בריאות

איך נלחמים במגיפת ההשמנה?

בריאות4 באפריל 2019    3 דקות
0

במסגרת כנס בינלאומי, ביוזמת אב"ג, חשף משרד הבריאות את הנחיות התזונה הלאומיות

איך נלחמים במגיפת ההשמנה?
אקטואלי. משתתפי הפאנל | צילום: משרד הבריאות

משרד הבריאות חשף, השבוע, את הנחיות התזונה הלאומיות, במסגרת פאנל מומחי תזונה בינלאומי, ביוזמת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שהתקיים במוזיאון ישראל בירושלים. ל"שבע" נמסר, שההנחיות החדשות נועדו להילחם במגפת ההשמנה, ויועברו למערכת החינוך ולקופות החולים.

"ההנחיות התזונתיות הלאומיות הושקו במפגש מרשים עם החוקרים המובילים בעולם בתחום התזונה", אומרת פרופ' רונית אנדוולט, התזונאית הראשית במשרד. "החידוש העיקרי בהמלצות משרד הבריאות הוא בהתייחסות הכוללת של התזונה לבריאות האדם ולבריאות הסביבה; התזונה מבוססת בעיקר על מזון מהצומח, עם מעט מזון מהחי, תוך מתן דגש לדפוסי האכילה והתמקדות במזון השלם, הגולמי ולא האולטרה מעובד, אכילה חברתית ושוויונית במחיר שווה לכל כיס ובישול ביתי ככל האפשר, תוך שמירה על הבריאות והקיימות".

בין ההמלצות, צריכת ירקות, פירות ודגנים מלאים כבסיס לכל ארוחה; צריכת עוף, דגים וביצים מספר פעמים בשבוע; מנת בשר בקר של 300 גרם בשבוע לכל היותר; והימנעות מסוכר ומזון מעובד.

"סטארט-אפ ניישן". פרופ' איריס שי | צילום: דני מכליס

פרופ' אנדוולט ציינה עוד, ש"כיום, בניגוד לעבר, אנחנו חושבים על תזונה בצורה רחבה יותר ועל השפעותיה על מחלות, הסביבה וההתנהגות האנושית". אם אנו רוצים ליצור המשכיות לכדור הארץ, עלינו לחשוב גם על התזונה, שאנחנו צורכים ואופן השימוש בה. מזונות מעובדים פוגעים בקיימות, לא רק בשל האוכל עצמו, אלא גם עקב הסביבה המייצרת אותו: האריזות, כל תהליך הייצור, פוגע בקיימות".

האירוע נערך במסגרת Colors of Nutrition in Israel, כנס  בינלאומי ייחודי בן שבוע, שנועד לחשוף את החדשנות הישראלית במדעי התזונה, המזון ומדיניות הבריאות לכמה ממומחי התזונה המובילים בעולם, המשפיעים על מדיניות בריאות הציבור בארה"ב, אירופה והמזרח הרחוק .

יוזמת הכנס היא פרופ' איריס שי מאב"ג, חוקרת תזונה ומחלות כרוניות מובילה וחברת ועדת האסדרה לקידום תזונה בריאה בישראל. לדבריה, "ישראל היא סטארט-אפ ניישן גם בתחום החדשנות והיצירתיות במחקרי תזונה ומזון פורצי דרך, בחקלאות מתקדמת וקיימות, ויכולה להוות מודל במדיניות בריאות אקטיבית בתחום הרגולציה והשיח עם תעשיית המזון בשנים האחרונות".

בכיר בהרווארד לשעבר. פרופ' וולטר וילט | צילום: משרד הבריאות

במהלך הערב, התקיימה הרצאה מרכזית של פרופ' וולטר ווילט, שכיהן כראש המחלקה לתזונה בבית הספר לבריאות הציבור שבאוניברסיטת הרווארד. פרופ' ווילט סקר בין היתר, מחקרים שהתפרסמו בעיתונים המובילים בעולם לגבי תמותה ותחלואה, הנובעים מצריכת בשר אדום, מזון מעובד, מוצרי חלב ומשקאות ממותקים. בהמשך, נערך פאנל אקטואלי בהנחיית פרופ' שי ובהשתתפות חברי המשלחת, שעסק ברגולציה וסימון המזון על רקע הרפורמות המהפכניות האחרונות, הנעשות בישראל בתחום סימון המזון בתווית אדומה או ירוקה.

בנוסף, בשבוע האחרון, נחשפו החברים למחקרים פורצי דרך במדעי התזונה, החקלאות והקיימות בכנס, שהתקיים באוניברסיטת בן גוריון במעמד הרקטור פרופ' חיים היימס וסגן הנשיא ודיקן למחקר ופיתוח פרופ' רז ילינק. לצד זה, נפגשו המשתתפים עם פסיפס הטעמים, הריחות והמראות, המרכיב את התרבות הקולינרית הישראלית. הכנס אורגן בתמיכת הקרן האמריקאית The Israel Institute, שמטרתה למצב את מדינת ישראל כמרכז עולמי למצוינות מחקרית, ולהעשיר את ההיכרות עם ישראל בעולם.

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה