בריאות

נחנך המרכז הלאומי לחקר האוטיזם באב"ג

בריאות17 במרץ 2019    2 דקות
0

מרכז הידע הלאומי, המשותף ל"סורוקה" ולמשרד המדע והטכנולוגיה, יוביל את חקר האוטיזם בישראל באמצעות בניית שותפויות בין תחומיות בין כלל החוקרים והרופאים

נחנך המרכז הלאומי לחקר האוטיזם באב"ג
המרכז המחוזי הופך למרכז לאומי. חוקרי המרכז | צילום: באדיבות המרכז הלאומי לחקר האוטיזם

באוניברסיטת בן גוריון נחנך, באחרונה, מרכז הידע הלאומי לאוטיזם, בשיתוף בית החולים "סורוקה" ובתמיכת משרד המדע והטכנולוגיה. ל"שבע" נמסר, שמטרת המרכז, בראשות פרופ' אילן דינשטיין, ד"ר גל מאירי, פרופ' חוה גולן וד"ר עידן מנשה, היא להוביל את חקר האוטיזם בישראל באמצעות בניית שותפויות בין תחומיות, המיועדות לשלב ידע מעולמות הרפואה, הגנטיקה, מדעי המוח, הביולוגיה המולקולרית, הפסיכולוגיה וההנדסה הביו רפואית, כדי לקדם את שיטות האבחון והטיפול באוטיזם. גוף זה ירכז  מחקרים לאומיים על אוטיזם, תוך הנגשת שיטות מחקר לחוקרים בכל הארץ, יצירת מאגרי מידע לאומיים משותפים והפצת מידע לציבור הרחב ולמקבלי ההחלטות.

המרכז הושק במסגרת הכנס הלאומי הראשון לחקר אוטיזם, שנערך לא מכבר, באוניברסיטה, ואיגד לראשונה תחת קורת גג אחת יותר מ-120 אנשי אקדמיה מכלל האוניברסיטאות, רופאים ממגוון מרכזים רפואיים וגורמי מקצוע בתחום האוטיזם. באירוע לקחו חלק גם נציגים בכירים ממשרדי המדע והבריאות ומהנהלות העמותות המובילות בארץ לטיפול באוטיזם, אלו"ט והעמותה לילדים בסיכון.

הדיונים בכנס התמקדו בצעדים מעשיים להקמת מאגר מידע לאומי, שיכלול מספר מוקדי איסוף מידע ברחבי הארץ, ויאפשר לעקוב אחר רוב אוכלוסיית הילדים עם אוטיזם בישראל. מעקב, משלב האבחון הראשוני ולאורך התפתחות הילד, יאפשר למדוד את היעילות של תהליכי האבחון והטיפול, הקיימים כיום בארץ. בנוסף, תאפשר תשתית זו לבדוק את יעילותן של שיטות אבחון מוקדם וטיפולים חדשניים, כולל תרופות וטכנולוגיות חדשות.

המרכז הלאומי מבוסס על תשתית, שנבנתה כבר ב-2015, אז הוקם מרכז אוטיזם בנגב בידי החוקרים מאב"ג והרופאים מ"סורוקה". במרכז נבנה מאגר הנתונים הראשון מסוגו בישראל, שכלל מגוון מדדים קליניים, התנהגותיים וביולוגיים, שנאספו ממאות ילדים עם אוטיזם ובני משפחותיהם. מאגר מידע זה יהווה בסיס למאגר המידע הלאומי, שייבנה בשנים הקרובות.

צילום: באדיבות המרכז הלאומי לחקר האוטיזם

נשיא האוניברסיטה, פרופ' דניאל חיימוביץ: "הקמת המרכז החדש מהווה קפיצת מדרגה בכל הקשור בחקר הרצף האוטיסטי ובהובלת החוקרים המעולים של אב"ג ובית החולים 'סורוקה' המרכז יהפוך לגוף המאחד מחקרים לאומיים, המקדמים את התחום, וישדרגו את מכלול הטיפולים בהקשר זה. מטרתנו היא לאפשר גישה למרכז החדש לחוקרים מכל הארץ, מוסדות מחקר ממשלתיים ותעשייה. כל אלה יוכלו לעשות שימוש בידע הרב, שהצטבר במשך השנים באוניברסיטה וב'סורוקה'".

מנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה, רן בר: "הכנס הלאומי הראשון בתחום האוטיזם, שהתקיים בחסות המשרד, היווה פלטפורמה למפגש, תיאום והחלפת רעיונות  בין כל הגופים, העוסקים בתחום זה בישראל. זאת ועוד, מרכז חשוב זה מהווה כר פורה לשיתופי פעולה והעמקת המחקר בנושא ברמה הבינלאומית".

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה