בריאות

"בזכות" פרכוסי התינוק וערנות הצוות אובחן גידול ענק אצל האם

בריאות6 באוגוסט 2019    2 דקות
0

הגידול בבלוטת יותרת התריס התגלה ביולדת דבורה מקימי מנתיבות

"בזכות" פרכוסי התינוק וערנות הצוות אובחן גידול ענק אצל האם
סוף טוב הכל טוב. מקימי ותינוקה | צילום: רחל דוד, "סורוקה"

פרכוסים ורעידות מהם סבל תינוקה של דבורה מקימי, בת ה-40 מנתיבות, הביא באחרונה לגילוי גידול ענק אצל מקימי. ל"שבע" נמסר, שהתינוק הובהל למיון ילדים בבית החולים "סורוקה" שבוע לאחר לידתו, כאמור בעקבות פרכוסים ורעידות שהחריפו. הבדיקות שעבר התינוק אבחנו רמות נמוכות של סידן שקיבל מאימו במהלך ההיריון. בעקבות זאת, עברה מקימי בירור רפואי שהצביע על גידול ענק בצווארה, שהוסר בהצלחה.

התינוק נלקח מחדר ההלם במיון ליחידה לטיפול נמרץ ילדים, ושם התברר שהוא סובל מהיפו-קלצמיה (סידן נמוך) שגרם לפרכוסים. הסיבות לחוסר הסידן שנבדקו היו בין היתר נטייה גנטית ו/או פעילות יתר של בלוטת התריס של האם.

צוות היחידה שטיפל בתינוק הפנה את מקימי לבדיקות, ומצא שרמת הסידן של האם גבוהה במיוחד, ושהיא סובלת מהתייבשות. לאחר התייעצות עם ד"ר נטע לוונטל (אנדו-קרינולוגית ילדים) וד"ר דיינה כהן (אנדו-קרינולוגית מבוגרים ב"סורוקה") וביצוע בירור מעמיק, התברר שלמקימי יש גידול שפיר בבלוטת יותרת התריס הגורם להפרשת יתר של הורמון יותרת התריס (PTH).

חוסר הסידן שגרם לפרכוסי התינוק הביא את הצוות להבנה שהאם סובלת מגידול בבלוטת התריס הגורם לה לרמות גבוהות של סידן ומדכא את הפעילות התקינה של בלוטת יותרת התריס של תינוקה של מקימי, האחראית לשמירה על רמות הסידן בגוף. עקב כך, אחרי שהתינוק נולד אם בלוטת יותרת התריס עדיין לא מצליחה להיכנס לפעילות ולגרום לאיזון משק הסידן בילוד, התינוק יסבול מהיפו-קלצמיה (סידן נמוך בדם) בעוד שאצל האם יש עדיין היפר-קלצמיה (סידן גבוה בדם). מקימי אושפזה ונותחה להוצאת הגידול מבלוטת התריס, והיא ותינוקה שוחררו בריאים לביתם.

ד"ר יהושוע בן ציון. לא מצב שכיח | צילום: רחל דוד, "סורוקה"

ד"ר יהושוע בן ציון (רופא בכיר במחלקה לאף אוזן וגרון בבית החולים: "מצב זה של גידול שפיר של יותרת בלוטת התריס אינו נדיר; התסמינים העיקריים של גידול כזה הם עייפות, חולשה, הפרעה בזיכרון, הפרעה בריכוז, דיכאון, כאבים בעצמות ובשרירים ואבנים בכליות. ניתוח להוצאת הגידול מרפא את המצב ב-95 אחוזים מהמטופלים. פעילות היתר של בלוטת יותרת התריס אצל האם שגרמה לפרכוסים אצל הילוד עקב היפו-קלצמיה איננה מצב שכיח".

והאם סיכמה: "אני מאמנת כושר במקצועי, והגידול שממנו סבלתי היה גורם לי לאבד את היכולת והאהבה שלי למקצוע. אני מודה לצוות הרפואי והסיעודי שטיפל בנו, על המקצועיות, השירות והבירור המעמיק עד למציאת הפיתרון לבעיה ממנה סבלנו בני ואני. אני מאמינה שעבודת הצוות הרב מקצועי של רופאים מתחומים שונים המשלבים את הידע כל אחד בתחומו סייע רבות".

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה