מגזין

פמיניס-טי

מגזין3 ביוני 2018    5 דקות
0

באמצע החיים נאלצה אביבית לשנות את מסלול חייה ובמקום להישבר, במסגרת שיקום שעברה, היא למדה עיצוב מדיה וגילתה עולם שלא הכירה. היום היא מובילה מיזם חברתי מעורר השראה שנקרא 'פמיניס-טי', אופנת מחאה פמיניסיטית

פמיניס-טי
צילומים: אביבית אלעזר וניק סמירנוב

בשנים האחרונות אנו עדים לפריחה של נשים חזקות שמחליטות שהגיע זמנן של הנשים לבלוט. אחת כזו היא אביבית אלעזר (39) מעומר, שאולי זה גורל, צירוף מקרים, או אפילו קול פנימי, שגרם לה לצאת במיזם חברתי חדש ואופנתי, בו נשים אומרות את מה שנשים אחרות חושבות, אבל מעולם לא אמרו בקול.

עד לפני שנתיים, אלעזר חשבה שהיא יודעת בדיוק מה תעשה כל חייה המקצועיים. היא הייתה מורה ומחנכת במשך 10 שנים ומבחינתה הייתה במקום הנכון. אלא שאז, היא התעוררה למציאות חדשה: "בוקר אחד פשוט התעוררתי עם איזושהי מחלה מסתורית", היא משחזרת. "אחרי כמה אשפוזים ובירורים שלקחו כמה חודשים, הבנתי שיש לי מחלה שתלווה אותי לנצח. נאלצתי לעזוב את מקום העבודה ולחשב מסלול מחדש לחיים שלי". אדם אחר היה נשבר.

גם אלעזר מודה שלא היה לה קל: "לקחתי את זה מאוד קשה, חשבתי שכל היציבות שלי והמקום הבטוח קרס לי מתחת לרגליים", היא מספרת ומודה שלמזלה, במסגרת השיקום שעברה, מצאה ייעוד שככל הנראה היה חבוי אצלה. "זמן קצר אחרי זה הציעו לי במסגרת השיקום תכנית לימודים-עיצוב מדיה. החלטתי לעשות את זה ולהתחיל הכל מחדש. נרשמתי ללימודים במחלקה לעיצוב מדיה במכללה הטכנולוגית באר שבע וגיליתי עולם מדהים שלא הכרתי קודם. ידעתי תמיד שיש לי אהבה לעיצוב, אבל מעולם לא חשבתי לעסוק בזה".

אביבית אלעזר

ככל שהלימודים התקדמו אלעזר הבינה שמעז יצא מתוק והתחברה יותר ויותר לעולם העיצוב. לאחר שנתיים של לימודים היא הגיעה לפרויקט הגמר. ואם יש משהו שאפשר ללמוד מאלעזר, הוא שכל פרויקט אותו היא לוקחת, היא עושה זאת בשיא הכוח ומגשימה בגדול: "בפרויקט הגמר שלי הגעתי למסקנה, אחרי מחשבה ארוכה, שאם לא היו בי כאישה איזה שהן תעצומות נפש, לא הייתי מגיעה למצב שאני מסיימת לימודים ובוחנת מסלול חדש עם איזה מחלה שמלווה אותי. את כל זה לעשות עם בית וילדים וכל מה שאישה מתמודדת איתו ביום-יום. הבנתי שדווקא העובדה שאני אישה, גרם לי להיות חזקה לעשות את זה".

כוח נשי

כך נולד לו המיזם פמיניס-טי, שילוב בין המילים פמיניסטי וטי-שירט, מיזם אופנת מחאה פמיניסיטי, בו אלעזר הוגה משפטי העצמה נשיים שהופכים לחולצות ואביזרי אופנה נשיים.

אלעזר: "אני מאוד אוהבת אופנה ואני מאוד מחוברת לעיצוב גרפי. כל העניין של העצמה נשית בוער בי וזה הביא אותי לבחור בנושא של אופנת מחאה פמיניסטית. הרעיון שלי היה לקחת שגרירות, נשים אמיתיות שאותן אצלם עם החולצות במסגרת הפרויקט והן יהיו השגרירות. האישה הראשונה שנפגשתי איתה הייתה יושבת ראש נעמת בנגב, חגית פאר. כשנכנסתי אליה בפעם הראשונה והתחלתי להראות לה מה עומד מאחורי הפרויקט, היא עצרה אותי ואמרה לי-'מה פתאום את משאירה את זה כפרויקט לימודים. זה פרויקט החיים שלך. אין מצב שזה יישאר פה'. וככה התגלגל לו המיזם".

פתאום אלעזר מצאה עצמה עם הזמנה ראשונה, לכבוד יום האישה לנשות עיריית באר שבע. "פמיניס-טי, זה לא עוד עסק כלכלי, זה מיזם חברתי", היא מדגישה. "על הטי-שירטים יש כיתובים ובכל כיתוב יש איזו אמירה. הרעיון הוא להעביר מסר, לזעזע או להחמיא. למעשה כל טי-שירט כזו מקדמת את הפצת רעיון קידום מעמד האישה". אלעזר פנתה לארגונים כדי ליצור מודל רווח, במסגרתו חלק מהרווחים עוברים כתרומה לארגוני נשים.

חגית פאר

"הרעיון הוא להעביר אחוזים מסוימים לארגוני נשים ונכון לעכשיו יש ארגונים כמו מסל"ן ובעיקר נעמת נגב שעוברות אליהן התרומות, כשגם נעמת העולמית כבר הביעה עניין במיזם. אני נמצאת עכשיו בתהליכים עם חברת אופנה גדולה, ליצור ממש קו אופנת מחאה פמיניסטית, שתגיע על גבי הטי שירטים ובהמשך על תיקים ואביזרי אופנה נוספים".

את המשפטים לחולצות אלעזר הוגה לבד ואם ישנה מישהי שרוצה משפט מסוים שמלווה אותה ואלעזר חושבת שהוא מספיק חזק ומעביר את המסר, היא משתמשת בו תוך מתן קרדיט על החולצה להוגת המשפט. "את המשפטים אני מביאה מהראש ואת החולצות אני מוכרת באתר אינטרנט. מבחינתי, תחילה החולצות היו עבורי שטח פרסומי, וכחלק מהשטח הזה חשבתי איך אני יכולה לעזור לקדם את מעמד האישה. היום הפרויקט בחיתולים, ואני לא מתפרנסת ממנו. אבל כאמור ישנם דיבורים עם חברת אופנה שתיכנס ואז הדברים יכולים להשתנות כשמודל התרומות יישאר", היא מספרת.

היום הביקוש לחולצות גדול יותר ממה שאלעזר מצליחה לעשות. היא חצתה את רף 100 החולצות ובתור ממתינות עוד הרבה בקשות. אלעזר: "יש לי הרבה בקשות. היום אני עובדת בעיקר מול הארגונים, כי אני מקבלת המון פניות בפרטי ולא מצליחה להגיע לכולן".

ומה לגבי הגברים? אלעזר מצהירה ששמחה לשמוע שגם גברים התעניינו. "זה היה משהו שהפתיע אותי. תחילה כל החולצות היו בגזרה נשית. עד שאחד הגברים היותר מוכרים בבאר שבע פנה אליי ושאל אם יהיו חולצות בגזרה אחרת. שמחתי לקבל ממנו את ההודעה הזו, אבל עוד יותר שמחתי שהוא לא היה היחיד. קיבלתי עוד פניות מעוד גברים שרצו את החולצות בגזרה אחרת. זה מאוד משמח", היא מסכמת.

אביבית אלעזר ובעלה

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה