תרבות ופנאי

המשפט של חכמון

תרבות ופנאי29 באפריל 2021    6 דקות
0

לוטם חכמון, סטודנטית שנה ג' בבית הספר גודמן בבאר שבע, משחקת בימים אלה בהצגה 'המשפט' של בית הספר. בראיון היא מספרת על החיבור שלה מילדות לתיאטרון, על הדמות בהצגה ועל התחושות לשחק גם בהצגה חדשה של תיאטרון באר שבע

המשפט של חכמון
צילום: אנטולי שינפלד

בית הספר למשחק גודמן העלה השבוע, אחרי תקופה ארוכה, את ההצגה "המשפט", עיבוד ייחודי לרומן הידוע של קפקא שנחשב לאחת מהיצירות המשפיעות של המאה ה-20. מי שתשחק בהצגה היא לוטם חכמון, סטודנטית שנה ג' מבאר שבע. חכמון, שגם תשחק לראשונה בהצגה החדשה של תיאטרון באר שבע "אחד משלנו" היא מסוג הנשים שהיה ברור כבר מילדות שתהיה על הבמות: "מגיל קטן הייתי על הבמה. עד גיל 15 רקדתי אצל לימור בודה בסטודיו קסם הגוף. אני זוכרת שתמיד הייתי על הבמה ואני לא יודעת להסביר מה בתיאטרון משך אותי, אבל זה היה מייד. יש לי מורה למשחק שאומר שתיאטרון זה לקחת ביס מהנצח ויש משהו ברצון שלי, בצורך שלי לחיות את החיים שלי עד הסוף ובצורה הכי מלאה שיש שהתיאטרון מספק. להיות מישהו לשעה וחצי של הצגה, לברוא עולם שלם. יש משהו בתחושה הזו שממלא אותי" היא מספרת.

חכמון מתוך ההצגה "המשפט". צילום: מעין קאופמן

חכמון למדה במקיף א', לא תתפלאו לשמוע שבמגמת תיאטרון. היא גם שיחקה ב'פופרה', מסורת רבת השנים של בית הספר תחת בימויו של אורן כהן שממנו למדה הרבה: "לקחתי חלק בפופרה ושם גיליתי את האהבה האמיתית לתיאטרון. תמיד היו לי חששות, זה לא היה לי ברור שזו תהיה הקריירה, אני יודעת שהעולם הזה קשה ובעייתי. קשה להפוך את זה למקצוע". השינוי בחשיבה הגיע ב-2012. במהלך מבצע עמוד ענן, נחת טיל בביתה של חכמון ששינה לה את כל התוכניות: " במהלך מבצע עמוד ענן פגע אצלנו בבית טיל. זה היה יומיים אחרי שחזרתי מהמסע לפולין. אני חושבת ששם נפלה לי ההבנה שאני היום חיה ומחר אין לדעת מה יהיה וצריך לחיות את החיים עד הסוף ולא לפחד מאתגרים ומכשולים. הבנתי שזה מה שאני הולכת לעשות, שאני אלמד משחק. היה לי חשוב לשרת בצבא בתפקיד משמעותי, גם לתת שנה מעצמי לפני בשליחות שעשיתי במיאמי דרך הסוכנות היהודית. אבל ידעתי שמשחק זה יהיה מה שאעשה".

חכמון עשתה קורס של משחק מול מצלמה ואחד המורים היה הבימאי מרקו כרמל שם לקח אותה לשחק בסרט קצר שלו: "בסיום הלימודים הוא לקח אותי לפרויקט שלו, סרט קצר שעסק בהטרדות מיניות וזו היתה ההתנסות האמיתית הראשונה שלי. אחרי זה התגייסתי ועשיתי שירות מלא כמפקדת בקורס מ"כים. השתחררתי כשאני בידיעה מלאה שמה שאני הולכת לעשות זה משחק".

למה בחרת ללמוד בגודמן?

"היתה התלבטות רצינית. נבחנתי לעוד כמה בתי ספר. מצד אחד יש את התחושה שכל מה שקורה בתעשייה הוא במרכז ואולי זה נכון, אבל ידעתי שאלה 3 שנים שיהיו מאוד אינטנסיביות, גם רגשית וגם פיזית. הרגיש לי נכון יותר להישאר קרוב, בבית, במקום הבטוח שלך, ולא להיחשף לרעשי רקע שיחבלו לי בתהליך. עשיתי כמה אודישנים בכמה בתי ספר. אבל אני יכולה להגיד שברגע שאתה דורך בגודמן אתה מרגיש תחושת חמימות וביטחון, נכנסתי לאודישן וידעתי שרוצים בטובתי. מי שבחן אותי היה רפי ניב וכבר בשיחה המקדימה הרגשתי שיש את המקום שרוצה בהצלחה שלי. יש משהו במקם הזה שנותן לך להתעסק נטו במקצוע. יש תמיכה מלאה בכל הרבדים, גם ברמה הטכנית של איפה לעשות חזרות, חללים ושעות, וגם ברמה הרגשית והנפשית, זה משהו שהוא נחוץ והכרחי בלימודים כאלה".

חכמון כאמור, תופיע בקרוב ג בהצגה חדשה של תיאטרון באר שבע 'אחד משלנו' שתעלה בקרוב : "זה עוד אחד מהיתרונות של גודמן, הקשר הישיר לתיאטרון באר שבע. עשיתי אודישן להצגה והתקבלתי, אנחנו כבר אחרי החזרות וממתינים שההצגה תעלה".

איך התחושה לשחק בתיאטרון הרפרטוארי?

"כל תהליך החזרות זו חוויה מדהימה ומלמדת בטירוף. אני מודה ומוקירה על ההזדמנות. זה היה לטעום את העולם שבחוץ. בלימודים אתה עובד עם במאים אבל יש משהו בלצאת החוצה שאף אחד לא מכין אותך אליו. לשמחתי גם היה לי הרבה מקום להביא את עצמי לדמות שאני משחקת וגם ההתנסות, לעבוד עם היוצרים מהשורה הראשונה בתוך תיאטרון רפרטוארי מצליח זו חוויה ונתן לי את החותמת שאני במקצוע הנכון. בהצגה הזו יש הרבה אמירות שאני ברמה אישית מסכימה איתן והיא מציפה הרבה שאלות על מוסר".

אבל עוד לפני התיאטרון, בימים אלה חכמון עולה על בימת התיאטרון בגודמן להצגה 'המשפט'. ההצגה מאת פרנץ קפקא, בעיבודו ובבימויו של הבמאי, השחקן ומעצב התנועה אריאל וולף. עלילת הרומן הידוע והקאנוני של קפקא מותאמת למציאות של ימינו המושפעת מתרבות הפייק ניוז, תוכניות ריאליטי והרשתות החברתיות. בגרסה המקורית הדמות הראשית ק' הוא פקיד אפור בבנק. בעיבוד החדש ק' עובד במשרד פרסום וחי חיים יחסית טובים עם מידה מסוימת של חופש והנאה עד שהוא מגלה שהחופש שחשב שיש לו הוא שקרי.  המבנה האסתטי של ההצגה מושפע מתוכנית הריאליטי "האח הגדול" – על הבמה ישנם מסכים בהם ניתן לראות את כל הדמויות בלופ סגור לאורך כל ההצגה וכך הקהל יכול לראות  את כל הדמויות בכל רגע נתון, ממש כפי שהאח הגדול צופה בדיירים.

מתוך ההצגה המשפט של גודמן. צילום מעין קאופמן

בעיבוד מחודש הסיוט הקפקאי של להישלט על ידי מערכת מסועפת מתערבב יחד עם התרבות הפלסטית המודרנית של ימינו בה כולם צריכים לחייך ולהיראות במיטבם בטלוויזיה וברשתות החברתיות. "המשפט" שואל את שאלת מחיר החופש בתרבות הצריכה שאנו מטפחים: "זה מטורף. העיבוד להצגה של קפקא זה חומר לא פשוט לשחקנים" מספרת חכמון, "בזכות הבימאי הצלחנו להגיע לרבידם מאוד עמוקים בנפש שלנו ובתהליך מעמיק ואינטנסיבי אנחנו מביאים לבמה שילוב של פרפורמרים עם עצמנו. אני מרגישה ששיש בדמות שלי הרבה דברים שמשיקים אליי ויש בה המון אמת וגם הרבה ביקורת על המערכת ועל החוקים המאוד ברורים ואיך המערכת סוגרת על האדם ולא נותנת לו לחיות בעצם. זו דמות שבשבילי היא פסגת השאיפות שלי מבחינה משחקית, בגלל החומר וגם בגלל שיש משהו שהוא מאוד אני, מאוד להביא את עצמי חשופה לבמה. בעזרת הבמאי שיצר לנו סביבה בטוחה ורשת ביטחון כל כך גדולה על מנת להיחשף הגענו לתוצאה מטורפת. זה מאוד מרגש אותי. גם להתעסק בחומר הזה ולעבוד בהפקה כזו עם צוות היוצרים האלה. זו הזדמנות מדהימה שגם נזקפת לבית הספר, למנהלת האמנותית שיר ולשמוליק יפרח שלא מפחדים להביא חומר בועט ומלא ביקורת ודואגים להפגיש אותנו עם האנשים הכי חמים בתעשייה וזה לא מובן מאליו".

שמוליק יפרח ושיר גולברג יחד עם הבמאי אריאל וולף בפרימיירה. צילום: אוראל שדה

ההצגה תציג באולם הגדול בבית הספר למשחק גודמן באר שבע.

29.4, 3.5-7.5 בשעה 20:30, 1.5 בשעה 21:00

 

כתבות נוספות בתרבות ופנאי

0

כשהיום הזה יחלוף

עמית ביג'אוי עם שיר חדש לזכרו של סמל אריאל אוחנה ז"ל

תרבות ופנאי17 באפריל 2024    דקה אחת
0

אוכל יין ואומנות

תערוכה חדשה נפתחה במסעדת כרמים

תרבות ופנאי11 באפריל 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה