בריאות

כישלון ידוע מראש

בריאות6 בספטמבר 2019    2 דקות
0

פרמטרים לפני תחילת דיאליזה קובעים את תוחלת החיים בחולי דיאליזה סוכרתיים. מנהל המחלקה הנפרולוגית ב"סורוקה" פרופ' יוסף חביב: "ייתכן שניסיונות התערבות לאחר התפתחות של אי ספיקת כליות סופנית כבר מאוחרים מדיי"

כישלון ידוע מראש
פרופ' יוסף חביב. "התערבות אינטנסיבית בחולי כליות באמצעות טיפול מיטבי בגורמי סיכון לטווח ארוך בשלב מוקדם" | צילום: רחל דוד, "סורוקה"

מחקר חדש של בית החולים "סורוקה" קובע, שפרמטרים לפני תחילת הדיאליזה קובעים את תוחלת החיים בחולי דיאליזה סוכרתיים. ל"שבע" נמסר, שאי ספיקת כליות סופנית היא מחלה קשה ביותר. למטופלי דיאליזה יש תוחלת חיים קצרה בממוצע מרוב סוגי הסרטן, וגורם התמותה העיקרי אצלם הוא מחלות לב וכלי דם.

עד היום, נכשלו כל המחקרים בחולי דיאליזה שניסו טיפולים בגורמי סיכון קרדיו-וסקולריים, כגון טיפול בכולסטרול, טיפול בגורמי סיכון להסתיידויות, טיפול בתרופות לאנמיה, דילול דם, הגברת יעילות דיאליזה, סלילי דיאליזה משופרים, שיטות דיאליזה חדשות, נוגדי חמצון ומעכבי אנזים ACE. מצבם הקשה של חולי הדיאליזה נובע מחומרת מחלתם הגורמת לתמותה בשיעור גבוה, בשילוב היעדר טיפול להקטנת הסיכון ממחלות לב וכלי דם.

באחרונה פורסם בעיתון היוקרתי SCIENTIFIC REPORTS (השייך לקבוצת NATURE) מחקר של צוות חוקרים שכלל את פרופ' יוסף חביב (מנהל המחלקה הנפרולוגית ב"סורוקה"), ד"ר נועה צור (כעבודת מאסטר באפידמיולוגיה) וד"ר עידן מנשה מהמחלקה לבריאות הציבור בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון. החוקרים שיערו שהסיבה לכישלון הטיפולים במחלות לב אצל חולי דיאליזה היא חומרת מחלתם עוד לפני ההגעה לדיאליזה. מכיוון שחולי סוכרת הם בין הקשים ביותר בקרב חולי הדיאליזה, נבחנה קבוצת חולים זו כדי לבדוק אם מצבם הרפואי במהלך מחלתם עוד לפני ההגעה לאי ספיקת כליות סופנית, הוא הקובע את הסיכון שלהם לתמותה בטווח ארוך.

במחקר נמצא שדווקא פרמטרים לפני תחילת הדיאליזה הם אלו הקובעים את תוחלת החיים בחולי דיאליזה סוכרתיים. התברר שהגורמים שניבאו תמותה בחולי דיאליזה היו משקל תקין (כלומר עודף משקל לפני תחילת הדיאליזה הגן מפני תמותה במהלך הדיאליזה), מדדי תזונה ודלקת לא תקינים בדם לפני תחילת הדיאליזה ולחץ דופק לא תקין (הפרש בין לחץ דם סיסטולי לדיאסטולי). דרך מדדים פשוטים, כגון משקל המטופל, מאפיינים של לחץ הדם ובדיקת דם לרמת חלבון, ניתן לזהות חולי כליות בסיכון מוגבר. ממצאים מקוריים אלה יכולים להסביר מדוע טיפולים שונים בחולי הדיאליזה נכשלו עד כה, וממקדים את חשיבות הטיפול עוד בתקופה שלפני ההגעה לדיאליזה.

המחקר מראה שלמרות חומרת מחלתם של המטופלים, טיפולים רבים בחולי דיאליזה נכשלים בהגנה מפני מחלות לב וכלי דם. לעומת זאת, נראה שיש זיכרון ארוך לפרמטרים קליניים בחולי כליות והשפעה לטווח ארוך של מצבי מחלה בחולי כליות הפועלים למשך שנים ארוכות.

פרופ' חביב מדגיש שלפי המחקר, "ייתכן שניסיונות התערבות לאחר התפתחות של אי ספיקת כליות סופנית כבר מאוחרים מדיי. הפרמטרים הקובעים את התמותה בחולי הדיאליזה הם אלה שנקבעו עוד לפני ההתפתחות של אי ספיקת הכליות הסופנית. ייתכן שמאוחר מדיי להשפיע על תהליכי מחלת הלב של החולה המטופל בדיאליזה. הגישה הרצויה העולה מתוצאות מחקרנו היא התערבות אינטנסיבית בחולי כליות באמצעות טיפול מיטבי בגורמי סיכון לטווח ארוך בשלב מוקדם, עוד לפני ההגעה לדיאליזה".

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה