מגזין

מתאשפזים בבית

מגזין20 בינואר 2020    7 דקות
0

בשנה שעברה נרשם שיא בהשאלות פריטי ציוד לאשפוז בית בידי מרכז השירותים של ארגון "יד שרה" בבאר שבע  > מנהל המרכז מיכאל בנסון, מסביר איך מצליחים לטפל בבית בחולים שאינם זקוקים להשגחה רפואית צמודה, במקום שישכבו בבתי החולים הצפופים להחריד, וגם מה השלב הבא בפרויקט.  שירות שמביא בריאות

מתאשפזים בבית
"הרבה יותר נוח". ציוד אשפוז בבית החולה | צילום אילוסטרציה: באדיבות "יד שרה"

לא פחות מ-5,306 פריטי ציוד לאשפוז בית הושאלו מתחילת השנה בבאר שבע והנגב, השיעור הגבוה ביותר בכל הארץ. בשנים האחרונות, בעיקר עקב הצפיפות הבלתי נסבלת בבתי החולים והיקף מקרי המוות כתוצאה מהידבקות במחלות בבתי החולים הדחוסים פיתחו ב"יד שרה" את שירות אשפוז הבית.

מ-2016 עד השנה נרשם זינוק גדול של לא פחות מ-250 אחוזים בהשאלת מיטות אשפוז, מנופים וכורסאות סיעודיות של הארגון ללקוחותיו, מפחות מ-4,500 לכ-15,600 במספר בשנה. האוכלוסייה בישראל, אומרים ב"יד שרה", מבינה את המצב הקטסטרופלי בהידבקויות, ומעדיפה את התחליף באשפוז בבית, כמובן אם הדבר אפשרי מבחינה רפואית. שירות אשפוז הבית בארגון מספק את מיטב המכשור והציוד הרפואי לבית החולה, במטרה להימנע מאשפוז מיותר בבית חולים, וכדי להמשיך את הטיפול הרפואי בבית, בחיק המשפחה התומכת, כאמור כאשר מצבו הרפואי של החולה מאפשר זאת.

צילום אילוסטרציה: באדיבות "יד שרה"

 

המשתקמים בביתם יכולים לשאול חדר אשפוז ביתי, הכולל מיטה מתכווננת, מנוף להרמת חולה וכורסה סיעודית, זאת כמובן בנוסף ליתר הפריטים הניתנים בסניפי "יד שרה", כגון מחולל חמצן, משדר מצוקה, עמוד אינפוזיה, קרדיו אפניאה מוניטור ומדי ניטור מדדים, או בקיצור ציוד נלווה להקמת "בית חולים ביתי". בכך, מהווה הארגון את בית החולים הגדול בישראל, בבית.

בנוסף, ברבעון האחרון בוצעו יותר מ-400 ימי אשפוז אקוטי, כתחליף איכותי לטיפול בבית החולים. במהלך אשפוזים כאלה, בהתאם להמלצת הרופא במיון בית החולים, נשלחו הזקוקים לאשפוז במחלקות הפנימיות לאשפוז ביתי באמצעות "יד שרה". הרופאים המומחים של הארגון ביקרו וטיפלו בבתי החולים, וליוו מקרוב את התקדמות ההבראה לצד צוות הסיעוד והאחיות הקהילתיות, שאף ביצעו ניטור מדדים ושירותי מעבדה ודימות, להבטחת איכות טיפול הוליסטי בבית.

"מאוד חיובי"

מנהל מרכז השירותים של "יד שרה" בבאר שבע מיכאל בנסון, מסביר איך עושים זאת נכון בבירת הנגב והאזור: "אנחנו עוזרים לבן אדם להקים חדר של בית חולים בתוך הבית שלו. אנו מספקים לו מיטת בית חולים עם מנוף, כורסה סיעודית, מכשיר קנגורו להאכלה למי שלא יכול לבלוע וכל הציוד שאיננו מצריך השגחה של אחות או רופא לצורך ההפעלה שלו. ואנחנו מתחייבים לספק את הציוד ישירות לבית הלקוח תוך 24 שעות בלבד. מרכז השירותים בבאר שבע אחראי על כל האזור פחות או יותר מרחובות ועד מצפה רמון. יש לנו 2 נהגים עם 2 משאיות, שכל העבודה שלהם מהבוקר עד הלילה היא לחלק את הציוד הזה למי שצריך אותו או לצערנו לקחת אותו חזרה בנסיבות לא משמחות".

מי בעצם נזקקים לשירות החשוב הזה בנגב?

"יש כמה סיבות שאנשים מבקשים את הציוד הזה: חולים על ערש דווי או בני משפחותיהם הרוצים שהחולים יהיו בימים ובשעות האחרונות לחייהם בבית שלהם, כך שעניין אספקת הציוד בתוך 24 שעות הוא מאוד חשוב, כי לעתים כל דקה חשובה. בנוסף, הצפיפות הידועה בבתי החולים שלעתים גורמת לכך שעדיף לחולה לא לשכב בבית חולים אלא בבית. חוץ מזה, לפעמים בתי החולים מפתיעים בהודעה על שחרור חולה בבוקר יום השחרור, וקרובי המשפחה של החולה לא מוכנים עדיין לקלוט אותו, כך שהשירות הזה של 'יד שרה' בעיר הוא מאוד חיובי וחשוב".

"הרבה מאוד רגישות". בנסון מימין, עם מייסד "יד שרה" אורי לופוליאנסקי | צילום: באדיבות "יד שרה"

 

לדברי בנסון, מרכז השירותים שבניהולו מטפל בתחום אשפוז הבית בכל אזור אחריותו זה כ-3 שנים: "לפני כן, כל הציוד הזה סופק מירושלים, ולכן לקח זמן עד שהגיע לבית החולה. עכשיו כשהציוד מסופק מבאר שבע, כל העסק הולך יותר מהר. אגב, ההזמנה של הציוד נעשית עדיין דרך המרכז בירושלים בטלפון *6444".

"מאוד עצוב"

ספר לנו מקרים מעניינים של אשפוזי בית שחווית במהלך השנים האחרונות.

"נתחיל באירוע פחות משמח: לא מזמן, התקשר אליי מישהו לנייד האישי שלי אחרי שעות העבודה, בשעות הערב, ואמר לי שהוא צריך דחוף מיטת בית חולים כבר למחרת בבוקר, עבור אשתו שהשתחררה מבית חולים, כנראה נמצאת בימים האחרונים שלה, והוא רוצה שהיא תהיה בבית. לכן, הוא מאוד ביקש שנספק לו כבר בבוקר שאחרי את מיטת בית החולים. התכוונתי לקצר הליכים, ולהביא לו באמת את המיטה הביתה כבר בבוקר המחרת, אבל למחרת בבוקר הוא התקשר אליי, ואמר לי שאין כבר צורך במיטת בית החולים. זה היה מאוד עצוב ומאוד קשה לשמוע".

יום ולילה. אחת המשאיות להובלת הציוד | צילום: באדיבות "יד שרה"

 

ומסתבר שגם פינוי הציוד מבית החולה לא פחות חשוב לעתים מהבאתו: "לפעמים, עוד יותר דחוף לקחת את המיטה שסיפקנו למישהו, ולא רק להביא לו אותה; היה לנו אירוע למשל עם שכן שלי במקרה, שהייתה לו מיטת בית חולים שלנו, והוא נפטר, והמשפחה שלו מאוד מאוד מאוד ביקשה שנבוא עכשיו לקחת את המיטה; הם יושבים שבעה, והמיטה תקועה להם מול הפרצוף, וזה מאוד קשה להם. לא צפוף, אבל מאוד מאוד קשה להם. גייסנו מיד את אחד מנהגי המשאיות שלנו, שנסע ישר לבית שלהם, ולקח את המיטה. ככה שצריך לדעת שהשירות עובד עם הרבה מאוד רגישות, כי הדברים האלה זה לא קביים, שתגיד למישהו: 'טוב, תישאר בבית עד מחר בבוקר, ומחר מישהו יבוא לקחת אותם'. הרבה פעמים זה משהו שצריך באמת לעשות כמה שיותר מהר. אחרת, אין לזה טעם או שזה מעיק על המשפחה. ואנו מאוד מאוד משתדלים לעשות את זה; יש לנו כמו שאמרתי קודם, 2 נהגי משאיות ממש צדיקים, שגם לעתים בלילה אם צריך הם נוסעים, ועושים מה שצריך לעשות".

מאוד להבריא

אני מבין שאתם מתכוונים להרחיב את השירות למשהו כמו הוספיס ביתי, כולל השגחה רפואית.

"נכון, השלב הבא כמובן יהיה רפואה מרחוק. ויש כזה דבר, שהרופא יכול לראות את כל המדידות, למרות שהוא יושב בבית חולים והבן אדם בבית; אנחנו עוברים לשלב הבא בהחלט. אין לי שום מושג מתי בדיוק זה יהיה, אבל אנו בכיוון, כי זוהי ההתפתחות הטבעית בגלל הצפיפות בבתי החולים. עד שיבנו פה בבאר שבע עוד בית חולים, מי יודע כמה זמן זה ייקח, ולכן אנחנו מנסים ליצור תנאים שכמה שיותר אנשים יכולים להשתחרר מבית החולים ולהיות בבית, מה עוד שהרבה פעמים זה הרבה יותר נוח".

ולסיום, הדרישה למיטות מיוחדות ולשירותי אשפוז בית של "יד שרה" רק עולה, כאשר הצפיפות בבתי החולים מגיעה לעתים למאות אחוזים. מספר המיטות בהשוואה לגודל האוכלוסייה הוא מהנמוכים במדינות ה-OECD. הצפיפות גם גורמת להידבקויות בין החולים. מי שיכול, מעדיף את ההחלמה בבית, עם המשפחה, באווירה ידידותית הרבה יותר. כארגון הממומן מתרומות, ללא תמיכה ממשלתית, משתדלים ב"יד שרה" ככל יכולתם להיענות לכל הפניות. עם זאת, קוראים בארגון למערכת הבריאות, לעשות מאמץ מוגבר לשחרר לבית כל חולה שיכול להחלים בביתו, ולחבור יחד במטרה לעזור לרבים יותר להבריא וליהנות מאיכות חיים טובה יותר.

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה