מגזין

"אנחנו חווים אלימות על בסיס יומיומי"

מגזין16 בינואר 2019    7 דקות
1

כשנתיים לאחר תחילת פעילותה של חברת "דן באר שבע" בבירת הנגב, מדבר המנכ"ל טל כהן, בין השאר, על האלימות כלפי הנהגים והוונדליזם באוטובוסים ובתחנות > סוגיית התשלום הבעייתית > והצורך בתוספת משמעותית בתדירות הנסיעה בקווים בעיר

"אנחנו חווים אלימות על בסיס יומיומי"
"הציבור מצביע ברגליים". כהן | צילום: יח"צ

טל כהן הוא לא מסוג המנהלים הכלליים, שינסו לעגל פינות בראיונות לתקשורת. לא מעט פעמים, במהלך הראיון שהוא מעניק ל"שבע", למנכ"ל המשותף של חברות התחבורה הציבורית "דן בדרום" ו"דן באר שבע" אין ממש מענה קולע לשאלות, והוא איננו מתבייש להשיב שלסוגיות מסוימות אין לו כרגע פיתרון.

אלוף משנה במילואים טל כהן (נשוי ואב ל-3, המתגורר בראשון לציון), מנהל את "דן בדרום" כשנתיים וחצי, ומאוגוסט אשתקד הוא משמש כאמור, גם כמנכ"ל "דן באר שבע". במהלך 29 שנות שירותו בצה"ל (17 מהן ברחבי הנגב), מילא כהן שלל תפקידים, ביניהם כקצין לוגיסטיקה, גם של פיקוד דרום, כך שהאזור ממש איננו זר לו.

מתמרן בין 2 חברות. טל כהן | צילום: יח"צ

חברת "דן באר שבע" מפעילה 25 קווי שירות בבירת הנגב, באמצעות 195 אוטובוסים ו-404 עובדים (310 מהם נהגים). עד נובמבר האחרון, נעשו (ב-99.7 אחוזי ביצוע של נסיעות) 845,949 ק"מ, כאשר ממוצע הנסיעות החודשי עומד על 72 אלף, כמות הנסיעות בימי ראשון מגיעה ל-2,966 ואותה כמות מושגת גם בימי חמישי בשבוע.

ואילו החברה האחות, "דן בדרום", מפעילה 136 קווי שירות באזור הדרום, באמצעות 335 אוטובוסים ו-555 עובדים (457 מהם נהגים). עד נובמבר האחרון, נעשו (גם כן ב-99.7 אחוזי ביצוע של נסיעות) לא פחות מ-1,693,980 ק"מ, כאשר ממוצע הנסיעות החודשי עומד על 107 אלף, כמות הנסיעות בימי ראשון מגיעה ל-4,637 ואותה כמות כמעט (4,609) מושגת גם בימי חמישי בשבוע.

"הלב של החברה"

תחילה, אני מבקש ממנו לסכם את פעילות החברה האחרונה, אליה נכנס כמנהל לפני פחות מחצי שנה.

"הנהג והמבקר במרכז". טל כהן באוטובוס | צילום: יח"צ

"בסך הכל, היום רמת השירות עומדת על 99.7 אחוזי ביצוע של נסיעות ב-2 החברות, כאשר 'דן בדרום' מחזיקה ב-136 קווים שיוצאים 4,600 פעם ביום, ו'דן באר שבע' מפעילה 25 קווים היוצאים 3,300 פעם ביום. גם הדיוק (איחורים והקדמות) גבוה מאוד ב-2 החברות, ואני חושב שאיכות השירות שאנחנו מספקים טובה מאוד, במסגרת המשאבים הקיימים. בכלל, אני חושב, שהתחבורה הציבורית בבירת הנגב צריכה לגדול, ויש לתת יותר שירות ולהרחיב אותו מעבר למה שקיים עכשיו; רואים את זה לפי כמות הנוסעים באוטובוסים, כאשר חלק מהקווים מלאים עד אפס מקום. העיר באר שבע לא קיבלה תוספת שירות ב-2018, ואוי ואבוי אם ידלגו עליה גם השנה, כאשר העיר התרחבה, למשל במתחם 'איקאה'. להערכתי, משרד התחבורה יגדיל בשנה הקרובה את השירות בבירת הנגב. הדבר מתבקש גם לאור הגידול בהיקף הפעילות של 'דן בדרום' ב-15 אחוזים, בשנתיים. משמעות ההגדלה בבאר שבע תהיה תכנון תדירויות נוספות וקווים למקומות, שאנו לא מגיעים אליהם כיום, ולגבש תכנון לאכלוס השכונות החדשות המוקמות, ואז משרד התחבורה ינחה אותנו בהתאמה".

אלו דברים משמעותיים שינית מאז שנכנסת לתפקיד?

"אחד, עשינו התייעלות ארגונית, ואיחדנו את המטות של 2 החברות להנהלה אחת. ושתיים, להציב את הנהג והמבקר במרכז; בסוף, מי שמסיע פה 18 מיליון נוסעים ב'דן באר שבע' ועוד 23 מיליון נוסעים ב'דן בדרום', וסך הכל יותר מ-40 מיליון נוסעים בשנה, זה הנהגים והמבקרים, שהם הלב של החברה. ולכן, חשוב לי מאוד שאנשים יחושו בנוח, וירגישו טוב ומרוצים במקום העבודה שלהם. ואז, הם גם נותנים שירות יותר טוב, והם יותר סבלניים ויותר קשובים".

"לא יודע להסביר"

אפרופו נהגים, כהן איננו מתחמק ממתן מענה לבעיה הקשה ביותר כנראה, בימים אלה ב"דן באר שבע": האלימות כלפי הנהגים, שתפסה תאוצה בשנה האחרונה, ואומר ל"שבע": "זה אחד הדברים שהכי מעסיקים אותי, ולצערי אין לי פיתרון בשבילו כיום. אני חושב, שזה משהו הרבה יותר רחב, ושכולם צריכים להירתם אליו: העירייה, המשטרה, התקשורת וכמובן מערכת החינוך. צריך לצאת פה בקמפיין למניעת אלימות. אנחנו חווים מקרים כאלו של אלימות על בסיס יומיומי, כולל ונדליזם ואירועי אלימות נגד נהגים ומבקרים. אני מטפל בכל מקרה לגופו, ומערב את המשטרה, מה שלא עשיתי בעבר, והיא משתפת איתנו פעולה, ומגיעה לאירועים; בשבועות האחרונים, הם עצרו כמה אנשים, ואני מתכוון לתבוע את כל מי שנעצר גם בתביעות אזרחיות. אני לא יודע להסביר את זה; הם יורקים, הופכים לנהג פח אשפה באוטובוס, זורקים עליו אבנים ואפילו לבנים מבחוץ (שזה מסוכן ב'רמות') ועוד. אני תמיד אומר: 'בוא ניתן שירות כפי שצריכים'. ואנו לא שם מבחינת אי מתן שירות טוב, כי כמו שאמרתי הקווים יוצאים בזמן ומדויקים. יש פה אזורים וקבוצות נערים קבועות בבאר שבע, שעולים לאוטובוסים ועוקרים כיסאות. כפי שציינתי, בתקופה האחרונה, אנחנו מזעיקים משטרה על כל אירוע, אבל בכל מקרה, צריך להיות כאן משהו דרמטי מערכתי, בטיפול בסוגיה הזו. הטיפול שלנו בתופעת הוונדליזם בתחנות האוטובוס הוא אותו דבר, אבל אני לא יכול לשים מצלמה בכל מקום".

יש לא מעט תלונות מהציבור על אי עצירת נהגים בתחנות, בעיקר בחורף.

"קיימת בקרה על זה; הכל ממוכן וממוחשב, ואפשר לראות כל אוטובוס, שהוא למעשה מחשב על גלגלים; אני רואה כל עצירה של אוטובוס, אם הוא פתח את הדלת, ואפילו לכמה זמן הוא פתח אותה. אנו עוקבים אחרי הכל בצורה עקבית, ומטפלים בכל חריגה. המקרים הללו הצטמצמו בצורה מאוד משמעותית, ובכל דילוג על תחנה אנחנו מטפלים".

ראיון טל כהן. יעקב 2 טל כהן צילום יחצ

"משוועים לתחבורה ציבורית"

בחגים המוסלמיים, קיים מחסור גדול בנהגים. מה עושים? אולי אפשר לנייד נהגים יהודים מ"דן בדרום" ל"דן באר שבע" בתקופות כאלה?

"תראה, בכל החברות יש גם יהודים וגם מוסלמים, כך שאני לא יכול לנייד נהגים מ'דן בדרום'. מה שכן, אנחנו מבקשים מהנהגים המוסלמים, שיעבדו לפחות חלק מימי החגים, ואני גם מתגמל אותם בהתאם. אחרי השנה הראשונה של הפעילות שלה, 'דן בדרום' עבדה בשנתיים האחרונות בצורה 'חלקה', בלי הפחתות פעילות בתקופת החגים המוסלמיים, והמגמה דומה גם ב'דן באר שבע'".

אלו תוכניות פיתוח וקווים עתידיים יש ל"דן באר שבע", גם על רקע בניית כמה שכונות חדשות בעיר?

"יש תהליך מול משרד התחבורה להגדלת השירות לכל השכונות והאתרים החדשים. אנו עושים את הניתוח שלנו עם הערות, ושולחים אותו למשרד, שעושה חלוקה של המשאבים, ואומר מה כל אזור מקבל. אני צופה, שתהיה תוספת שירות משמעותית בבאר שבע, ולכן אני מתחיל כבר להיערך לעניין, בגיוס משאבים, אוטובוסים ונהגים, כדי להתאים את עצמי לדרישות ולצורך".

"תהיה תוספת שירות משמעותית בבאר שבע" | צילום: יח"צ

מה הלקחים שלך משיטת התשלום במכונות, במיוחד לגבי ילדים ובני נוער וקשישים?

"לכל שינוי יש תהליך למידה והפנמה והפקת לקחים. אני לא מוצא, שהיום אנשים מתקשים בתשלום. עם זאת, יכול להיות שצריך לעשות פרסום בשלב קצת יותר מוקדם של העניין, ולהכין את הקהל. אין לך גם יכולת אכיפה אמיתית של הדבר הזה, ואין מספיק כלים לאכוף תשלום באוטובוסים, בעיקר מול נערים שמסרבים לשלם. כרגע, מתנהלים דיונים בכנסת על סמכויות המבקר בתחבורה הציבורית".

הראיון המלא בגיליון סוף השבוע של עיתון "שבע"

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה

  • אליהו
    יש התקדמות אבל...

    רואים שינוי מבורך בבאר שבע בכל פרמטר. אבל תמיד באיחור של שנים. ראש העיר הצעיר שלנו שם אותנו על המפה כל הכבוד.
    מתי ישכילו מקבלי ההחלטות לתכנן מראש ולא להגיב למצב בשטח גם בתחבורה הציבורית.
    תחבורה ציבורית צריכה בעיר להיות ללא עלות לפנסיונרים ונוער.