מגזין

על קו ישראל ברזיל

מגזין18 במרץ 2020    4 דקות
0

יוסי שלי, שגריר ישראל בברזיל נמצא עכשיו באחת התקופות המאתגרות של המדינה, שגם עליה לא פסח נגיף הקורונה. בראיון מיוחד הוא מספר ל"שבע" על השינוי שעובר על הרחובות בברזיל, על עבודת השגרירות בימים אלה ועל המטיילים הישראלים שרק רוצים לחזור הביתה > טודו בום?

על קו ישראל ברזיל
יוסי שלי. האיש שלנו בברזיל. צילומים: אלבום אישי

יוסי שלי הוא "הבאר שבעי" שלנו בברזיל והוא עומד היום בראש השגרירות במדינה באחת התקופות המורכבות ביותר בעולם כולו. אם עד לפני כמה שבועות, ברזיל היתה נראית כמו המקום "לברוח" אליו מנגיף הקורונה, אז גם לשם הגיע הנגיף והמדינה, כמו שאר המדינות ביבשת דרום אמריקה, החלו לסגור את הגבולות, "בברזיל מתחילים להרגיש את השפעות הקורונה ולאט לאט מקומות נכנסים למודעות, אירועי ממשלה ואירועים המוניים אחרים מבוטלים, בתי ספר רבים סוגרים ומקומות מתחילים לצמצם את שעות וימי הפעילות שלהם, כמובן שיש גם כאלה שנסגרים עד להודעה חדשה כמו מכוני כושר, ספא וכדומה" מספר שלי על השינוי שעוברת המדינה, "גם בתוך השגרירות מרגישים את השינוי במצב, כמו בשגרירויות ישראל רבות ברחבי העולם, אירועים מבוטלים ופגישות נדחות עד להודעה חדשה בשל אנשי קשר חולים או כאלה שנמצאים בבידוד מבחירה וכמובן על מנת למנוע הפצה של הוירוס. יש לציין כי נכון לעכשיו, הבידוד בברזיל הוא רק בגדר המלצה וגם הוא ל7 ימים לאחר חזרה ממדינות ספציפיות ו14 יום מהופעת סימפטומים. זוהי לא חובה וללא אכיפה של הבידוד ונראה שלוקח פרק זמן ״לעיכול" המגיפה השקטה הזו" .

בימים האחרונים מגיעות עוד ועוד עדויות מרחבי יבשת דרום אמריקה של מטיילים ישראלים שלא מצליחים למצוא טיסות חזרה לישראל, על חבורת תעופה שמעלות מחירים לטיסות לארץ ועל החששות של הישראלים בהחלפת הטיסות לישראל דרך מדינות אירופה. שלי מודה כי אל הקונסוליה הישראלית מגיעות פניות רבות, של מטיילים ושל המשפחות מהארץ, "המדור הקונסולרי של השגרירות נמצא תחת עומס רב של פניות מישראלים הנמצאים בברזיל, הורים מודאגים של מוצ'ילרים וברזילאים המטיילים או עתידים לבקר בישראל. טיולי צליינות בוטלו לאלתר. כלל הדיפלומטים מקבלים שיחות רבות של ישראלים הנמצאים בברזיל וביבשת, או של הוריהם המוטרדים, המתקשים למצוא טיסות לארץ, במיוחד טיסות שלא עוברות דרך אירופה. מאחר וכל מדינה נוקטת מדיניות שונה וקצב קבלת החלטות אחר הדבר מקשה ביותר על מתן תשובות גורפות ולכן כול מקרה נבחן לגופו" הוא מספר וממשיך, "כלל העובדים קיבלו בקבוקי אלכוג'ל לחדריהם, נבדקים כל בוקר בכניסה לשגרירות לשלילת חום והתבקשו לפעול על פי הנחיות משרד הבריאות הישראלי ולשמור על היגיינה וכללי הזהירות, ביניהן, הימנעות מתחבורה ציבורית עד כמה שניתן, שטיפת ידיים, הימנעות מאירועים המוניים וכולי".

יצאו הנחיות למטיילים הישראלים?

"אמריקה הלטינית הולכת ונסגרת בפני תיירים וזרים ולכן מומלץ למהר לתפוס את הטיסות שעדיין זמינות לארץ, כל עוד המצב מאפשר זאת. ברזיל, טרם סגרה את שעריה או את המרחב האווירי שלה, אך ישנו שיח בנושא ולא מן הנמנע שבעודנו משוחחים הגבולות הולכים ונסגרים".

שלי עם מסכה על המטוס בדרך לישראל

ומה לגבי נשיא ברזיל, היו חששות שנדבק בנגיף. היית במגע איתו או עם מישהו מהצוות שלו? דוברו?

"אני נמצאי בקשר שוטף עם הנשיא וארמון הנשיאות והעובדה שעבר את הבדיקה בתוצאה שלילית גרמה לי ולכולנו לשמחה רבה. לא כול יום קם נשיא מעצמה המסייע לעם ישראל בצורה יוצאת דופן חיובית. המטה גם מקיים קשרים עם הגורמים הממשלתיים השונים , ולכן בהתאם להנחיות האחרונות שעברו על רקע הקורונה, קשר מצוין זה ממשיך להתנהל באופן יומיומי בסיוע של אמצעים טכנולוגיים (שיחות טלפון, ווידיאו, שיחות וועידה וכו')".

עם נשיא ברזיל טרם יציאתו לארצות הברית

שלי הגיע לישראל לפני כמה ימים דווקא בנסיבות משמחות, וכפועל יוצא נמצא בבידוד בבאר שבע, "כרגע, אני נמצא בבידוד בביתי בבאר שבע וממשיך לעבוד באינטנסיביות גם מכאן בעת שממתין ללידתה של נכדתי הבכורה (הסיבה העיקרית להגעתי לישראל). שגרירויות ישראל בעולם ובברזיל בפרט, עובדות לילות כימים על מנת לשמור על חוסנה של מדינת ישראל ולסייע לאזרחי ישראל בעולם בכל אשר ניתן. ברשתות החברתיות ובאתרים של השגרירות ניתן למצוא מידע חשוב ומתעדכן ואנו זמינים בטלפונים של השגרירות כמו גם בטלפון החירום במקרי חירום לאחר שעות הפעילות של השגרירות. באופן אישי אני מקיים קשר עם עשרות משפחות מהעיר שלנו והטלפון לא מפסיק לצלצל. אתם יודעים איך זה עובד בארץ ״ החבר של החבר מביא חבר״ וזה בהחלט לגיטימי במיוחד על רקע חג הפסח הנמצא בפתח. זו הזדמנות להודות לכול צוות השגרירות שלי בברזיל ולעובדי משרד החוץ הפועלים ללא ליאות לפתור בעיות לא פשוטות עבור עם ישראל , רחוקים מהבית ובמיוחד בעתות משבר כגון אלה. כל מה שנותר הוא לאחל חד פסח שמח, בריא וכשר ועם ישראל חי".

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה