מגזין

הקורונפוביה הבאר שבעית

מגזין27 בפברואר 2020    10 דקות
0

יום לאחר ההודעה על החשש מהידבקות של תלמידים במקיף "טוביהו" בבאר שבע במחלת הקורונה, הגיעו כמה עשרות תלמידים בלבד ללימודים במקיף. למחרת, המספר הזה הוכפל. אולם, למרות שהתברר ש-2 מורים מ"טוביהו" לא נדבקו בנגיף הקטלני, הפאניקה ברחוב הבאר שבעי לא ממש נעלמה > גם בבית החולים "סורוקה" חוששים העובדים מהידבקות > מגיפה תקשורתית?

הקורונפוביה הבאר שבעית
צילום אילוסטרציה: ingimage

ביום ראשון השבוע, קצת אחרי שנודע החשש שקבוצת תלמידים ממקיף "טוביהו" בבאר שבע נחשפה לתיירים מדרום קוריאה שחלו בקורונה, התמלאו שערי המקיף בעיתונאים. בעוד שרק כ-30 תלמידים קיבלו הודעה שעליהם להיות בביתם בבידוד, אותם עיתונאים התפלאו שרק כ-30 תלמידים מכלל תלמידי התיכון האחרים הגיעו ללמוד. קורונה הייתה שיחת היום ברחוב הישראלי, אך נדמה שהלחץ בבירת הנגב היה קצת גבוה יותר מכל מקום אחר בארץ.

"לאן הרוח נושבת"

"קודם כל, זה נורא טבעי שתלמידים לא מגיעים, ושהגיעו כ-50 תלמידים מבית ספר של כ-520", סיפרה מנהלת המקיף עופרה פרוינד בראשון בבוקר. "נכון שזה משמעותי, אבל אנחנו ניקח את היום הזה כדי להרגיע. צפינו את זה, כי הדברים נורא עמומים, והנושא של הקורונה הוא משהו שמלחיץ את כולם, אבל בסופו של דבר אנחנו ניתן להם את הפרטים והעובדות הנכונות", אמרה.

מנהלת בית הספר עופרה פרוינד | צילום: יניב סול

 

אז מה הן העובדות? בעקבות עדכון שהתקבל מדרום קוריאה אודות 9 תיירים מקבוצה ששהתה בישראל בין התאריכים 8.2 – 15.2 ואובחנו כחולים בקורונה לאחר חזרתה לדרום קוריאה, בוצעה חקירה אפידמיולוגית של משרד הבריאות לאיתור המגעים של קבוצה זו בישראל. בין היתר, ביקרה הקבוצה הזו ב-2 מוקדים באזור: גן לאומי תל באר שבע ומלון "לאונרדו" בבאר שבע. זה לא הפריע לאנשים ברשתות החברתיות להפיץ תמונות וסרטונים מביקורים שלהם לכאורה בקניונים בעיר ובמקומות נוספים, ופתאום כל תייר קוריאני הוא תייר מהקבוצה הזאת, כל אסייתי הוא פוטנציאל להידבקות. העובדות פחות מעניינות כשכולם מבוהלים.

במלון "לאונרדו" ובגן הלאומי ניסו לשדר עסקים כרגיל, וגם נראה היה שהעיר חוזרת לשגרה בהדרגה. אחרי שמהמלון העבירו למשרד הבריאות רשימה של העובדים שהיו במגע עם חברי הקבוצה הקוריאנית, נמסר משם ש"רק חלק קטן מהם בלבד ישהו בבידוד בביתם עד יום רביעי, אז תסתיים תקופת הבידוד של 14 הימים, לפי הנחיית משרד הבריאות", דיווחו במלון. "יש לציין שאף אחד מהעובדים אינו חש שלא בטוב, והמלון ממשיך להתנהל כרגיל". שלא לציטוט, הודו שם שבמקום מחכים שבהלת הקורונה תחלוף, וגם ההשפעה שלה על תפוסת המקום. בגן הלאומי לעומת זאת, רק עובד אחד בא במגע עם הקוריאנים, זה שמכר להם את הכרטיסים, וגם הוא נשלח לבידוד. מעבר לזה "עובדים כרגיל", הדגישו שם.

 

צילום אילוסטרציה: ingimage

 

"אנחנו מונחים כל הזמן ממשרד הבריאות וממשרד החינוך מה צריך לעשות בהתאם לנתונים, ובסופו של יום העובדות הן שרק כיתה ח' 2 ורק כיתה ח' 5 ששהו באותו מסלול, הם התלמידים שכרגע הנחו אותם להיות בבידוד, וגם זה כצעד מניעתי בלבד", הוסיפה המנהלת פרוינד. "זה לא שלמישהו מהתלמידים יש תסמין כזה או אחר. כמו כן, 4 אנשי צוות ששהו באותו מסלול, התברר שהם הלכו כ-30 מטרים אחרי אותה קבוצה ולא באו איתם במגע, בטח לא במגע שמביא לידי סיכון. לאף אחד מהמורים אין תסמינים של המחלה, ו-2 מורים שהיו מצוננים כבר בשבוע שעבר, התבקשו להיבדק, ונשלחו לביתם".

אחד המורים האלה סיפר: "ביום חמישי יצאנו ליום שדה בתל באר שבע, ושם ראינו קבוצה של תיירים, שהיו לפנינו כ-30 מטרים. הייתה שם הדרכה, ואני הדרכתי את התלמידים שלי. הם כל הזמן היו כ-30 מטרים לפנינו. כשהחברי הקבוצה סיימו את הסיור שלהם, הם עלו על האוטובוס ונסעו, ואנחנו אכלנו את ארוחת הבוקר, ונסענו משם. היום התקשרו אליי ממשרד הבריאות, ושאלו אותי איך אני מרגיש. אמרתי שאני קצת משתעל, והם הציעו לי ללכת למיון, ולקחת משטח גרון. הגעתי למיון, וחיכה לי רופא בחוץ שהביא לי משטח גרון לבדיקה, ושלח אותי בחזרה הביתה. אני מרגיש מצוין, מרגיש טוב, קצת משתעל, ובטוח זה לא קשור לנגיף או לכל דבר אחר. אני מקווה שעד יום חמישי זה יחלוף".

תיכון "טוביהו" באר שבע | צילום: יניב סול

 

מה שהוסיף לבהלה היה העובדה שמרגע החשיפה לדרום קוריאנים בטיול, התלמידים ההם חזרו ללימודים, באו במגע עם תלמידים אחרים, בילו בקניונים, וניהלו חיים רגילים לחלוטין במשך כשבוע וחצי, כך שאם אחד מהם אכן נדבק, לא ברור מה יעזור הבידוד של 30 התלמידים מהטיול.

"אם יתברר שמישהו מהם נדבק, אני מניחה שנקבל הנחיות אחרות, אבל כרגע מכיוון שלאף אחד אין שמץ של תסמין, כרגע הצעד הראשוני הוא מניעתי", הסבירה פרוינד. "אם מישהו מהתלמידים יימצא שנדבק או לוקה במחלה, אני מניחה שההנחיות יהיו חמורות יותר". אגב, עד היום לא ברור או ידוע, איפה ומתי נדבקו הדרום קוריאנים.

"היו הורים שחששו, בהחלט", הודתה המנהלת, "אבל מיד עם קבלת ההודעה של משרד הבריאות, התכנס צוות ייעודי שכלל נציגים ממשרד החינוך, משרד הבריאות, פסיכולוגים ונציגי הרשות. ישנו מעגל ראשון של התלמידים שנמצאים בבידוד, וההנחיה היא להיות איתם בקשר רציף. אנחנו עושים מיפוי של כל הצרכים אל מול התשתיות שיש לנו בבית הספר. אני מניחה שההורים רוצים לראות עוד קצת לאן הרוח נושבת, וכשיתקבל עוד מידע ויראו שאנחנו שולטים במצב, אני מקווה ומצפה שהתלמידים ירגישו בטוחים לחזור".

ואת, באופן אישי לא מפחדת?

"אני לא מפחדת. הצוות שלי הגיע בבוקר, ומלבד 2 המורים שהתבקשו לשהות בביתם, כל צוות בית הספר הגיע. אני מניחה שיש חשש, אבל אנחנו נשב ונדבר, ומחר הם יחזרו לבית הספר מחוזקים עוד יותר".

"עד הפאניקה הבאה"…

אולי אף אחד לא יגיד את זה, אבל בבאר שבע עושה רושם שכולם מפחדים, אפילו עובדי "סורוקה"; "כל מי שיש חשש שהוא חולה בקורונה, יגיע באיזשהו שלב למיון", מספר עובד בבית החולים. "בתהליך הוא נחשף להמון אנשים: מהשומר בכניסה, דרך המזכירה בקבלה ועד לרופא ולאחות שמטפלים בו. כולם בסכנת הידבקות. ומה קורה עם מי שלא בא איתם במגע? הרי, כל העובדים האלה יגיעו לחדר האוכל, יעלו לבניין ההנהלה ומשאבי האנוש או יקנו משהו בקפיטריה, ושם הם יפגשו עובדים אחרים שבסכנה, והם בעצמם יחזרו למחלקה שלהם, וגם הם יוכלו להדביק. זה יוצר מצב שבעצם כל מי שעובד ב'סורוקה' נמצא בסכנת הידבקות. אולי לא מדברים על זה, אבל החשש הזה קיים אצל כל עובד. והחשש האמיתי כמובן הוא להביא את זה הביתה, למשפחה".

בית החולים "סורוקה" | צילום: רחל דוד, "סורוקה"

 

אותו עובד מציין ש"עד עכשיו, אין איזשהו נוהל חדש שפורסם בקרב ציבור העובדים הרחב בנוגע להתמגנות. בניגוד לשפעת שכל עובד יכול להתחסן נגדה בתוך בית החולים, כאן אין חיסון, ורב הנסתר על הגלוי בנוגע למחלה הזאת. מובן שכל מי שצריך לקבל טיפול יקבל, אבל יש חשש. ברגע שיתגלה שבבית החולים היה מטופל עם הווירוס הזה, מפלס החרדה לבטח יעלה. נקווה שלא נגיע לכך".

יו"ר ועד ההורים העירוני אבנר ביטון, שהגיע למקיף "טוביהו", הצטרף לדברים: "אנחנו צריכים לשדר שלא תהיה פאניקה. צריכים להיות ערניים וקשובים, ולראות שהכל בסדר, אבל אם יש אירוע או תסמינים אז ללכת להיבדק, ולתת לכל הגורמים המוסמכים לפעול", אמר ביטון.

אחת האימהות לילד ששהה בבידוד סיפרה על השתלשלות העניינים, "אני בכלל קיבלתי את ההודעה מאמא אחרת. פתאום אמרו שיש חשש התלמידים נדבקו כי היו בקרבת הקוריאנים, ושהם צריכים להיות בבידוד. אני חשבתי שזה אומר שכל הבית צריך להיכנס לבידוד ביתי אבל אמרו לנו שרק הילדים. מבחינת הילדים זה תענוג. חופשה בבית. כולם מרגישים טוב וזה אומר מבחינתם רק עוד כמה שעות של משחק בפורטנייט", אמרה.

קורונה, מחלה, מסכה, סין סיני

צילום אילוסטרציה: ingimage

 

"אנחנו לא לוקחים סיכונים", הסבירה אחת האימהות שבנה לומד ב"טוביהו". "כשיש ספק, אין ספק. ובמקרה הקורונה יש היום הרבה ספק. אני לא אשלח את הילד שלי בידיעה שאני יכולה לגרום לו לחלות", אמרה האם.

"אני גם לא שלחתי את הילד שלי היום ללימודים, והוא בכלל לא לומד בתיכון הזה, אלא בגן בשכונה", סיפרה ל"שבע" אם אחרת שגרה בשכונת נחל עשן, וציינה ש"לאותם ילדים מכיתה ח' יש גם אחים קטנים, והם גם יכולים להדביק. אנחנו רואים את החדשות, והמחלה הזו נורא מלחיצה. היא באה משום מקום, ואתה לא יודע מאיפה זה יבוא לך", הוסיפה.

צילום אילוסטרציה: ingimage

 

אלא שהאם הזו לא לבד; "אני הגעתי היום לבית הספר, אבל אימא שלי התקשרה להגיד לי שאחזור הביתה, ושזה מסוכן", סיפר אחד התלמידים מ"טוביהו". "אני לא מפחד, כי אם היה משהו הייתי יכול להידבק כבר בשבוע שעבר, כשהתלמידים מהטיול היו שם. הלחץ של אימא שלי יותר מפחיד מהקורונה", צחק.

בין לבין, לעיתון "שבע" נודע שכמה גנים ובתי ספר ביטלו פעילויות של יום המשפחה, שהיו אמורות להתקיים בשעות אחר הצהריים, זאת בעקבות חשש הקורונה. בערב יום ראשון, הודיע משרד הבריאות ל-2 המורים ממקיף "טוביהו", השוהים בבידוד, שהם לא נדבקו בנגיף הקורונה. עם זאת, הם הונחו להמשיך להישאר בבידוד עד יום חמישי, ולדווח על כל שינוי במצבם. מבית החולים "סורוקה" נמסר, שכל 6 האנשים שהגיעו עם חשד לקורונה, ושוחררו לבידוד בביתם, נמצאו בריאים, כלומר רק מצוננים. הידיעה בדבר הבדיקות התפשטה, וכבר בבוקר יום שני, ניתן היה לראות את תוצאותיה בשערי המקיף; לא הגיעו תלמידים רבים באותו היום, רק כ-100, אבל רבים כאלה שלא הגיעו יום לפני כן. חלקם, מצוידים במסכות, אבל לא כאלה שמיועדות לשמור עליהם מהידבקות, אלא כטרנד אופנתי, שכן רבים מהם בכלל לא שמו אותן על הפנים. "זה סתם, בשביל הצחוקים", הסביר אחד מהם.

 

אלא שלא את כולם, בהלת הקורונה מצחיקה, למרות שהעדכון אודות המורים אפשר לשחרר אנחת רווחה בקרב חלק מההורים. "סיפרו לנו שהמורים בריאים, ואפשר לחזור לשגרה", סיפרה אחת האימהות שהסיעה את בתה ללימודים. "אם המורים לא נדבקו ולתלמידים אין תסמינים, חייבים לחזור לשגרה".

איך את מסבירה את זה שהרוב עדיין לא שלחו את הילדים שלהם?

"המצב עדיין לא ודאי לגמרי בנושא הקורונה ומעבר לכך שגם המצב הביטחוני יכול להגיע גם אלינו, אני מאמינה שיש גם תלמידים שניצלו את המצב לעוד כמה ימי חופש. בשבוע הבא לדעתי, התיכון יחזור לשגרה מלאה. עד הפאניקה הבאה".

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה