בריאות

פריצת דרך במלחמה במחלת הסרטן

בריאות13 במאי 2019    2 דקות
0

מחקר חדש באב"ג מצא כיוון לעצירת תהליך חלוקת התאים בגוף, היכול למנוע התפתחות גידולים סרטניים ומחלות נוספות

פריצת דרך במלחמה במחלת הסרטן
התקדמות במלחמה בסרטן. מימין לשמאל, ד"ר פלדמן וד"ר לוי במעבדה | צילום: ליטל וייל

התפתחות מדעית רפואית מעניינת מבית אב"ג: מחקר חדש, שבוצע במעבדתו של ד"ר דן לוי (חוקר במחלקה למיקרוביולוגיה, אימונולוגיה וגנטיקה באוניברסיטת בן גוריון וחבר במכון הלאומי לביו-טכנולוגיה בנגב NIBN), בהובלתה של ד"ר מיכל פלדמן, מצא כיוון לעצירת תהליך חלוקת התאים בגוף, היכול למנוע התפתחות גידולים סרטניים ומחלות נוספות.

ל"שבע" נמסר, שמתילציה היא תגובה אנזימטית, שבמהלכה מוספת קבוצת מתיל (CH3) על גבי DNA או חלבונים. רוב המחקרים העוסקים בה מתמקדים בהשפעת קבוצה כימית זו על ה-DNA. באחרונה, יותר ויותר אינדיקציות מרמזות על כך, שמתילציה משפיעה בצורה ישירה גם על פעילות החלבונים בתא. לזיהוי מסלולים תאיים, המבוקרים בידי מתילציה, ושל האנזימים המוסיפים את קבוצת המתיל (מתיל טרנספרזות) יש חשיבות רבה לא רק בהבנה של תהליכים בסיסיים בתאי האדם, אלא גם בפענוח מנגנוני התפתחות של מחלות שונות, כמו סרטן.

המחקר, שהתפרסם לא מכבר, בכתב העת Proceedings of National Academy of Sciences of the United States of America) PNAS), הראה שמתילציה מעורבת בקביעת קצב התקדמות חלוקת התא. חלוקה לא מבוקרת של תאים בגופנו נחשבת לגורם המרכזי בהתפתחות גידולים סרטניים. בעבודה זו, מצאה ד"ר פלדמן, שמתילציה של בקר מרכזי בחלוקת התא הנקרא PLK1 בידי המתיל טרנספרז SETD6, מווסתת את המהירות, בה התאים מתחלקים. ממצאי המחקר מצביעים על כך, שבהיעדר המתילציה, מראה בקר החלוקה PLK1 פעילות מוגברת, המובילה להאצה בקצב חלוקת התאים, ובעקבות זאת להתרבות מהירה יותר שלהם.

במעבדתו של ד"ר לוי עוסקים, כיום, בלימוד תהליכים נוספים, בהם מעורבת מתילציה של חלבונים, כגון תנועתיות של תאים, מוות תאי מתוכנת, בקרת נזקי DNA והתמיינות של תאי שומן. תהליכים אלה ואחרים משפיעים באופן ישיר על התפתחות מחלות, הנחקרות במעבדה, ביניהן סוגי סרטן שונים ומחלות מטבוליות, כמו סוכרת, כבד שומני והשמנה.

ולוי מסכם: "המחקר המתבצע במעבדה הוא בעל השלכות משמעותיות עבור המחקר הבסיסי והיישומי גם יחד, וטומן בחובו פוטנציאל לזיהוי מטרות תרפויטיות חדשות. אכן, במקביל למחקרים אלה, עוסק צוות המחקר במעבדה בפיתוח מעכבים ספציפיים למתיל טרנפרז (SETD6). מעכבים אלה ישמשו, בעתיד, לפיתוח אסטרטגיות טיפול אלטרנטיביות, שבשאיפה יאפשרו ריפוי מחלות שונות, בהן מעורב SETD6".

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה