הקהילתיות בימים כאלה?

"חשובה מאוד. במיוחד בימים כאלה הקהילתיות שאנחנו בונים ביום-יום במפגשים משותף לנגרות ושיתוף ידע ביצירה לא יכולה לבוא לידי ביטוי, הקהילה שנבנתה סביב הנגרייה ומזמינה את הקיטים היא שמחזיקה את הנגרייה וגם להפך – הפעילות שהנגרייה מאפשרת גם בבית בבידוד עוזרת להפיג את השעמום ולייצר תחושת יצירתיות ויצרנות בתקופה שבה היא מאוד חסרה".

הנגריה הקהילתית. צילום: מתוך יוטיוב

הספייס – מרחב סדנאות וירטואלי

"בימי השיגרה אנחנו נפגשים באונלייף – חוג קח תן, יוגה ב"שכונה, אירועים ומפגשים חברתיים. אנחנו דווקא דוגלים בהפוך ממה שקורה בקורונה – לייצר מפגשים בין אישיים במרחב הציבורי, בבתים של אנשים, לקחת פרקטיקות, תחביבים ותחומי עניין ולהפגיש בין אנשים" מספרת נועם כהן, "הספייס בא כמענה לזה שאי אפשר להיפגש פנים מול פנים, ובעיקר כדי לייצר איזושהי שגרה חדשה – שאני לא אהיה אבודה, שתמיד יהיה לי מה לעשות ואת מי לפגוש, וככה גם היוזמות הקהילתיות יוכלו להמשיך להתקיים- במקום אחד, שהוא חדר חוגים וירטואלי בו אפשר ללמוד איך לבשל, לתרגל יוגה, לצאת לסיור וירטואלי בעיר, ללמוד איך טועמים בירות או סתם להיפגש עם עוד חברים על כוס קפה. מלבד שיעורים וחוגים שעוברים באופן קבוע כמו מדיטציה, יוגה ופילאטיס, אנחנו מארחים במרחב הרצאות, סדנאות ומפגשים בנושאים שונים שבאים מהשטח, החל מסדנת אפיית חלות ועד לסיור וירטואלי בעיר. אחד הדברים שהיה חשוב לנו לעשות הוא לציין את ימי הזיכרון, ולכן ארחנו בזום זיכרון בסלון עם עדות ומעגלי שיח, וביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל קיימנו טקס בזום, סיור בעקבות לוחמים בעיר וערב שירי לוחמים".

 מה התגובות של האנשים, מצטרפים ליוזמות, מעוניינים?

"התגובות של האנשים משתנות משבוע לשבוע לפי ההנחיות וההקלות – בסוף אנשים משוועים למפגש בין אישי אז בהתחלה הייתה ממש התלהבות והיום כבר אנשים מחפשים להפגש עם האנשים פנים מול פנים."

כמה חשובה הקהילותיות בימים כאלה?

"הקהילתיות מחזיקה אותנו – כי לגאוגרפי כבר אין כל כך משמעות, כל אחד יכול לגור בכל מקום בארץ – אבל תחושת השייכות, העובדה שהקהילה ממשיכה להתקיים, שיש משהו שאני יכולה לשייך את עצמי אליו ולהרגיש חלק ממנו – יותר חשובה מהכל, גם אם אי אפשר להיפגש".

הספייס. מרחב סדנאות

ב"שותף – משפחות משת(ת)פות

מתן סעד הוא ממקימי הרשת ואחד היזמים הפעילים ביותר בבאר שבע. היום  עובד בחמ"ל הקהילתי של כיוונים, "בגלל משבר הקורונה, מירב פעילויות הפנאי העירוניות בוטלו, ולכן החלטנו להקים פורטל אינטרנטי עירוני המייצר מפגש משפחות ומציע פעילויות ותוכן עשיר עבור שעות הבידוד בבית. הפורטל שהוקם על ידי כיוונים נפתח כדי לתת להורים בעיר מידע, לרכז תכנים ורעיונות מה אפשר לעשות עם הילדים בבית.  בין התכנים שניתן למצוא: הצגות מקוונות, פעילויות תזונה וכושר בבית עם הילדים, רעיונות לפעילות מרחוק עם סבא וסבתא ועוד. בנוסף אנו מנסים לתת מענים לתחושות של בידוד חברתי כשאי אפשר להיפגש עם חברים, על ידי הפעלות משותפות בזום של כמה משפחות יחד בזום. השקנו את הפורטל אשר מרכז רעיונות לפעילויות, העברנו משחקי משימות כמו המרוץ למיליון, קפסולת זמן ועוד. מדריכי חוגים העבירו שיעורים בזום ובנוסף הקמנו קבוצת ווטסאפ שקטה שבה בכל יום אנחנו מעלים לו"ז יומי עם הצעה מה לעשות היום עם הילדים. ביצענו שיחות עם הורים בזום כדי להבין לעומק מה הצרכים שלהם בתקופה הזו, והבנו שיש צורך בתמיכה בהורים צעירים. לכן הפורטל מספק גם דרכים להנגשת המידע על הקורונה לילדים, ייעוץ טלפוני להורים, ועוד נושאים חמים שמעניינים הורים בקורונה.

מה התגובות של האנשים, מצטרפים ליוזמות, מעוניינים?

"התגובות של ההורים הן מאוד נלהבות – קיבלנו פידבקים חיוביים, והורים שסיפרו שהצלנו להם את היום עם הרעיונות לפעילויות. לאתר נכנסו קרוב ל10,000 אנשים, ואת ההצעות לפעילות יומית מקבלים מעל 200 אנשים שחברים בקבוצות הווטסאפ".

כמה חשובה הקהילותיות בימים כאלה?

"מאוד חשובה. בבידוד כולנו מאוד מרגישים את הלבד. אבל יש משהו בלדעת שיש שם בחוץ קהילה של אנשים שגם עוברים את זה קצת מקל על הקושי. ואם אני יודע שכשקשה לי אני יכול לפנות למישהו כי אני לא גר במקום מנוכר. זה שאני מכיר את השכן הקשיש אומר שאני יכול לעזור לו כשהוא צריך עזרה בלהביא תרופות, ואני גם ארגיש בנוח לדבר איתו כשאני צריך סיוע. זה יוצר סולידריות גם כשאנחנו לא יכולים להיפגש פיזית. היופי בקהילתיות היא שהקשרים הקהילתיים יוצרים רשת מאוד גמישה שיודעת להתאים ולהסתגל לכל מיני מצבים שלא חשבנו עליהם, כמו למשל הקורונה".

בשותף. פורטל מלא בפעילויות

 

קהילתיות בזמן קורונה

 

עיתות משבר מביאות איתן התגייסות רבה, הירתמות לעזרה לאחר וערבות הדדית. אך יש מי שבוחר לקחת את הקהילתיות צעד קדימה ולממש אותה גם ביום יום, עוד הרבה לפני משבר הקורונה, כדרך חיים.

"אנו פועלים בשגרה להקמה וחיזוק קהילות במרחב העירוני מתוך אמונה שבאמצעות הקהילות, הערים בישראל יפרחו" מסביר אורי כרמל, מנכ"ל ארגון ארץעיר, הפועל לקידום קהילתיות עירונית בערים בפריפריה החברתית והגאוגרפית בישראל. "בימים אלו אנו רואים את החשיבות שבקהילתיות, היא שמאפשרת את ההתארגנויות השונות אשר מנסות להקל ולסייע ולו במעט בתקופה הלא פשוטה שבה אנו נמצאים. התארגנויות קהילתיות עוזרות לנו להיות בקשר עם האחר והבודד בחברה, מאפשרות לנו להפיג את הבדידות ולהתאוורר, עוזרות לעסקים הקטנים לשרוד בתקופה הקשה ובעיקר מאפשרות לנו להרגיש חלק ממשהו גדול, גם כשאנחנו מבודדים בבתים."

ארגון "ארץעיר" הקים ומלווה 45 קהילות עירוניות, הפרושות ב-33 ערים ברחבי הארץ, וכן שותף בליווי כ-180 מיזמים ועסקים חברתיים. בין הקהילות שארגון "ארץעיר" מלווה נמצאת גם קהילת הצעירים הרשת באר שבע.

אורי כרמל. צילום: תמר גיל

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה