מגזין

"יצטרכו לפטר מאות עובדים, עסקים יקרסו כלכלית"

מגזין11 במרץ 2020    10 דקות
0

אנשי עסקים ברחבי הנגב מספרים על האטה במכירות, בתי הקפה נשארים ריקים, וכולם מסכימים שבקרוב עסקים ייסגרו, ואת התוצאות נרגיש עוד תקופה ארוכה: "בלי עזרה של המדינה, חודשיים קדימה לא תהיה פה עבודה לאף אחד". נגיף כלכלי

"יצטרכו לפטר מאות עובדים, עסקים יקרסו כלכלית"
צילום אילוסטרציה: INGIMAGE

ככל שעוברים הימים ומספר הנדבקים בנגיף הקורונה עולה, כך מתגברת גם ההיסטריה סביב הנגיף המסתורי. אם בשבועות האחרונים החשש הגדול היה בעיקר מהבחינה הבריאותית, השבוע החולף הוכיח שהנגיף מביא איתו גם מכה כלכלית לא קלה; בתי עסק שבהם ביקרו חולים נשארים מיותמים, מסיבות והתכנסויות מבוטלות, וקהל הלקוחות ממעט להגיע לבתי העסק ומקומות הבילוי. אנשי עסקים מבאר שבע מדגישים שהנטל, שגם כך גדול ביומיום, הופך לקשה מנשוא, ושהנזקים הכלכליים יורגשו עוד זמן רב מאוד.

יו"ר התאחדות המלאכה והתעשייה בדרום רווית אזוט, אומרת: "הקורונה פוגעת במגזר הפרטי במיליארדי שקלים. בשלב זה, אכן ברמה המדינית יש היערכות, אך רב הנסתר על הגלוי, ואנחנו פועלים בחמ"ל בדרום יחד עם ארגונים עסקיים נוספים, כי זו השעה לאחידות, ונדרשת רשת ביטחון. הבריאות והכללים ברורים לכולנו, אך לצד זה יש לכלכלה חרדה קיומית, והנהלת התאחדות המלאכה והתעשייה במחוז דרום פועלת ותפעל ככל הניתן לתת תמיכה לעסקים. עסק שרואה עצמו נפגע או שעובדיו בבידוד, מוזמן ליצור קשר עם חמ"ל ההתאחדות בדרום".

רווית אזוט | צילום: ענת קזולה

 

גם בהתאחדות התעשיינים מצביעים על חשש ועל ההשלכות הכלכליות המגיעות יחד עם הנגיף, "במרחב דרום של התאחדות התעשיינים ישנם מעל 350 חברות תעשייה שעתידות להיפגע מהתפשטות הנגיף. במטרה לצמצם את הפגיעה במפעלים, התאחדות התעשיינים בישראל פתחה חדר מצב מיוחד בו תעשיינים יכולים לפנות ולקבל מענה מיידי. תעשיינים שפנו עד כה, מדווחים על אתגרים במחסור בחומרי גלם, עלויות הבידוד, פגיעה בתזרים המזומנים ובעיקר – חוסר ודאות עסקית" אומר אביב חצבני, יו"ר התאחדות התעשיינים בדרום.

לפי נתוני התאחדות התעשיינים, הבידוד צפוי לעלות למגזר העסקי כ-250 מיליון שקלים. הערכה זו מתבססת על כך שמספר השכירים במגזר העסקי שייכנסו לבידוד בעתיד עשוי להגיע ל-50 אלף איש. על כל 5,000 שכירים במגזר העסקי השוהים בבידוד קיימת עלות למעסיקים של כ-25 מיליון שקלים. בשבוע שעבר, אמר נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר: "לקרוא לאלפי אנשים להיכנס לבידוד בלי להסדיר את העלויות הנובעות מכך זה מתכון לאנדרלמוסיה. עובדים שאין להם מספיק ימי חופש, יגיעו למקומות העבודה, ויסתירו את העובדה שהם אמורים להיות בבידוד". התאחדות התעשיינים הביעה חשש שכמות הנמצאים בבידוד תעלה, ובהתאם גם העלויות למגזר הפרטי.

פגיעה בלוחות הזמנים

סקטור נוסף שעלול להיפגע ישירות הם ציבור רוכשי הדירות, שכבר עכשיו ניתן לומר, שיחוו עיכוב במסירת הדירות החדשות. יו"ר ארגון קבלני באר שבע והנגב, אלי אביסרור, מודאג מאוד מהמצב שנוצר בשל בהלת הקורונה, ואומר לעיתון "שבע": "שר הביטחון הכריז שכנראה יטילו סגר על השטחים; זה אומר ש-65 אלף עובדים לא ייכנסו לארץ, ויש לכך השלכות קשות מאוד מבחינת מסירת הדירות בזמן ועיכובים. גם ככה, יש עובדים זרים שיצאו לחופשת חג המולד, ולא חזרו בגלל הקורונה, ונשארו בסין או במדינות אחרות. אז, כבר יש מחסור בעובדים. והשבוע, הכריזו על סגר בבית לחם, וגם משם עובדים לא נכנסים לארץ. אז, כמובן זה יפגע מאוד בעמידה בלוחות הזמנים במסירת דירות ובפרויקטים בכלל. וכמובן, דבר נוסף לא פחות חשוב הוא אספקת החומרים והציוד, המגיעים מסין. אנחנו כבר לא יכולים לקבל אותם, והזמנות מתעכבות, וזה ברור שגם העניין הזה יגרום לעיכובים".

צילום אילוסטרציה: INGIMAGE

 

ממה שאתה יודע, האם יהיו עיכובים במסירת פרויקטים ודברים כאלה, או שמוקדם מדיי להגיד זאת?

"ברור, אנו כמובן דורשים מהממשלה להכריז על עניין הקורונה ככוח עליון, ולהאריך לנו את תקופת הביצוע; הממשלה צריכה להכריז על מצב חירום, ואז אפשר יהיה להאריך לנו את תקופת הביצוע".

"לא מבינים איזו מכה זו"

איתן ביטון, איש עסקים, יזם ומפיק אירועים בעל חברת "אור מדיה", מספר שרק ב-10 הימים האחרונים לפני שדיברנו איתו ביום שני השבוע, הוא נאלץ לבטל 3 אירועים שהפיק.

"כל אירוע בין 250 ל-400 איש. אני כל הזמן מקבל טלפונים מאנשי עסקים שמספרים על עוד אירוע שבוטל. ההנחיות של משרד הבריאות הן לא להתקהל באירועים של 5,000, איש אבל זה יצר היסטריה שאנשים פשוט לא רוצים להגיע לשום אירוע או מסיבה. מספיק שכמה עובדים חוששים להגיע, או שכמה עובדים נשארו בבידוד, וכל האירוע מבוטל. זו מכה קשה מאוד לעסקים. אולמות אירועים מדווחים על ביטולים, ובתי מלון כבר החלו לסגור פעילות לשבוע בתקווה שזה לא יהפוך לחודש ויותר. כל רגע אני מנתק שיחה, ומישהו אחר מבטל. אנשים לא מבינים איזו מכה זו. הרי, בסוף מי סופג את זה? העסקים הקטנים והבינוניים".

צילום אילוסטרציה: INGIMAGE

 

"מתחת לפני השטח יש פה מהפכה", אומר ביטון. "אנשים יצטרכו לפטר מאות עובדים. עסקים יקרסו כלכלית. עד עכשיו, אף אחד לא אמר שיפצו, שיעזרו. אין שום הצהרה או שום כיוון לשם. מה שיקרה הוא שאנשים יתחילו לצאת לרחובות, למחות. חודשיים קדימה, לא תהיה פה עבודה לאף אחד. אנשים בהיסטריה, ועד פסח המצב רק יחמיר. עליי זה משפיע ישירות בכל אחד מתחומי העסקים שלי" הוא אומר.

קובי לוי (הבעלים של סניף "קפה קפה" ב"וואן פלאזה") מוסיף, "ההיסטריה, מוצדקת או לא, פוגעת גם בנו. יותר ויותר אנשים מפחדים להגיע. אם חג הפורים הוא אחד מהימים היותר עמוסים בבית הקפה, אפשר השנה לראות ירידה חדה במספר האנשים שמגיעים, בטח בהשוואה לשנה שעברה. למרות שבית הקפה לא קרוב להנחיות משרד הבריאות על התקהלות, אנשים פשוט מפחדים להיות במקומות ציבוריים. זה נזק כספי גדול, וככל שהמצב הזה יימשך, עסקים ישקלו לסגור לחלוטין".

"הזמנות גדולות, של מאות אלפי שקלים"

את ההיסטריה מרגישים בעיקר במרכולים. מנהל מרכול "מחסני להב" ב"גרנד קניון", מוטי סרוסי מספר ל"שבע" ש"מבחינת קניות, זו פשוט היסטריה; אנשים קונים ואוגרים מזון, ומתנהגים כאילו אין מחר, וקונים בכמויות. יש אצלנו עלייה של יותר מ-30 אחוזים בקניות לעומת ימים רגילים, בעיקר של שימורים, מוצרי יסוד, מוצרי חלב ונייר טואלט. אנחנו מתגברים את הסחורה, אבל בכל זאת יש חוסרים אדירים אצל הספקים, כי גם שם יש פחות ידיים עובדות, והם לא יכולים לספק לנו את כל מה שאנו מזמינים. חסרים פסטות, שימורים, מוצרי עופות למיניהם ונייר טואלט. הספקים אומרים שמייצרים ויביאו לנו את המוצרים, אבל בינתיים זה לא מגיע אלינו".

מה לדעתך יקרה למרכול שלך, אם המצב הזה יימשך שבועות?

"אני מקווה מאוד שזה לא יימשך ככה שבועות, ולא רוצה אפילו לחשוב על זה, כי לא יהיה לנו פשוט מה למכור; אם המצב יישאר כמו שהיום, ייגמרו לנו מקורות האספקה. ההערכה שלי היא שתוך מספר ימים, נהיה כבר אחרי זה, ושזה לא יימשך לאורך זמן. יש פניקה, זה נכון, המצב מלחיץ זה נכון, אבל זה לא יכול להימשך הרבה זמן. בינתיים, אצלנו כל העובדים מגיעים לעבודה, הכל בפרופורציות, ואנשים לא ביקשו גם לא להגיע לעבודה. יחסית המצב במרכול שלנו רגוע, כולם מגיעים לעבודה, והכל בסדר. אנו ממשיכים לתת את השירות. רק חבל שהקניות הן בגלל הקורונה, ולא בגלל החגים או משהו שקשור".

"הזדמנויות הופכות לרווחים". מוכרים דירות, כלי רכב ומסיכות | צילום: יניב סול

 

יחד עם זאת, מצאנו גם כמה גורמים שראו במשבר הזדמנות עסקית, וזיהו את הצורך, הרבה לפני שהמחלה הגיעה לישראל. "ה' האיר לנו את הדרך", מספר יואל, שעובד ב-www.konesonline.co.il, חברה שבימים כתיקונם עוסקת בכלל במכירת דירות וכלי רכב מכונס נכסים. "אנחנו חברה המרכזת מידע תקשורתי, אתר שמוכר סטוקים למכירה בהזדמנויות", הוא מציין. "אנו מנהלים את כל האתרים של כונס נכסים בארץ, ובנוסף מוכרים באתר את כל מה שקשור בקורונה. כשהתחיל הסיפור של נגיף הקורונה, הצטיידנו פה בסטוקים למכירה, ואנחנו מספקים מוצרים לבתי חולים ומוסדות ציבוריים. יש לנו מסיכות, עם פילטרים ופשוטות, חליפות מגן, ג'ל אלכוהול וכדומה, מוצרים עם תקן של משרד הבריאות. זה עוד משהו שאנו עושים, שהפך למאוד עיקרי כאן בעסק, הפעילות שקשורה בהגנה מקורונה. יש לנו הזמנות גדולות, של מאות אלפי שקלים".

יואל וחבריו זיהו כאמור, את הצורך כשאחרים עוד זלזלו בהם. "התחלנו למשוך סחורה כשעוד הצענו לאנשים, וזה לא עניין אותם. הבאנו סחורה מכל מיני מדינות, ויש לנו מלאי גדול מזה", הוא אומר. "התחלנו להבין את הבלגן בסין כשהיו שם קצת חולים, והבנו שיש צורך. ה' האיר לנו, וזיהינו את הצורך הזה. אנחנו עוזרים לאנשים שלא להיחשף לנגיף. נחשפנו להרבה מידע של בהלה על מסיכות, והתחלנו להתכונן לזה בעוד מועד. יש לנו כל מיני מסיכות, כשזה מתחיל משקל אחד ועד 50 שקלים, ויש אפילו דגם של מסיכה שעולה כ-250 שקלים, ודומה למסיכת אב"כ".

אתה רואה עלייה במכירות בשבועות האחרונים?

"כל יום, זו בהלה גדולה יותר מהיום הקודם, ובנוסף הכל מתייקר. הספקים שלנו מייקרים את העלות, ואם הייתי מוכר במחיר סביר, אני היום לא יכול להתמודד עם המחיר שמכרתי אתמול. זה אפילו יותר מזה: אני דיברתי אתמול עם ספק, וסגרתי איתו בלילה הזמנה של 30 משטחים. אחרי שסגרתי כבר, בבוקר הוא העלה לי את המחיר ב-30 אחוזים. בשבוע האחרון, אנשים קונים הרבה יותר, וזה רק הולך וגובר. ביום שני השבוע, מכרנו כבר כמות ששווה לכל השבוע שעבר. אחרי שדובר על חולה בבאר שבע, הרבה אנשים התקשרו, והטלפונים לא מפסיקים לצלצל".

גם בעסקים הקטנים באזור מרגישים את הירידה בהיקף העבודה. "אנו מרגישים את זה, במיוחד כששומעים בחדשות שיש קורונה בבאר שבע, אז ישר מגיעה הירידה", אומר יניב לוי, בן 35, מ"פלאפל סביב השעון" בדרך מצדה בבאר שבע. "זה כמו אזעקות; מספיק שיש אזעקה אחת בבאר שבע, כולם נעלמים. הקטע הוא שהאזעקות נמשכות רק כמה ימים, ואז יש חזרה לשגרה, ופה אתה לא יודע מתי זה ייגמר".

יניב לוי (מימין) ב"פלאפל סביב השעון" | צילום: יניב סול

 

בינתיים, לוי משדר עסקים כרגיל, ולצד החיוך הכובש וחוש ההומור המאפיין את העובדים במקום, האווירה היא של שגרה. הם התרגלו לזה, ההבדל הוא שהפעם הבדיחות על המצב הביטחוני מצד הלקוחות שלו התחלפו להן בבדיחות קורונה.

"פעם סוגרים לנו את הכביש לצורך עבודות, פעם זה אזעקות, ועכשיו זה קורונה. זה לא נגמר, ותמיד יש משהו, אבל אנחנו אופטימיים, ומה שצריך לקרות, יקרה. בינתיים, אנו עובדים רגיל, ומקווים לטוב. אנשים מפחדים לצאת, אבל אני הולך לעבוד, מישהו חייב לעבוד. אין מה לעשות", הוא אומר.

הכתבה המלאה בגיליון סוף השבוע של עיתון "שבע"

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה