מגזין

אטיאס ממריאה

מגזין23 ביוני 2019    4 דקות
1

בזמן שרוב בני גילה של לירון אטיאס מתכוננים להתגייס לצה"ל, אטיאס דווקא נערכת להמשך הלימודים, בכיתות י"ג ו-י"ד, במגמת מכונות ב"טכני" של חיל האוויר בבאר שבע

אטיאס ממריאה
דף חדש: מהאולפנה לצבא. לירון אטיאס | צילום: אלבום אישי

בזמן שרוב בני גילה של לירון אטיאס, בת ה-17 וחצי, יוצאים לחופש הגדול ומתחילים פרק אחר בחיים שלהם, היא עושה בדיוק ההיפך: ממשיכה אותו, לכיתות י"ג – י"ד, במגמת מכונות ב"טכני" של חיל האוויר בבירת הנגב.

את הפרק החדש שלה היא פתחה דווקא לפני 3 שנים, כשעזבה את האולפנה, והחליפה את הבגד הצנוע במדים, את תפילות הבוקר במסדר בוקר, ואת 12 שנות הלימוד ב-14. הכירו את לירון אטיאס.

"אין יותר מקצועות של גברים ונשים"

"אני לא בטוחה שאני רוצה לעשות תואר במכונות. אסיים י"ג – י"ד עם תעודת הנדסאי, ואז אחליט אם להמשיך בזה. זה חצי ממהנדס", היא צוחקת.

"לא בדיוק בחרתי ללמוד מכונות", מספרת אטיאס. "עברתי מבית ספר דתי, מאולפנה, ובמקרה היו מבחנים ל'טכני'. עברתי את המבחנים והכל, ובראש שלי היה ללמוד אלקטרוניקה, אבל עברתי בכיתה י' ל'טכני', וכשעוברים ב-י' אין כל כך הרבה בחירה. בהתחלה זה היה מוזר; אמרתי מה הקשר מכונות, אבל בסוף זה די משתלם כי זה מקצוע מבוקש, ולא הרבה בנות עובדות בו. זה גם מקצוע די מעניין, לא משהו רגיל שאישה לומדת".

ניסית לשנות את המקצוע בהתחלה?

"רציתי לעבור כיתה, אבל זה לא היה אפשרי. אבל אם לומר את האמת אז אימא שלי עשתה את אותו הדבר בצבא, וגם אבא שלי עוסק בזה. אז החלטתי שגם אני אמשיך".

איזה תגובות קיבלת בהתחלה על כך שאת לומדת מכונות?

"הרבה שאלו בהתחלה למה דווקא מכונות; זה יותר מקצוע של גברים, אבל צריכים להבין שהעולם התקדם, ואין יותר מקצועות של גברים ונשים. היום כולם עוסקים בהכל. ב'טכני' יש חצי בנים וחצי בנות שלומדים מכונות. אם אתה רוצה לעסוק במשהו, למה שימנעו ממך את זה"?

זה מה שאת רוצה לעשות כשתהיי גדולה?

"אני עדיין לא יודעת, אבל אם אלך לכיוון של מכונות, אני חושבת שארצה לעבוד במפעל או משהו. יש המון אנשים שעושים י"ג – י"ד כי הם לא יודעים מה הם רוצים לעשות בעתיד. הדבר היחיד שהם יודעים, זה שאם הם לא יעשו את זה עכשיו, הם לעולם לא ילמדו, אבל אני לא דוחה את זה; אני רוצה לראות לאן זה הולך ומה זה מכונות באמת".

לא מבאס לראות את כולם מתגייסים, ואת ממשיכה ללמוד?

"אגיד את האמת: כל החברים הטובים שלי ממשיכים ללמוד איתי. כל אחד עושה את ההחלטה שלו, ומי שהחליט להתגייס כנראה שהמסגרת כאן פחות מתאימה לו או שהם לא רוצים ללמוד. אז כן, יכול להיות שהם ישתחררו לפנינו, אבל אין מה לעשות, מתקדמים הלאה. נכון שזה נראה קצת שהם התקדמו ואנחנו עדיין מאחור, לומדים, אבל כשנסיים נצא עם תעודה, ונהיה צעד אחד קדימה בחיים".

"עכשיו זאת האחריות שלי". אטיאס | צילום: אלבום אישי

"היום אין לאן ללכת בלי לימודים"

"כל הקטע של לקנות דברים לצבא  כבר לא מלהיב כי עשינו את זה", אומרת אטיאס. "אני כבר מגיל 15 על מדים, ויודעת שאם הייתי נשארת באולפנה לא בהכרח הייתי עושה שירות צבאי".

למה עזבת?

"עם הנתונים שלי, מה הייתי עושה בצבא? פקידה? באולפנה גם אין הרבה חשיפה לצבא. אין מישהו שיבוא וידבר איתך על זה, אלא יותר בכיוון של שירות לאומי. הייתי באולפנה 3 שנים, ולא התאימה לי המסגרת הזאת; לא ראיתי את עצמי מתקדמת שם".

ומה עם הדת?

"אין לי בעיה עם הדת, ואני לא צריכה את בית הספר בשביל להמשיך לשמור; זה אותו דבר, רק בית ספר אחר. לא ראיתי את עצמי נשארת שם 6 שנים. עשיתי הכל הפוך מהאחיות שלי. כמה שאומרים שזה שינוי קיצוני, זה לא בדיוק קיצוני. כאן יש כללים מסוימים, וכאן יש כללים מסוימים. באולפנה יש תלבושת מסוימת, וב'טכני' אני על מדים. היום אני מתפללת מתי שאני יכולה; אני מקפידה על זה".

והיא מסכמת: "ההתחלה החדשה שלי הייתה ב'טכני', פרק אחר בחיים. עכשיו זה פרק חדש, ממסגרת בית ספר למשהו שיותר בוגר, לימודים כמו במכללה ובאוניברסיטה. עכשיו זה לא בשביל להגיד 'הוצאתי תעודת בגרות', אלא בשביל משהו בחיים שלך. היום אין לאן ללכת בלי לימודים, וזה משהו שיעזור לי בהמשך בחיים. עכשיו זאת האחריות שלי".

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה

  • סבטה

    מאוד מעניין. תמיד עניין למה חברה נשארים ליג-יד. פתחה לי עיניים לעוד צד של דברים