מגזין

המלאך הגומל

מגזין12 בפברואר 2020    9 דקות
1

מנהל מכון הגמילה היוקרתי, יוסי אטיה, מספר בראיון מיוחד על הווילה הסודית שמצילה חיים ואיך הפך ממכור בעצמו ל"מכור למכורים", כהגדרתו. בראשית ברא יוסי את "בראשית"

המלאך הגומל
יוסי אטיה | צילום: יניב סול

אי שם בלב המדבר, באמצע שכונת וילות יוקרתית בבאר שבע, נמצאת לה וילה ענקית, ובה חדרי אירוח מרווחים ל-12 דיירים, בריכה, סאונה, ביליארד, חדר כושר ועוד. בחנייה תמצאו לא מעט רכבי יוקר שהביאו לווילה הזאת אנשים מכל רחבי הארץ והעולם. זו לא ווילת תענוגות, ומי שמגיע לשם לא מגיע לחופשת יוקרה נוצצת, מי שמגיע לשם, בא לקבל את החיים שלו בחזרה. תכירו את "בראשית", מכון גמילה פרטי מהתמכרויות, ייחודי ויוקרתי, שעושה זאת עם אנשים "קצת אחרים", בצורה "קצת אחרת", הראשון מסוגו במדינה.

הווילה הסודית | באדיבות "בראשית"

 

רופאים, אנשי טלוויזיה ומפורסמים, אנשי חינוך, ילדים של פוליטיקאים ועוד, לא אוכלוסיית הקצה שניתן לחשוב עליה, אלא בני טובים שנפלו להתמכרות לסמים, הימורים, מין, הפרעות אכילה או אפילו קניות, כולם נוהרים בהמוניהם, אחרי שהשמועה על הווילה בבאר שבע שמצילה חיים, עוברת מפה לאוזן, לעתים אחרי שתהליך הגמילה נכשל במוסדות אחרים בארץ. יש להם אולי תכניות דומות, טיפולים דומים, אותם קריטריונים של משרד הבריאות לפיהם הם פועלים, אבל אין להם את יוסי אטיה, "המלאך" כפי שקוראים לו בוגרי המקום.

"כ-60 אחוזי הצלחה"

מרכז הגמילה "בראשית", בניהולו של אטיה (44), מתגאה בייחודיות שבו, ובכך שהוא מעניק למטופל יותר מכל מוסד דומה אחר; בכמות, באיכות וביחס. ב"בראשית" מטפלים בגוף, בנפש וברוח, כשלכל מטופל מתאימים תכנית משלו, ואטיה הוא אחד שהיה שם בעבר, ראה הכל, מכיר הכל, מדבר בשפה שלהם. היום הוא בצד השני, מציל חיים. "מהמקום של המטופל, הפכתי למטפל, ככה שאני הכי מבין אותם", הוא אומר.

"הכי מבין אותם". אטיה | צילום: יניב סול

 

"חוויתי בחיי הכל מהכל; גדלתי למשפחה מאוד חמה ותומכת, בן בכור ל-2 אחיות בשכונה י"א בבאר שבע, אבל החיים שלי התנהלו כמו ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד. בבית עשיתי הכל, כדי להסתיר את מה שעשיתי בחוץ. בגיל 14 התנסיתי בפעם הראשונה בשתיית אלכוהול; אני זוכר שכדי להראות לחברים שאני גבר, שתיתי בקבוק שלם של וודקה אשכוליות. הרגשתי זוועה, ואיבדתי את עצמי לדעת, אבל הפרדוכס הוא שלמרות שזה עשה לי רע מאוד והרגשתי שאני הולך למות, למחרת שתיתי שוב. מגיל 14 ועד גיל 29 ניסיתי הכל. החלפתי התמכרויות, ערים, נשים, חברים ועוד. לבסוף, ההתמכרות ניצחה ואף הביסה אותי. הבדידות והייאוש תפסו פיקוד על חיי, והנשמה שלי זעקה, ולא יכלה לשאת את הסבל הבלתי נסבל. ואז, קול פנימי, אמיתי, עוצמתי וכן אמר לי בפעם הראשונה: 'די. זה או למות או לחיות'. בפעם הראשונה הסכמתי להודות שאני חלש, וצריך עזרה. ברגעים קשים אלה, היחידים שעמדו לצידי הם כמובן בני המשפחה שלי. הלכתי לטיפול, ומשם החלה התפנית בחיי. אחרי שיצאתי מטיפול, הלכתי ללמוד עבודה סוציאלית. רציתי להיות מטפל, כי זה מאוד סיקרן אותי. רציתי לעזור".

"בראשית" | צילום: באדיבות "בראשית"

 

במקום להתרחק מהתמכרויות, הוא החליט דווקא הפוך: "עם השנים והניסיון שצברתי, פתחתי מרכז גמילה, אחרי שהייתי 'נקי' 9 שנים. עבדתי, התמקצעתי בתחום, פיתחתי קשרים. מכורים זה משהו שלא נגמר, זה משהו שהולך ומתפתח, ואני העזתי והרמתי את הכפפה עם מרכז גמילה פרטי, פה בבאר שבע".

לדבריו, "אני 15 שנה מחלים, בתהליך של החלמה. לי היה את הטיפול הממשלתי, קהילה טיפולית של 60 איש, קרוואנים ושיטה מאוד נוקשה וקשה. אצלנו זה שונה לחלוטין; פה זה מקום שמכיל 12 מטופלים, הטיפול כאן מאוד אינדיבידואלי. ראיתי את הצורך בזה, כי ראיתי איך ההתמכרויות מתפתחות ושזה פוגש כל חתך אוכלוסייה, ולא רק אוכלוסיות קצה. היום אני מכור למכורים, לעזור", הוא מודה. "זה בדי. אן. איי שלי".

צילום: באדיבות "בראשית"

 

נכון, הטיפול לא זול, אבל איזה מחיר הייתם נותנים בשביל לקבל את החיים בחזרה? ובכן, ב"בראשית" המחיר נע בין 15 ל-20 אלף שקלים בחודש, ולמרות זאת יש אפילו רשימת המתנה. "היום, מה שחדש בתחום אלה תרופות מרשם, וזה כבר לא סמי רחוב", אומר אטיה. "זה אדם נורמטיבי לחלוטין שהולך לרופא משפחה, וזה יכול להיות אימא שלי, אבא שלך, מפריצת דיסק או תאונה. הולך ומקבל משככי כאבים או שנכנס לדיכאון או חרדה, ונותנים לו כדורי הרגעה שממכרים. זה מרכז גמילה פרטי, ברישיון של משרד הבריאות. הוא לא ממומן בידי אף גוף, ומה שמיוחד בו הוא שהטיפול יותר אינטימי, יותר דיסקרטי וברמה יותר גבוהה מבחינת תנאי מחייה. הבית עצמו נמצא בלב שכונה יוקרתית; כמה שפחות סטיגמות. אנשים נבהלים מהמילה 'טיפול' או מהמילים 'מרכז גמילה', והמטרה היא להפחית את החרדה שלהם".

"דבר נוסף שמייחד אותנו זה הצוות פה, שהוא פי 3 יותר מהתקן. אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לתת למטופל את כל העטיפה, פי כמה יותר ממה שצריך לפי התקן. מבחינת תנאי מחייה, אוכל, מיטות ואווירה של בית מלון ובית. מדובר פה באנשים מגיל 18 ויותר, ולא באנשים שצו בית משפט הכריח אותם לעבור גמילה".

"שליחות לכל דבר"

"הגעתי ל'בראשית' בגיל 18, לפני כמעט 4 שנים, והיום אני 'נקי' 22 יום, 9 חודשים ו-3 שנים. אני מבנימינה, והגעתי כשאני מכור לסמים והימורים", מספר עמית גיל, כיום בן 22. "הגעתי מרוסק, עם תת משקל, לא למדתי בבית ספר, והייתי עם חובות של מאות אלפי שקלים; כל הבעיות ביחד. הלכנו לפני זה להתייעץ עם אנשים שמבינים בהתמכרויות באזור שלי בצפון, והם המליצו על 'בראשית'. הם אמרו שזה המקום הכי טוב שיש. באנו להתרשמות, ובהתחלה אמרתי שאני לא נכנס בחיים, ושאני לא מכור. כשבאתי לבסוף, אמרתי שאני לא כזה, לא כמוהם, כולה אני עושה קצת סמים, ועוד כמה שנים זה יעבור לי. כל העניין של 'בראשית' והסיבה שזה עבד עבורי ועבור הרבה אנשים, היא שכשיוסי שאל אותי אם אני רוצה להיכנס ואמרתי שלא, הוא אמר לאבא שלי שזה לא יעזור, כי אף אחד לא מכריח וקושר אותך למיטה פה. הלכנו הביתה, 'התבשלתי' עם עצמי, ואחרי שאמרתי שאני לא נכנס לשם בשום מצב, שאני אגור ברחוב ולא אכנס לשם, בסוף החלטתי ששווה לנסות".

"יוסי הציל לי את החיים". עמית גיל עם אטיה | צילום: פרטי

 

עמית מוסיף: "אבא שלי אמר לי: 'העיקר שתראה שאתה עושה משהו לצאת מהמצב שאתה נמצא בו'. באתי עם תיק לכמה ימים, אבל ראיתי את יוסי ועוד איזה מדריך שהם יושבים בצד, צוחקים, וזה צבט לי. שאלתי את עצמי איך הם 'נקיים' ומאושרים, ואני לא מצליח לעשות כלום בלי ההתמכרויות שלי. אמרתי לעצמי שנראה שיש כאן משהו, והחלטתי שאני מנסה חודש. הייתי שם לבסוף 4 חודשים, ויוסי נהיה חבר טוב שלי, ברמה שאנחנו מבלים ביחד, שבתות וחגים, חופשות. אחרי זה התגייסתי לקרבי. היה לי פטור מצה"ל, והתעקשתי להתגייס ל'גולני'. אמרתי שאם אני עושה דרך, אני עושה אותה עד הסוף. השתחררתי לפני חצי שנה, אני עובד, ומנסה לראות איך אני משלב את העבודה עם לימודים. יוסי הציל לי את החיים, חד משמעית".

מתי הבנת שאתה צריך עזרה?

"כשחזרתי מקולומביה; טסתי בגיל צעיר לדרום אמריקה, וכשחזרתי אמרתי לעצמי שבטח המשפחה תרצה לראות אותי, ותחכה לי בשדה התעופה. כשהגעתי, פתאום ראיתי שאף אחד כבר לא נשאר לי, לא חברים ולא הורים, שאני לבד".

גם עבור הילה, בת של זמר מאוד מוכר, "בראשית" היה חבל ההצלה שלה בחזרה לעולם. "האמת שבדקתי כמה מקומות באינטרנט, והייתי בעברי בטיפול במרכז גמילה אחר. זה הטיפול השני שלי. איך שדיברתי עם 'בראשית', ידעתי שזה המקום בשבילי. הגעתי למצב שאני לא יכולה לנהל לעצמי את החיים, להחזיק עבודה כמו שצריך, לתקשר עם המשפחה שלי, ולא מצליחה לעשות שום דבר בצורה תקינה. הבנתי שאני צריכה להפסיק, ניסיתי לבד ולא הצלחתי. אני כאן חודשיים וחצי, והמקום הזה מעורר השראה מבחינתי. זה לא רק שאני לא 'משתמשת', גם אני וגם הסביבה שלי מרגישים שהפעם זה עובד. פתאום, יש לי רגשות, וזה לא מובן מאליו", אומרת הילה.

טיפול ב"בראשית" | צילום: באדיבות המקום

 

ומהי הצלחה בשביל יוסי, אתם שואלים: "סיפור ההצלחה הוא שקודם כל זה מקום ייחודי ויחידי בבאר שבע, אבל כזה שאליו מגיעים מכל הארץ והעולם; מבוסטון וניו יורק, פנמה וצרפת ואיפה לא. המקום עשה הדים בכל העולם. אני רואה את ההצלחה דרך קבוצת הבוגרים. הם בקשר איתי, ואני רואה את זה כשהם מגיעים לפה. יש לי גם רשימת המתנה, שזה אומר שאני עושה משהו נכון. זה סוג של חלום שהתגשם, כי בתחילת הדרך שלי זה היה נראה לי גדול להיות מדריך ומטפל, אבל פתאום עם השנים ראיתי שזה אפשרי. הוצאתי תואר, והתחלתי לעבוד. התחתנתי והבאתי ילדים לעולם, ויותר מזה הצלחתי לשלב בין העבודה המקצועית, חיי המשפחה והתהליך האישי שאני עובר ב-15 השנים האחרונות, ולשמור עליו. החלמה דורשת ויתורים, אבל בגדול הצלחה זה כשהמטופל נהיה פיתרון חברתי, ולא בעיה חברתית. הצלחה זה לא להקים עוד מרכז גמילה, זה להקים מקום שמציל חיים. זו שליחות לכל דבר. אני הצלחתי".

הראיון המלא בגיליון סוף השבוע של עיתון "שבע"

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה

  • מוטי אוחנה
    בראשית מרכז גמילה

    מרכז גמילה מעולה מהמדריכים ועד ההנהלה
    ממליץ מאוד למי שצריך עזרה ‏ בכול סוגי ההתמכרות
    וליוסי המנהל אני מאוד אוהב אותך תודה על הכול