מגזין

'ויצו', לא רק מעונות

מגזין29 באוגוסט 2019    13 דקות
0

בתחילת השבוע יתייצבו למעלה מ-40,000 תלמידות ותלמידים במוסדות החינוך השונים בבאר שבע, כדי לפתוח עוד שנת לימודים. עבור חלקם זו תהיה השנה הראשונה במערכת, ואצל אחרים האחרונה. במקביל, ייצאו לדרך מיזמים וחוגים, שמטרתם לסייע ולהשלים את התמונה. בסניף המקומי של אירגון הנשים, שיחגוג השנה 100 שנה להיווסדו, לא שוקטים על השמרים, ומציעים קשת רחבה ומגוונת של פעילויות – לתלמידים, אבל גם להורים, שהחופש הגדול שלהם רק מתחיל

'ויצו', לא רק מעונות
עזבה את החינוך, אבל החינוך לא עזב אותה. קרולה צ'אושו | צילום: אילן שי

שנת הלימודים שנפתחת בראשון, היא לא רק תחילת החופש הגדול של ההורים, הסבים והסבתות, אלא גם יריית הזינוק למערכת מגוונת של חוגים והפעלות, שנושקת, משלימה ולעתים מחליפה את מלאכתם של המורים והיועצות.

מי שמפתיעה ומספקת מגוון עצום של אפשרויות, זו 'ויצו'. ארגון הנשים הציוני הבינלאומי הגדול, לא אחראי רק על הפעלת מעונות היום, הכול כך מוכרים לכולנו, והיריעה קצרה מלהכיל את קשת הפעילויות שמפעיל עבור הציבור הרחב ארגון הנשים המתנדבות הזה.

'ויצו', שתציין השנה את יום הולדתה ה-100, הוקמה ב-1920 בלונדון כתנועה לא מפלגתית של נשים העושות עבודתן בהתנדבות, ומוכר על ידי האו"ם כארגון לא ממשלתי, בדיוק  כפי שהוא מכיר במוסדות דוגמת UNICEF. הסניף הבאר שבעי שלה נחנך בשנת 1952 על ידי פרידל האפ, ילידת גרמניה שעלתה ארצה מבוליביה וכיהנה כיו"ר הסניף לאורך 17 שנה.

שפע פעילויות למגוון של אוכלוסיות | צילום: אילן שי

את המנהלת הנוכחית, קרולה צ'אושו, פגשנו בסניף המרווח שברחוב ויצמן 1, כשהנשים המתנדבות מתרוצצות בין החדרים ועסוקות בהכנת המקום לקראת פתיחת שנת הפעילות החדשה. לאחר כמה בירורים קצרים עם המזכירה שמחה, מתיישבת קרולה על כיסא המנהלת בחדרה הצנוע, כשחזון 'ויצו' פרוס מאחוריה על פרגוד, ועושה איתנו היכרות קצרה.

"אני נולדתי בעיירה צפונית ברומניה ועליתי ארצה בשנת 1982, עם בעלי ו-2 ילדים. בהשכלתי אני מורה למתמטיקה. הגעתי לישראל עם וותק וניסיון כמורה בתיכון. כמו כל עולה חדש, התחלתי באולפן, ובמקביל עבדתי כמורה למתמטיקה בתיכון דתי באופקים. לאחר 10 שנים, עברתי לבאר שבע, כשהעיר עברה למבנה של חטיבות ביניים. באותם הימים הייתי בין המורות הבודדות בעיר שהייתה להן הסמכה ללמד בחטיבת הביניים וגם להגיש לבגרות ברמה של 5 יחידות. התחלתי במקיף י"א, שלימים ייקרא תיכון רבין, שם המשכתי ללמד במשך 21 שנים, עד יציאתי לגמלאות, כשאני משמשת במוסד החינוכי במספר תפקידים, החל מריכוז מקצוע המתמטיקה, ריכוז שכבה וריכוז בגרויות, ובו זמנית כמדריכה מחוזית במתמטיקה, במשך 15 שנים.

"לאחר יצאתי לפנסיה", משחזרת צ'אושו, "המשכתי כשנה בתחום החינוך בעבודה עם תלמידים מחוננים, ואז נחשפתי לאחד המכרזים של עיריית באר שבע, בו מחפשים יו"ר ל'ויצו' באר שבע. הגשתי מועמדות, ומ-2015 אני יו"ר 'ויצו' באר שבע".

מה המטרות שלכם ב'ויצו' באר שבע?

"המטרה המרכזית היא לספק מענה לצרכים שונים בכל הרצף, החל מילדים בבתי הספר היסודיים וכלה בנשים בוגרות. תמיד שואלים אם אנחנו אחראיות גם על מעונות 'ויצו', אז התשובה היא לא. המעונות הם ישירות של 'ויצו עולמי' ולא קשורים ל'ויצו ישראל'. נכון שמדובר באותן מטרות, אותם יעדים, אבל 'ויצו' עולמי הם אלה שמנהלים את המעונות. שיתוף הפעולה שאנחנו שואפים אליו הוא עם ההורים של הילדים שבמעונות ועם הצוותים שעובדים עם הילדים".

אז מה הפעילויות שלכם בסניף המקומי?

"אנחנו פועלות בשני מישורים: הקבוצות החברתיות, כשהמטרה היא לתת מענה לצרכים של האוכלוסיות השונות, והשני, תכניות שאנחנו מפעילות בתוך 'ויצו' עבור ילדים, נערות ונשים, כשמאז כניסתי לתפקיד, התכניות ממוקדות ומכוונות לילדים ונוער".

פנינים נוצצות

"פרויקט הדגל שלנו הוא 'תכנית פנינים', והיא מיועדת לילדים בבתי הספר היסודיים, מכיתות א' עד ו'. אנחנו התמקדנו בכיתות ד'-ה'. זו תכנית מדעית-חווייתית שמתקיימת אצלנו בשעות אחר הצהריים, בשיתוף פעולה עם הרווחה (הסעות) ובית הספר 'נווה במדבר' (התלמידים). זו שנה שנייה שהמיזם מתקיים. מדובר על 15 מפגשים שנתיים, כשבכל מפגש יוצאים החניכים עם תוצר פרי ידיהם, תוצאה מלימוד תאורטי-מדעי של 'מאחורי המוצר', תוך התבססות על אסטרטגיות למידה שונות.

שילוב מוצלח בין מצטיינים לחבריהם שעל הרצף | צילום: באדיבות 'ויצו'

"הילדים עסקו בין השאר בבניית טיסן ודגם של סירה עם מנוע ולמדו על מערכת השמש. בכל פעם נושא אחר. המדריכים והרכזת הם מטעם 'ויצו'. המיוחד במיזם זה שמדובר בקבוצה משולבת של תלמידים מצטיינים ביחד עם תלמידים על הרצף. הסימביוזה בין הילדים הייתה מדהימה, כבר מהיום הראשון".

עוצמה צעירה

"תכנית נוספת", ממשיכה צ'אושו, "היא פיילוט בבאר שבע, ולדעתי מהווה הצלחה ענקית, התכנית נקראת 'עוצמה צעירה', ומשתתפות בה נערות, תלמידות כיתות ח', מהתיכון החדש על-שם זילברמן ברמות. התכנית מיועדת לתלמידות שבכיתות הן בדרך כלל 'שקופות' – לא מרימות יד, מתביישות ולא מרבות להשתתף בשעורים. המטרה היא להעצים את הבנות האלה דרך האמנות. במקרה שלנו בחרנו בדרמה, במטרה להעצים את היכולות המילוליות של הבנות.

שינוי מרשים אצל הבנות | צילום: באדיבות 'ויצו'

"בתום 15 מפגשים הן הצליחו ביחד עם המדריכה, להעמיד הצגה בנושא אגדות, כשכל נערה מציגה את 'האני' שלה, ואת הדרך שעברה. הצגת הבכורה התקיימה בתל אביב, שם הופיעו חניכות מכל רחבי הארץ. זה היה מהמם. אנשים לא האמינו שאותן נערות שבהתחלה לא רצו לדבר ביניהן, לא הצביעו בשעורים ונמנעו מלהשתתף בהם, עמדו מול קהל והציגו את הטקסטים כמו שצריך. מופע נוסף התקיים אצלנו בסניף, אליו הוזמנו, בין השאר, ורד ששון, יועצת ראש העיר לקידום מעמד האישה, אילנה גינזבורג-וקנין, חברת מועצת העיר ונשים נוספות בעיר שקשורות לתחום ההעצמה הנשית. גם צוות התיכון וכמובן הורי התלמידות, שהופתעו, נהנו מאוד ממה שראו. הם אפילו שאלו מתי מתחדשת הפעילות".

שעה טובה

"תכנית נוספת שקשורה לילדי בתי הספר היסודיים היא 'שעה טובה עם ילד', בו פעילות 12 מתנדבות, להן אנחנו קוראים 'סבתא בבית הספר'. לא מדובר בעזרה לימודית, אלא לשמש אוזן קשבת לאותם ילדים. יש מתנדבות שליוו תלמידים במשך 5 שנים, מכיתה ב'. שבוע-שבוע, לאורך כל שנת הלימודים, הן יושבות עם התלמידים בבית הספר. הילד יודע להגיע למפגש שמתקיים פעם בשבוע. אפשר לראות סבתות בנות 60 פלוס משחקות כדורגל עם הילדים, ואחר כך יושבות איתם ומשוחחות על תחומים אחרים כמו הבית, בית הספר, החברים, ולא פעם השיחה הזו היא הזדמנות של הילד לזכות באוזן קשבת. הפעילות מתבצעת ב-4 בתי ספר יסודיים בבאר שבע, כששני הצדדים מאוד נהנים מהאינטראקציה, והמתנדבות שלנו אף מצרפות למיזם עוד חברות. לא פעם ניגשים תלמידים נוספים ושואלים את המתנדבות, אני גם יכול להיות איתך?".

כאשת חינוך וותיקה, צ'אושו מתמצאת בתחום: ברור שיש הדרכה והשתלמויות לרכזות הפרויקטים השונים, אם זה ב'פנינים' ואם זה ב'עוצמה' או ב'שעה טובה'. הן מקבלות הדרכה וכלים, ולומדות על הפעילויות המקבילות בסניפים האחרים".

מנהיגות צעירה

"מנהיגות צעירה היא תכנית נוספת, חדשה לחלוטין, שמטרתה להעלות בעוד מדרגה את הפרויקט של 'מחויבות חברתית', אותו מפעיל משרד החינוך בקרב כל תלמידי התיכון בישראל. התכנית תקנה לתלמידים כלים לשלב בין 'המחויבות החברתית' ל'מנהיגות צעירה', תוך למידה של איך להוביל קבוצות אחרות, והכל בין כתלי הסניף שלנו, כולל ב'ביגודית', ב'פנינים' ובשאר הפעילויות שלנו, כשהערך המוסף יכול להיות הפיכתם של התלמידים שייקחו חלק במיזם, למובילים בבית ספרם ובמועצות התלמידים".

שלי ורק שלי

גם אירועים כאלה שצצו במהלך הקיץ, כמו פרשת איה נפה, לא נופלים על אוזניים ערלות. "תכנית 'שלי ורק שלי' באה לענות על צרכים של החבר'ה בגילאי ההתבגרות. אנחנו בשלב של לעניין את היועצות החינוכיות בבתי הספר. מדובר בתכנית שעובדת בנפרד עם בנים ובנות, ומיועדת לתלמידי כיתות ט'-י'. המטרה לחנך נערים ונערות לחברות בגיל צעיר, מה מותר ומה אסור. סיכום הפעילות הוא במשותף, בנים ובנות. מדובר ב-15 מפגשים. השאיפה היא שהתכנית תופעל בכמה שיותר בתי ספר".

מקום בלב

מיזמים נוספים שמופעלים על ידי האגף לילדים, נוער ומשפחה של 'ויצו', ביחד עם עיריית באר שבע, משרד הרווחה והשרות לנערות וצעירות, מתקיימים ב'מקום בלב' ובמרכז 'עדי'.

פינה חמה ב'מרכז עדי' | צילום: אילן שי

"'מקום בלב' מיועד לנערות בסיכון בגילאים 25-18, ובו מופעלת תכנית שמאפשרת מרחב פתוח חמישה וחצי ימים בשבוע כולל לינת חירום. במרחב ניתנים כלל התנאים הבסיסיים להם הן זקוקות – האפשרות לשהות במרחב בטוח, להתקלח, לקבל בגדים נקיים, לנוח, לאכול. בנוסף, במקום קיים צוות רב מקצועי הנותן מענה וסיוע לאוכלוסייה הנ"ל, ואמון על מיצוי זכויות ועזרה בכל הנוגע לדיור, רפואה, טיפול, לימודים, תעסוקה ועוד. כמן כן, הנערות והצעירות עוברות סדנאות בנושאים שונים".

"מרכז 'עדי' מיועד לנערות צעירות יותר", מוסיפה צ'אושו, "זה מרכז יום שיקומי טיפולי חינוכי לנערות נושרות ממסגרות חינוכיות בגילאי 18-14. מדובר בבית שמשמש להן מקום מפלט, מקום להיפגש ואפילו לבשל ולאכול בעת מצוקה. הגענו עם כמה מהנערות לתוצאות מצוינות, כאשר חלקן השלימו מספר בחינות בגרות".

נשים עצמאיות

בנוסף למגוון הפעילויות לתלמידים בגילאי בתי הספר, מתקיימים בסניף הבאר שבעי של 'ויצו' גם חוגים לקבוצות חברתיות שונות. 'ויצו' באר שבע נחשב לאחד הסניפים הגדולים בארץ, עם מעל 2,500 חברות שמשלמות מיסים ל'ויצו', וכ-100 מתנדבות פעילות.

קרולה: "אנחנו מקיימות שלוש כיתות של אולפן בשעות הבוקר לאנשים מבוגרים שלומדים עברית. בנוסף לליטוש השפה, הפעילות באה למלא צורך להיפגש עם מורה ועם החברות שמגיעים עם הרבה שמחה בעיניים.

"בנוסף, פועלת אצלנו בסניף קבוצה של נשים עצמאיות, מה שפעם הוגדר כאימהות חד הוריות. הן נפגשות פעם בשבוע לשעה וחצי. פעם להרצאה ופעם למשחק בינגו, קצת ספורט, הרצאה על תזונה, קוסמטיקה ועוד.

"אנחנו גאות גם בקבוצות של 'מעמד האישה', שמיועדות לנשים עובדות, שביחד עם הרכזות, מגישות לי תכנית עבודה שבנו, וכוללת – חגי ישראל, ימי הולדת, הרצאות. כל מה שהן בוחרות על פי צרכיהן. אנחנו מסייעים להן על ידי מציאת מרצים בהתנדבות.

"קבוצה ייחודית נוספת היא של נשים שמכנות עצמן 'כלנית'. אלה נשים מבוגרות יותר, אינטלקטואליות, שאחת מהן בת 93. מידי שנה, אחרי ה-1 בספטמבר הן מגיעות מידי יום רביעי אחר הצהריים לסניף, באותה התרגשות של ילד שמגיע ביומו הראשון לכיתה א'.

"עוד שתי קבוצות מיוחדת של נשים יוצאות דרום אמריקאיות פעילות בסניף. אלה הוויצואיסטיות האמתיות, שעוד האימהות שלהן, בארגנטינה, באורוגואי ובקולומביה, היו ב'ויצו'. וממשיכות עם מה שראו בבית. מרגש מאוד לראות את הקבוצות האלה.

בנוסף לכל אלה, פועלת במקום, פעם בשבוע, הלשכה המשפטית של 'ויצו', שנותנת ייעוץ משפטי בנושאי משפחה. שלוש עורכות דין, שמשמשות גם כמגשרות, ביחד עם רכזת ומתנדבת, יסייעו בכל פנייה בנושאי משפחה.

הביגודית

ל'ויצו' באר שבע יש מספר מקורות הכנסה, החל מתשלום סמלי שח כ-10 שקלים עבור חלק מהפעילויות, וכלה ב'ביגודית', פרויקט הדגל של הסניף המקומי, שמהווה מקור הכנסה עיקרי של 'ויצו'.

אפשר למצוא בגדי מעצבים בחצי חינם. הביגודית ברחוב ויצמן 1 | צילום: אילן שי

"אנחנו מקבלים תרומות מכל הבא ליד, ופחות מחנויות וחברות כפי שהיה בעבר. הרוב מגיע מהאוכלוסייה של באר שבע והסביבה. הבגדים שמגיעים אלינו עוברים מיון בידי המתנדבות ( 4-3 למשמרת) לשלוש קטגוריות – למכירה מיידית ב'ביגודית' שלנו, בגדים חדשים אותם נמכור בירידים שמתקיימים פעם בחודש ולמיחזור.

מקור ההכנסה העיקרי של הסניף | צילום: אילן שי

"המחירים נעים בין שקל אחד ל-20. אפשר למצוא אצלנו אפילו שמלות של מעצבות ב-10 שקלים. בירידים המחירים קצת יותר גבוהים כי מדובר במוצרים חדשים כמו נעליים, ואפילו כלי בית. אנחנו שומרים על כבוד הקונה ולא מוכרים סחורה פגומה. בנוסף, אנחנו עוזרים גם לרווחה. מי שמגיע עם הפנייה מהרווחה, יכול לבוא פעם בחודש, לבחון את הבגד ולקבל אותו. אנחנו לא שואלים שאלות ולא  לוקחים על זה כסף. לקראת פסח, אנחנו נאלצים להפסיק את כל שאר הפעילויות בסניף, שמתמלא בביגוד בכל החדרים והאולמות שלנו".

אנחנו מקיימות גם מפגשי ערב ייחודיים שפתוחים לקהל הרחב, וגם הכניסה אליהם היא תמורת תשלום סמלי. בשנה החולפת זה היה בנושא 'נשים פורצות דרך'. אם מהפעילויות החברתיות שלנו נהנות כ-150 נשים, הרי שלערב ייחודי כזה יכולים להגיע עוד כ-150 איש, ובסך הכול למעלה מ-1,000 נשות העיר נהנות מהפעילויות שלנו, שכללו, בין השאר, אורחות כמו סי היימן פרופ' כרמי שהייתה נשיאת האוניברסיטה.

שיתוף פעולה עם 'נשים עושות שלום' | צילום: באדיבות 'ויצו'

"ההתלבטות", ממשיכה צ'אושו, "היא תמיד בין הרצאה שתהיה פופולרית, תמלא את האולם שלנו ותכניס כסף לפעילויות שאנחנו עושות ב'ויצו', או הרצאות איכות, שאליהן מגיעים פחות צופים. פעילויות מסוג זה מתקיימות לפחות פעמיים בחודש, וזאת כמובן בנוסף לפעילויות בחגים".

אז כל אחת יכולה למצוא מה לעשות ב'ויצו'…

"למרות שפע הפעילות, יוצא לי לדבר עם לא מעט אנשים בעיר שלא מכירים את הפעילויות שלנו. מה שאומר שהציבור לא נחשף לפרסומים המקובלים. יש לנו באינטרנט אתר של 'ויצו' באר שבע, אבל אנחנו רוצות לשפר אותו. כיום הוא נראה כמו סוג של פרסומת, בו מופיעים בעיקר הפליירים של הפעילויות שלנו. הייתי רוצה שיהיו בו גם תמונות של אירועים ופעילויות עם תיאור מילולי של מה שנעשה בסניף. להרים את 'ויצו' בקרב האוכלוסייה".

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה