מגזין

נכנעים לטרור: "ישראל הפסידה 400:00"

מגזין14 בנובמבר 2018    7 דקות
0

תסכול, אכזבה וזעם, הם רק חלק מהתחושות הקשות, איתן נאלצים להתמודד אזרחים רבים בדרום, לאחר שנודע על כניסתה לתוקף של הפסקת אש עם החמאס

נכנעים לטרור: "ישראל הפסידה 400:00"
צילום: דוברות המשטרה

לאחר שתוך פחות מיממה, ארגון הטרור השולט בעזה שיגר קרוב ל-500 רקטות על יישובי הדרום, בהתקפה האינטנסיבית ביותר על האזור מזה כארבע שנים, מאז מבצע "צוק איתן", והפסקת האש שהגיעה לאחר מכן, תושבים רבים בנגב מרגישים תחושות קשות של תסכול, חוסר ביטחון וחשש כבד באשר לעתיד לבוא.

מי שהסתובב ברחובות באר שבע, למשל, ביום שלישי השבוע, הבחין בכמעט שממה, כאשר המדרכות היו די ריקות מאדם, עם תנועה דלילה ביותר. בכבישים נסעו מעט כלי רכב, ובתחבורה הציבורית נרשמה נוכחות דלה ביותר של נוסעים, במהלך רוב שעות היום.

פגיעה בבית בנתיבות | צילום: דוברות המשטרה

אחת הסיבות העיקריות לכך, מלבד הוראות פיקוד העורף לשהות ליד (או ממש בתוך) מרחבים מוגנים, הייתה ההחלטה של כמה ראשי רשויות בנגב להשבית את הלימודים באותו יום. החלטה זו הייתה, אולי, הגיונית משהו באופקים לדוגמה, שבה לפחות נשמעה אזעקה אחת בשעות אחר הצהריים של יום שני, אבל רבים מתושבי באר שבע התקשו להבין את החלטתו של ראש העירייה רוביק דנילוביץ', למנוע מתלמידי בירת הנגב להגיע ללימודים (או מהוריהם להחליט האם לשלוח את ילדיהם למוסדות החינוך), כאשר אפילו צל צילה של אזעקה לא נשמע ברחבי העיר בת כ-205 אלף התושבים. אגב, דנילוביץ' עצמו החליט, לנוכח ההסלמה, לבטל יציאה לחופשה פרטית, שהייתה אמורה להתחיל ביום שלישי השבוע, ולהימשך עד יום ראשון הקרוב…

"אנחנו המפסידים, וחמאס יצאו מרוצים"

זמן קצר לאחר מכן, יצאו ראשי החמאס ממקום מחבואם, נעמדו על גבי הריסות אחד המבנים שחיל האוויר הפגיז, והכריזו על ניצחון מוחץ בסבב הלחימה הנוכחי מול ישראל, בזמן שמצידם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושריו הבכירים הייתה שתיקה רועמת, שרק הגבירה את תחושות התסכול והזעם בקרב תושבי הדרום.

זמן קצר לאחר שהתברר שישראל אכן הסכימה לתנאי החמאס להפסקת האש, הצטברו בדף ה"פייסבוק" של עיתון "שבע" תגובות רבות. להלן מקבץ מייצג:

סמדר דבורה: "ישראל הפסידה 400:00. הדרום חטף מאות רקטות, כדי להיכנע שוב לסחטנות המצרית".

לילך ממן: "כרגיל, אנחנו המפסידים, וחמאס יצאו מרוצים. ביזיון".

אהרון אפשטיין: "אנחנו הפסדנו בגדול".

גבי ג'אן: "בטח הפסדנו; כל שעות הטיסה של מטוסי הקרב בשביל להיות קבלן הריסות של החמאס, לעשות להם 'פינוי בינוי', ושיהרגו לנו אזרחים ככה סתם. פעם אחד ולתמיד (צריך) לתת להם מכה, שלא יקומו ממנה".

יקיר אברמוב: "ישראל כרגיל הפסידה. ממשלה פח אשפה".

דניאלה מתתיהו בוחבוט: "ישראל הפסידה בענק… 40 הרוגים במבצע 'צוק איתן' הלכו לשווא… שום דבר לא ישתנה, ואנחנו במצב הרבה יותר גרוע היום… גם אנחנו כמו תושבי עזה.. בני ערובה של החמאס".

נטלי לי: "הרגו לנו סגן אלוף, פיצצו לנו אוטובוס עם ילד בן 19, פצעו אזרחים, פיצצו בתים… ומה ישראל עושה? ירי אזהרה למחבלים, כדי להוריד להם את בניין הטלוויזיה"!!!!

שרון מרגוליס: "ממשלה בובות. פשוט ביזיון".

שמעון פינטו: "מדינת ישראל, ממשלת ישראל, צבא ההגנה לישראל, אזרחי ישראל, הושפלו והוכו קשות בידי ארגוני מחבלים. ואל תספרו לנו כמה אנחנו חזקים, חמושים בנשק הכי מתקדם, הכל בולשיט. אם לא פירקנו להם את הצורה תוך 24 שעות, אנחנו הפסדנו בסבב הזה".

צופית גוזקוזיק: " ברור שאנחנו הפסדנו… הם לקחו הפסקת אש, כדי לבזבז את ה-15 מיליון דולר שקיבלו, אבל אחרי שהכסף הזה ייגמר, עוד שבועיים חודש, יתחילו שוב, ונחזור לאותה הנקודה. אין מערכת הרתעה, ובכלל לא סופרים אותנו בקיצור".

לירן זבונט: "ברור שהם ניצחו, כי אנחנו מדינה של פח אשפה, בלי עמוד שדרה. יותר מ-400 רקטות בפחות מיממה, טרור על הגדר כל פעם מחדש, אף אחד לא מרגיש מה תושבי שדרות והעוטף עוברים וחווים יומיום. המדינה שלנו נהייתה הפקר. משחקים איתנו בגולות; הם גם מקבלים כסף וגם מכתיבים לנו מה לעשות. בא להם מלחמה, זורקים קסאמים, ועושים בעיות בגדר. בא להם הפסקה, אומרים הפסקה, ואנחנו ישר כמו טטל'ה עומדים לבקשתם. צריך לעשות סוף להפקר הזה. אף אחד לא רוצה מלחמה חלילה, וחיי חיילנו שווים פי טריליון מכל תושב פח בחמאס, אבל אין מה לעשות; הם גוררים אותנו לזה. למה הפסקת אש תעזור???!! תחזיק מעמד?!?! היא פיתרון?!?! הרי, התשובה ידועה; זה עד הסבב הבא!!!!!! וכולנו יודעים את זה!!! זה ידוע ששלום לעולם לא יהיה איתם, כי אין בהם אמונה עד הקבר 40 שנה!!! אולם, הם חייבים לקבל מכה קשה, שלא יעזו להתעסק עם ישראל. זה ידוע שבשנייה אנחנו יכולים למחוק אותם, אבל בגלל שאנחנו מוסריים, אנחנו אוכלים אותה. אין הרתעה, אין פחד, ולא רואים אותנו מסנטימטר! זה כואב להגיד את זה, אבל בושה, בושה, בושה, שאנחנו עם הצבא הכי חזק שיש, ואנחנו כמו עכברים, שבורחים מהחתול. בקיצור… בעיה!!! אני גם לא יודע אם אפשרי להאשים את נתניהו, כי גם הוא בטוח לא יכול לעשות כל מה שהוא רוצה".

פגיעה ישירה בבית בבאר שבע

בית משפחת תמנו, שספג פגיעה ישירה של "גראד" ששוגר מרצועת עזה | צילום: "שבע"

למרות הירי המאסיבי על כל אזור הדרום, הפעם כאמור, תושבי באר שבע לא "זכו" לעבור את החוויה המפוקפקת הזו של אזעקות וחשש נפילות טילים בעיר (ולעתים אף פגיעות של טילים…), אך אף אחד בבירת הנגב לא שוכח את "הלילה הלבן", שעבר עלינו רק לפני כחודש; כזכור, ב-17 באוקטובר, קצת אחרי שלוש וחצי לפנות בוקר, טיל "גראד" ששוגר מרצועת עזה, פגע פגיעה ישירה בבית משפחת תמנו בשכונת רמות בעיר. רק בזכות אם המשפחה, מירי תמנו, שמיהרה לפנות את ילדיה לממ"ד, ניצלו חייהם.

תושבי באר שבע היו בטוחים שאחרי פגיעת ה"גראד" בבית בלב שכונה גדולה בעיר, כל המדינה תרעש ותגעש, ואוטוטו תגיע תגובה חריפה של צה"ל. טרוטי עיניים הם הגיעו ביום למחרת למקום עבודתם, חלקם התייצבו בו בלית ברירה עם ילדיהם, בשל ההחלטה של עיריית באר שבע לבטל את הלימודים בעיר. אחרים נאלצו להישאר בבית ולהפסיד יום עבודה, בהיעדר סידור לילדים בהתראה קצרה. משעות הבוקר, הם עקבו באדיקות אחר כל בדל של מידע ברשת האינטרנט, כדי לדעת מתי תבוא "המכה" הגדולה של צה"ל. כשזו בוששה להגיע, תושבי העיר הבינו היכן הם נמצאים במדרג האזרחי, מבחינת קברניטי המדינה.

כרסום מתמיד בהרתעה הישראלית

מזה תקופה ארוכה, ישנו כרסום הולך ומתמיד בהרתעה הישראלית, בצירוף ירידה גדולה במוראל של תושבי הנגב. מי שהכי סובלים מהמצב הם התושבים המתגוררים ביישובים הצמודים לגבול עם עזה (ומכונים בלשון "מכובסת", לכאורה סטרילית, "עוטף עזה"…), ונמצאים במלחמת התשה כמעט תמיד, הכוללת בין השאר התמודדות יומיומית עם הפרחת בלוני ועפיפוני תבערה, שגרמו לשריפות בשטחים רבים, עם חשש ממנהרות טרור בסמוך ליישובים, ירי צלפים מגדר המערכת, ומדי פעם מתווסף לכך גם ירי רקטות "קסאם", שמוגדר כ"טפטופים". עושה רושם שהמצב הבלתי נסבל הזה, לא בדיוק מפריע לקברניטי המדינה, העסוקים בשגרת יומם הפוליטית.

ליברמן

התפטר. שר הביטחון אביגדור ליברמן | צילום: מארק סלם ישראל, ג'רוזלם פוסט

המצדדים במדיניות הממשלה טוענים, שתושבי הדרום זכו לשקט יחסי מאז סיום מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014. אקורד הסיום של מבצע "צוק איתן" כלל ירי מאסיבי של כ-200 רקטות, שהחמאס הטיל בשעה האחרונה על כל אזור הדרום לפני הפסקת האש, ירי שגרם לנזק ולנפגעים, ושלח מסר ברור למדינת ישראל: למרות חודשיים של לחימה מאסיבית מול צה"ל, החמאס מסוגל לירות רקטות אל שטח ישראל מתי שהוא רוצה, לאן שהוא רוצה וכמה שהוא רוצה. מאז, הולכת ומתפתחת התחושה בקרב רבים מתושבי האזור, שהחמאס הוא זה שמכתיב את המציאות הביטחונית בדרום הארץ, וממשלת ישראל רק נגררת אחריו.

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה