מגזין

באר שבע חוגגת 70 | חלק ג'

מגזין20 באפריל 2018    5 דקות
1

המותג הכי מוכר שיצא מבירת הנגב, המוסד שיצר מאות דוקטורים ופרופסורים, המרכזיים השכונתיים שעדיין חיים ופועלים, הקטר שקם לתחייה והמסגד שהפך למוזיאון. וגם: מגיש החדשות המוביל במדינה

באר שבע חוגגת 70 | חלק ג'

גלידה באר שבע

גם אם תחפשו ממש טוב, לא תצליחו למצוא באר שבעי שלא היה לפחות פעם אחת בחייו באחד מסניפי "גלידה באר שבע". נגדיל ונגיד שלמרבית הבאר שבעים שתפגשו, יהיה לפחות זיכרון אחד מתוק לספר לכם בהקשר של הגלידרייה שהפכה למיתוס, כאשר עם השנים, הבשורה על הגלידה הכי טעימה בארץ הגיעה לכל נקודה בישראל, בשעה ש"גלידה באר שבע" הפכה לאחד המותגים המזוהים ביותר עם בירת הנגב.

אם אמרתם גלידה באר שבע, אמרתם יוליה רוטנברג, שהפכה לאגדה בחייה וכונתה בפי כל "סבתא". עם תום מלחמת העולם השניה ברחה יוליה מפולין והגיעה לווינה. יוליה שלמדה רוקחות, החלה לעסוק במסעדנות ומשם התגלגלה לייצור גלידות. בהמשך פגשה את שמואל רוטנברג והשניים התחתנו. הזוג רוטנברג עלו לישראל ב-1948 יחד עם בתם היחידה, רינה והתמקמו בפתח תקווה.

הלחות במרכז הארץ הקשתה על שמואל שסבל מקוצר נשימה, והרוטנברגים הדרימו לבאר שבע בשנת 1950, כאשר יוליה לוקחת איתה שתי מכונות לייצור גלידה, אותן הביאה ארצה. המשפחה התגוררה בקומה השנייה של בית ערבי ישן במרכז העיר העתיקה, כאשר בקומה התחתונה פתחה יוליה מסעדה קטנה, ובצמוד אליה החלה לייצר את הגלידה שלה ולמכור אותה ללקוחות שהיו מרוצים מהטעם הייחודי שהיה מבוסס על חומרים טבעיים, עיקרון שנשמר בקפדנות עד היום. לאחר שנים ספורות החליטה יוליה לסגור את המסעדה ולהתמקד רק בתחום הגלידה, ומאז השאר היסטוריה.

גלידה באר שבע | צילום ארכיון: "שבע"

חלק א' של הפרויקט
חלק ב' של הפרויקט

אוניברסיטת בן גוריון

אוניברסיטת בן גוריון בנגב, ללא ספק המוסד האקדמי החשוב ביותר בנגב, הוקמה ב-1969 (תחת השם "המכון להשכלה גבוהה בנגב"), וכעבור חמש שנים נקראה ע"ש ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון. כמו את בית החולים "סורוקה", גם את הקמת אב"ג יזם ראש עיריית באר שבע הראשון בעידן המודרני, דוד טוביהו.

באוניברסיטה (בנשיאות פרופ' רבקה כרמי), בה לומדים כיום יותר מ-19 אלף סטודנטים, פועלות הפקולטות למדעי הטבע, הנדסה, מדעי הרוח, מדעי החברה, רפואה, בריאות וניהול, המכשירות לתארים בוגר, מוסמך וד"ר. המוסד נרשם בתולדות ימי הנגב והמדינה, כאשר ביוני 1979 ביקר בו נשיא מצרים אנואר סאדאת, עם תחילת ביצוע הסכם השלום בין ישראל למצרים, ומאז השער בו עברו סאדאת וראש הממשלה דאז מנחם בגין נקרא "שער השלום".

אחד הנשיאים המשמעותיים ביותר בתולדות אב"ג (אם לא המשמעותי שבהם) היה השר לשעבר פרופ' אבישי ברוורמן, שהצליח להפוך אוניברסיטה קטנה בת כ-5,000 סטודנטים למוסד אקדמי עם יותר מ-15 אלף לומדים לתארים שונים.

אוניברסיטת בן גוריון | צילום: "שבע"

מרכזים שכונתיים

לצד מרכזי המסחר החדשים שהוקמו בשנים האחרונות בבאר שבע, נשארו גם מרכזי הקניות השכונתיים בעיר, אשר חלק מתושבי השכונות, הוותיקות בעיקר, מקפידים להגיע אליהם ולשמור להם אמונים. ישנם מקומות שעברו תהליך של התחדשות כמו מרכז רסקו וישנם כאלה ששמרו פחות או יותר על חזותם הנוסטלגית כמו מרכז חן, מרכז גילת ומרכז אורן.

מרכז אורן בשכונה ד' | צילום: יניב סול

מתחם הקטר

המתחם הוקם ב-1915 כתחנת רכבת. במהלך שלטון המנדט הבריטי בבאר שבע נסגרו רוב קווי הרכבת מתחנת באר שבע ובשנת 1927 תנועת הרכבות לתחנה פסקה. באוקטובר 1948, בעיצומה של מלחמת העצמאות, נכבשה באר שבע על ידי כוחות צה"ל, אז הפכו מבני התחנה למחסני ציוד צבאי. בתחנה התמקמה חוליית דרום של יחידת האזנה של צה"ל ונותרה במקום עד מלחמת ששת הימים. לאחר מכן, מבני התחנה אוזרחו ושימשו במשך כבית מלאכה אומנותי לנייר בהנהלת וכתחנת בית ספר שדה של החברה להגנת הטבע. בשנת 2013 החלה עיריית באר שבע בשיתוף עם רכבת ישראל בשיקום המתחם. שלושה מבנים במתחם תועדו ושומרו. המתחם הוסב למוקד תרבות, בילוי ופנאי, בו שולבו מיני מוזיאון לתולדות רכבת ישראל, ארכיון למורשת העיר באר שבע.

הקטר | צילום: ארכיון "שבע"

הספרייה העירונית

במשך שנים היוותה הספרייה שנמצאת בשכונה ב' מוקד עלייה לרגל לילדים ובני נוער מכל רחבי באר שבע אשר רצו לקרוא ספרים להנאתם, או להיעזר בספרות מקצועית לטובת הלימודים.

הספרייה העירונית | צילום: יניב סול

מוזיאון האיסלאם ועמי המזרח

נבנה בתחילת המאה ה-20 כמסגד עות'מאני וממוקם בעיר העתיקה באותו המתחם שבו נמצא מוזיאון הנגב לאומנות. המקום שימש במשך שנים רבות כמוזיאון הנגב לארכיאולוגיה. שופץ ב-2011 לצורך הפיכתו למוזיאון לתרבות האיסלאם ועמי המזרח, כאשר החצר הפנימית הוסבה לגן קטן ובו מוצגים ארכיאולוגיים.

מוזאון האסלאם | צילום: שרה נובק

דני קושמרו

נחשב לבכיר מגישי החדשות בישראל ומוביל בשנים האחרונות את המהדורה המרכזית בחברת החדשות של הערוץ ה-2.

דני קושמרו | צילום: ראובן קסטרו, ארכיון מעריב

הפרויקט המלא בגיליון החג של עיתון "שבע"

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בשני המאבקים החברתיים, מעמדיים עדתיים שהיו בישראל כמו: "וואדי סליב" בהנהגת דוד בן גיגי ו"הפנתרים השחורים" עם ויקטור אלוש באר שבע עלתה על המקור….חיפה וירושלים….
    בתמיכה והשתתפות ציבורית.