בריאות

קנאביס רפואי מפחית מאוד כאב כרוני לחולי פיברו-מיאלגיה

בריאות19 ביוני 2019    2 דקות
0

כך עולה ממחקר שביצעו חוקרים במרכז למחקרים קליניים שבבית החולים "סורוקה"

קנאביס רפואי מפחית מאוד כאב כרוני לחולי פיברו-מיאלגיה
קנאביס | צילום אילוסטרציה: ראובן קסטרו

ממחקר חדש שביצעו חוקרים מהמרכז למחקרים קליניים בבית החולים "סורוקה" והמרכז לחקר הקנאביס עולה, שקנאביס מאפשר טיפול יעיל ובטוח לאוכלוסיית החולים בפיברו-מיאלגיה, הפרעת כאב שכיחה ביותר, עם אפשרויות טיפול מוגבלות. ל"שבע" נמסר, שעד כה הראו אמצעים תרופתיים יעילות חלקית בלבד בשיפור בתסמיני המחלה.

המחקר שפורסם באחרונה בכתב העת הרפואי Journal of Clinical Medicne בוצע בהנחיית פרופ' ויקטור נובק (מנהל המרכז למחקרים קליניים ב"סורוקה"), בשיתוף ליהי בר-לב שליידר (דוקטורנטית במרכז לחקר הקנאביס), ד"ר יפתח שגיא ופרופ' מחמוד אבו שקרה (מנהל מחלקה פנימית בבית החולים ומומחה בריאו-מטולוגיה ומהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון).

ד"ר יפתח שגיא (רופא ביחידה לריאו-מטולוגיה ב"סורוקה") מצוות החוקרים: "במסגרת המחקר, נותחו נתונים אודות 367 מטופלים בקנאביס רפואי שטופלו בהתוויה של פיברו-מיאלגיה בין 2015 ל-2017 ברחבי ישראל כחלק מ'תיקון עולם, עם מעקב של חצי שנה תחת טיפול. מדובר בקבוצת המטופלים הגדולה ביותר שפורסמה עד עכשיו בעולם של חולי פיברו-מיאלגיה שטופלו בקנאביס רפואי. במחקר נמצא שלאחר חצי שנת טיפול בקנאביס, 81.8 אחוזים דיווחו על שיפור משמעותי בשליטה על תסמיני מחלתם, כאשר הכאב הממוצע פחת מרמה של 9 לרמה של 5 (בסולם של 11 נקודות). תסמינים המאפיינים פיברו-מיאלגיה, כגון הפרעות שינה, דיכאון וחולשה, הראו שיפור משמעותי לאחר חצי שנה. בנוסף, הושג שיפור באיכות החיים של המטופלים ובתפקודם היומיומי. ולבסוף, שיעור תופעות הלוואי היה יחסית נמוך: 7.9 אחוזים דיווחו על סחרחורת, 6.7 אחוזים על יובש בפה ו-5.4 אחוזים על בחילה או הקאה".

פרופ' ויקטור נובק. מקווה לאישוש הממצאים במחקרים נוספים | צילום: רחל דוד "סורוקה"

פרופ' נובק: "פיברו-מיאלגיה היא הפרעת כאב עם השלכות קשות ביותר על מספר גבוה של מטופלים. אפשרויות הטיפול הינן מגוונות. אולם, מטופלים רבים ממשיכים לסבול מכאב כרוני, דיכאון והפרעות סומטיות (הפרעות נפשיות המתבטאות באופן פיזי – י.ס.ד) תחת טיפול מיטבי. קנאביס רפואי הינו אמצעי טיפול נוסף שעשוי להיטיב עם חולים אלה, בצורה יעילה ועם מחיר יחסית נמוך של תופעות לוואי בטיפול ממושך. כולי תקווה שמחקרים נוספים יאששו את הממצאים שלנו בעתיד".

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה