מגזין

לוצאטו: פטנט משפחתי

מגזין11 בפברואר 2019    12 דקות
0

פירמת הפטנטים של משפחת לוצאטו שהפכה עם השנים לשם דבר בארץ ובעולם, מציינת 150 שנה להיווסדה. מי שעומדים בראשה היום הם ד"ר כפיר וד"ר אתי לוצאטו, כשבשנים האחרונות הצטרפו לעסק המשפחתי בנות הדור החמישי לשושלת וגם האח הקטן יונתן עתיד ללכת בדרכן

לוצאטו: פטנט משפחתי
מעבר טבעי בין הדור הרביעי לחמישי. הלוצאטואים | צילום: יורם רשף

"קבוצת לוצאטו" הכוללת את פירמת עורכי הפטנטים "לוצאטו את לוצאטו", משרד עורכי דין מצליח וכן חברות נוספות בתחום ההיי-טק והפיתוח הטכנולוגי והעסקי, נחשבת לאחת החברות המצליחות בתחומה בעולם ומהווה מקור גאווה לנגב כולו.

לאורך השנים, בנתה לעצמה קבוצת לוצאטו מוניטין רב ולמרות שהפכה לאימפריה בינלאומית, המשרדים הראשיים נותרו בנגב וממוקמים בפארק התעשייה בעומר, זאת כחלק מהחזון ותפיסת העולם של העומדים בראש הקבוצה, ד"ר כפיר וד"ר אתי לוצאטו.

עומדים בראש הפירמה. אתי וכפיר לוצאטו | צילום: חיים אפריאט

השורשים של המשפחה מתחילים עוד מתקופתו של הרמח"ל (רבי משה חיים לוצאטו), שנולד בעיר פאדובה שבאיטליה וחי בין השנים 1707-1746. הרמח"ל היה בין השאר רב, מקובל, סופר, חוקר רטוריקה ומשורר במהלך המאה ה-18.

הפירמה של לוצאטו שמציינת השנה 150 שנים להיווסדה, היא בעלת מסורת משפחתית ענפה העוברת מדור לדור מזה חמש דורות, והיא מהמכובדות ומהידועות במשרדי עורכי הפטנטים בארץ ובעולם. שורשיו של המשרד בסטודיו שהוקם במילאנו על ידי ריקארדו לוצאטו בשנת 1869.

רק כדי לסבר את האוזן, ניתן לציין חברות כמו "פייסבוק", "סוני", "דויטשה טלקום", "סמסונג", "ורסצ'ה" ו"פראדה". כמו כן, מעניק המשרד של לוצאטו שירותים לחברות פיתוח קניין רוחני של האוניברסיטאות בישראל, לחממות טכנולוגיות וליזמים פרטיים רבים. המשרד מלווה את פעילות המו"פ של לקוחותיו החל משלב הרעיון הבסיסי, ביצוע בדיקה בכל מאגרי המידע המקצועיים באשר לחדשנותו של הרעיון ביחס לידע קיים המצוי בתחום, ולאחר שניתן האור הירוק להמשך הפיתוח, מסייע המשרד לחוקרים לבדל ולחדד את אופי ההמצאה מול הפיתוחים הטכנולוגיים המצויים בשוק. המשרד מלווה את תהליך הפיתוח תוך שימת דגש מרבי להיבטי הקניין הרוחני הקשורים עם המוצרים המפותחים.

משפחת לוצאטו בהרכב מלא | צילום: חיים אפריאט

שגשוג עסקי לצד פעילות קהילתית

ד"ר כפיר לוצאטו הוא דור רביעי לעורכי פטנטים ומבכירי עורכי הפטנטים בישראל. הוא בעל תואר דוקטור בהנדסה כימית מאוניברסיטת בן גוריון ומשמש כמרצה אורח במוסדות אקדמיים שונים בנושאים הקשורים לקניין רוחני וטכנולוגיה. כפיר הוא חתן פרס לנדאו למחקר, מחברם של ספרים ומאמרים מקצועיים רבים בתחום הקניין הרוחני וחבר באגודות מקצועיות בינ"ל שונות בתחום הקניין הרוחני ובהן: התאחדות הפטנטים ;F.I.C.I.P.I. ;A.I.P.P.I. ;I.N.T.A.

ד"ר אתי לוצאטו גדלה בבאר שבע למשפחה ברוכת ילדים. הוריה עמלו קשות כדי להעניק חינוך והשכלה לכל ילדי המשפחה והתמיכה ההדדית בין האחים, הדחף להצטיינות והמסגרת הביתית החמה והמלוכדת הביאה לכך שכולם ראו הצלחה במעשיהם ובחייהם, כאשר חלק גדול מהאחים רכשו השכלה אקדמית. עם תום שירותה הצבאי החלה בלימודיה באוניברסיטת בן גוריון. היא בעלת תואר דוקטור בכימיה ואת לימודיה השלימה תוך כדי הוראת כימיה בבית הספר התיכון, נישואין, משפחה וגידול ארבעת ילדיה. את בעלה, ד"ר כפיר לוצאטו, היא הכירה באוניברסיטה. אתי הצטרפה לפירמה המשפחתית שבה עבד כפיר עם אביו המנוח, ד"ר אדגר לוצאטו. לאחר עשר שנות עבודה ככימאית בפירמה, הצטרפה אתי כשותפה בשנת 1997. עיקר עיסוקה הוא בשטח הכימיה, לצד ניהול שוטף ופיתוח עסקי של פעילות החברה.

במקביל לעיסוקיה המקצועיים, אתי מעורבת מאוד בעשייה ציבורית, חברתית וקהילתית בתחומי החינוך, התרבות, הרווחה והספורט, תוך דגש על פיתוח הנגב מבחינה כלכלית וחברתית. כיום מעורבת אתי בעשרות פרויקטים קהילתיים וחברתיים שונים, תוך שהיא רותמת את משאביה, ניסיונה, קשריה וכישוריה, כמו גם את עובדיה, לטובת הקהילה בפעילות של סיוע לנזקקים, העצמה נשית, תמיכה בילדים ובנוער, סיוע לקבוצות ספורט, אינטגרציה של האוכלוסייה הבדואית ועוד.

על עשייתה החברתית זכתה ד"ר לוצאטו לשורה של אותות הוקרה ופרסים ובהם הדלקת המשואה ביום העצמאות בשנת 2006 כאות הוקרה על פעילותה לפיתוח הנגב, פרס באר שבע למצוינות ועוד.

ד"ר אתי לוצאטו | צילום: מאיר אזולאי

מקפידים על סטנדרט גבוה

שלוש בנותיהם של אתי וכפיר השתלבו בשנים האחרונות בעסק המשפחתי: עו"ד מיכל לוצאטו שמנהלת את משרד עורכי הדין של הקבוצה, מתמחה בדיני תקשורת, דיני אינטרנט, משפט מסחרי, דיני קניין רוחני (פטנטים, סימני מסחר, עיצובים, זכויות יוצרים, זכויות מטפחים), ליטיגציית קניין רוחני וליטיגציה מסחרית.

לילך לוצאטו-שוקרון | צילום: אלבום אישי

לילך לוצאטו-שוקרון, עורכת פטנטים ושותפה בפירמה. לילך עוסקת בעיקר בטיפול בפטנטים, עיצובים והליכי ליטיגציה. רוב עבודתה בתחומים הנדסיים והתנהלות שוטפת אל מול יזמים, ממציאים, גורמים אקדמיים, חברות הנדסה, ומחלקות מחקר ופיתוח בתחום ההיי-טק.

עו"ד תמר לוצאטו, מתמחה במשפט מסחרי ולטיגציה מסחרית, וכן בדיני הקניין הרוחני – פטנטים, סימני מסחר, עיצובים, זכויות יוצרים וליטיגצית קניין רוחני.

ד"ר אתי לוצאטו מספרת על השתלבותן של בנותיה בעסק: "זה היה תהליך טבעי. בגלל האופי המקצועי של העסק, זה עושה לנו את החיים יותר קלים במובן שהשתלבות בעסק, זה תהליך ארוך שבמסגרתו צריך לעבור שלב-שלב. כל אחד מכיר את התהליך וגם יודע את מקומו. בגישה שלי ושל כפיר, שבזכותה גם הצלחנו להביא את הבנות לרצות להיות שותפות לעסק הזה, אנחנו לא כופים עליהן שום דבר. אנחנו השתדלנו לתת לילדים את כל הכלים ושהם יחליטו מה הם רוצים לעשות בחיים, כאשר נתנו להם אפשרות להתפתח לכל הכיוונים. יוצא לי לעבוד מול שלושתן כל הזמן ולכל אחת מהן יש את תחומי האחריות שלה. תהליך העבודה שלנו הוא תהליך מאוד משתף שכולל סיעור מוחות".

ד"ר לוצאטו מדגישה כי כל עובד שמצטרף ל"קבוצת לוצאטו", בין אם מדובר בבנות שלה או בכל עובד אחר, חייב ליישר קו עם הסטנדרט הגבוה שהעסק מכתיב, מתוקף היותו אחד המובילים בתחומו בעולם: "הבנות מבינות את גודל האחריות שיש עליהן. הן לא מבקשות שום הנחות ועושות עבודה ברמה מקצועית מאוד גבוהה, בלי קשר לשיוך המשפחתי. מאחר ואנחנו חיים בעולם מאוד מקצועני, לכולנו ברור מה הלקוח צריך לקבל. העסק שלנו הוא בינלאומי וכל חברה שעובדת איתנו, עובדת במקביל בכל העולם מול המשרדים הכי טובים. כך שאנחנו עומדים בתחרות שהיא כלל עולמית מפני שמשווים אותנו למשרדים מהשורה הראשונה בעולם בתחום שלנו. הנכס העיקרי של העסק שלנו הוא המוניטין שלו. לכן, מבחינת הסטנדרט המקצועי שלנו, אין לנו אפשרות להתגמש וכל מי שנכנס לעסק, מבין את זה".

בנות הדור החמישי נכנסות לעניינים

מיכל (34), בתם הבכורה של כפיר ואתי, הייתה הראשונה מבין ארבעת ילדיהם שהצטרפה לעסק המשפחתי לפני כשתשע שנים. "מאז שהייתי קטנה עזרתי במשרד. למרות שהעסק המשפחתי היה חלק מהחיים שלי, זה לא משהו שכיוונתי אליו בהתחלה. עוד מתקופת התיכון אהבתי את תחום הקולנוע וקיבלתי החלטה ללמוד את זה בארצות הברית. זמן קצר אחרי שהגעתי לשם, הבנתי שזה משהו שיכול להיות אולי כתחביב, אבל לא משהו שאני רוצה לעשות כל החיים כמקצוע. חזרתי ארצה ולא היה לי כיוון ברור מה אני רוצה לעשות. עשיתי גם מכינה לעיצוב ואדריכלות והבנתי שזה גם לא תחום שאני רוצה להיות בו. בחיפוש באינטרנט נתקלתי בפרסומת של המרכז הבינתחומי, שהציעו שם מנהל עסקים עם התמחות בפרסום ושיווק וזה משהו שקרץ לי", היא מספרת.

אתי ומיכל לוצאטו | צילום: מאיר אזולאי

"הבנתי שיש שם מסלול משולב של משפטים ומנהל עסקים. כשהתחלתי ללמוד מאוד אהבתי את התחום ואחרי שנתיים-שלוש כשצריך לחשוב בצורה יותר ספציפית על העתיד, זה הפך להיות טבעי שאני אשתלב בעסק המשפחתי. הנושא של קניין רוחני מאוד עניין אותי ואחר כך גם התפתחנו עם משרד עורכי הדין שעוסקים בתחומים מגוונים. בניגוד למה שאנשים יכולים לחשוב שזה הוכתב מראש, למעשה הגעתי לשם די במקרה", מיכל משחזרת.

"אני אמנם עורכת דין בהכשרתי, אבל העבודה בעסק מצריכה ממני מעורבות גם בתחום הניהולי וגם בתחום השיווקי. אני ממש לא עורכת הדין הממוצעת שיושבת כל היום במשרד ומתעסקת רק במסמכים. אני גם עוסקת בליווי של יזמים צעירים שמנסים להיכנס לעולם הסטארט-אפ. יש מכלול רחב של דברים שאני מטפלת בהם ביום-יום, ולצד העובדה שמאוד מהנה, זה גם מאוד מאתגר. ישנם מספר דברים שהופכים את העבודה למהנה מבחינתי: העבודה עם המשפחה, כי בזכות זה לומדים להכיר את בני המשפחה בצורה קצת אחרת וזה גם מאפשר לנו לבלות אחד עם השני יותר זמן ביחד. דבר נוסף הוא שאנחנו פוגשים הרבה אנשים בתחילת הדרך וזה ייחודי מאוד לעולם של הקניין הרוחני. זה כיף לראות איך אנשים מגשימים את החלומות שלהם. דבר אחרון שמבחינתי אישית מאוד כיף, זה לראות את ההתפתחות של תעשיית ההיי-טק באזור הנגב. בזכות זה אנשים מתעניינים בדרום מסיבות חיוביות, ויש לנו חלק בעניין הזה".

באשר לעובדה כי הבוסים שלה בעבודה הם גם ההורים שלה, מוסיפה מיכל: "לומדים לעשות את ההפרדה בין מה שקורה בבית לבין מה שצריך לעשות בעבודה. בהתחלה זה לא היה פשוט, כי אתה רגיל להתייחס להורים שלך כאמא ואבא ולא בתור הבוסים שלך. לפעמים קורה שכשאני צריכה להיפגש איתם על עניינים מקצועיים, אני צריכה לקבוע איתם פגישות מראש כמו כל אחד אחר. מצד אחד זה מאתגר, אבל מצד שני זה הרבה יותר מהנה ומלמד".

לילך (32), נמצאת בעסק המשפחתי כבר שבע שנים. "כשהייתי קטנה רציתי ללמוד אדריכלות. בתיכון למדתי פיזיקה ואומנות ותמיד רציתי לשלב בין השניים. בהמשך, יותר התעניינתי בפיזיקה וראיתי באומנות כתחביב. לאחר השירות הצבאי החלטתי שאני הולכת ללמוד הנדסה באוניברסיטה. למדתי הנדסת מכונות מתוך עניין ורצון להשתלב במקצוע. כשהתחלתי את התואר לא תכננתי לעבוד במשרד", היא מספרת ומוסיפה: "לקראת סוף התואר, בתור משרת סטודנט היה לי נוח לעבוד במשרד. אחרי שנכנסתי נחשפתי לכל העניין ועם הזמן התאהבתי במקצוע. לפני הצבא עבדתי במשרד כמזכירה, אבל אז עוד לא החלטתי שזה מה שאני רוצה לעשות בחיים. למרות שבסופו של דבר השתלבתי בעסק המשפחתי, זה לא משהו שהיה מתוכנן מבחינתי".

היום-יום של לילך בעסק מאוד מגוון לדבריה, והוא כולל בין השאר פגישות עם יזמים שמעוניינים לרשום את הרעיונות שלהם כפטנט. בנוסף היא נדרשת לעשות בדיקות האם אותו רעיון אכן יכול לענות להגדרה של פטנט. ואם כן, האם יש כבר רישום של אותו פטנט במקום אחר בעולם. כמו כן, לילך מתעסקת גם בתהליך כתיבת בקשת הפטנט. בשל העובדה שכל אחד במשרד מתרכז בתחום ההתמחות שלו, כמהנדסת מכונות בהשכלתה היא מתרכזת בתחום הזה ומשום כך היא נדרשת להתעמק ולרדת לרזולוציות מאוד קטנות בכל פעם שהיא נפגשת עם יזם או חברה בתחום.

לצידן של מיכל ולילך, מי שהצטרפה לעסק המשפחתי בשנה האחרונה היא תמר (28). עוד בזמן לימודיה את תחומי הפסיכולוגיה והמשפטים במרכז הבינתחומי בהרצליה, אותם סיימה בהצטיינות, תמר סייעה במשרדי החברה בתל אביב. "אף פעם לא דחפו אותי בכוח להשתלב בעסק", היא מספרת. "תמיד חשבתי ללמוד רפואה ומאוד פרגנו לי בבית. אותנו חינכו שכל אחד צריך להגשים את החלום שלו. גם אם החלום לא קשור בכלל לעסק המשפחתי. אבל, כשאתה גדל בבית שיש בו עסק משפחתי מצליח, אז באופן טבעי אתה שואף להשתלב בעסק".

תמר וכפיר לוצאטו | צילום: חיים אפריאט

לתפיסתה של ד"ר לוצאטו, ה"ראש הצעיר" שבנותיה מביאות לעסק והעובדה שהן חיות ביום-יום את כל החידושים הטכנולוגיים שחווים בני גילם, הוא יתרון גדול עבור העסק. "בעידן הנוכחי, כל העולם עובר שינויים בקצב מאוד מהיר. גם הבנות שלי חיות את העולם הדיגיטלי הזה עם כל הרשתות החברתיות והפיתוחים הטכנולוגיים. לנו בעסק יש הרבה לקוחות שהם יזמים צעירים, חלקם בגיל של הבנות, אז גם החיבור איתם הוא הרבה יותר טבעי, וזה יתרון שהן מביאות איתן לעסק כמו שלנו".

יונתן 24, אחיהם הקטן של מיכל, לילך ותמר הוא סטודנט להנדסה. לדבריה של ד"ר לוצאטו, בעתיד ישנה כוונה לשלב גם אותו במשרד עורכי הפטנטים, כחלק מהמגמה של שילוב הדור החמישי בעסק המשפחתי.

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה