מגזין

מרומא באהבה

מגזין25 בפברואר 2018    8 דקות
0

הקשר בין ישראל ואיטליה חזק מתמיד והוא רק ילך ויתחזק, כפי שניתן להבין מראיון מיוחד שערכנו עם שגריר ישראל ברומא, עופר זקס. ואיך באר שבע קשורה לעניין?

מרומא באהבה
השגריר זקס עם נשיא איטליה סרג'יו מטרלה | צילומים: באדיבות שגרירות ישראל באיטליה

יחסיה של ישראל עם מדינות אירופה ידע לאורך השנים עליות ומורדות, אך אין ספק כי הקשר בין מדינת ישראל לאיטליה, תמיד נחשב ליציב וזאת בשל שיתוף פעולה פורה במגוון תחומים.

הקשר הזה רק הולך להתחזק בזכות אירוע ספורטיבי בקנה מידה בינלאומי שיתרחש בקרוב בישראל-מירוץ האופניים, הג'ירו ד'איטליה, מאירועי הספורט הגדולים בעולם, שיעבור גם בבאר שבע. נפגשנו עם שגריר ישראל ברומא, עופר זקס בלשכתו בבירת איטליה, לשיחה מרתקת לקראת הג'ירו ונושאים נוספים.

בתחילת השיחה, מספר זקס, שכיהן במשך ארבע שנים בתפקידו הקודם כמנכ"ל מכון היצוא הישראלי ולפני כן שימש כמנהל המרכז הבינלאומי לשיתוף פעולה חקלאי – סינדקו, על היקף הסחר המרשים בין ישראל לאיטליה, אחת המעצמות הגדולות בעולם מבחינה כלכלית: "היקף הסחר בין המדינות עומד על קצת יותר מ-3.5 מיליארד יורו בשנה. הסחר בין המדינות עומד ברובו על נושאים מסורתיים. בצד האיטלקי זה בייחוד מכוניות, כי איטליה היא מעצמה בתחום עם קונצרן פיאט והדגמים הרבים שיוצאים מפה לכל העולם. מהצד הישראלי זה בעיקר מוצרי ים המלח השונים שמשמשים לחקלאות ולתעשייה וחברת 'טבע' שגם מייצרת פה וגם מייצאת".

"יש גם את תחום התיירות. ישראלים מגיעים לפה בהיקפים עצומים ובתקופת החורף יש כ-70 טיסות שבועיות בין איטליה לישראל, בין אם לרומא, למילאנו וליעדים נוספים באיטליה. הערכה היא שמדי שנה מגיעים לאיטליה 300 אלף ישראלים. מבחינת איטלקים שמגיעים לישראל, שנת 2017 הייתה שנת שיא עם קצת יותר מ-107 אלף תיירים. איטליה היא מדינה קתולית וחלק ניכר מהתיירים האיטלקים שמגיעים לישראל מבקרים במקומות הקדושים. האתגר שלנו זה להראות שיש בישראל עוד הרבה מה להציע מבחינה תיירותית בנוסף למקומות הקדושים".

עד כמה למצב הביטחוני בישראל יש השפעה על היקף הסחר בין המדינות?

"לאירועים ביטחוניים שמתרחשים בישראל יש אפקט קצר מאוד ובסוף המגמה היא ברורה ואנחנו רואים שיש גידול בהיקף הסחר עם ישראל. נושא התיירות רגיש יותר למצב הביטחוני. מבצע 'צוק איתן' הביא לנקודת שפל שלקח הרבה זמן לשקם אותה ומגמת השיפור שאנחנו רואים עכשיו היא פועל יוצא של תקופה די שקטה שעוברת על מדינת ישראל בשנים האחרונות. בכלל, מבחינת התייר הממוצע שמחפש נקודה שקטה ויציבה באיזור המזרח התיכון, ישראל היא אולי האופציה הטובה ביותר, שגם משלבת בה הרבה מאוד אטרקציות".

מה עמדת ממשלת איטליה בסוגיית הסכסוך הישראלי-פלשתינאי והאם יש לכך השפעה על שיתוף הפעולה בין המדינות?

"ממשלת איטליה היא אחת הידידותית ביותר באירופה. הקו המדיני של איטליה לא שונה ברובו ממרבית המדינות האירופיות והציפייה היא שהצדדים יגיעו להסכם של שתי מדינות לשתי עמים. השיח עם האיטלקים לא מושפע מההיבט הזה של הסכסוך. יש לנו עם האיטלקים שיח פורה בנושאים אקדמיים, תיירותיים ועסקיים. ישראל היא מותג עולמי במספר תחומים כגון סייבר, שבו באר שבע נתפסת כמוקד חשוב. בתחום האקדמי מתקיימים מדי שנה 1500 מחקרים משותפים בין ישראל לאיטליה. מתקיים שיתוף פעולה פורה גם בתחום התרבות. כמעט מדי שבוע אני מוזמן לאירועים שבהם אני מספר על הנס הטכנולוגי והחקלאי שנקרא מדינת ישראל".

ספורט כחלון ראווה

אם מדברים על חשיפה חיוביות למדינת ישראל, אין ספק שתחום הספורט הוא חלון ראווה מעולה. מירוץ האופניים הג'ירו ד'איטליה, מאירועי הספורט הגדולים בעולם, יעשה השנה היסטוריה ויצא מגבולות איטליה כשיחל ב-5 במאי מישראל. הרוכבים הטובים בעולם יגיעו ארצה לשלושת ימי הרכיבה הראשונים של המירוץ בין היתר בירושלים, חיפה, תל אביב וגם בבאר שבע.

השגריר זקס: "מדובר באירוע ספורט מהמובילים בעולם. זה אירוע בסדר גודל של מונדיאל או אולימפיאדה. מספר האנשים שמתעניינים באירוע הזה נושק למיליארד איש. ברגע שאירוע כזה מתקיים בישראל, אנחנו כבר הצלחה גדולה. האירוע יתחיל בירושלים בשנת ה-70 למדינת ישראל ויגיעו גם רוכבים מחלק מהקבוצות שמשתתפות במירוץ ממדינות שאין לנו איתם קשרים דיפלומטיים. סביב העניין הזה נוצר באזז אדיר, שהוא שיח חיובי בהקשר של מדינת ישראל. אנשים שמגיעים לראות ולסקר את המירוץ ירצו גם לראות דברים נוספים בישראל וזה נהדר, כי לרוב תייר שחוזר מביקור בישראל הוא השגריר הכי טוב שלנו. היום השלישי של המירוץ יחל בבאר שבע וזה ייתן חשיפה אדירה לעיר בכל העולם".

הג'ירו יהווה חשיפה אדירה למדינת ישראל. זקס לצד הפרס שיוחלק לזוכה

אפרופו חשיפה לעיר באר שבע בהקשר ספורטיבי באיטליה, הפועל באר שבע, אלופת ישראל, גברה בעונה החולפת פעמיים על אינטר במסגרת הליגה האירופית. רק בשביל הפרופורציות נסביר שאינטר היא אחת הקבוצות המפורסמות בעולם עם שלוש זכיות גביע האלופות, אין ספור תארים באיטליה ותקציב בסדר גודל של 300 מיליארד יורו. הניצחון של באר שבע על אינטר באצטדיון סן סירו במיליאנו, תפס כותרות ראשיות בארץ המגף. "זה היה משהו מדהים שיצר שיח ועניין", אומר השגריר. "אין מישהו שלא דיבר איתנו על זה כאן. הספורט, בין אם זה כדורגל או אופניים, הוא גשר מעולה בין אנשים".

אם מדברים על ספורט באיטליה בחיבור לעולם היהודי, אי אפשר שלא להתייחס לאירוע שהתרחש באוקטובר 2017, כאשר אוהדי של קבוצת הכדורגל לאציו שברומא, שידועים בחלקם כקיצונים ימניים, הפיצו באצטדיון האולימפיקו שברומא, במשך משחק מול קליארי, סטיקרים עם תמונתה של אנה פרנק במדי רומא וכן ריססו גרפיטי אנטישמי. האירוע הכה גלים בכל העולם ובאיטליה לא נשארו אדישים למקרה.

משלחת בראשותו של הנשיא והבעלים של לאציו, קלאודיו לוטיטו, הגיעה לבית הכנסת המרכזי של רומא בהשתתפות כל ראשי המועדון והשחקנים וואלאס ופיליפה אנדרסון. לוטיטו הגיע לביקור הזדהות והניח זר פרחים עליו כתב: "יהודים, יש לכם אחים". כמו כן, ההתאחדות האיטלקית החליטה שכל משחקי הליגות הראשונה, השנייה והשלישית וכן משחקי נוער יפתחו בדקת דומייה כדי לציין את שואת יהודי אירופה, כשגם הוקרא חלק מתוך יומנה של אנה פרנק.

זקס: "האירוע הזה מלווה את מגרשים הכדורגל. האירוע של אנה פרנק דומה לאירועים אחרים של שנאת זרים עם אלימות פיזית ומילולית של אולטראס. כשהאירוע הזה קרה, המשימה שלנו הייתה לייצר מהלך כמה שיותר מהר כדי להפוך אותו לאירוע שישרת את מדינת ישראל ואת הקהילה היהודית הגדולה שנפגעה עמוקות מהעניין הזה. במספר שיחות טלפון והפעלת מספר גורמים מאחורי הקלעים, הצלחנו לייצר מחויבות ולא רק בקרב לאציו, אלא גם בקרב גורמים נוספים, שהספורט צריך להיות המקום שבו מחנכים לסבלנות ולאהבת השונה והאחר. הרי על מגרש הכדורגל משחקים שחקנים מכל הדתות והעמים. האירוע חשף את האיטלקים לאירועי השואה והוביל לכך שאנחנו יתייחסו לעניין בצורה מכובדת. נשאר עוד משקע לא נוח מהעניין הזה, אבל אני חושב שגם בלאציו וגם בקבוצות אחרות באיטליה ינסו למנוע מקרים מהסוג הזה ולהפגין אף סבלנות כלפי מקרים מסוג זה".

עד כמה האירוע הזה מעיד על תופעות אנטישמיות שמתרחשות באיטליה?

"איטליה היא מקום שיש בו, באופן יחסי, מעט מאוד תופעות אנטישמיות. זו מדינה קתולית מאוד. האפיפיור יוחנן פאולוס השני שעשה "סולחה" עם היהודים, קרא ליהודים-'אחינו הגדולים'. ההשפעה שלו ובכלל של הכנסייה כאן, היא גדולה מאוד. הקהילה היהודית ברומא היא הוותיקה ביותר מחוץ למדינת ישראל וקיימת כבר למעלה מאלפיים שנה (כ-20 אלף יהודים מתגוררים ברומא וכ-30 אלף יהודים בכל איטליה מ.ש). הקהילה כאן הם חלק מהנוף התרבותי, הפוליטי והחברתי של רומא ושל איטליה. למרות המספר היחסית קטן שלהם, המשקל הסגולי שהם הוא הרבה יותר גדול. זו קהילה מאוד חמה וציונית שמאוד אוהבת להיות מעורבת במה שקורה בישראל. הפוליטיקה האיטלקית לא תמיד יודעת להבדיל בין השגרירות ולבין הקהילה היהודית. אנחנו לפעמים צריכים להסביר להם שהם אזרחים איטלקיים לכל דבר ואנחנו נציגי מדינת ישראל. לנו, כשגרירות ישראל באיטליה, יש שיתוף פעולה הדוק מאוד עם הקהילה היהודית בנושאים תרבותיים וחברתיים. אנחנו עוזרים אחד לשנים במגוון תחומים. התברכנו בקהילה שכיף גדול לעבוד איתה".

"ממשלת איטליה היא אחת הידידותית ביותר באירופה". עופר זקס (באמצע)

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה