אוכל

הילד שלכם בררן באוכל?

אוכל10 בינואר 2018    5 דקות
1

10 עצות הזהב שעשויות לחולל פלאים סביב שולחן האכול המשפחתי

הילד שלכם בררן באוכל?
אפרת אטיאס. מומחית לתזונה טבעית | צילום: באדיבות אפרת אטיאס

אם הילד שלכם אינו מוכן לאכול שום דבר ירוק או צהוב, מסכים לחביתה אך לא לביצה קשה, מסרב לטעום מזונות חדשים, ונדמה לכם לפעמים שהוא "חי מהאוויר", אתם כנראה נמנים על קבוצה גדולה של הורים המתמודדים עם ילד סרבן אכילה.

לפי אפרת אטיאס – מומחית לתזונה טבעית, מאמנת אישית לאיזון המשקל ולחיים בריאים ויזמית בינלאומית בתחום השלמות תזונה, ראשית יש לעשות את האבחנה בין ילד שהתפתחותו מואטת או נעצרת ובין ילד שהתפתחותו תקינה. אם נתוני המשקל והגובה של ילדכם חורג מטווח הנורמה של עקומות הגדילה כלפי מטה או מעלה, כדאי שתפנו להערכה רפואית ותזונתית לבירור מקור הבעיה, אך אם ילדכם נמצא בין אחוזון 3-85 של עקומות הגדילה וקצב התפתחותו תקין על העקומה, חשוב שתדעו כי הפתרון נמצא אך ורק בידכם וכי נדרש מכם שינוי בגישה ההתנהגותית והתזונתית להשגתו.

"אז.. מוכנים לשינוי גישתו של ילדכם לאוכל? הנה 10 עצותיה של אטיאס להצלחה במשימה": 

1. בחנו את יחסכם לאוכל- האם גם אתם בררניים? אם אתם מהנהנים בחיוב, כנראה שילדכם מסיק על האוכל מהתנהגותכם. אפשרו לעצמכם להיפתח לטעמים חדשים ולהתנסות במזונות שאף פעם לא העזתם לטעום והוו דוגמא אישית. דרככם ילמד הילד להתנסות, לחוות ואפילו ליהנות מכך.
2. בטאו את ההנאה שלכם ממזונות שילדכם מסרב להם (אצלי זה עובד פלאים) ע"י משפטים כמו:"וואוו, כמה שזה טעים" או "אני ממש אוהב ברוקולי" מבלי לשכנע אותם לטעום. סקרנותם הטבעית תפיח בהם רצון להתנסות ואם תתמידו בכך, יש סיכוי גבוה שזה יישא פרי.
3. הקפידו על איכות המזון ודאגו שיהיה מזין ובריא- אם נדמה לכם שילדכם אוכל מעט מידי, הקפידו שגם המעט הזה יהיה מזין ובריא. כך, גם אם הוא בררן תוכלו להיות בטוחים כי ממגוון מצומצם של מזון הוא עדיין מקבל מרכיבי תזונה התורמים להתפתחותו.
4. הסבירו לילדכם את תרומתו של המזון לגוף בהתאם לשלב ההתפתחותי שלו, בלא קשר לארוחה עצמה. תוכלו להיעזר לשם כך בספרים שגיבוריהם מעבירים מסר חיובי לאכילה נכונה או חוברות צביעה ועבודה על תרומתה של תזונה מאוזנת והרגלי אכילה בריאים.
5. הקפידו על זמנים קבועים לארוחות והימנעו ככל שניתן מנשנושים וחטיפים מזיקים ביניהן. ילד רעב יאכל ואם תקפידו על כך, גדלים הסיכויים שיגיע לארוחה רעב ופתוח יותר לטעמים.
6. הימנעו ממאבקי כוח ע"י כך שאתם תחליטו על זמן הארוחה וסוג המזון המוגש והילד יחליט הכמות. תוכלו לעשות זאת ע"י משפטים בעלי משמעות של קביעה- במקום לומר "בא לך לאכול את התירס?" אמרו " בבקשה, הנה התירס שלך" או במקום להגיד: "אתה בא לאכול?" אמרו "כולנו יושבים לאכול עכשיו". כך, יקבל הילד מסר ברור על תפקידו של ההורה בארגון הארוחה אך עדיין תינתן לו האפשרות לביטוי רצונותיו והעדפותיו והתנגדותו תפחת.
7. חזקו את התנהגותו החיובית של ילדכם והתעלמו מהתנהגות שלילית ע"י מילים מעודדות ואפילו מחוות קטנות, למשל במקום להגיד:" לא אכלת את כל הירקות" אמרו "סיימת את כל העגבנייה, כל הכבוד!" (+ חיבוק ונשיקה) או במקום להגיד "אבל לא סיימת את הביצה" אמרו "אני רואה שאכלת חלק מהביצה, הגוף שלך קיבל חלבון ועכשיו תהיה יותר חזק ובריא" (+ מדבקה או מדליה שתכינו יחד)
8. עודדו את ילדכם לגלות יצירתיות בעיצוב צלחת האוכל. חצי הביצה תהפוך בקלות לגוף השמש ורצועות הגמבה הצהובה לקרניה, עיגולי הגמבה האדומה יהפכו לפרחים ורצועות המלפפון לגבעוליהם, יש לכך אינסוף אפשרויות עשירות ומגוונות וילדכם ייהנה לאכול מפרי יצירתו ויזכה להזדמנות לפתח את הדמיון- זו תמיד מטרה ברוכה.
9. זכרו כלל חשוב- אכילה והאכלה הן סוג של תקשורת לא מילולית ולא רק בקרב הורים לתינוקות, פעמים רבות, סירובו או בררנותו של הילד פירושם "שימו לב אליי, תתייחסו אל רצונותיי/ העדפותיי/ תחושותיי". התעלמו מהתנהגותו הסרבנית/ בררנית והימנעו מלהפוך אותה לנושא המרכזי בבית. מאידך, היו קשובים לילדכם, הרעיפו עליו נשיקות וחיבוקים, הקשיבו לדבריו, הביטו בו באהבה וחייכו אליו.
10. הימנעו מלקבע את התנהגותו של הילד ע"י משפטים כמו "הוא לא אוכל ירקות", "הוא לא אוהב לאכול" בנוכחותו או ע"י משפטים מקבעים כמו "אתה אוהב רק ממתקים", "אתה לא אוכל כלום". הם אינם פועלים לטובת הילד ומחזקים את יחסו השלילי לאוכל. השתדלו להימנע מדיונים ושיחות על הרגלי האכילה של הילד ואם אתם מוכרחים, דברו שלא בנוכחותו. אפשרו לו להתפתח בטבעיות ולעצב הרגלים חדשים והם אכן יגיעו.
לסיכום, עיצוב העדפותיו התזונתיות של הילד ושיפור הרגלי האכילה שלו אפשריים, אך זה תלוי בכם במידה רבה.
הוו דוגמא אישית והפכו את הארוחה לחוויה שילדכם לא ירצה להחמיץ. צבעים, צורות, שבחים, פרסים קטנים על התנסות בטעם חדש, הכנה משותפת של הארוחה ושיח על אירועי היום- הכל יתקבל על ידו בברכה.
אל תתייאשו! היאזרו בסבלנות ובכוח רוח וזכרו כי זמן הארוחה הוא הזדמנות נפלאה להקניית הרגלי אכילה חדשים, אך גם לפיתוח הדמיון והיצירתיות של ילדכם, יצירת זמן איכות וחיזוק ביטחונו העצמי. אל תפספסו אותה.

יש לכם עצות נוספות שעובדות? שתפו את אטיאס במייל: efratatias@neto.net.il
זקוקים לעזרה בבניית תפריט משפחתי? התקשרו אליה ל-052-5223018 והיא תסייע בשמחה.

כתבות נוספות באוכל

0

״המלחמה מציבה אתגר, אבל יש לנו לקוחות...

מלחמה, מגיפה ועושר קולינרי: אפליקציית המשלוחים וולט תציין בחודש הבא 3 שנות פעילות בבאר שבע. בדקנו מה עשתה הטכנולוגיה לסצנת האוכל בעיר, איך הושפעו 200 המסעדות ובתי העסק שעובדים עם וולט, והאם המלחמה שינתה את הדרך שבה הבאר שבעים בוחרים מה לאכול

אוכל14 בינואר 2024    5 דקות
0

רשת "ג'אפן ג'אפן" מגיעה לפרויקט "הבלוק", באר...

המסעדה האסייתית חתמה על הסכם של חמש שנים במתחם

אוכל13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה

  • דיאנה
    תודה רבה על הטיפים!

    אפרת , תודה על הכתבה העניינית, מקצועית ומעניינת! אוהבת ללמוד ממך והולכת ליישם מהטיפים שלך בשמחה 🙂