מגזין

שילוב מנצח

מגזין20 באוגוסט 2018    11 דקות
0

זה נולד כרעיון במהלך המחאה החברתית של 2011 ולימים הפך ל"מועדון צרכנות נגב", שכולל כעשרת אלפים צרכנים, אשר זוכים להטבות בלמעלה ממאה בתי עסק ברחבי הנגב. "שבע" עם האנשים שמאחורי המהפכה הצרכנית שצמחה בבאר שבע

שילוב מנצח
צילומים: באדיבות "מועדון צרכנות נגב"

הקיץ של שנת 2011 בלי ספק נכנס לספרי ההיסטוריה של מדינת ישראל. הימים הם ימי המחאה החברתית ומושגים כמו צדק חברתי, מחאת הדיור ומחאת האוהלים, הפכו למושגי יסוד בכל בית. הפנים של אותה המחאה היו פניה של דפני ליף. אלא שמאז, המחאה התנדפה לה, והצדק החברתי לא בדיוק הגיע, למרות ששניים ממנהיגיה (איציק שמולי וסתיו שפיר) הפכו לחברי כנסת.

לא רחוק משם, בזמן שליף וחבריה היו עסוקים בלהוציא אנשים לרחובות, בבאר שבע ישבו שני יזמים צעירים שהרגישו "שהחבר'ה שם הלינו על הרבה פחות ממה שקרה כאן בנגב", כפי שאומרים לנו חיים טרבלסי ואהוד (אודי) סימון. "בנגב אז לא היו סניפים של 'רמי לוי', 'ויקטורי' או 'אושר עד', וראינו שהמחירים כאן מאמירים מהסיבה המאוד פשוטה: שבסופו של יום לא הייתה כאן תחרות".

מאז ועד היום, חיים ואודי, בני 34 כיום, עסוקים במחאה הפרטית שלהם, כזאת שלטענתם תעשה מהפכה אמיתית לטובת תושבי הנגב. לאחרונה, הם אף גייסו לכך את מנהלת השיווק המיתולוגית לשעבר של קניון הנגב, לימור לרבוני גלעדי (44).

לא עוד כרטיס אשראי

אז מהי המהפכה, אתם שואלים? ובכן, בגדול מדובר במועדון 'צרכנות נגב', או יותר נכון בכרטיס אשראי שהמועדון הזה מציע. רק אל תספרו להם שזה רק כרטיס אשראי, כי בשבילם זה הרבה מעבר לכך. יתרה מכך, שמעתם פעם על מישהו שמוכר מוצר שבבסיס שלו הוא מתנגד לעצם הרעיון שלו?

"זו המחאה החברתית שלנו", אומרים טרבלסי וסימון. "זה סיפור על שני חבר'ה שקיבלו רוח גבית מאנשים טובים בדרך שעד היום מלווים אותנו מתוך אהבה. כל הזמן רואים שבתפיסה התקשורתית, הנגב הוא חלש, הוא עזוב ואין מה לעשות פה. כל הזמן המרכז מושך אליו. מה שאנחנו מנסים לעשות, הוא להגיד שיש פה הכל וזה מדהים, ואיך נעשה את זה? אנחנו מנגישים לתושבים פה הכל והמחיר הוא גרושים".

לטענתם, "יש כאן מחאה, ואנחנו רוצים להוריד כאן את המחירים כי אין סיבה שהם יהיו גבוהים כאלו. אנחנו רוצים למשוך את האנשים לאטרקציות בנגב ושיקבלו דברים טובים יותר במחירים טובים יותר. ואנחנו גם רוצים לגרום לאנשים להאמין ששווה להשקיע בנגב".

לרבוני גלעדי: "באתי מ'קניון הנגב', שם הייתי שבע שנים. חיפשתי את הדבר הבא והיו הרבה הצעות, אבל לא התחברתי אליהן ברמה של הדי אן איי שלי, עד שפגשתי את שני החבר'ה האלה. עכשיו מועדון 'צרכנות נגב' זה הבית, כי יש פה סיפור על חלוצים, על אהבת העיר וסיפור גאווה על שני חבר'ה צעירים, יזמים שעשו פה סוג של מהפכה", אומרת מנהלת השיווק של המועדון, בחיוך רחב.

סיפורם של סימון וטרבלסי מתחיל הרבה לפני, השניים מכירים בערך מגיל 12. "תמיד היו לנו מיזמים ביחד, חלק גדולים יותר, אחרים קטנים יותר, אבל תמיד ביחד", הם מספרים. השניים, באר שבעים במקור, הם יזמים וסטארט-אפיסטים ו'צרכנות נגב' הוא לא העבודה העיקרית שלהם. "סטארט-אפיסטים תמיד עוברים למרכז ותמיד אמרו לנו שפה זה לא יעבוד, אבל אנחנו פה ועובדים יופי-יופי", הם מספרים. "תקענו פה יתד ואנחנו נשארים בבאר שבע".

טרבלסי שמשמש כמנכ"ל: "הצורך שלנו הוא ברור, אנחנו יזמים. זה עדיין לא העיסוק העיקרי שלנו. לא נגיד שאנחנו עושים את זה ברמה ההתנדבותית, כי יש פה איזשהו שכר שהוא לא גדול, אבל זה לא העיסוק העיקרי. אנחנו

טרבלסי: "החלטנו שאנחנו הופכים את המועדון לגוף עסקי ועשינו לא פחות ממהפכה".

סטארט-אפיסטים בעיקר, אנחנו באים מעולם ההיי-טק ויש לנו סטארט-אפ שנמצא בהתהוות, שאנחנו לא רוצים לחשוף בשלב זה. אני עדיין משדרים ברדיו, משמש ככרוז לפעמים, מנחה אירועים ומקריין פרסומות בטלוויזיה, אבל הסטארט-אפ זה המעוז הכלכלי שלי ושל אודי, שנותן לנו את הזמן לתרום מזמננו לטובת הנגב. אנחנו לא פילנתרופים, אבל יש לנו אמונה אדירה בנגב והמחשבה היא כל הזמן איך אנחנו דואגים לנגב".

סימון שמשמש כמנהל הפרסום של המועדון מיום היווסדו: "הייתי בחו"ל הרבה שנים, בארה"ב, באיטליה, פינלנד ואנגליה וחזרתי". מאז, הם עסוקים במהפכה.

מחאה חברתית שהפכה למועדון צרכנים

למעשה, הסיפור של המועדון מתחיל בתחילת שנת 2012, שם נתנו את הסימן להתחיל. "הרעיון התחיל קצת לפני כן, ב-2011, זמן המחאה החברתית, כשהרחובות בתל אביב מוארים באופן מטאפורי, מחאת אוהלים ומחירים יקרים", מספר טרבלסי.

"מה שאנחנו עשינו, או יותר נכון, מה שאבנר בן סניור עשה כיו"ר ועד העובדים של "הברום", שראה את המצוקה, זה להוציא אוטובוסים לקניות ב'רמי לוי' באזורים אחרים ברחבי הארץ, כאות מחאה. יום אחד הוא פוגש אותי ושואל-'חיים, מה אנחנו עושים כדי לחזק את הנגב'? באותם ימים אני שדר רדיו, משדר תוכנית יומית. אנחנו יזמים עוד לפני כן, ונפגשנו איתו בעניין אחר לחלוטין והנושא הזה עלה".

טרבלסי חשב, וענה לו-"בוא נעשה מהלך ונראה איך אנחנו מתחילים לגרום לאנשים לזוז פה, מבחינת היצע ומחירים וכיוצא בזה". הוחלט להקים מועדון, "כאשר המועדון הזה הוא מלכ"ר ונקרא 'נגב', כי ברמה הלוקאלית חיפשנו את הלוקאל פטריוטיות פה", הוא משחזר. "רצינו לראות איך אנחנו מחזקים פה את העסקים, איך משאירים פה את הכסף בנגב, ומנגד איך אנחנו נותנים לתושבים בנגב להרוויח מהתחרות פה". וכך היה.

"במשך ארבע שנים תפעלנו מועדון שבו אין משכורות, כי אנחנו מלכ"ר". כשטרבלסי אומר אין משכורות, הכוונה היא לכ-3,000 שקלים שהם היו מביאים הביתה, רק כדי לכסות הוצאות דלק, משרד וכדומה. "לא התפרנסנו מזה והרצון היה לעשות משהו מהרמה הכי פטריוטית שיש", הם אומרים.

"כשהרמנו את המועדון וראינו את החיבור שיש פה לעסקים ולאנשים, הבנו שאפשר לעשות פה משהו גדול".

הצעד הבא היה להרחיב את היריעה ולהפסיק את המלכ"ר, "מהסיבה הפשוטה שכל עוד שאתה מלכ"ר, קשה לך לדאוג ללקוחות שלך", לדבריהם. "העמקנו את שיתוף הפעולה עם 'לאומי קארד' שהיו איתנו מהיום הראשון, ויצרנו כרטיס מועדון שהוא כרטיס אשראי. לא חיפשנו כרטיס 'טיפש', או כל מיני מועדונים שקודם כל הוציאו כרטיס פלסטיק ורק אחר כך מכן עברו לאשראי, אף על פי שאנחנו יודעים שאשראי הוא נזק. אמרנו שדווקא מכאן נביא את הישועה".

טרבלסי: "החלטנו שאנחנו הופכים את המועדון לגוף עסקי ועשינו לא פחות ממהפכה, ברמת הנראות, ברמת האתר, ברמת המבצעים וברמת השירות. הגענו למבצעים שהיינו נותנים פול דלק ב-10 שקלים ללקוחות שלנו, הגענו למצבים שהיינו נותנים חבילות נופש מסובסדות לחו"ל ב-89 יורו, כולל מלונות וטיסות וכולל הכל. החלטנו בזמנו, לנצל את הכוח של המפעלים ומשם תצא הבשורה. יצרנו את שיתוף הפעולה עם 'לאומי קארד', פנינו לכל המפעלים בנגב ומקומות עבודה מאוגדים ויצרנו כוח קנייה אדיר. בתי העסק רצו להתחבר אלינו. ואז העסק המתחרה הוריד את המחירים, כי הוא רצה שהם יבואו גם אליו. אחרי זה ב-2016, כשיצרנו את הגוף העסקי, כדי להיות גדולים יותר, לתת מבצעים גדולים יותר וליצור שיתופי פעולה גדולים יותר, חיזקנו את עצמנו, את בתי העסק הבאר שבעים, אנשי העסקים המקומיים ואת כוח הקנייה המקומי".

סימון: "כל הזמן אוזקים אותך לעוד כרטיס ועוד כרטיס ואנחנו שונאים את העוול הזה"

היום מחזיקים בכרטיס כעשרת אלפים צרכנים, אשר זוכים להטבות בלמעלה ממאה בתי עסק ברחבי הנגב, שנותנים הנחה קבועה במעמד החיוב, זאת חוץ מעסקים שנותנים מבצעים והטבות חודשיות.

עכשיו השניים, בתוספת הכוח של לרבוני גלעדי, יוצאים למהפכה שנייה: 'צרכנות נגב' לכולם.

כולם מרוויחים

"היינו יוצאים במבצעים לאנשי המפעלים והתחלנו לקבל תגובות, כשהתגובה שהכי תפסה אותנו היא ש'אנשי המפעלים יש להם ממילא, ורק מוסיפים להם. ואנחנו כתושבי הנגב אין לנו'. הם ראו את זה כמשהו מעוות, בניגוד אלינו שראינו את האג'נדה. היום אנחנו רוצים לתקן גם את זה ורוצים שתושבי הנגב ייהנו מזה גם, שיתחילו לקבל את ההנחות והמבצעים כמו אנשי המפעלים, השוטרים וכדומה. שיהיו מחירים שווים לכולם. כשאנחנו אומרים תושבי הנגב, אנחנו מתכוונים אשקלון דרומה, במקומות בהם אנחנו באמת חזקים".

לרבוני גלעדי: "אנחנו נוגעים בהכל. הלקוחות שלנו למשל, יכולים לקנות את מוצרי הבסיס; קוטג', גבינה לבנה, חלב ולחם פרוס, בשקל ותשעים ליחידה". איפה תמצאו עוד חיה כזאת? "אני רק חצי שנה פה ואני מאמינה בהם ובמוצר. היו לי המון הצעות, אבל העבודה איתם והאג'נדה שלהם, שבו אותי. אנחנו, כל אחד בתחומו, משלימים את הפאזל כדי ליצור את המוצר הכי טוב שיש לתושבי הנגב. אנחנו אומרים-'אם כבר אתם מחזיקים כרטיס אשראי ואתם גרים בנגב, אתם לא צריכים להחזיק אשראי שכובל אתכם ואומר לכם תקנו רק בחנות הזו'. אם חייבים להחזיק כרטיס אשראי, אנחנו האלטרנטיבה הכי טובה היום. בהכל, במוצרי בסיס, מוצרי חשמל, סמארטפונים, בילוי ותרבות, דלק, אופנה והנעלה ובעצם כל מה שבית צריך.

אנחנו לא מנסים לדחוף את כרטיס האשראי, אבל אם כבר צריך אשראי, אז תיהנה ותחסוך אצלנו".

טרבלסי: "היום יש פה חתיכת אמירה, שגם האימא שעובדת בחנות צעצועים, או אחותה שעובדת בחנות בגדים, גם הן יוכלו ליהנות מכרטיס אשראי שנותן הנחות מאוד גדולות. עכשיו איפה הבעיה, שצריך גם אותה לתקן? העוולה הגדולה היא כרטיס אשראי. בניגוד לכל המשתמע, אנחנו לא מעודדים צרכנות אשראי ומי שיכול להסתדר עם מזומן, אנחנו נגיד לו-'לך עם המזומן'. אבל זה לא תמיד אפשרי".

לרבוני גלעדי: "יש פה סיפור על חלוצים, על אהבת העיר"

סימון: "המחשבה שלנו היא שגם אם האשראי לא טוב, הוא הפך לצורך. כל הזמן אוזקים אותך לעוד כרטיס ועוד כרטיס ואנחנו שונאים את העוול הזה שבכל מקום דוחפים לך אשראי וכופים אותך על העסק".

טרבלסי: "הם אומרים לך-'במקום הנחה, קח אשראי'. אז אנחנו באים ואומרים שאנחנו מוכרים את אותו מוצר 'רע', אבל אנחנו לא מגבילים. אני לא נותן את רוב ההנחות במרכז, כמו מועדונים אחרים; אני נותן לך מאה אחוז הנחות במקום שאתה גר בו, פה בנגב. כשאתה תרד למטה מתחת לבית שלך, תהיה לך הנחה. המנעד שלנו הוא רחב מאוד, מרהיטים ועד לאביזרי מין ונכון שאנחנו נותנים מוצר שבבסיס הוא לא נכון לאף בן אדם, אבל אם הוא מסוגל לתת לך הנחות מתחת לבית ולא מגביל אותך לרשת מסוימת, או לסופר מסוים, או לחנות ספציפית, ובו בזמן מסוגל לתת לך אפשרות להטבת דלק מטורפת, 4.5 שקל לליטר (בלי קשר למחירי הדלק ולעלייתם), זו אמירה. אין חבר מועדון שלא ייהנה מהאמירה הזו ואנחנו נדאג לזה".

כשהמחקרים היום מראים שכל אזרח מחזיק כ-1.8 כרטיסי אשראי, שזה המון, כדאי להקשיב לחבר'ה האלה. לא כי אתם צריכים עוד כרטיס אשראי, אלא כי אתם צריכים להיות חלק מהמהפכה שאולי, רק אולי, תאדיר את הנגב. כי אם כבר אשראי, אז תנו אשראי לעסקים בנגב, לתושבי הנגב. ותנו גם להם אשראי; לחיים, לאודי וללימור, שהמהפכה רק התחילה.

"אנחנו לא מנסים לדחוף את כרטיס האשראי, אבל אם כבר צריך אשראי, אז תיהנה ותחסוך אצלנו"

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה