מגזין

"אין יותר טופ מזה"

מגזין13 ביוני 2018    9 דקות
0

נבחרת ישראל אמנם לא הצליחה להעפיל למונדיאל שייפתח מחר ברוסיה, אך לנגב תהיה נציגות בטורניר הכדורגל היוקרתי בעולם

"אין יותר טופ מזה"
שרון ניסים | צילום: יח"צ כאן

מדובר בשדר הספורט, שרון ניסים (40), שנולד וגדל בבאר שבע ומתגורר בשנים האחרונות עם משפחתו במושב גילת שבנגב המערבי. רגע לפני שהוא המריא לרוסיה, תפסנו אותו לשיחה על הדרך שעשה לאורך הקריירה שנמשכת כבר שני עשורים, הפועל באר שבע והצדדים הפחות נוצצים במקצוע שלו.

יש פרפרים בבטן לפני המונדיאל?

"אני מחכה שזה כבר יגיע. ישנה דריכות. רוצים לעשות את העבודה על הצד הכי טוב שאפשר. אני מניח שכשננחת ברוסיה, נספוג את האווירה של המונדיאל וניכנס לאצטדיון הראשון רגע לפני תחילת השידור, גם הדופק יעלה. מהר מאוד זה יעבור, כי בסוף זו אותה עבודה שאנחנו עושים כל השנה, רק שהפעם במקום שיהיו X אנשים שצופים בשידור, יהיו X כפול עשר".

מיהי לדעתך הפייבוריטית לזכות בטורניר?

"משחקי ההכנה בדרך כלל לא מעידים הרבה, מפני שמרבית המאמנים עושים כל מני ניסיונות אחרונים בהרכב לפני שהטורניר מתחיל. אם אני צריך להמר על מועמדת לזכות במונדיאל, הייתי הולך על ספרד".

הטורניר ברוסיה הוא אמנם המונדיאל הראשון שיוצא לניסים לשדר, אך זהו לא הטורניר הבינלאומי הראשון שלו. ניסים כבר שידר משחקים מיורו 2008 אשר נערך במקביל באוסטריה ושוויץ, וכן ביורו 2016 כאשר שידר מספר משחקים מהאולפן בארץ.

אין קיצורי דרך

עוד כשהיה ילד בבאר שבע, ניסים חלם להיות שדר ספורט כשיהיה גדול. את צעדיו הראשונים בתחום עשה לפני שני עשורים במחלקת הספורט של רדיו דרום, וכבר אז כיוון לפסגה. ניסים: "כשאתה מתחיל אי אשם בשנת 98 ברדיו דרום ואתה מגיע לעיר העתיקה עם מכשיר הקלטה ועושה משאל רחוב על הפועל באר שבע באותם שנים, לחשוב שמשם בעוד עשרים שנה אני אשדר את המונדיאל, אולי זה ישמע קצת שחצני, אבל ידעתי שזה יקרה. לשם אני כיוונתי, כי אצלי אין 90 אחוז, רק 100 אחוז ולשדר מהמונדיאל זה 100 אחוז. גם להיות ביורו זה 100 אחוז ואם אני לא טועה, כשעשיתי את זה בזמנו לפני גיל 30, הייתי השדר הכי צעיר בארץ אי פעם ששידר מהיורו. מבחינתי זה גם הישג אישי וגם הגשמת חלום, מפני שבכל תחום שאתה נמצא בו, אתה שואף להגיע לטופ ולשדר מהיורו ומהמונדיאל, אין יותר טופ מזה".

לצד הגשה של תכניות ספורט יומיות בערב ופינות ספורט מדי בוקר באולפן, ניסים מצא עצמו בכל סוף שבוע משדר ממקומות שונים ברחבי הארץ את משחקיהן של קבוצות הכדורגל הדרומיות, אשר שיחקו באותה התקופה בליגה הלאומית. "לשדר מסכנין, מעילוט ומהאצטדיון הישן של הפועל עכו, אלה חוויות שאתה זוכר כל החיים ושם אתה מתחשל", הוא משחזר.

לצידו של שייע פיינגנבוים. לוקח קצת מכולם. ניסים | צילום: פרטי

"אני נורא מאמין בזה שבכל תחום, אם אתה לא מתחיל מתחתית הסולם, לא תוכל להגיע בסוף לראש. אם אתה לא מתחיל משיטוט באצטדיונים בליגת הנמוכות כשאתה יושב בשמש, בשיא החום ומתחנן לאיזה מנהל קבוצה שייתן לך בקבוק מים, לא תדע להעריך את זה כשאתה מגיע לטופ של המקצוע עם חליפה, כדי לשדר משחקים בטלוויזיה וכל אחד שפוגש אותך מכבד אותך".

מרדיו דרום עבר ניסים לערוץ עשר, עם הקמתו של הערוץ בשנת 2002. ניסים לא שוכח את טבילת האש הראשונה שעבר בהצלחה בשידור חי: "כשאתה עובר מרדיו לטלוויזיה, קשה מאוד להתכונן לזה, כי אף פעם לא למדתי איך עומדים מול מצלמה ובאיזה אופן מתנהלים במדיום הזה שנקרא טלוויזיה. התחלתי כשדר קווים. באתי לפגישה עם העורך הראשי בערוץ באותה התקופה, אמיר הוכפלד, שאני חייב לו הרבה מאוד עד היום. הוא קיבל אותי ואמר לי-'יש לנו משחק בשבת, אני אודיע לך מה קורה'. זה היה משחק של מכבי נתניה מול הפועל תל אביב. חיכיתי לתשובה ממנו וביום שישי, יום לפני המשחק התקשרתי אליו לברר ואז הוא שואל אותי-'מה אתה אומר, להמר עליך'? עניתי לו 'מה יכול להיות? מקסימום תזרוק אותי במחצית הביתה'. אז הוא אמר לי להגיע ובאתי לנתניה. משם התחלתי את המסלול".

ניסים ששאף להפוך משדר קווים לשדר מרכזי בפני עצמו, קיבל הזדמנות ראשונה בנובמבר 2002, דווקא במשחק של קבוצה ישראלית במסגרת גביע אופ"א. "המשחק הראשון אי פעם ששידרתי בטלוויזיה, לא היה בכלל בארץ", הוא נזכר. "נשלחתי על ידי ערוץ עשר לשדר את המשחק של הפועל תל אביב מול לידס האנגלית, שנערך אז בפירנצה, זאת מפני שקבוצות ישראליות לא שיחקו בארץ באותה תקופה בגלל המצב הביטחוני. אחרי שער של יוסי אבוקסיס כבר בדקה הראשונה, החלוץ אלן סמית' כבש רביעייה וקבע את תוצאת המשחק".

לאורך תקופה של כארבעה וחצי שנים בערוץ עשר, במהלכן גם שימש כעורך הספורט, ניסים אף התנסה בדברים אחרים ולא מן הנמנע כי בהמשך הקריירה, נמצא אותו מתפתח גם לתחומים נוספים.

אחד מארבעת השדרים במונדיאל. ניסים | צילום: פרטי

ניסים: "הדרך שם הייתה ארוכה ולא פשוטה וכל שידור אתה צריך להוכיח את עצמך מחדש. כשאתה נמצא בערוץ עשר אתה עושה את הכל. שידרתי מפיגועים, שידרתי משדרי בחירות ושדרתי ממלחמות. זה היה בתי ספר נהדר לטלוויזיה. אם לא הייתי שדר ספורט, יכול להיות שהייתי היום כתב צבאי או כתב לענייני ערבים, כי זה משהו שמאוד מעניין אותי. האם זה יקרה בעתיד? לא יודע. הגשה זה משהו שמאוד מעניין אותי ואני מניח שבשלב מסוים אני אפזול גם לכיוון הזה".

מזה כ-15 שנים, ניסים משדר במסגרת ערוצי הטלוויזיה של צ'ארלטון (ספורט 1, ספורט 2, ספורט 3 וספורט 4) ולצד משחקים מליגת העל הישראלית, הוא גם שידר מדי שבוע אין ספור משחקים מליגות בכל רחבי העולם.

נזהר במשחקי הפועל ב"ש

זה לא סוד שניסים שנולד וגדל בבאר שבע, אוהד את הפועל באר שבע.

האם לשדר משחקים של הפועל באר שבע זה משהו אחר מבחינתך, בהשוואה למשחקים של קבוצת אחרות בארץ שאתה משדר?

"אם בכל שידור של קבוצות אחרות בארץ אני מגיע הכי פתוח וטבעי ואין לי בעיה להגיד הכל, דווקא במשחקים של באר שבע אני נזהר יותר וחושב פעמיים על כל דבר שאני אומר. הצופה מאוד רגיש לניואנסים שנאמרים בשידור, וקל מאוד להגיד אחר כך כצופה 'הוא אמר את זה בגלל שהוא אוהד של באר שבע'. למרות שאני לא מסתיר את זה שאני אוהד של באר שבע, ישנם מקרים שאני מגיע לאצטדיונים ואנשים שפוגשים אותי שואלים אותי איזו קבוצה אני אוהד. אם אנשים שלא מכירים אותי אישית ורק צופים בשידורים שלי, לא יכולים להצביע על כך שמרגישים בשידור שאני אוהד קבוצה כזו או אחרת, זה אומר שאני עושה את העבודה מספיק טוב".

יש לא מעט אינטרסנטים בתקשורת הספורט הארצית, שההצלחה של הפועל באר שבע, לא "באה להם טוב" ולא פעם הם מחפשים דרכים לתקוף ולבקר את הקבוצה, גם כשהביקורת לא תמיד מוצדקת. האם אתה מרגיש צורך לפעמים לתת להם קונטרה בטורים שלך?

"אני מסכים איתך בקביעה הזו, אבל אני לא יוצא נגדם. לתפיסתי, אנחנו חיים במדינה דמוקרטית ולכל אחד יש זכות להגיד את מה שהוא חושב. יש כאלה שהשנאה ל-X או ל-Y עושה להם טוב וזו לא דרכי. אפשר לבקר, אבל יש דרך לעשות כל דבר. הפעם היחידה שבה נכנסתי לתפקיד של מישהו שמשיב על טור שתקף את באר שבע בטור אחר, הייתה לפני כשנתיים וחצי כשדורון ברוש פרסם טור במעריב שפגע לא מעט באנשים שגרים בבאר שבע. הטור שלי שפורסם לאחר מכן, היה לא מזווית של אוהד הפועל באר שבע, אלא כמי שנולד וגדל בעיר והרגיש צורך לבוא ממקום של גאווה עירונית והרצון שלא להצטייר כמסכן או חלש. השבתי בטור שלי לא לגופו של אדם, אלא לגופו של עניין".

מראיין את ברק בכר. עם מאמן הקבוצה שהוא אוהד | צילום: פרטי

מי שכבר לא יזכה לראות את שרון משדר מהמונדיאל, הוא אביו יוסף ז"ל, "אם יש משהו שחסר לי היום כדי שהמונדיאל הזה יהיה מושלם, זה לקבל את ה-ס.מ.ס אחרי השידורים מאבא שלי ז"ל. עוד כשהייתי ברדיו, אחרי כל תוכנית וכל פינת בוקר ששידרתי, הטלפון הראשון היה לאבא שלי שהיה אומר את דעתו. לרוב הוא לא היה מפרגן ותמיד הייתה לו ביקורת. בדיעבד, אני יודע שהביקורת הזו תמיד הובילה אותי לחדד את עצמי ולעשות את הדברים יותר נכון. הוא היה אוהד של הפועל באר שבע וזכה לראות את שתי האליפויות בשנות ה-70, אבל לא זכה לראות את רצף האליפויות הנוכחי. אני מניח שאיפה שהוא נמצא, הוא מסתכל עלי מלמעלה וגאה בבן שלו", מסכם ניסים.

הראיון המלא בגיליון סוף השבוע של עיתון "שבע"

נציגנו בגמר

שרון ניסים הוא לא הנציג היחיד מהנגב שיהיה במונדיאל. ליאן וילדאו הבאר שבעי, שדר ומגיש ספורט ב"כאן", תאגיד השידור הישראלי, צפוי לשדר לרשת ב' את שני חצאי הגמר שיהיו במוסקבה וסנט פטרסבורג ואת הגמר שיערך במוסקבה. וילדאו (37) כבר שידר בעבר ברדיו ובטלוויזיה מאירועי ספורט גדולים בחו"ל, בין השאר מאולימפיאדת לונדון 2016, מהמשחקים הפראלימפיים בריו 2016, מאליפות העולם בשחייה שנערכה בברצלונה ב-2013, משחקים של נבחרת ישראל במוקדמות המונדיאל ואליפות אירופה ומשחקים של מכבי תל אביב ביורוליג. אולם, זו הפעם הראשונה שמזדמן לו לשדר מטורניר כדורגל בינלאומי.

ליאן וילדאו | צילום: יח"צ כאן

 

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה