מגזין

נלחמים על הנגב

מגזין11 בספטמבר 2019    8 דקות
0

בשבועות האחרונים עלו שוב קולות ברחבי הנגב שלא מוכנים לוותר על העתקת בסיס המודיעין לצומת ליקית, וזאת לנוכח אמירות על התנגדותו של הרמטכ"ל אביב כוכבי > ראשי רשויות בדרום מבטיחים להמשיך בלחץ ולא לוותר על מה שהם מכנים כ"הזדמנות היסטורית"

נלחמים על הנגב
הדמיית קריית המודיעין | הדמיה: משרד הביטחון

זה כ-8 וחצי שנים מלווים עיתון "שבע" וכותב שורות אלה את פרויקט מעבר צה"ל דרומה, ובעיקר את חלקו העיקרי: העתקת יחידות אגף המודיעין של צה"ל לצומת ליקית. אחרי שאגף התקשוב הצבאי החל כבר להיבנות, נדמה היה שבא לנגב הגואל, והקמת קריית המודיעין בליקית היא רק עניין של זמן; מכרזים הוצאו, מאות מיליונים הוקצבו, אבל במצב הדברים הנוכחי הסיכויים למימוש החלטת הממשלה למעבר המודיעין דרומה ירדו בצורה דרסטית אם נצרף לכך את המכשולים הגדולים שמערים אותו צבא על הקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים, שחשיבותו התעסוקתית והכלכלית חשובה אולי אפילו יותר מזו של העתקת אמ"ן לנגב, תתקבל תמונה ממש לא מחמיאה על עתיד הנגב הנראה לעין.

בחודשים האחרונים, נרשמה התעוררות מסוימת של חלק מפרנסי הנגב, שהחלו לפעול בעניין מול הצבא וראש המטה הכללי שלו רב אלוף אביב כוכבי וראש הממשלה בנימין נתניהו.

"לתקצב מיידית"

ב-22 באוגוסט כתבו ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' וראש מועצת עומר פיני בדש מכתב משותף לראש הממשלה תחת הכותרת "תקצוב מסילת רכבת במטרה ליישם החלטת ממשלה להעברת קריית המודיעין לליקית".

דנילוביץ' ובדש ציינו, שהממשלה קבעה בהחלטתה מאוגוסט 2008, ש"תוקם ועדת היגוי עליונה בראשות מנכ"ל משרד הביטחון להעתקת מחנות צה"ל לנגב. עוד הוחלט, שיחידות אמ"ן יועתקו למתחם ליקית – עומר (קריית המודיעין) עד 31.12.15. החלטת הממשלה מעוכבת כבר" יותר "מ-5 שנים. באחרונה, נשמעו קולות על ביטול העברת קריית המודיעין לליקית בנגב".

מי קובע? רה״מ (מימין) או הרמטכ"ל? | צילום: חיים צח לע"מ

 

כתוצאה מכך, "נפגשנו השבוע עם הרמטכ"ל אביב כוכבי בנושא קיום וביצוע החלטת הממשלה למעבר קריית המודיעין לליקית. במהלך הפגישה, ציין הרמטכ"ל כוכבי ש'הוא מחויב למעבר אגף המודיעין לבסיס ליקית, בתנאי שיימצא פיתרון רכבתי ישיר', כפי שהובטח. עד כה, הושקעו" יותר "מ-300 מיליון שקלים בתכנון הפרויקט, שיאוכלס" ביותר "מ-14 אלף חיילי אמ"ן וקציניו, ובמעבר אליו יתפנה שטח של 236 דונם בגוש דן".

ו-2 ראשי הרשויות סיכמו: "לצערנו, למרות ההשקעה האדירה בתכנון הפרויקט הלאומי, לא מתקיים תכנון ותקצוב לקו הרכבת לליקית. בכך אנו מסכנים החלטה שתביא לשגשוג גדול מאוד לנגב. אדוני ראש הממשלה, אנו פונים אליך בבקשה לתקצב מיידית סלילת קו רכבת ישיר ומהיר לליקית, כדי לקדם את הקמת קריית המודיעין, ולמנוע פגיעה כלכלית קשה לנגב. אנו רואים בך אחראי להצלת הנגב".

"בני היקר"

מכתבם של דנילוביץ' ובדש לא נענה. לעומת זאת, מכתבו באותו עניין של יו"ר פורום ערי הפיתוח וראש עיריית דימונה בני ביטון (איש "הליכוד") לראש המפלגה והממשלה נתניהו נענה ביום בו שוגר; באחד בספטמבר, כתב ביטון לנתניהו ש"לפני כ-3 שבועות נפגשתי עם הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי בשבט אלאטרש, והוא הבטיח שיחידות המודיעין יירדו לצומת ליקית. בנוסף, התבקשתי ממנו לשוחח עם שר התחבורה, כדי לתקצב את ביצוע הקמת מסילת רכבת והפעלת קו שיאפשר הגעה לצומת".

ויו"ר פורום ערי הפיתוח המשיך: "בהתאם לבקשתו, התבצעה שיחה עם שר התחבורה, שאף הוא גילה עניין רב בהעברת יחידת המודיעין דרומה, והבטיח לתקצב את עלות הפרויקט. בשיחה עם ראש מינהלת מעבר צה"ל דרומה, תת אלוף במילואים איציק כהן, נודע שהמכרז אמור לצאת בדצמבר. לצערי, גופים ונציגים פוליטיים מנסים בימים האחרונים להפיץ מידע שגוי ולא מבוסס בעליל שיחידות המודיעין לא יורדות דרומה לצומת ליקית. ידיעה זו אסור שתקבל אסמכתא כלשהי".

עוד באותו היום, מיהר נתניהו להשיב ל"בני היקר", כהגדרתו: אני מבקש להבהיר: צהל יורד דרומה, אמ"ן יורד דרומה לליקית. אם הדבר יהיה כרוך בהשקעה של מסילת רכבת, הדבר ייעשה".

"בני היקר". ראש הממשלה עם ראש עיריית דימונה | צילום: לשכת דובר עיריית דימונה

 

ראש מועצת עומר פיני בדש סיפר ל"שבע" על פגישתו עם הרמטכ"ל: "נפגשתי לא מזמן עם הרמטכ"ל ועם רוביק דנילוביץ'. הוא הסביר את הבעייתיות של להוריד כל כך הרבה אנשים לנגב, מבחינת הסעות ונסיעות. הדרישה שלו היא רכבת ישירה מהירה לליקית בעלות של מיליארד וחצי שקלים. אם משקיעים 20 מיליארד בקריית המודיעין, אז עוד מיליארד וחצי זה לא מה ש'יהרוג' את הפרויקט; הרי, השקיעו 4 מיליארד ברכבת לבית שאן שזה לא כלכלי אבל חשוב מאוד, וגם 3 מיליארד ברכבת לכרמיאל. ופה זה גם כלכלי וגם חשוב. אז, הממשלה צריכה להחליט שהיא מתקצבת את המיליארד וחצי שקלים, והמודיעין יירדו לפה".

ובדש ממשיך: "בינתיים, נפגש איתי היועץ הכלכלי של ראש הממשלה אבי שמחון, וניסה לשכנע אותי שזה לא כלכלי (הירידה של המודיעין וגם קו הרכבת המהיר לליקית). הוא לא ידע אפילו שיש לי פארק היי-טק בעומר, והיה בשוק כשלקחתי אותו לסיור בפארק. מה שאני אומר לראש הממשלה, שמוציא מכתב קיקיוני לבני ביטון, מכתב לעשות בו טיארה, זה שבדקתי עם הצבא ומשרד הביטחון ומשרד התחבורה, ואף אחד לא קיבל הנחיה בעניין בשום מקום; זו תשובה פוליטית על רקע הבחירות נטו, ואין למכתב שום תוכן ומשמעות".

פיני בדש. "לעשות טיארה" מהמכתב של נתניהו לבני ביטון | צילום: ארכיון "שבע"

 

אלא שלראש מועצת עומר יש תקווה פוליטית בנושא: "אני רגוע בדבר אחד, שבלי איווט ליברמן כנראה לא תהיה ממשלה, והוא התחייב שהוא לא נכנס לממשלה בלי רכבת לליקית ומיגון הצפון, שזה ביחד 5 מיליארד שקלים. אני מאמין שבסוף זה יקרה, גם אם אנשי הצבא מפונקים. הרי, גם מראשון לציון לגלילות לוקחת הנסיעה בבוקר מעל שעה בפקקים. אז, ייקח להם שעה ורבע, מה קרה".

"פרויקט היסטורי"

את המבט ההיסטורי על חשיבות פרויקט המודיעין לעתיד הנגב מספקת נשיאת אוניברסיטת בן גוריון לשעבר, הרואה מביתה ברמת גן את המשמעות הגדולה ביותר שיש לפרויקט הענק לפיתוח הדרום ברוח חזון בן גוריון.

פרופ' כרמי אמרה ל"שבע: "כל הפרויקט הזה הוא פרויקט היסטורי באמת; זו לא סתם אמירה בעלמא. מעבר המודיעין דרומה הולך לשנות את פני הנגב מהקצה אל הקצה. אני חושבת שהוא מאוד חשוב ברמה הלאומית, גם כי הוא פותר בעיות של מרכז הארץ, ונותן לה מענה, אבל בעיקר זוהי ההזדמנות האחת והיחידה שיש לדרום באמת להפוך להיות (לפחות בעיניי) חלק ממדינת ישראל. אנחנו לא אוהבים את המילה 'פריפריה', אבל לדאבוני הרב במדינה הקטנה שלנו הנגב הוא הפריפריה.

פרופ' רבקה כרמי. "לגרור רגליים" | צילום: ארכיון "שבע"

 

וכרמי הוסיפה: "אני חושבת שאין מקום יותר מתאים לכל מערך המודיעין ההיי-טקי של מדינת ישראל מאשר המיקום שנקבע בליקית. הקירבה לאוניברסיטה היא נכס בלתי רגיל לפרויקט הזה, כי בסוף היום חשובה למודיעין העובדה שתהיה לידו אוניברסיטה כל כך חזקה כמו אוניברסיטת בן גוריון, שבעיקר מובילה בתחומים חשובים ליחידות הללו, יחידות העילית ההיי-טקיות. אם זה באבטחת המרחב המקוון וטכנולוגיות הסייבר, טיפול במסדי נתונים, בינה מלאכותית וכל נושאי הרובוטיקה, בהם האוניברסיטה מאוד חזקה; היחידות הללו יכולות ליהנות מבונוס ענק מעצם המעבר".

והיא מזכירה את מה שאמרה בזמנו בראיון לעיתון "שבע": "בכירי המודיעין הכי בכירים באו לסיור באוניברסיטה, ופתאום נפקחו להם העיניים. ואז, נכנסים בכירים חדשים, והם לא יודעים את מה שהבכירים שקדמו להם ראו אצלנו".

פחות טובים?

אז האם הרכבת לליקית היא זו ש"תוקעת" את המעבר דרומה? גורמים שונים סיפרו ל"שבע" כי ישנה עוד סיבה לעיכובים בהעברת קריית המודיעין לנגב. מסתבר כי כמות בלתי מבוטלת של חיילי מודיעין מועסקים באופן קבוע אחרי תום יום העבודה שלהם בצה"ל בחברות היי-טק במרכז, תמורת שכר של מאות שקלים ביום. לא מדובר בהפרת פקודות הצבא, שכן מותר לחיילים הישנים בבתיהם,  ולא רק לאנשי המודיעין, לעסוק בעבודות אחרות בזמנם הפנוי. העסקה זו של חיילים העובדים באופן יומיומי עם הטכנולוגיות החדשות ביותר מהווה הכנה לקליטתם של אותם חיילים לחברות ההיי-טק מיד בתום שירותם הצבאי.

תארו לעצמכם שאותם חיילים ייאלצו לנסוע שעה ויותר לבתיהם בתל אביב והמרכז, אחרי יום  עבודה צה"לי, איך הם יוכלו להשלים הכנסה בחברת היי-טק מובילה?

הכתבה המלאה בגיליון סוף השבוע של עיתון "שבע"

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה