בריאות

באר שבעית נדבקה בנגיף הזיקה

בריאות24 במרץ 2019    3 דקות
0

במשרד להגנת הסביבה הנחו את העירייה לבצע את פעולות ההדברה הנדרשות, לצורך מניעת הדבקה במחלה

באר שבעית נדבקה בנגיף הזיקה
מחלה קלה, בדרך כלל. יתוש הטיגריס האסיאתי | צילום: אלון עתני

באר שבעית נדבקה בנגיף הזיקה, במהלך שהותה במרכז אמריקה וצפונה, ומצבה הטוב. במשרד להגנת הסביבה הנחו את העירייה לבצע את פעולות ההדברה הנדרשות, לצורך מניעת הדבקה במחלה. המשרד עוקב אחר ביצוע פעולות הניטור, ההסברה וההדברה החוזרת שעל הרשות לבצע. יש לציין, שחולה נוסף משוהם נדבק באותו נגיף, בעת שהיה בתאילנד. מתחילת השנה, זוהו בארץ 3 חולים, שנדבקו בנגיף הזיקה בחו"ל. עד כה, לא התגלתה בישראל העברה מקומית של הנגיף.

בארץ נפוץ יתוש הטיגריס האסיאתי, הגורם למטרדי עקיצות קשים, ועלול גם להעביר את הזיקה. יתוש זה פעיל גם בשעות היום. יש לנסות ולאתר את מקומות ההתפתחות של היתוש בגופי מים קטנים מפוזרים ונסתרים, ובכלל זה תחתיות עציצים ואגרטלים, ולייבשם. כמו כן, חיוני להקפיד על התמגנות מעקיצות יתושים, כדי למנוע העברת מחלות, כולל בשעות היום.

משרד הבריאות מביא לתשומת ליבן של נשים הרות והמתכננות להיכנס להריון, שעדיין קיימת העברה פעילה של נגיף הזיקה במדינות רבות בעולם, לרבות בתאילנד.

מחלת הזיקה היא מחלה נגיפית, המועברת בעיקר באמצעות עקיצות יתושים, בדרך כלל במהלך שעות היום. בנוסף, ידוע על מקרים נדירים של הדבקה באמצעות יחסי מין. קיימת אפשרות תיאורטית להדבקה בקבלת מנת דם או תרומת איברים. בפועל, בישראל אפשרות זו לא סבירה, בגלל אמצעי זהירות, שנוקטים בנק הדם והמרכזים להשתלות איברים.

המחלה לרוב קלה או נטולת תסמינים, ויכולה להתבטא בחום, פריחה, כאבי פרקים, ו/ או דלקת של לחמיות העיניים. יחד עם זאת, במקרים נדירים, תיתכן הופעה של סיבוכים נוירולוגיים, כגון תסמונת גיאן-ברה (Guillain-Barré syndrome). תקופת הדגירה היא כ-3 עד 12 יום. 4 מתוך 5 אנשים הנדבקים בזיקה לא יפתחו תסמינים כלל. 1 מתוך 5 אנשים מפתח אחד או יותר מהתסמינים הבאים: חום, פריחה, כאבי פרקים, ו/ או דלקת של לחמיות העיניים.

עיקר העיסוק במחלה זו נובע מהחשש שאישה שנדבקה בנגיף זה במהלך היריון, עלולה להעביר את הנגיף לעובר, וכתוצאה מכך ייגרמו מומים נוירולוגיים ליילוד, ביניהם התפתחות מוגבלת של המוח. נכון להיום לא קיים טיפול תרופתי או חיסון למניעת הדבקה בנגיף הזיקה.

ברוב המוחלט של המקרים, הזיקה היא מחלה קלה, נמשכת מספר ימים עד שבוע, ועוברת לרוב ללא סיבוכים, ללא השלכות עתידיות. אולם, המחלה מעסיקה את משרד הבריאות בגלל הסיכוי שעובר של אישה הרה שנדבקה בזיקה יפתח מומים מולדים, בפרט במערכת העצבים. במקרים נדירים, עלולה הזיקה לגרום לסיבוכים נוירולוגיים אצל מבוגרים. ככל הידוע, אלה לא צפויים להיות קטלניים, כאשר יש נגישות לרפואה מערבית מתקדמת, כמו בישראל. ב-2016, התפשטה המחלה במרכז אמריקה ובדרומה (כולל האיים הקריביים), איי האוקיאנוס השקט ודרום מזרח אסיה.

משרד הבריאות ממליץ לנשים הרות ולנשים המתכננות היריון בתקופה הקרובה, לדחות נסיעה לאזור, שבו מתרחשת העברה פעילה של נגיף הזיקה. המלצה זו לא חלה במקרים, שבהם מתכננת האישה לשהות  אך רק במקומות שגובהם 2,000 מטרים ויותר מעל פני הים.

לנוסעים למדינות עם העברה פעילה של הנגיף, מומלץ להשתמש באמצעים לצמצום הסיכון לעקיצת יתושים, הן בשעות היום והן בשעות הלילה: מריחה של חומר דוחה יתושים, לבוש ארוך (חולצה עם שרוולים ארוכים, מכנסיים ארוכים, גרביים וכובע) ולינה בחדרים מוגנים מפני יתושים (רשתות תקינות וסגורות בחלונות ובדלתות, או חדר סגור ממוזג או תחת כילה מרוססת בקוטל יתושים). יש להדגיש, שאמצעים אלה אינם מושלמים, ולא יכולים להבטיח הגנה מלאה נגד עקיצות יתושים. המשרד ימשיך לפרסם עדכונים בנושא מעת לעת, בהתאם להתפתחויות ולהתקדמות הידע.

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה