בריאות

נשים הרות הופכות מתוקות יותר עם השנים…

בריאות24 ביולי 2019    2 דקות
0

מחקר חדש של "כללית", "סורוקה" ואוניברסיטת בן גוריון מצא: בעשור האחרון נרשמה עלייה משמעותית בערכי הסוכר בעת בדיקה של העמסת סוכר בהיריון

נשים הרות הופכות מתוקות יותר עם השנים…
צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

השמנת יתר וסוכרת גלויה נחשבות למגפות של המילניום הנוכחי. ל"שבע" נמסר, שהבעיה היא עולמית, ובהתאם שיעור התופעה גם עולה בעת ההיריון. העמסת סוכר הינה בדיקה המומלצת לכלל הנשים ההרות, בשבועות 24 – 28 להיריון, לצורך גילוי מוקדם של סוכרת היריונית. כידוע, סוכרת זו קשורה לעלייה בשיעור סיבוכי ההיריון לאם ולילוד, הכוללים בין היתר לידות קשות יותר, ניתוחים קיסריים, משקלי לידה גבוהים וסיבוכי לידה לאם וליילוד.

מחקר חדש שנערך במחוז מרכז של "שירותי בריאות כללית" בשיתוף חוקרים מבית החולים "סורוקה" והפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון, בחן את ערכי בדיקת ההעמסה של הסוכר בין 2005 ל-2016. במסגרת המחקר (שפורסם באחרונה בכתב העת הרפואי הבינלאומי לרפואת נשים Journal of Womens Health), נבחנו יותר מ-100 אלף בדיקות, ונמצא שערכי בדיקת ההעמסה של הסוכר עלו באופן מובהק לאורך השנים; ממוצע הערכים צמח מ-101.7 עד ל-114.6, ואילו שיעור הבדיקות שאינן תקינות עלה מ-10.6 אחוזים ל-18.1 אחוזים. התוצאות נותרו מובהקות גם לאחר שנוטרלו מאפיינים חשובים כמו גיל האם (כשאכן הייתה עלייה בגיל הממוצע של האימהות לאורך השנים או משקל היולדת שוב עם עלייה מובהקת במשקל לאורך השנים).

פרופ' אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב"סורוקה" מקבוצת "כללית", שהיה שותף למחקר יחד עם ד"ר ישראל יולס (ראש תחום רפואת נשים במחוז מרכז ב"כללית") וד"ר תמר וינשטוק מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון: "המחקר מדגיש את השינוי המשמעותי באוכלוסיית היולדות לאורך העשור האחרון: אוכלוסייה שעם השנים הופכת ליותר מבוגרת, עם עלייה בשיעורי ההשמנה, ולעניין מחקרנו עלייה בשיעור בדיקות העמסת סוכר שאינן תקינות. המצב תואם את המגמה המדאיגה בעולם כולו המצביעה על החמרה בחילוף החומרים של הסוכר. אין ספק שיש להגביר את המודעות לתזונה נכונה, משקל נאות ופעילות גופנית גם בתקופת ההיריון".

ד"ר יולס: "המחקר המבוסס על ניתוח מספר גדול של בדיקות העמסת סוכר על פני תקופה של 12 שנה, משקף מגמה מדאיגה. בדיקת העמסת סוכר (50 גרם) מבוצעת לנשים ללא סוכרת קדם היריונית, ללא סוכרת הריון בעבר וללא גורמי סיכון נוספים, כלומר אוכלוסיה צעירה ובריאה, ולכן התוצאות מטרידות. המחקר מלמד שגם באוכלוסיה זו שהייתה ללא גורמי סיכון, חלה עם השנים עלייה משמעותית בשיעור הבדיקות הלא תקינות, והגיעה ל-18 אחוזים מכלל הבדיקות. מומלץ לכן להגביר את המודעות למגמה זו בקרב הצוותים והנשים ההרות".

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה