מגזין

לימוד נהיגה – הדור הבא

מגזין3 באפריל 2019    9 דקות
0

בשורה לכל מי שמעוניין להוציא רישיון נהיגה: VRDRIVE - מתחם לימודי תיאוריה ואימון נהיגה המתבסס על מציאות מדומה. אחרי ההצלחה בסניף בבאר שבע, בקרוב גם בחיפה

לימוד נהיגה – הדור הבא
VRDRIVE ֻ| צילום: אסף חודדוב, SAFA משרד פרסום

אם אתם מתכננים ללמוד בקרוב נהיגה, תשכחו ממה שהכרתם עד היום. לאחרונה הוקם בבאר שבע VRDRIVE, מתחם לימודי תאוריה והכנה ללימודי הנהיגה באמצעות סימולטור, המספק חווית נהיגה קרובה למציאות על ידי שילוב מציאות מדומה (VR), ונחשב לראשון מסוגו בארץ ובעולם.

סניף נוסף של הרשת הבאר שבעית בניהולם של שליו ועדיאל כהן, צפוי להיפתח בקרוב בעיר חיפה, כך נחתם לאחרונה.

הסימולטור נועד ללימוד תיאוריה, הכנה למבחן, הכנה ללימוד הנהיגה, אימון נהיגה ונהיגה נכונה. השיטה משלבת חווית נהיגה, הסברים, קטעי וידאו, שאלון טריוויה ומשחק. חווית ה-VR מאפשרת לדמות את התפיסה המרחבית וכיווני ההסתכלות של הנהג, ומקנה תחושת הימצאות ברכב בזמן אמת.

 

במתחם שנמצא ברחוב מקס נורדאו, בסמוך לקריית הממשלה בבירת הנגב, ישנם עשרה סימולטורים המדמים תא נהיגה ברכב עם כסא נהג, הגה והילוכים, כאשר התלמיד חובש משקפי VR, שבאמצעותם הוא נכנס לתוכנת לימוד תאוריה במציאות המדומה. כמו כן, ישנם במתחם גם עמדות תרגול מבחנים.

למי שלא יודע, "מציאות מדומה" הוא מונח אשר מתייחס לטכנולוגיית מחשב שמשתמשות בתוכנה כדי ליצור תמונות, הדמיות, תחושות וצלילים מציאותיים, המחקים את הסביבה האמיתית ומדמים את הנוכחות הפיזית של המשתמש בסביבה זו.

רעיון שבא מתוך צורך

עדיאל כהן (38), שותף למיזם יחד עם אחיו התאום שליו. אביהם, ניסים, הוא מורה לנהיגה מזה כשלושים שנה, כאשר שליו הוא מורה לנהיגה בשלוש השנים האחרונות.

לדבריו של עדיאל, המטרה המרכזית של הקמת המרכז היא שינוי תרבות הנהיגה בישראל. "אם עושים את זה בחייל האוויר עם טייסים, למה שלא יעשו את זה גם עם נהגים?", הוא אומר.

VRDRIVE ֻ| צילום: אסף חודדוב, SAFA משרד פרסום

עדיאל שמגיע מענף המסעדנות ב-15 השנים האחרונות, מספר ל"שבע": "עשיתי סוויץ' והחלטתי לעבור לתחום הרכב. הכל התחיל מרעיון של איך לפתור בעיה אצל תלמידים שלומדים נהיגה. לפני שנתיים אחי סיפר לי שתוך כדי הנהיגה, תלמידים שעברו תיאוריה רק לפני כמה ימים והתחילו שיעורים, לא ידעו לענות כשהוא שאל אותם תוך כדי השיעור על תמרור כזה או אחר. גילינו שהם לומדים ממש כמו תוכי, אבל לא באמת מבינים את החומר", הוא מספר.

"בנוסף, גילינו שבמגזר הערבי יש לא מעט שלא מצליחים לעבור תיאוריה בגלל הקושי עם השפה. כמו כן, יש היום לכ-50 אחוז מהאוכלוסייה בעיות של קשב וריכוז, כך שקשה יותר ללמוד. אם פעם כ-50 אחוז מהנבחנים בתיאוריה היו עוברים בניסיון הראשון, היום אנשים מצליחים לעבור רק בפעם השנייה או השלישית. נתקלנו בתופעה של כאלה שמרימים ידיים בגלל הקושי. לדוגמא, היו אימהות שכבר התחתנו, נולדו להם ילדים והם החליטו לוותר, אבל עכשיו הן חוזרות בגילאי 40 ו-50. אנחנו מקבלים טלפונים מנשים שאומרות שהן מתביישות שבגיל שלהן, אין להן רישיון נהיגה, אבל הן לא מודעות שיש עוד המון כמותן שנמצאות באותה הסיטואציה".

עדיאל מוסיף: "אחי שליו, הוא מורה מוסמך לנהיגה במקצועו והינו הבעלים של המיזם. כל תכני הלימוד בסימולטור מועברים על ידו, על פי ניסיונו הרב בלימוד שיעורי הנהיגה, העברת החומר הרלוונטי למבחן התאוריה, ועל פי סיטואציות חשובות בזמן אמת בנהיגה".

איך אתה נכנסת לתמונה?

"בבית הספר לנהיגה של אחי ושל אבא שלי חיפשו מורה לתיאוריה ואמרו לי-תלמד את החומר ותעזור לאנשים לעבור מבחן. החלטנו להכין תוכנת מחשב. הרעיון התפתח לכך שבסוף בנינו סימולטור. באופן הזה אתה גם פותר את הבעיה של הקשב והריכוז, כי אם אתה נותן לבנאדם הגה בידיים, אתה מנתק אותו משאר הדברים. אחר כך נכנס לעניין הנושא של המציאות המדומה. זה עושה את החוויה להרבה יותר מעניינת. זה ב-360 מעלות, וכך גם התלמיד מרגיש שהוא בכביש".

 

עדיאל מספר שמשלב הרעיון ועד שבפועל הוקם המתחם, עברו שנתיים. "לקח לפתח את הרעיון כמעט שנה ואחר כך עוד שנה לבנות את הכל. זה לבנות מודל של עיר שלמה עם כבישים, תמרורים, עצים ובניינים. זה הרבה יותר קשה כשזה ב-VR מאשר בדו-מימד. בנוסף, הכנסנו לתוכנה אלמנט של לילה, אלמנט של ערפל, נהיגה בגשם ומזג אוויר חורפי. אלה דברים שבדרך כלל תלמיד לא פוגש כשהוא לומד נהיגה, מפני שמרבית השיעורים מתקיימים באור יום ובמזג אוויר נוח. הוספנו כל מני מצבי קיצון, לדוגמא, הדמיה של תאונות. לקחנו את חוברת התיאוריה והכנסנו אותה לתוך התוכנה. התלמיד אצלנו שומע בתוך האוזן מורה וירטואלי שמסביר על הכל תוך כדי הנהיגה, אם זה על תמרורים, עקיפות או תאונות. יש כל הזמן תרגול של שאלות ותשובות".

| ענו על מבחן התיאוריה הגדול ואולי תזכו בפרס

ליווי צמד עד להצלחה

צילום: אסף חודדוב, SAFA משרד פרסום

תוכנית הקורס כוללת שישה שיעורים שאורך כל אחד מהם כחצי שעה בסימולטור ולאחריו עוד כשעה וחצי תרגול שאלות ותשובות על החומר הנלמד בשיעור מול המחשב. כל שיעור מתמקד בתכנים שונים הנלמדים בתיאוריה. שיעור ראשון: תמרורים + סרטון הסברה על תמרורים. שיעור שני: הכביש ונתיביו, החלפת נתבים, התקרבות לצמתים, סטיות ופניות. שיעור שלישי: פגישה ועקיפה, שמירת מרווח. שיעור רביעי: זכות קדימה, עצירה, עמידה וחניה. שיעור חמישי: משימות נהיגה מיוחדות, ירידה לשולי הדרך וחזרה לכביש, תאונות. שיעור שישי: סרטון הכרת הרכב ומבחן מסכם.

המתחם עצמו נפתח במהלך חודש אוקטובר: "המקום היה בהרצה. לקחנו עשרה תלמידים שלא למדו תיאוריה לפני כן. חילקנו אותם לקבוצה של בני 16 וחצי, בני 25 ובני 35 וכולם עברו, כאשר חלק מאותם עשרה לא הצליחו לפני כן לעבור תיאוריה", מתאר עדיאל

אילו תגובות אתם מקבלים?

"כולם מתרשמים לטובה. כל מי שבא אלינו, זוכה להכנה מאוד יסודית לקראת המבחן. אם עברת אצלנו את המבחן, אתה תעבור גם את המבחן של משרד הרישוי. עשינו פה תוכנה עם שעון עצר, כדי שהבנאדם שמגיע לכאן ירגיש כאילו שהוא במבחן עצמו. בסוף יש לנו גם אימון נהיגה בצורה חווייתית. המורה מסביר על הילוכים, מתחילים את הסימולטור במגרש, עוברים את הקונוסים ואז יוצאים לנהיגה בעיר. בתוכנה עצמה, מלבד העובדה שהמורה עוצר ליד כל תמרור ומסביר עליו, לקראת סוף התוכנה יש שאלון טריוויה אמריקאי עם ארבע תשובות. קורס היום הוא בין שישה לשבעה שיעורים, תלוי בקצב. ואם יש לתלמיד צורך ביותר מזה, אז עושים בשבילו את ההתאמה. אנחנו מלווים אותו עד ההצלחה. גם אם הוא חלילה הלך למבחן ונכשל, הוא חוזר אלינו, מתרגל, גם אם צריך לעשות את זה עשרים פעם. אנחנו איתו עד שהוא יעבור". העלות של הקורס היא 1500 שקלים, אך בחודשיים הקרובים ישנו מבצע היכרות של 999 שקלים.

צילום: אסף חודדוב, SAFA משרד פרסום

עדיאל מעדכן כי ישנה גם אפשרות של למידה מרחוק: "כרגע אנחנו עובדים על אפליקציה שכל אחד יוכל להוריד אותה מהבית. כמובן שלא תהיה לו אפשרות של הגה ודוושות, כמו שיש כאן. אבל, מי שלא תהיה לו אפשרות לעמוד בעלויות של הקורס ויעדיף לעשות את זה בבית, הוא יוכל להוריד אפליקציה חינמית שתהיה עם אפשרות של VR, ובאמצעות משקפי VR ביתיים ניתן יהיה לצפות בכל מערך השיעור".

לנוכח העובדה כי מדובר במשהו חדשני בתחום שלא נראה עד כה, ב-VRDRIVE מקדמים שיתופי פעולה עם גורמים רלוונטיים, במטרה להטמיע את השיטה הייחודית בקרב קהלים רחבים בישראל: "אנחנו בשיתוף פעולה עם עמותת אור ירוק. אנחנו מחכים לקבל בזמן הקרוב אישור גם ממשרד החינוך. במקביל, דיברנו עם עיריית באר שבע לגבי האפשרות שירוץ פיילוט בתיכונים בעיר, בכפוף לאישור של משרד החינוך. אנחנו מקדמים כמובן גם שיתוף פעולה עם משרד התחבורה. חשוב לציין כי משרד התחבורה פרסם לפני כחצי שנה מספר הצעות לשנים הקרובות, כאשר הכיוון הוא שבעוד כשנתיים, כ-30 אחוז מהשיעורים של התלמידים יצטרכו לעבור בסימולטור".

בתקופה האחרונה נרשמה עלייה מדאיגה בתאונות דרכים בהם מעורבים אופניים חשמליים, כשבחלק מהמקרים מדובר בתאונות קטלניות עם הרוגים. לדבריו של עדיאל, גם לסוגיה הזו מתכוונים לתת מענה ב-VRDRIVE: "בתחילת השנה הקרובה אמורה להיכנס לתוקף חוק חדש שאומר שילדים מגיל 15 וחצי יוכלו לעשות תיאוריה (עד היום אפשר לעשות מגיל 16 ושלושה חודשים), כך שכל נער מגיל 15 וחצי שירצה לנהוג באופניים ממונעים, יידרש לעבור תיאוריה. אנחנו הולכים לעשות קורס מקוצר לטובת העניין. אנחנו נכין תוך שלושה חודשים סימולטור מותאם גם לאופניים, שבו הנהג, מנסיעה על המדרכה עובר לכביש ולומד להתמודד עם נסיעה בתוך העיר".

כאמור, לאחר התבססות בבאר שבע, מתכוננים בחברה לפתיחת סניפים נוספים ברחבי הארץ באמצעות זכיינים מקומיים של VRDRIVE. כשמדובר בין השאר בתל אביב, ירושלים, פתח תקווה, אשדוד וחולון, כשהזכיין הראשון יהיה בחיפה.

בקרוב גם בחיפה | צילום: יח"צ

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה