מגזין

באר שבע חוגגת 70 | חלק ד'

מגזין21 באפריל 2018    5 דקות
0

הקבוצה שהפכה לגאוות הנגב, האנדרטה שמשקיפה על העיר, הבניין בו מתקבלות ההחלטות שקובעות את עתידנו, המועדון הגדול האזור, תזמורת הדגל והפינה הכי חמה בעיר העתיקה.

באר שבע חוגגת 70 | חלק ד'

הפועל באר שבע

קבוצת הספורט המצליחה ביותר בנגב אשר הוקמה בשנת 1949. המועדון זכה לתהילה באמצע שנות ה-70 עם שתי אליפויות רצופות עם המאמן אמציה לבקוביץ' והשחקנים מאיר ברד, אליהו עופר, שלום אביטן, אלון בן דור, רפי אליהו, אברהם נומה, האחים צבי, אורי בניימין, יעקב כהן, שלום אביטן ואחרים. בשנת 97' זכה המועדון בגביע המדינה היחיד בתולדותיו בזכות ניצחון על מכבי תל אביב בגמר, תחת המאמן אלי גוטמן.

בשנים האחרונות זוכה הקבוצה לתהילה מחודשת עם צמד אליפויות רצופות תחת המאמן ברק בכר והשחקנים מאור מליקסון, טוני וואקמה, אליניב ברדה, מאור בוזגלו, שיר צדק, בן שהר וג'ון אוגו. לאורך השנים המועדון החליף לא מעט ידיים. כאשר בעבר נוהל על ידי רן פסח ויוסי שוורץ. לאחר מכן עבר לידיו של אלי להב. אחריו הגיע אלי זינו לקדנציה שנייה לאחר שניהל את המועדון בשנות ה-80. בעשור האחרון מחזיקה במועדון אלונה ברקת אשר מדי שנה מעמידה לטובת המועדון תקציבים גבוהים.

הפועל באר שבע. חגיגות אליפות | צילום: ארכיון "שבע"

חלק א' של הפרויקט
חלק ב' של הפרויקט
חלק ג' של הפרויקט

אנדרטת הנגב

אנדרטת הנגב בבאר שבע מנציחה את פועלה של חטיבת הנגב של הפלמ"ח במלחמת העצמאות. את האנדרטה, הממוקמת בראש גבעת גיר במזרחה של בירת הנגב, תכנן האמן דני קרוון, והיא הוקמה במשך חמש שנים (בין 1963 ל-1968), זאת כאמור מתוך כוונה להנציח את זכר חללי החטיבה, שבלמה את פלישת המצרים ב-1948, והגנה על מקורות המים של הנגב.

היא עשויה בטון חשוף, ובנויה מ-18 אלמנטים סמליים שונים, המקושרים לפלמ"ח ולמלחמת השחרור, כמו מגדל מחורר (המזכיר מגדלי שמירה שספגו ירי), צינור מים (המזכיר את הקרב על הגנת עורק המים) ותעלות (המדמות תעלות קשר צבאיות). בבטון ובלוחות נחושת שנקבעו בו חרוטים שמות החללים, סמל הפלמ"ח, יומן המערכה של החטיבה, מרשמי קרב, פסוקים ושירים.

האנדרטה (הצופה על באר שבע ועל המדבר הסובב אותה כמעט מכל צדדיה, ומהווה את אחד הסמלים המוכרים של הנגב ובירתו), סובלת במשך שנים רבות מהזנחה, ולא פעם פורסמו ידיעות בעניין.

אנדרטת חטיבת הנגב | צילום: יניב סול

בניין העירייה

מקום משכנה של הנהלת העיר ומועצת העיר באר שבע. הבניין נחנך בשנת 1972 ומאז נחשב לאחד הסמלים הכי מוכרים של באר שבע, לא מעט בזכות המבנה הצר והארוך בכניסה לבניין שנקרא יד אליהו, על שמו של ראש עיריית באר שבע, אליהו נאווי.

בניין העירייה | צילום: "שבע"

התחנה המרכזית

במשך עשרות שנים שימש המתחם הכולל עשרות רציפי אוטובוסים, כמוקד התחבורה המרכזי של העיר, בין השאר בשל העובדה כי באר שבע המהווה נקודה שמחברת בין איזור הנגב ולשאר הארץ. לאורך השנים עבר מתחם התחנה מספר עדכונים שהפכו אותו למודרני יותר ומתאם למאה 21. בסמוך למתחם הוקמה גם תחנת רכבת מרכז, לטובת אלו שמעוניינים לנסוע ברכבת ישראל ומצידו השני של המתחם קניון הנגב, מה שהופך את המקום למרכז של באר שבע.

תחנה מרכזית באר שבע | צילום: ארכיון "שבע"

הפינה החמה

מאפייה ותיקה שממוקמת בפאתי העיר העתיקה. בין אם חזרתם ברגל ממועדון הפורום כשהייתם צעירים ועצרתם לנשנש, לפני המונית הביתה, ובין אם זה ביום-יום כי עברתם ליד, אין מי שלא מכיר את הפינה החמה. סמבוסקים עם מילויים שונים, לצד המאפים הרגילים, הפריקסה הטוניסאי, או המחיר הזול, עושים לנו חשק לקפוץ לשם שוב.

הפינה החמה | צילום: "שבע"

סינפונייטה באר שבע

הסינפונייטה נוסדה בשנת 1973 על ידי ניסים אלשיך כתזמורת קאמרית שכללה 22 נגנים. בשנת 1977 שונה שם הסינפונייטה לתזמורת באר שבע, אך בשנת 1980 חזרו לשם המקורי. הסינפונייטה באר שבע שיתפה פעולה עם גדולי המוזיקאים בכל הזמנים מליאונרד ברנשטיין, זמרת הסופרן שילה ארמסטרונג ועוד. לאורך השנים ניצחו על התזמורת מנצחים בעלי שם עולמי כדוגמת מדי רודן ואורי מאיר. עד היום הוציאה התזמורת תשעה אלבומים, בינים אלבומי מוזיקה והקלטות לרדיו ולטלוויזיה. לאחר שנקלעה למצוקה כספית קשה לפני כעשור וחצי והיה חשש לסגירתה, הצטרף המנכ"ל לשעבר, עופר סלע, אשר הוביל תהליך הבראה והפך אותה שוב לאחת התזמורות המובילות במדינת ישראל. הצוות המוביל של הסינפונייטה היום מורכב מהמנכ"לית קלאודיה צובל, המנצח והמנהל האומנותי, יוסטוס פרנץ, חברי ועד מנהל והנהלה ציבורית.

מנדי רודן והתזמורת. 1978 | צילום: באדיבות הסינפונייטה באר שבע

מועדון הפורום

המועדון הוותיק בישראל. הוקם בשנת 1988 וחי ובועט עד היום. מועדון הפורום הוא אחד מסמלי העיר וכל צעיר בישראל מכיר את המועדון ביקר או יבקר בו לפחות פעם אחת. המועדון הביא לעיר באר שבע הופעות רוק של אמנים מהשורה הראשונה בארץ כדוגמת אביב גפן, שלום חנוך, שלמה ארצי ועוד. בנוסף, קיים פסטיבלים גדולים בפארקים ואצטדיונים ברחבי הארץ, ביניהם פסטיבל רוקדים עצמאות. לאורך השנים, ומיטב הדיג'ייז מהארץ ומהעולם ניגנו במועדון. בשנת 2013 עבר המועדון ממשכנו הישן למשכן חדש באזור התעשייה קריית יהודית. מדובר מתקן גדול פי ארבעה עם מתחם בריכות, אולמות נפרדים ועוד. עד היום מיטב הדיג'אים מהארץ ומהעולם מופיעים בו בתדירות שבועית, כאשר עשרות אוטובוסים מסיעים בליינים מכל הארץ אל המועדון מידי סוף שבוע.

פורום | צילום: Tisha Mayls

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה