מגזין

"ניבי הוא אדם מאוד חזק, כריזמטי ומאוד חכם. הוא אחד שסובל בשקט"

מגזין18 ביולי 2018    11 דקות
0

כך עו"ד אורי בן נתן, פרקליטו של יניב (ניבי) זגורי, שמוגדר על ידי המשטרה כמי שעומד בראש ארגון פשע בדרום. עו"ד בן נתן שופך אור על אחת הדמויות המיסתוריות בבאר שבע ומאמין שיצליח להביא לזיכוי של זגורי בשלושת התיקים בהם הוא חשוד במעורבות ברצח

"ניבי הוא אדם מאוד חזק, כריזמטי ומאוד חכם. הוא אחד שסובל בשקט"
עו"ד אורי בן נתן, פרקליטו של יניב (ניבי) זגורי | צילום: "שבע"

בשבוע שעבר הוגש כתב אישום בפרשת הרצח של דבורה הירש-קורקוס. מדובר באחד ממקרי הרצח היותר מזעזעים שהיו בשנים האחרונות בישראל.

המקרה התרחש במרץ 2016, בסמוך לשדרות ירושלים בבאר שבע, כאשר דבורה נורתה למוות על ידי מתנקש בסמוך לרכבה, לנגד עיניהם של ילדיה. בעקבות המקרה נחקרו ותושאלו מספר אנשים בחשד למעורבות ברצח ולאחר מכן אף עצרה המשטרה מספר חשודים, אך אלו שוחררו בגין העדר תשתית ראייתית מספקת.

במהלך החקירה, אירעו שני מקרי רצח נוספים. באפריל 2017 נרצח אלישע סבח ביריות מטווח קצר, עת עבד במסעדה שלו בנתניה, וביוני 2017 נרצח טל קורקוס באשקלון, לאחר שמטען חבלה רב עוצמה הוצמד למכוניתו והופעל זמן קצר לאחר שנכנס לרכב. טל קורקוס היה בעלה לשעבר של דבורה הירש-קורקוס.

ההערכה המקצועית של חוקרי המשטרה הייתה כי קיים קשר בין מקרי הרצח, מאחר וקורקוס העיד בעבר כנגד יניב (ניבי) זגורי מבאר שבע, שמוגדר על ידי המשטרה כמי שעומד בראש ארגון הפשע החזק בדרום, וכן כנגד חברים נוספים בארגונו. סבח, שעל פי החשד נורה למוות על ידי אריק איטל, שימש כעד תביעה באחד התיקים שהתנהלו בעבר נגד אחיו של אריק, אדם איטל (שהורשע בתחילת העשור בארבעה מקרי רצח). במשטרה טוענים כי אדם איטל, נחשב בשעתו ל"חייל" של זגורי, ומשם נובע הקשר ביניהם.

דבורה הירש-קורקוס | צילום: מתוך פייסבוק

פריצת הדרך בתיק הרצח של דבורה הירש-קורקוס התרחשה לפני כחודשיים, כאשר עבריין באר שבעי שנעצר בפרשה חמורה אחרת בה היה מעורב, הסכים לשמש עד תביעה נגד זגורי, וכן כנגד שניים המקורבים אליו. העד, שהיה קרוב משפחתה של הנרצחת, הציג לחוקרים גרסה שעזרה להם לקשור את הקצוות בתיק הרצח, להשלים את הראיות החסרות ואף הסכים להתעמת עם זגורי על מעורבותו ברצח. המשטרה חושדת ששני תושבי באר שבע שנחשבים לאנשי אמונו של זגורי, הם אלה שהוציאו לפועל את הרצח בהוראתו, כשזגורי מואשם גם במעורבות ברצח של טל קורקוס ואלישע סבח, במסגרת כתב אישום שהוגש נגדו בדצמבר 2017.

לצד עד התביעה בפרשת הרצח של דבורה הירש-קורקוס, בימ"ר נגב גייסו שני עדי מדינה בפרשות הרצח של טל קורקוס ואלישע סבח. הראשון הוא עבריין שהשתתף ברצח קורקוס וסבח, והשנייה היא אישה שהזמינה את קורקוס להמר בדירה באשקלון, ממנה ירד לכיוון מכוניתו, לפני שזו התפוצצה בעקבות מטען החבלה שהוצמד אליה.

על פי משטרת המחוז הדרומי, "החקירה שנמשכה למעלה משנתיים, התפתחה 'עקב לצד אגודל' ובמהלכה במבצע חובק עולם נעצר לפני כשמונה חודשים ראש ארגון פשיעה מהדרום, בחשד לרצח טל קורקוס ז״ל, בעלה לשעבר של דבורה הירש ז״ל, ובחשד לרצח אלישע סבח ז"ל".

מי שמייצג את זגורי בשלושת תיקי הרצח הוא עורך הדין אורי בן נתן, אחד מעורכי הדין הפליליים המובילים במדינה.

שלושה תיקי רצח

לפני כעשור זגורי וכמה מחבריו, הורשעו בעבירות של קשירת קשר לפשע, סחיטה באיומים ועבירות נשק, כשלצד זאת, זגורי זוכה מהאישום של ניהול ארגון פשע.

מי ששימש אז כעד מדינה בפרשה, היה טל קורקוס. כשהיה נער, הכיר קורקוס את זגורי ולימים הפך לאחד האנשים הקרובים אליו ביותר. ב-2006 נעצר קורקוס בחשד להחזקת נשק ובשל חוזק הראיות נגדו, הציבו בפניו חוקרי המשטרה שתי אלטרנטיבות: להיכנס לכלא לעשר שנים, או להפוך לעד מדינה כנגד זגורי. קורקוס התלבט רבות האם לעשות את המהלך ומי שהייתה גורם מרכזי בהחלטתו לשמש כעד מדינה, הייתה אישתו באותה העת, דבורה. קורקוס השתכנע לבסוף, בתקווה כי המהלך שעשה יוביל לפרק חדש וחיובי בחייו וחיי משפחתו, ובתום משפט ארוך ומאוד מתוקשר, בית המשפט גזר על זגורי (בשנת 2008) שבע שנות מאסר. עו"ד בן נתן לקח חלק בצוות ההגנה באותו משפט מדובר.

"אני ייצגתי אז את אחד הנאשמים", הוא משחזר השבוע ומוסיף: "זה היה תיק דרמטי מבחינה משפטית, מפני שזו הייתה הפעם הראשונה שהוגש כתב אישום עם הסעיף של ארגון פשע. זה היה די תקדימי, במיוחד בדרום. לדעתי, זה היה גם התיק הראשון במחוז דרום שהצליחו לגייס עד מדינה. חוסר הניסיון של היחידה החוקרת בזמנו הביא אותם למצב של בלבול באופן שבו הם התמודדו עם התיק והם עשו שם הרבה טעויות. בית המשפט, גם המחוזי וגם העליון, העבירו ביקורת מאוד קשה על ההתנהלות שלהם. היה זיכוי מהסעיף של ארגון פשיעה והייתה הרשעה בעבירות היותר אזוטריות".

טל קורקוס | צילום: פייסבוק

לאחר עדותו, קורקוס ומשפחתו הועברו לחו"ל במסגרת התוכנית להגנת עדים. אולם, בשל קשיי התאקלמות, דבורה חזרה ארצה עם הילדים ותקופה קצרה לאחר מכן, גם טל עצמו שב לישראל. הזוג קורקוס התגרשו ודבורה חזרה לשם משפחתה המקורי-הירש. קורקוס, שעזב את התוכנית להגנת עדים הסתבך עם החוק ואף נכלא לשנה בגין תקיפתה של גרושתו.

בזמן שריצה את עונש מאסרו, היא נרצחה. קורקוס, רמז כי הוא יודע מי עומד מאחורי החיסול והבטיח לנקום את רצח גרושתו. ב-1 במאי 2016, הוא השתחרר ממעצר, וב-27 ביוני 2017, הוא חוסל בשעת לילה מאוחרת. לאחר שהכבאים הצליחו להשתלט על האש שאחזה ברכבו, לאנשי מד"א שהגיעו למקום לא נותרה ברירה אלא לקבוע את מותו. על פי כתב האישום, עבריינים שפעלו בשליחותו של זגורי, הצליחו לאתר את מיקומו של קורקוס באמצעות אישה שהזמינה את קורקוס להשתתף בהימורים בדירה באשקלון. קורקוס הגיע לדירה מספר פעמים, ובאחת מהן הוטמן במכוניתו המטען שהוביל למותו.

"בסיפור הרצח של טל קורקוס, כל אדם בר דעת שיסתכל על הסיפור הזה בכללותו, יכול להגיד שיש מניע הגיוני לניבי זגורי לפגוע בטל קורקוס", מתייחס עו"ד בן נתן לסוגיה ומוסיף: "מצד שני צריך לדעת שטל קורקוס היה עבריין, גם לאחר שהוא שוחרר מבית הסוהר. צריך לזכור שהוא ריצה תקופה מאסר בגין אלימות קשה שהוא נקט כלפי דבורה, גרושתו באותו הזמן. במועד הרצח, הוא עדיין ריצה מאסר בגין אותה אלימות כלפיה. היו מאות איומים שהוא איים עליה שהוא יפגע בה. לצערי, המשטרה לא הלכה בקו החקירה הזה, אלא העדיפה ללכת רק לקו חקירה אחד, כשהם סימנו את ניבי זגורי. לדעתי, זו בעיה כשחוקרים תיק ולא ניגשים אליו בפתיחות, אלא נצמדים לכיוון חקירה מאוד מסוים ומגמתי. אם היו ניגשים לתיק בפתיחות, אז יכול להיות שהיו מוצאים ראיות נגד אנשים אחרים".

זירת רצח דבורה הירש | צילום: "שבע"

לפני כשבוע כאמור הוגש כתב אישום שמייחס לזגורי מעורבות ברצח של דבורה הירש-קורקוס ולמרות הכותרות המהדהדות בכל כלי התקשורת, עו"ד בן נתן מאמין שזגורי, ייצא מהסיפור בלי הרשעה: "זה היה רצח שבהחלט חצה קו אדום מבחינה עבריינית. ניבי זגורי נחקר כבר באותו ערב, גם משה רובין, שאני מייצג גם אותו, נחקר באותו יום. שניהם שוחררו לביתם ללא שום חשד. המשטרה רצתה לדעת איפה הם היו באותו יום. הם מסרו אליבי כבר באותו היום, בצורה הכי טרייה שיכולה הייתה להיות. לכאורה, על פי כתב האישום, דבורה אמורה הייתה להיפגש עם ניבי זגורי במקום חשוך ליד חניית הבית, עם 3-4 ילדים בני ארבע-חמש. זו הזיה. אין סיכוי שאישה כזו שעל פניו חייה בסכנה, תסכים להיפגש איתו בשעה כזו, במקום כזה, בחשיכה ולא במקום הומה אדם. לכן אני גם לא מאמין לסיפור הזה. הראיות בתיק הזה מאוד חלשות. אחרי שיעידו העדים, יהיה קל יותר להבין שזה לא תיק שתהיה בו הרשעה".

התיק למעשה בנוי על עדות של עד תביעה, שקושר את זגורי למקרה.

"זה עד שהוא עבריין מלידה. זה עד שלכאורה טוען את כל מה שהוא טוען רק בחלוף שנתיים, כשהוגש נגדו כתב אישום על האשמות מאוד חמורות, ביניהן ניסיון לרצח של אדם אחר. הסיכוי שבית משפט יוכל להאמין למילה שלו, הוא סיכוי מאוד קלוש. בוודאי כשהוא עצמו סותר את הדברים שהוא מוסר בימים אלה במהלך החקירות".

מה באשר לרצח של אלישע סבח?

"פה אין מניע לניבי זגורי. הוא לא העיד נגדו במשפט ולא קשור למשפט שלו. במשטרה עושים חיבור לניבי דרך אריק איטל (אשר נאשם בביצוע הרצח מ.ש). כשמסמנים עיגול ויורים קודם כל את החץ, אז יכולים להגיע למסקנות שמניחות את הדעת".

עו"ד בן נתן: "זה חתיכת אתגר. מדובר בשלושה תיקים לא פשוטים. הם גם שזורים אחד בשני דרך סיפור המעשה וקושרים קשר בין האנשים המעורבים, שעל פניו נמצאים באותה הקלחת של הסיפור. לכן יש קושי לתת הגנה. גם השיימינג שעושים לאדון זגורי, הוא כזה שלא מסייע לנו בהגנה".

זירת הרצח של טל קורקוס | צילום: דוברות המשטרה

"אדם מאוד נחמד ומאוד מנומס"

לדבריו, עו"ד בן נתן מכיר את זגורי כבר 13 שנה, וכמי שצבר שעות רבות כל כך איתו לאורך השנים, בן נתן מנסה לאפיין את האיש, שמבחינת הציבור הרחב, מוצג לאורך השנים בתקשורת כאחד האנשים המסוכנים במדינה.

עו"ד בן נתן: "ניבי הוא אדם מאוד חזק, כריזמטי ומאוד חכם. הוא אחד שסובל בשקט. הוא סובל שנים מרדיפה של משטרת ישראל. זה פוגע באישה שלו, זה פוגע בבנות שלו. זו פגיעה הכי קשה שיכולה להיות לאדם, כשפוגעים לו במשפחה. המשטרה כל הזמן טוענת שהוא עבריין ומנסה לאסוף ראיות נגדו. עד עכשיו, התיק האחרון שהיה לו, זה התיק מלפני

כעשור ששם הוא אמנם הורשע בעבירות שנחשבות חמורות, אבל בייחס למה שהאשימו אותו, כראש ארגון פשיעה, מדובר במרחק של שמיים וארץ. הוא מוצא את עצמו כל הזמן במצב של חתול ועכבר מול המשטרה. היא מחפשת אותו כל הזמן

עו"ד בן נתן: "זה חתיכת אתגר. מדובר בשלושה תיקים לא פשוטים" | צילום: "שבע"

במטרה למצות נגדו הליכים משפטיים. לא תמיד זה מסתיים בהרשעה, כמו במקרה הקודם שזה נגמר בזיכוי מהדהד. חוץ מאותו תיק לפני כעשור, היה לו עוד תיק של עבירות סמים שהוא זוכה בו לחלוטין. הוא אדם שמסוגל לספוג דברים ולהתמודד איתם בצורה מאוד מרשימה. מבחינה משפטית, עם כל התיקים שהוא עבר, בין אלה שהוא זוכה, הוא כבר הופך להיות חצי משפטן. הוא מבין את העניין, הוא קולט את השופטים, הוא מבין את המהלכים המשפטיים. אפשר להגיד שהוא די בקיא בתחום המשפטי".

מה גורם לאנשים לפחד רק מלהזכיר את השם שלו? 

"בפגישה של פנים מול פנים, הוא לא איש מפחיד בכלל. באחד על אחד, הוא אדם מאוד נחמד ומאוד מנומס. הוא מאוד מכבד את מי שנמצא מולו. המיתוס שנבנה סביבו זה בגלל מה שהמשטרה הצליחה לעשות לאורך השנים".

מה מצב רוחו בימים אלה?

"קשה. קשה מאוד. הוא עצור במסגרת התיק הראשון שהוגש נגדו על הרצח של טל קורקוס ז"ל ובימים האחרונים הוגש נגדו כתב אישום, בין היתר על הרצח של דבורה הירש. הוא טוען לחפותו המלאה. כשאדם כזה טוען לחפותו המלאה, זה לא קל. כי כשיש כתבות בכלי התקשורת, עם שידורים מבוקר עד ערב שבהם אומרים שניבי זגורי הוא ראש ארגון פשיעה וכו', בסוף מבחינה תדמיתית-תקשורתית זה נדבק, ועד שהוא יוכיח את חפותו, לצערי זה ייקח זמן רב. זה יכול לקחת שנים ואנחנו נצטרך להמתין לסוף".

הראיון המלא בגיליון סוף השבוע של עיתון "שבע"

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה