בריאות

רופא תרם כליה לאימו

בריאות29 ביולי 2019    3 דקות
0

ד"ר כאמל אבו עראר תרם כליה לעיישה אבו עראר, בניתוח שבוצע בבית החולים "סורוקה"

רופא תרם כליה לאימו
"בן שנותן לאימא זה כבר אחרת". מאחור, ד"ר אבו גנים, ד"ר יקיר, ד"ר רוגצ'וב ו-ולדימיר ורנובסקי סגן אחות אחראית מתאם השתלות כליה במחלקה הנפרולוגית ב"סורוקה" | צילום: רחל דוד "סורוקה"

עיישה אבו עראר, תושבת הנגב בת 70, סבלה מאי ספיקת כליות כרונית על רקע מחלת סוכרת. מצבה הצריך השתלה, ולשמחתה בנה, ד"ר כאמל אבו עראר (רופא במחוז דרום ב"כללית", נמצא כתורם מתאים בעבורה.

ל"שבע" נמסר, שבעיישה טיפל צוות בראשותו של פרופ' יוסף חביב (מנהל המחלקה הנפרולוגית ב"סורוקה"), ד"ר בוריס רוגצ'וב (מנהל שירות ההשתלות) וד"ר אלבירה רומניוק יחד עם צוות המשתילים ד"ר עבד אל רחמן אבו גנים וד"ר עוז יקיר מהמחלקה לכירורגיה א' (מומחים בכירורגיה כללית ובהשתלות איברים). הצוות ערך בדיקות קפדניות ואת כל ההכנות הנדרשות לפני הניתוח הן לתורם ולנתרמת.

הכליה הוצאה מגופו של כאמל הבן בניתוח בשיטת כירורגיה זעיר פולשנית, המאפשרת החלמה מהירה וקלה יותר בהשוואה לניתוח בגישה פתוחה. את הניתוח ביצעו ד"ר עוז וד"ר ניקולא מבג'יש (מנהל המחלקה לאורולוגיה בבית החולים). תרומה מן החי היא תרומה שבה אדם בריא תורם אחת מ-2 כליותיו להשתלה בגופו של אדם אחר שכליותיו חדלו לפעול עקב מחלה. השתלת הכליה נותנת חיים חדשים לאדם החולה. תרומה זו  נפוצה בקרב בני משפחה קרובים וידידים הקשורים רגשית. באחרונה, מתרבות גם תרומות אלטרואיסטיות של אנשים המעוניינים לתרום כליה לאדם זר, מתוך תחושת שליחות, ורצון להציל חיים.

השתלת הכליה לאם בוצעה בחדר ניתוח סמוך בידי ד"ר אבו גנים יחד עם צוות הרדמה וצוות אחיות חדר ניתוח. בתהליך התרומה וההשתלה נטלו חלק צוותים רבים ב"סורוקה": הכירורגים  המשתילים, נפרולוגים, אורולוגים, צוות המרדימים וההתאוששות, אחיות חדר ניתוח והמחלקות ועובדים סוציאליים. בתום 2 הפרוצדורות, אושפזו כאמל ועיישה במחלקה לכירורגיה  א', ולאחר מכן הועברה עיישה לאשפוז במחלקה לנפרולוגיה, וה-2 שוחררו זמן קצר לאחר הניתוח. הניתוחים עברו כאמור בהצלחה, ועיישה ובנה ד"ר כאמל התאוששו במהרה.

תורם הכליה אמר: "מהרגע הראשון היה ברור שנתרום כליה לאימי. 2 אחיי ואנוכי נמצאנו מתאימים, והגענו להחלטה משותפת שאני ממשיך בתהליך, ותורם לאימי את הכליה. כל התהליך והליווי של צוות מערך ההשתלות ב'סורוקה' היה מקצועי ביותר ובעיקר אישי. כרופא וכאדם הרגשתי בטוח לבצע את הפרוצדורה, והיה ברור לי שאני בידיים טובות. התהליך פשוט יחסית, ולאחר הניתוח אתה חוזר מהר מאוד לתפקוד רגיל".

מושתלת הכליה הוסיפה: "אני רוצה להודות בראש ובראשונה לבן שלי; הוא  הציל את חיי! אימא שנותנת לבנה זה ברור, בן שנותן לאימא זה כבר אחרת. אני רוצה להודות לצוות המסור והמקצועי בבית החולים 'סורוקה' ולד"ר עבד שליווה אותנו לאורך כל התהליך, משלב הבדיקות וההתאמה להשתלה ועד לניתוחים".

פרופ' חביב: "אי ספיקת כליות היא מחלה נפוצה הנגרמת בעיקר על רקע סוכרת, יתר לחץ דם, בעיות אורולוגיות, מחלות לב וכלי דם ומחלות דלקתיות של הכליה. בישראל אחד מכל אלף איש נזקק לדיאליזה ואחד מכל 2,000 עובר השתלת כליה. לכן יש חשיבות רבה לעודד תרומת איברים והשתלות כליה. השתלת כליה היא פרוצדורה מורכבת הדורשת מיומנות רבה והתאמה מרבית בין הכליה הנתרמת לחולה הדיאליזה המקבל את הכליה".

ד"ר אבו גנים הדגיש: "כמות התרומות של כליות מן החי הולכת וגדלה בשנים האחרונות. מדובר באירוע מרגש לתורם, לנתרם ולצוות הרפואי. השתלה מתרומה מן החי עדיפה על פני השתלה מתרומה מן המת בשל סיבות רבות, כמו התאמה משופרת ושרידות השתל. חשוב לציין ששיעור ההצלחה של השתלות כליה בישראל גבוה, ועומד בסטנדרטים הבינלאומיים. גם אם כלייתו של בן משפחה המעוניין לתרום כליה לקרובו אינה מתאימה לנתרם, ניתן לבצע הצלבה בין הכליה שלו לכליה ממישהו אחר, ולהגדיל את הסיכוי להשתלה בהקדם".

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה