מגזין

"איבדנו את המשילות בנגב"

מגזין9 במאי 2018    9 דקות
1

כך, ראש מועצת להבים אלי לוי, שמתמודד לקדנציה נוספת בתפקיד, בנושא הירי בכבישי הנגב. לוי קורא גם לפרק את הרשות להסדרת התיישבות הבדואים, מגלה שיוקם ביישוב מיני פארק היי-טק לבוגרי 8200 ומתייחס לתאונת הדרכים הקשה שעבר

"איבדנו את המשילות בנגב"

למרות כמעט 18 שנות כהונה רצופות, ראש מועצת להבים אלי לוי, אינו חש תחושת מיצוי בתפקיד ראש המועצה של יישוב הווילות היוקרתי הסמוך לבאר שבע ובימים אלה הוא נערך במרץ רב להתמודדות מחודשת על קולות הבוחרים בלהבים.

בראיון ל"שבע" הוא מספר, בין היתר, על תוכניותיו ליישוב שחלקן כבר נמצאות בתהליך התגשמות, עמדות חד משמעיות שלו על הרשות להסדרת התיישבות הבדואים והרשות לפיתוח הנגב והסיבה המרכזית להכרח מבחינתו להגדיל את להבים.

"הכוכב התורן"

אלי, אתה כבר בן 66, מראשי המועצה הוותיקים בנגב. מה נותן לך את הדרייב להמשיך לקדנציה נוספת?

"ביום שארגיש שבע, שאין לי את הכוחות או שירדתי באמביציה שלי לדחוף את היישוב הזה ואת הנגב קדימה, אני לא אהיה שם. אני תמיד אומר לעובדים שלי: 'אם מפרגנים לכם, אל תהיו עם הראש בעננים. אם כועסים עליכם, טפלו בעניין, ואל תהיו עם הראש באדמה'. אני מוסיף ואומר להם: 'עשיתם משהו והצלחתם, זה שלכם. אם טעיתם, זה עליי. תישארו כל הזמן מה שאתם'. אנחנו עובדים למען תושבי היישוב. אנו משווקים כ-700 מגרשים בשנה, ועל כל מגרש מתמודדים חמישה אנשים, וזה עושה לך את זה. זה לא שגם לא נעשות טעויות בדרך; כשצריך, אנחנו עוצרים, ולומדים מהטעויות. כשהגעתי לתפקיד כאן, הילדים שלי היו רווקים. היום, יש לי נכדה בת 14 (היא אגב, לא רוצה שאני אמשיך…). היא אמרה לי: 'סבא מספיק, הגיע הזמן שתלך ליהנות'. מצד שני, אני אומר, אם אפשר שאני אוכל לעזור ולסייע, ואיפה שהציבור עדיין רוצה אותי, ימצאו אותי. ביום שארגיש שנמאסתי על הציבור, ושאני כבר לא יכול לתפקד, אני כבר לא אהיה שם", אומר לוי שגאה בכך שהיישוב שבראש מועצתו הוא עומד ב-18 השנים האחרונות, נחשב לאחד היוקרתיים בארץ, ומוביל בתחומים רבים.

ראש המועצה מאוד מעורב בכל הנוגע לפרויקט מעבר צה"ל דרומה, עוד מתחילת הדרך ומתייחס לשאלת המיקום העתידי של קריית המודיעין, הסוגיה המרכזית הנמצאת היום על הפרק, במסגרת פרויקט מעבר צה"ל דרומה: "כל פעם, קם חכם אחר, שמחליט איפה תקום קריית המודיעין. עד היום, השקיעו יותר מ-200 מיליון שקלים בתכנון ובהכנה. במקום להתקדם עם הפרויקט, קם לו הכוכב התורן, סגן הרמטכ"ל אביבי כוכבי, אדם שאולי מאוד מבין בעניינים צבאיים, אבל לא מבין בתכנון ובינוי אורבני ולא בתכנון ערים; באר שבע מתפתחת צפונה, והוא רוצה לתקוע באמצע בסיס צבאי ענק. הוא מציג את העמדה הזאת, בניגוד לשר הביטחון והרמטכ"ל. היחידי שהקשיב לכוכבי, זה ראש הממשלה בנימין נתניהו. זה נמצא כרגע על שולחנו של נתניהו, והוא רוצה לבחון את הנושא, לפני שתתקבל החלטה סופית. יש התנגדות גורפת של כל ראשי העיריות והמועצות בנגב להצעה של כוכבי, כאשר גם ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ', תומך בעמדה שהבסיס צריך לקום בליקית".

"כל פעם, קם חכם אחר, שמחליט איפה תקום קריית המודיעין". לוי | צילום: "שבע"

"לשים 'משקולות'"

כיצד נערכים בלהבים למעבר צה"ל דרומה?

"אנו קשורים כבר כמה שנים לא עם הדיור הצבאי, אלא עם עמותת חיל המודיעין, שבראשה עומד עו"ד דב וייסגלס (כיהן כראש לשכת ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון ז"ל). סגנו הוא תת אלוף, שבעברו היה מפקד יחידה 8200, ושניהם עושים הכל, כדי שהמשפחות יעברו לדרום".

סקרים פנימיים שעושים בצה"ל מראים, שיותר מ-50 אחוזים מאנשי הקבע לא רוצים לעבור לשרת בדרום. על השאלה איך מתמודדים עם זה, משיב לוי כך": "ישנם גם מקרים כאלה, שאי אפשר לטאטא אותם מתחת לשטיח, ולהגיד שהם לא קיימים. לצד זה, שמעתי מווייסגלס שכ-450 משפחות הביעו את רצונן לעבור דרומה. בלהבים הכנו עתודה של 816 מגרשים, שכולם ילכו ל-8200".

לוי גם חושף לראשונה, בהקשר של מעבר משרתי 8200, שהוא ייתן גם פיתרון תעסוקתי לבוגרי היחידה: "יחידה 8200 תבנה פה גם את התעשייה האזרחית שלה. החבר'ה שירצו להשתחרר מהצבא, יוכלו לעבוד שם. זה יהיה בלהבים. נקודת ה'סיליקון' של בוגרי 8200 תהיה בלהבים".

כשראש המועצה מדבר על הרחבת ישוב הווילות היוקרתי והשכונה המיועדת למשרתי הקבע, הוא מתייחס לשכונת "שרונים". במקביל, בלהבים הוקמה לאחרונה שכונה נוספת, "שרונית", שבימים אלה החל בה שלב האיכלוס, עם ראשוני הדיירים.

באחרונה, קמה התנגדות מצד תושבים וותיקים להרחבתו של היישוב, מחשש שמהלך זה יפגע ביוקרתו (נמצא במעמד סוציו-אקונומי 9, מתוך 10). לוי מסביר את השיקולים, העומדים מאחורי ההחלטה על הרחבת להבים: "כשהגעתי לפה, לפני כ-18 שנה, עשיתי תוכנית של להבים ב-2020, ובתוכנית כתוב שלהבים חייבת להיות בת 10,000 איש. נכון להיום, גרים כאן כ-7,000 תושבים. יחד עם שכונת 'שרונית', שבימים אלה המשפחות הראשונות החלו להתגורר בה, אנו נהיה קרוב ל-10,000 נפש. יחד עם שכונת 'שרונים', המיועדת ל-8200 (ואני מדבר על עוד 6-7 שנים), היישוב ימנה כ-15 אלף תושבים, כלומר נהיה קצת יותר מ-3,000 בתי אב. הצביון של להבים יישאר כמו שהוא. יהיו יותר פארקים, יותר מקומות של תרבות פנאי ויותר מוסדות חינוך. למה להגדיל את היישוב? כי העולם מתפתח, והגדול בולע את הקטן. היום, במשרד הפנים הולכים לכיוון של איחוד יישובים. ברגע שנהיה מעל 10.000 תושבים, אופציה עתידית של איחוד לא תעלה על הפרק".

למה להגדיל את היישוב? כי העולם מתפתח, והגדול בולע את הקטן. להבים | צילום: "שבע"

"איבדנו משילות"

מה דעתך באשר למראות אליהם נחשפנו לאחרונה, בסרטונים עם הירי מתוך כלי רכב נוסעים בכבישי הנגב, של תושבים מהאוכלוסייה הבדואית?

"איבדנו את המשילות בנגב, ולא מהיום. לאורך השנים, המדינה פוחדת לטפל בעניין הזה. במשטרה יש הוראה, שאם עושים מרדף, זה רק על כביש סלול; ברגע שהרכב שהמשטרה רודפת אחריו יורד מהכביש, נגמר המרדף ומאבדים אותם. אף אזרח במדינת ישראל לא מעז לעשות את מה שהבדואים עושים פה על הכבישים. הייתי ראש מועצה ממונה בעילוט שבצפון במשך שש שנים, ואין שם דברים כאלה. לצד אכיפה הרבה יותר קפדנית, צריך להשקיע באוכלוסיה הבדואית את מה שצריך להשקיע מכל הבחינות, ולראיה 'עידן הנגב', פארק התעשייה המשותף של להבים, רהט ובני שמעון, שיש בו תעשייה מסורתית; עובדים שם אלפי עובדים, וכולם מאושרים. כשיש עבודה מסודרת לכמות כזו גדולה של אוכלוסיה, זה משפיע לטובה על האוכלוסייה גם במעגלים יותר רחבים".

"פשוט, התפרקתי"

ראש מועצת להבים גאה בכך, שלהבים נמצאת בלב ציר תנועה מרכזי בנגב, מה שמאפשר ניידות קלה לתוך היישוב וממנו החוצה: "אנו יושבים בצומת מאוד מרכזי; יש את היציאה לכביש 6, כביש 31, כביש 310 וכביש 40. קיימת כאן תחנת רכבת, המסיעה 42 אלף נוסעים בחודש. בקרוב, נגמור את התכנון, וייפתח כביש דרום, ובנוסף המחלף יהיה גמור. אין הרבה יישובים כאלה בארץ, עם כזו נגישות לכבישים ראשיים".

ואם כבר מדברים על דרכי גישה ללהבים, לאורך השנים, ניהל לוי מאבק ארוך, במטרה להקים מחלף בצומת להבים, אחד הצמתים הפקוקים ביותר בנגב. לוי: "בסוף, כל הגורמים הבינו, שזה צורך השעה; זה לא רק שיש פקקים בבוקר ובצהריים או בימים ספציפיים. אתה יכול להגיע לשם באופן מזדמן באמצע היום, ולהיתקע בפקק. אם תחכה שם 10 דקות, תוכל לספור לא פחות מ-20 משאיות, שעוברות בצומת. המחלף כרגע בתכנון. עשו איזשהן התאמות חדשות למה שהיה קודם. אני מעריך שתוך כמה חודשים, אנחנו נהיה במכרז. אני מתנהל מול 'נתיבי ישראל', ומקדם מהלך בעניין, שיחסוך גם זמן וגם כסף".

"אני מעריך שתוך כמה חודשים, אנחנו נהיה במכרז". לוי | צילום: "שבע"

לוי לא רק נלחם להקים מחלף בצומת להבים, הוא עצמו עבר תאונת דרכים קשה במקום, במאי 2015: "פשוט, התפרקתי. ארבעה חודשים הייתי ב'סורוקה', ואחר כך ב'תל השומר'. עברתי שיקום ארוך. טיפלו בי רופאים מצוינים. יומיים אחרי הניתוח ב'סורוקה', הייתה לי ישיבה, וגם מ'תל השומר' עבדתי בניהול המועצה", הוא משחזר. לוי גם הצליח להתמודד בגבורה עם מחלה קשה, עליה התגבר בינתיים: "במשך שבעה חודשים, הייתי בטיפול. יומיום, הייתי עובר טיפול, וחוזר לעבודה למשך שעה, שעה וחצי; לא נפרדתי מהעבודה".

לסיום, מהן המטרות העתידיות שאתה מציב ללהבים?

"לייצר מערכת חינוך עצמאית, ממעון היום ועד התיכון. תנועת נוער משגשגת. שמבוגרים וילדים יסתובבו ביישוב בביטחון אישי מלא. ישוב משגשג. ישוב מטופח, שאנשים נהנים לגור בו, וגאים לדבר עליו עם כאלה שלא מתגוררים כאן. וכמה שיותר אוכלוסייה איכותית מאזור המרכז וירושלים, שתשתלב כאן ביישוב. בנוסף, אני מרוצה מאיך שהעיר באר שבע מתפתחת תחת רוביק דנילוביץ' בשנים האחרונות; כשבאר שבע חזקה, גם אנחנו מרוויחים. אם באר שבע מדדה, אנו בצרות. כך שאנחנו רוצים לראות גם בעתיד את באר שבע חזקה".

וראש המועצה נפרד מאיתנו בסוג של אנקדוטה: "להבים זה אלי לוי. אם תבדקו בגימטרייה, תגלו שזה יוצא אותו דבר".

הראיון המלא בגיליון סוף השבוע המודפס של "שבע"

"להבים זה אלי לוי. אם תבדקו בגימטרייה, תגלו שזה יוצא אותו דבר" | צילום: "שבע"

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה

  • יובל הפוחד
    כשלת והרסת את חלום התושבים לישוב קהילתי

    הפיכת להבים מישוב קהילתי לעיר זו פגיעה בחזון של כל התושבים שבחרו…תושבי להבים איבדו את אמונם בראש המועצה הנוכחי
    וכולנו יודעים שאתה מנסה להחליש את המועמדים הראויים ובעלי הסיכויים הגבוהים בעזרת מועמד צעיר שעצוב שנפל בפח שלך.
    שלטון הפחד