בריאות

חוקרים מאב"ג פיתחו כלי עזר ממוחשב לאבחון אוטיזם

בריאות10 במרץ 2019    2 דקות
0

הטכנולוגיה, שהוצגה לראשונה בכנס BrainTech2019, משערכת את חומרת הסימפטומים האוטיסטיים, באמצעות מצלמות לזיהוי תנועה, המתעדות את הילד בחדר האבחון

חוקרים מאב"ג פיתחו כלי עזר ממוחשב לאבחון אוטיזם
לבדיקת הפיתוח. קלינאית וילדה, לפני ואחרי שהמערכת מזהה את מיקומן בחדר | צילום הדמיה: אוניברסיטת בן גוריון

חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון פיתחו כלי ממוחשב לזיהוי סימפטומים אוטיסטיים על בסיס תנועות ילד בחדר האבחון והאינטראקציה שלו עם הקלינאי. ל"שבע" נמסר, שהפיתוח מהווה אבן דרך ביצירת כלי אבחון ממוחשבים, שיעזרו בזיהוי אוטיזם ובמדידת חומרת הסימפטומים, שיש לילדים שונים על הרצף האוטיסטי. הממצאים הוצגו, בכנס BrainTech2019, שאב"ג היא שותפה אקדמית בו.

המערכת, שפיתחו פרופ' אילן דינשטיין מהמחלקה לפסיכולוגיה והמרכז הלאומי לחקר אוטיזם באוניברסיטה, פרופ' עופר דונחין מהמחלקה להנדסה ביו-רפואית, והסטודנטים יאן בודמן וטל יחזקאל, מבוססת על טכנולוגיית מצלמות "קינקט" (של חברת "מיקרוסופט"), המסוגלות לזהות תנועות של אנשים במרחב. המערכת הוצבה בחדר האבחון של המרכז הלאומי לחקר אוטיזם, והחוקרים השתמשו בה, כדי לתעד אבחונים של ילדים על הספקטרום האוטיסטי.

אלגוריתם ייחודי, שפותח בידי החוקרים, איפשר להם לחשב מגוון מדדים של האינטראקציה בין הילד לקלינאי, כגון המרחק ביניהם, כיוון המבט של הילד ועד כמה הילד מתקרב או נמנע מהקלינאי. "ילדים עם אוטיזם יותר קשה, נמצאים בדרך כלל רחוק יותר מהקלינאית, נמנעים ממנה יותר, ומבלים פחות זמן במבט ישיר לכיוונה", מסביר פרופ' דינשטיין. "מצאנו שמדידת התנועה של הילד בחדר מאפשרת לנו לזהות את חומרת הסימפטומים האוטיסטיים של הילד, בצורה כמותית".

ודינשטיין מוסיף: "פיתוח טכנולוגיה חדשה, שמטרתה לעקוב אחר חומרת הסימפטומים של ילדים עם אוטיזם על פני זמן, הינו אלמנט קריטי בכל הנוגע לפיתוח טיפולים לאוטיזם. כיום, רופאים וקלינאים עסוקים בעיקר בהחלטה האם יש לילד אוטיזם או לא, ולצוות הרפואי נותר מעט מאוד זמן ויכולת למדוד בצורה מדויקת את חומרת הסימפטומים השונים, שיכולים להיות לילד. כדי לקדם את הטיפול באוטיזם, מחובתנו לפתח כלים, שיוכלו למדוד בצורה ישירה את חומרת הסימפטומים של הילד, ולבדוק כיצד הם משתנים בעקבות מתן טיפולים שונים. הכלי שפותח אצלנו, מהווה צעד חשוב ביכולת למדוד סימפטומים בילדים עם אוטיזם, באמצעות מעקב אחר תנועותיהם, תוך כדי אינטר-אקציה עם אנשים אחרים".

כנס "בריינטק" מתקיים מדי שנתיים, ומוקדש לעשייה החדשנית ביותר בתחום מדעי המוח וטכנולוגיות המוח. האירוע הבינלאומי מהווה מקום מפגש לקהילה המדעית, יזמים מובילים, חברות היי-טק ומשקיעים בתחום הנוירו-טכנולוגיה, והזדמנות להיחשף למחקרים חדשים ולפריצות הדרך היישומיות בתחום.

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה