בריאות

"סורוקה": ניתוח נדיר להסרת גידול במפרק הלסת שחדר לבסיס הגולגולת

בריאות17 באוקטובר 2018    2 דקות
0

הניתוח בוצע לראשונה בבית החולים והוא בין הבודדים שנעשו בכל העולם

"סורוקה": ניתוח נדיר להסרת גידול במפרק הלסת שחדר לבסיס הגולגולת
הצילו את חייו. מימין, ד"ר אילגייב אנטולי, נאום, ד"ר גבעול, כוכבה אואקי, מרינה טמפן ואילנה צברי | צילום: רחל דוד, "סורוקה"

לראשונה ב"סורוקה" ובין המקרים הבודדים בעולם, בוצע באחרונה, בבית החולים ניתוח מורכב להסרת גידול במפרק הלסת, שהרס למנותח את תעלת השמע, עבר בצמידות לעורק התרדמה, וגרם לאובדן שמיעה ולקושי בפתיחת הפה. ל"שבע" נמסר, שאת הניתוח הנדיר ביצעו צוותים רב מקצועיים, בהובלת מערכי פה ולסת ונוירו-כירורגיה במוסד.

המנותח היה ליפסקי נאום (73), שסבל מגידול נדיר במפרק הלסת, שגרם לשקיעה של מינרלים ומלחים בציפוי הפנימי, וחדר מהמפרק דרך בסיס הגולגולת למוח. הגידול הרס את הדופן של עורק התרדמה, שהוא העורק הראשי המספק דם מחומצן לראש ולצוואר, ודחק את מעטפת המוח. הסרת הגידול הייתה סבוכה, בשל מיקומו באזור, בו עוברים כלי דם ועצבים רבים, שפגיעה בהם עלולה לגרום לדימום מאסיבי. כמו כן, חדר הגידול דרך בסיס הגולגולת, והיה חשש מפגיעה בתעלה של עורק התרדמה, כאשר הסרתו הצריכה מעורבות של צוות רפואי מולטי-דיסיפלינרי והכנה מוקדמת, שכללה אמצעי הדמיה תלת מימדיים, OCCLUSION TEST (הדמיית מצב של סגירת עורק התרדמת, אם העורק ייפגע בזמן הניתוח) ובניית דגם תלת מימד של אזור הניתוח והיחס של הנגע למבנים אנטומיים חשובים.

דגם זה סייע לצוותים הרפואיים לתכנן את שדה הראייה בניתוח, ולאפשר גישה למכשור (מיקרוסקופ כירורגי ונביגייטור) במהלך הניתוח, שחייב הסרה של מפרק הלסת ושל קשת הלחי, שקובעו חזרה למקומם בתום הניתוח, שעבר בהצלחה מרובה; הגידול הוסר בשלמותו  והמטופל חש בטוב.

מנתחיו היו מנהל מערך פה ולסת ב"סורוקה" ד"ר נבות גבעול, מנהל המחלקה הנוירו-כירורגית בבית החולים ד"ר ישראל מלמד, מנהלת היחידה לשבץ מוחי ומצנתרת מוח במוסד ד"ר ענת חורב וצוותי הרדמה וחדר ניתוח. בנוסף, הייתה היערכות ומעורבות של רופאי אף אוזן וגרון, רדיולוגים, מרדימים, צוות סיעוד וצוותים נוספים לכל תרחיש.

ד"ר מלמד: "לאור ההכנה המדוקדקת, הרגשנו בזמן הניתוח כאילו כבר עשינו את הניתוח קודם לכן. על אף מורכבות ונדירות המקרה, הניתוח עבר בהצלחה רבה. היערכות, מיומנות ושיתוף הפעולה של הצוותים הרפואיים והסיעודיים הביאו להצלחת הניתוח ולהסרה מלאה של הגידול".

ד"ר גבעול: "מעבר למיקום הנדיר של הגידול והמורכבות הניתוחית שהוא מצריך, ההיערכות והמוכנות המוקדמת של הצוותים יחד עם נכונות יוצאת מן הכלל לשיתוף פעולה, הביאה להצלחה של הניתוח באופן שהקל משמעותית את ביצוע הפרוצדורה המורכבת, שאליה נדרשו הצוותים בניתוח זה".

ולסיום, דבר המנותח הנרגש: "אין מלים בפי, כדי להודות לצוות ולשבח אותו על מה שעשה עבורי, במיוחד לד"ר נבות גבעול ולד"ר ישראל מלמד. פניתי לבתי חולים בארץ ובחו"ל, שסירבו לטפל במקרה שלי, בשל מורכבותו. הצוות המנתח והמטפל הינו צוות מיומן ומנוסה, שלמרות הסכנה הכרוכה בניתוח, הצליח להסיר את הגידול, ולמעשה להציל את חיי".

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה