מגזין

הצעירים להייטק

מגזין23 ביוני 2019    11 דקות
0

בעוד שרוב בני הנוער עבדו במהלך השנה במלצרות או זבנות, בני נוער מבאר שבע העדיפו ללמוד ולעבוד בתכניות הייטק שונות > עכשיו הם כבר מכוונים לתחנה הבאה > הייטק הדור הבא.

הצעירים להייטק
צילום: באדיבות טק7

שי למפרט, הייטקיסט וסטודנט למתמטיקה

בגיל 18 בלבד, שי למפרט מבאר שבע, כבר הספיק לסיים תיכון, לקבל 716 בבחינת הפסיכומטרי, להפוך לסטודנט לתואר ראשון במתמטיקה בו הוא מסיים את שנתו הראשונה, ולקבל משכורת של חמש ספרות במשרה חלקית בהיי-טק. מה אתם עשיתם בשנה האחרונה?

"סיימתי את כל הבגרויות במאי, והאוניברסיטה התחילה באוקטובר. אז הייתה לי טעימה של מה אני עושה בזמני הפנוי", מנסה להסביר שי למפרט הצעיר בצניעות יוצאת דופן. "ולא עשיתי הרבה", הוא אומר. "החלטתי לקחת מסגרת, ונרשמתי בספטמבר ללימודים".

למפרט | צילום: אדם שם-אור

למפרט, בוגר כיתת המחוננים של מקיף א' ("יש בערך 20 כאלה בארץ"), ניגש לכל הבגרויות שלו בכיתה י"א, כך שלמעשה הוא סיים את הלימודים כבר לפני שנה. "בבית הספר שלי, מרשים להירשם לכל הבגרויות מוקדם", אומר למפרט. "יש הרבה חבר'ה חזקים בכיתה שלי; אני פשוט היחיד שסיימתי הכל ב-י"א, והתחלתי לעבוד בהיי-טק".

התלמיד המצטיין עוסק בתחום הנקרא machine learning: "זה תחום שבו לוקחים מודלים סטטיסטיים, ובעזרתם מנסים לחזות דברים. אני עובד בחברת PAGAYA, בית השקעות הנותן הלוואות על סמך  machine learning, כלומר למי כדאי לתת הלוואה. זה הרבה תכנות", הוא מסביר. "עד עכשיו היו לי הרבה דברים כמו תוכנית 'מגשימים' ועוד, והם מסתיימים עכשיו, לכן אני אתחיל בחודש הבא לעבוד במשרה מלאה", אומר הנער שעדיין מתגורר עם ההורים, מן הסתם.

התחלת ללמוד לתואר ראשון במתמטיקה.

"אני עכשיו מסיים שנה ראשונה, והולך לצבא. את התואר אני עושה השנה, במקום ב-י"ב. לא התחלתי את התואר בשביל לסיים; אני התחלתי אותו בשביל ללמוד".

אתה כל הזמן במסגרת למידה; למה חשוב לך ללמוד?

"זה לא חשוב לי ללמוד; אני פשוט אוהב את זה. למידה פשוט מספקת אותי. בעיקרון זה נובע מעניין. אני עדיין נמצא המון עם חברים שלי, בכל המסגרות שאני פעיל בהן. בנוסף לזה, התעניינתי במדעים ובמתמטיקה, ודבר הוסיף לדבר, וככה יצא שאני לומד לתואר ראשון ועובד בהיי-טק במשרה חלקית".

כמה מרוויח ילד בגילך בהיי-טק?

"אני לא אגיד מספר מדויק, אבל זה מעל השכר הממוצע במשק". משהו באזור החמש ספרות.

אתה לא מרגיש שונה לפעמים?

"אני בעיקרון מסתובב עם חבר'ה שמאוד דומים לי. האם אני מרגיש שונה? לא, אבל אני נמצא במעגלים חברתיים שהם שונים מהמעגלים החברתיים הנורמטיביים. אז כשאני נפגש עם השכבה שלי למשל, יש שוני בנושאי השיחה, אבל בסופו של דבר אפשר להתחבר עם כל אחד".

אלירן אלמו | צילום: אלבום אישי

אלירן בריבוע

שעות ההתנדבות של "מחויבות אישית" עשויות לפעמים להיות עניין די מייגע. זה מה שחשב גם ‏אלירן אלמו, תלמיד כיתה י"א במקיף רבין בבאר שבע. אולם, הפעילויות שבהן השתלב במהלך שנת הלימודים הנוכחית שינו מהר מאוד את דעתו בנושא.

אלמו מספר ל"שבע": "הגעתי לתוכנית ההתנדבות Weconnect (לסיוע לבני הדור השלישי בעניינים טכנולוגיים למיניהם – י.ס.ד), כדי להעביר את שעות ההתנדבות שמחייבים בבית הספר, ואז בהמשך פתאום זה נשמע לנו משהו שאפשר ביחד איתו לעזור לאנשים, וממש נדלקתי על זה. זה התחיל משעות מחויבות אישית, שהיה צריך לעשות בשביל לצאת למסע לפולין. אז אמרתי שעל הדרך אעשה משהו, ותוך כדי שהתחלנו ממש התחברתי לאנשים בני הגיל השלישי, ונהניתי להעביר איתם את הפרויקט. עזרנו להם עם אפליקציות כמו 'ווייז', 'גוגל' וכל דבר אפשרי ועם 'יוטיוב' אם הם היו צריכים".

זו בטח לא הייתה הבחירה המועדפת עליך בהתנדבות, לעבוד עם אנשים שיכולים להיות הסבא או הסבתא שלך?

"נכון, בהתחלה הגעתי בכלל לתוכנית Teenovation, שבה עובדים על מציאת פתרונות טכנולוגיים לכל מיני בעיות, והייתי שם עם עוד ילדה. ואז, פנתה אלינו רכזת הפרויקט עדן ביטון, והציעה לנו להשתתף גם ב-.Weconnect מהר מאוד, זה תפס אותי, איך שכולם דיברו שם, ועדן חיברה את כולנו לפרויקט, והסבירה לנו שאנחנו באמת תורמים להם".

אלא שהתלמיד במקיף רבין הופתע לגלות את רמת הידע של בני הדור השלישי שהגיעו למיזם: "האמת שהיו אנשים שאפילו ידעו יותר ממני בדברים ספציפיים כמו 'ג'ימייל'. זה היה מאוד מעניין להציג לבן אדם אפליקציה כמו 'מוב-איט'. היו כאלו שגם הסתבכו עם זה טיפה, אבל קלטו את העניין די במהירות, למרות הגיל המבוגר שלהם. היו לנו 3 מפגשים עם קבוצה אחת של מבוגרים ועוד 3 מפגשים עם קבוצה אחרת. זה היה פעם בשבוע כל יום חמישי בערך שעתיים שלוש למפגש. היה לנו לפני כן מפגש ראשון שלנו לפני שנפגשנו עם הגמלאים, להיכרות".

אז, התנדבת ב-2 תוכניות במקביל?…

"כן, עבדנו בפארק ההיי-טק ב-2 התוכניות; היה כייף להיות בשתיהן, אבל יותר עם המבוגרים, למרות שבתוכנית הראשונה נחשפנו יותר לעולם ההיי-טק, לדברים שלא הכרתי. זה אגב שכנע אותי ללכת לכיוון ההיי-טק כקריירה אחרי הצבא והלימודים בתיכון; אני לומד בבית הספר פסיכולוגיה וביולוגיה, ואלה המקצועות שאני מגביר. אין לי בעיה להחליף הכל, וללמוד הנדסת תוכנה פתאום. זה מה שמיוחד בפרויקט הטכנולוגי הזה, שהוא נפתח לכולם, לא רק למי שמגביר מקצועות טכנולוגיים. בשנה הבאה, אני חושב שאם ייפתחו עוד תוכניות דומות, ארצה להשתתף בהן".

סיגל זוסמן | צילום: אלבום אישי

זוסמן טכנולוגיות

סיגל זוסמן, המסיימת בימים אלה כיתה י"א במקיף רגר בבאר שבע, היא כבר בוגרת של 2 תוכניות טכנולוגיות חדשניות: בשנת הלימודים הקודמת היא עברה את תוכנית Teenovation, ואילו השנה סיימה את תוכנית ההתנדבות Weconnect.

כזכור, בגיליון 2407 של עיתון "שבע" מה-1.11.2018 פרסמנו (תחת הכותרת "רעיון של תלמידת מקיף רגר התגלגל לאירוע עם יותר מ-200 תלמידים"!) שרעיון של זוסמן הוביל לקיום אירוע רב משתתפים: כנס בפארק ההיי-טק בבירת הנגב, שכלל הרצאות על מעבר צה"ל דרומה והיחידות הטכנולוגיות בצבא והאפשרויות שהן פותחות בפני בוגריהן.

זוסמן מספרת ל"שבע": "Teenovation היא תוכנית שמשלבת בין סטודנטים לבני נוער. במסגרת התוכנית התחלקנו לקבוצות קטנות של 3 או 4 חברים, אחרי שהייתה פעילות משותפת לכולם (בסביבות 20 סטודנטים ובני נוער מהדרום), במטרה לחשוב על צורך כלשהו שחסר לקהל יעד מסוים ואפשרויות למתן מענה לצורך הזה. היו לנו במהלך התוכנית כל מיני הרצאות, למשל על עיצוב או איך לחשוב על הרעיון לצורך החסר, וכיצד לתת מענה לצורך, ועברנו תהליך של הקמת סטארט-אט אפ בפועל".

ואיזה רעיון בחרה הקבוצה שלך?

"בחרנו בתחום הספורט ובצורך שאנשים לא עושים ספורט, וחשבנו למה. הגענו למסקנה שאו שזה חוסר זמן או חוסר מוטיבציה, וחשבנו על אפליקציה שתורכב מכל מיני אתגרים של ספורט; אני יכולה לאתגר אותך לעשות 10 שכיבות סמיכה, ואז תהיה 'מלך שכיבות הסמיכה', וכך לדרבן אותך לעשות יותר. ואתה גם יכול לאתגר אנשים אחרים, והם אותך, כמו רשת חברתית. בסופו של דבר, היה לנו 'דמו דיי', ערב של הצגת הרעיונות בפני משקיעים, הורים וחברים. אנחנו עשינו רק דמו, ופיתחנו את המסכים, ויצרנו דמה אפליקציה, גם כי זה מסובך. המטרה הייתה להציג את הרעיון של כל צוות ומה הוא עשה, מי קהל היעד שלו, וכל מה שהצוות השיג".

ושלא תחשבו שמדובר בפעילות פשוטה: "לנו זה היה פעמיים בשבוע בימי שני ורביעי, בערך 3 שעות כל פעם אחרי הלימודים. הייתי אז בכיתה י', והעבודה בתוכנית נמשכה כחצי שנת לימודים. נפגשנו גם פעמיים מחוץ למסגרת של הפעמיים בשבוע. התחשבו בנו"…

אז איך את מסכמת את החוויה?

"היה לי מאוד כיף. למדתי הרבה, וגם הכרתי המון אנשים, סטודנטים, בני נוער ואנשים מפארק ההיי-טק. כרגע, אני מנסה פשוט לעשות כמה שיותר, ובינתיים עוד לא יודעת מה יהיה איתי בעתיד. לאירוע שהקמתי בנושא הגיוס ליחידות טכנולוגיות בצה"ל הגיעו הרבה אנשים; זה מגניב"…

כאמור, בשנת הלימודים הנוכחית פעלה זוסמן בתוכנית ההתנדבות Weconnect, "שמשלבת בין גמלאים לבני נוער. זה היה פעם בשבוע למשך 3 שעות ב-7 מפגשים. בחלק הראשון של המפגש היו לנו הרצאות ופעילויות במגוון נושאים של יזמות וכל מיני תחומים, ובחלק השני עזרנו לגמלאים בשימוש באפליקציות בסלולארי, ואני חושבת שהצלחנו. הייתה למשל מישהי שלא ממש הבינה את הערך של אפליקציות פשוטות כמו ג'י מייל שנראות לנו מאוד שימושיות, וכשהסברנו לה היא התחילה להשתמש בזה יותר".

ומה תעשי בשנת הלימודים הבאה?

"אם ארצה אוכל להמשיך בתוכנית הזאת גם בשנה הבאה, אבל אני חושבת שאולי ייפתחו גם דברים חדשים".

שחר פלס | צילום: אלבום פרטי

אין דבר כזה ללמוד יותר מידי

שחר פלס רק מסיימת את כיתה י', אבל כבר חושבת על השלב הבא בחייה. פלס מאמינה שבני הנוער צריכים להיות חוד החנית בסייבר ושמערכת החינוך צריכה לחשוב "מחוץ לקופסה".

פלס מבאר שבע היא תלמידת כיתה י' במגמת פיזיקה ומדעי ומחשב. עולם ההייטק והיזמות היה זר לה במשך שנים, עד שהכירה את תכנית innovation והתאהבה. "לא הכרתי את עולם ההייטק והיזמות", היא מספרת. "באו להסביר לנו על התכנית. היו ראיונות, התחלנו את התכנית, חילקו אותנו לקבוצות והסבירו לנו שצריכים למצאו מיזם שעונה על איזושהי בעיה בחינוך. הקבוצה שלי בחרה את השילוב של חינוך ועיר מתפתחת כשהמטרה הייתה להוציא את בני הנוער מהבתים. החלטנו לפתח אפליקציה עם משימות ואתגרים שנותנים לבני הנוער להיות מתוגמלים".

פלס מספרת כי המשמעות של התכנית היא לתת לבני הנוער סיבות לצאת "לשכונה" ולחוות ילדות מעבר למסכים. "אתה מקבל הטבה על כל משימה, פיצה, גלידה או כרטיס לבאולינג. משם כל אחד מתפתח. בתכנית לימדו אותנו איך לשווק את הדברים, איך לייעל את המיזם, עובדים איתנו המון מומחים שמסבירים לנו איך לעשות את הדברים, אנשי הייטק שמסבירים לנו מה לעשות".

למה החלטת ללכת לכיוון ההייטק בגיל כל כך צעיר. בטח חברות שלך מעדיפות דברים אחרים?

"כשהסבירו לנו על התכנית והביאו לנו את המיזם הקודם שזכה ראינו כמה זה כיף. הם קנו את כל הילדים. שכבה שלמה נרשמה לפרויקט ומשם בודדים נכנסו לתכנית אחרי ראיון. אני חושבת שמערכת החינוך חייבת ללכת לכיוון ההייטק והסייבר. הטכנולוגיה היא חלק בלתי נפרד מהנוער. אי אפשר להתעלם מזה שהיום צריכים להכין את האנשים לחיים ולהכין אותנו למקצועות החשובים. אין ילד שלא היה רוצה להתחבר לעולם הטכנולוגי העכשווי".

פלס מספרת שהיא מאוד אוהבת ללמוד, לגלות דברים חדשים, מה שעורר אצלה את יצר הסקרנות לתחום החדש. "אני אחת שנורא אוהבת ללמוד, כל פרויקט שקשור ללימודים, אני שם", היא מעידה על עצמה. "אני גם לא חושבת שיש דבר כזה ללמוד יותר מידי. כל דבר נותן לנו יותר. זו תכנית לימודית אבל היא מעבר. זה לא קל אחרי בית הספר לקחת שני אוטובוסים, ללמוד עד 8 בערב, זה אינטנסיבי, זו למידה שונה. אתה לומד דברים שמעניינים אותך. במקיף אני יושבת מול לוח וכותבת. שם אני מתנסה, מיישמת במחשב. אני חושבת מחוץ לקופסא".

אז מה את מתכוונת לעשות בחופש הגדול?

"אני מתכוונת להמשיך עם הפרויקט. הקבוצה שלנו מתכוונים להמשיך עם האפליקציה, גם אם לא ישקיעו בנו אנחנו רוצות לפתח את זה. חשוב לנו להיכנס לעולם הזה והאפליקציה הזו מאוד חשובה לנו".

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה