מגזין

"הבאנו את אירופה לישראל"

מגזין9 בינואר 2019    6 דקות
0

"חסין אש" - המהפכה השלישית: המפעל הבאר שבעי יוצא למהלך פורץ דרך נוסף עם מוצר חדשני, כששליש מעובדיו כבר עברו את גיל 60

"הבאנו את אירופה לישראל"
טלי חדד. "דוגלים בקידום נשים" | צילום: יח"צ

מפעל "חסין אש", הפועל מסוף שנות ה-50 בבאר שבע, בדרך כלל בהצלחה גדולה (פרטים בהמשך…), יוצא בימים אלה למהפכה שלישית בתולדותיו, עם השקת הבלוק הקרמי החזק – RED POWER BLOCK, שאותו ייצרו במפעל.

סמנכ"לית "חסין אש", טלי חדד, מספרת ל"שבע": "המפעל שלנו מאוד גדול ומשתרע על שטח של 44 דונם. בזמנו כשהוקם, לא היה פה באזור שלנו כלום. היום, אנחנו ליד אזור ה"ביג" וכל מרכזי הקניות התקרבו אלינו. בשנות ה-50 כשהוקם, ייצר 'חסין אש' מוצרים חסיני אש, בעיקר לבנים רפרקטורים. הכל הלך לייצור מקומי וגם לייצוא, לרוב לאיראן. אחרי ההפיכה האסלאמית, אי אפשר היה להמשיך לייצא לשם ובסוף שנות ה-80 נסגרה פעילות הבריקים, והמפעל פתח בייצור רעפים מקרמיקת חרס 'טרה רוסה'; רוב הגגות בארץ בנויים עם הגג הקרמי האדום של 'חסין אש'.

במשך 40 שנה, עד לפני כשנה וחצי, המפעל ייצר רעפים מחרס, והיה היחיד בארץ; רק בשנים האחרונות, קם מפעל נוסף לייצור רעפים מחרס, בירוחם. 'חסין אש' היה שייך לקונצרן 'כור' של ההסתדרות עד 1988, ואחר כך עבר לידיים של העובדים. בזמנו, רצו לסגור את המפעל, והעובדים שרפו צמיגים כאן בכביש הראשי. בהמשך, 'חסין אש' הפך לבורסאי, והיום המפעל שייך לחברת 'ערד השקעות ופיתוח תעשייה בע"מ'. המניות שלו נמכרו, והייתה לו פריחה, אחרי שנמכר לעובדים".

פס יצור במפעל חסין אש | צילום: באדיבות חסין אש

ומה קרה לפני כשנה וחצי?

"'חסין אש' התחיל לעבור הסבה לייצור בלוקים לבנייה מקרמיקה; 60-70 אחוזים מהבנייה באירופה עשויה מהם. ועכשיו, אפשר להשיג אותם גם בישראל. הבלוקים הם מובילי דרך, בעלי יתרונות גדולים מול הבלוקים הקיימים, הלבן והשחור. אנו עובדים עם IZF, מכון גרמני עם מעבדה, הבודקת את הבלוקים באופן מאוד מחמיר, ויש לנו גם מעבדה במפעל. הבלוק הזה (RED POWER BLOCK) חזק יותר מפי 4 מכל בלוק אחר בארץ, מבודד יותר וסופג פחות מ-10 אחוזים מים, לעומת בין 30 ל-60 אחוזים בבלוקים אחרים. סדקים היא רעה חולה בגלל עליית מים, ובבלוק הקרמי זה לא קורה. בנוסף, חוסך הבלוק 50 אחוזים מזמן הבנייה, בגלל השימוש בדבק במקום במלט".

"בלוק בריא"

קרמיקה זה לא ממש חומר חדש לכם…

חסין אש המהפכה השלישית. טלי חדד | צילום: אורי ישי

"ממש לא. עם הייצור של הבלוק הקרמי, 'חסין אש' פורץ דרך בפעם השלישית, במוצר חדשני בשוק הישראלי, בלוק מקרמיקה כחול לבן; הבאנו בעצם את אירופה לישראל. המפעל מתעסק בקרמיקה כ-60 שנה את הבלוק הזה לא חייבים לצפות בטיח או בטיט, ואפשר לבנות רק איתו. הוא מתאים למבני ציבור, בתי ספר וגנים, וזה ממש לבנות ב'לגו'. הבלוק גם מספק הגנה מפני פעילות סייסמית של רעידות אדמה; לא מזמן, התפרסם מחקר על רעידות שהיו באיטליה, ולפיו בניינים שהוקמו עם הבלוק הקרמי נשארו שלמים כמעט (כמובן, ברעידות אדמה לא חזקות מדיי). דבר שני, מאחר שהוא עשוי מקרמיקה, הבלוק חזק ונותן הגנה יותר טובה לבית ולרכוש במקרה של מתקפת טילים ביחס לבלוקים אחרים, ומגן על הבית".

אני מבין ש- RED POWER BLOCK שומר גם על הסביבה.

"נכון, הבלוק 'ירוק' לחלוטין. אנחנו כורים את חומר הגלם, החרסית, לייצור שלו בדרום. יש בבלוק רק חומרים טבעיים, ללא תוספים, והוא בר מיחזור בכל השלבים של הייצור שלו, וגם אחר כך. המפעל גם משתמש בגז טבעי, שלא פוגע בסביבה. בכלל, אנשים שחשוב להם לשמר את הסביבה, משתמשים בבלוק הזה. מאוד חשובה לנו גם בריאות המשפחה, ולכן הבלוק שלנו בריא; מכיוון שהוא לא סופג מים, אין בקירות המבנים שמקימים איתו טחב ובקטריות ונזקים למערכת הנשימה ואסטמה, והילדים נושמים אוויר בריא. חשוב לדעת, שבייצור חומרי בנייה העשויים מבטון רגיל משתמשים באפר פחם מרחף. בבלוק שלנו אין כלום מזה. אנו ממליצים לאנשים לבקש מקבלן הבניין שלהם לבנות רק עם הבלוק הזה, שהוא גם משלב את כל היתרונות של הבלוקים הקיימים בשוק וגם בריא יותר למשפחה".

"מפעל מעורב"

נקודה ראויה לציון בפעילות "חסין אש" לאורך עשרות שנות קיומו היא העסקת עובדים במשך שנים רבות: המפעל הוא מקומי, ומעסיק עובדים מאזור הדרום, כאשר יותר מ-30 אחוזים מהעובדים הם מעל גיל 60; יש לנו עובדים בני 72 ואפילו 78. יכול להיות, שהם יישארו לעבוד עוד הרבה שנים. 'חסין אש' מאפשר למועסקים שלו להמשיך לעבוד גם אחרי גיל פרישה, אם הם מבקשים. אנחנו תומכים בערך של הגיל השלישי, ובניגוד למפעלים אחרים, שאפילו לפני גיל פרישה מוציאים לפנסיה מוקדמת, ומעדיפים לקחת חבר'ה צעירים. לעומתם, אנו מכירים בידע של העובדים שלנו, בוותק וביכולות שלהם, שלא יורדות מכל עובד צעיר בתחום שלהם, בטח עם הוותק שצברו. מצד שני, הם נהנים להגיע לעבודה ולתרום, ושמכירים בערך שלהם. והמפעל נהנה מעובדים טובים ואיכותיים, שמועסקים תקופה ארוכה, ואנחנו באים לקראתם. יש ב'חסין אש' 45 עובדים, ויותר מ-15 מהם הם מעל גיל 60. בכלל, המפעל הוא סוג של משפחה; העובדים שלנו מאוד מחוברים זה לזה ותורמים לעבודה, נפגשים גם לאחר שעות העבודה, ומדליקים נרות חנוכה עם המשפחות ביחד, כשיש חיבור מאוד גדול בין העובדים למקום העבודה. בנוסף, אנו משתדלים לשלב פה אנשים מכל המגדרים: נוצרים, מוסלמים, יהודים; והמפעל מעורב. יש לנו מפעילים בייצור ומהנדסים לחשמל ולמכונות".

עובדים במפעל | צילום: באדיבות חסין אש

אז, עכשיו לאחר השקעה כספית גדולה מאוד, אתם יוצאים לכבוש את השוק…

"אנחנו מתחילים בקמפיין מכירה בארץ, בהתחלה כקמפיין דרומי, ופונים לכל תושבי הדרום קודם כל, לבוא וליהנות מהבלוק הזה. כיום, יש באזור תנופת בנייה מטורפת: באופקים, באר שבע, שדרות, דימונה, נתיבות, בעצם בכל מקום. קיימים כבר הרבה מאוד בתים, שהולכים לבנות עם הבלוק החדש שלנו. צריך להבין גם, שההצלחה של 'חסין אש' תהיה בעצם ההצלחה של כולם כאן, כמפעל היחיד בארץ המייצר בלוק קרמי.

וחדד מסכמת: "אנו מפעילים גם רובוטים, במפעל מאוד מתקדם שלנו. אולם, השימוש ברובוטים לא מונע את קידום העובדים, שצומחים מתוך המערכת. אנחנו מאוד תומכים בנשים לתפקידים בכירים; יש לנו לדוגמה, מנהלת שיווק ומהנדסת חדשה בתוך הייצור, ואנו דוגלים בקידום נשים, ולהכניס אותן למערכת, כחלק בלתי נפרד של נוף כוח האדם ב'חסין איש'".

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה