תרבות ופנאי

בדרך למעלה

תרבות ופנאי3 בדצמבר 2020    7 דקות
0

בן שופן רצה להגיע ללב תעשיית המוזיקה, והיה מוכן לעשות הכל כדי להצליח. אז הוא ישן באוטו שבעה חודשים, והפיק מוזיקה בחינם עד ששמות כמו הראל סקעת וריטה החלו לעבוד איתו

בדרך למעלה
צילום: אלעד קיים

הראל סקעת, אניה בוקשטיין, גלי עטרי וריטה, אלה רק חלק מהשמות אותם הפיק מוזיקלית בן שופן, אחד המפיקים הנחשבים היום בתעשייה. שופן אומנם נמצא היום בלב העשייה בתל אביב, אבל הוא תמיד יהיה המוזיקאי המחונן ממושב גילת, שפילס את דרכו בתעשייה.

כאמור, שופן (31) גדל ונולד במושב גילת. הוא מוכר בסצנה המוזיקלית הבאר שבעית כמפיק מוזיקלי, מלחין ונגן בכלים שונים, והופיע בעונה הראשונה של "אקס פקטור", הוציא אלבום משלו, וניהל את הסאונד בבימת ההופעות ב"חלוץ 33": "עשיתי גם ליין הופעות ב'חמש על עשר'. הייתי מופיע קבוע בימי שני, ובמוצאי שבת היינו עושים הופעות בחצר. ניגנתי עם לא מעט אומנים באר שבעים, ביניהם עמית גליסקו, ראודור ועוד".

אם יש משהו אחד שהיה ברור לגבי שופן, זה שהוא יעשה הכל כדי להצליח ולהגשים את החלום שלו: "הרגשתי שהגעתי למקום שאני בקצה גבול היכולת שהסביבה שלי יכולה להציע לי, הרגשתי שאני רוצה לעשות דברים שכל המדינה תשמע. אמרתי שאם אני אעשה את זה בתל אביב, זה יהיה יותר גדול. היום אני מנסה בכל הכוח להיות קו מגשר מוזיקלית לאומנים הבאר שבעים בתל אביב. יש המון אמנים שעובדים פה, ואני משתדל לעשות להם אחל'ה מחירים פה כדי שיישארו".

כשאנחנו אומרים שהוא היה מוכן לעשות הכל, אנחנו מתכוונים לכך ששופן היה אפילו מוכן לישון באוטו שלו שבעה חודשים, כדי שיוכל לקום מוקדם מאוד בבוקר ולעבוד באולפן הקלטות: "עברתי לתל אביב, הגעתי לאולפני 'צוללת', ושכרתי שם חדר. הייתי עושה נסיעות כל יום למושב, ובאיזשהו שלב נגמר הכסף; דלק לנסיעות כל יום זה הרבה כסף, והייתי צריך לבחור בין זה לבין אולפן. אז במשך שבעה חודשים גרתי באוטו, והייתי חוזר להורים פעם בשבוע, להחליף בגדים ו'לדפוק' מקלחת. לא היה לי מספיק כסף לנסוע, ורציתי לעבוד נורא מוקדם, אז הייתי ישן באוטו, קם מוקדם ועובד. ידעתי גם שאני צריך ליצור את השם שלי, אז עשיתי המון שירים בחינם או בממש מעט כסף, רק כדי לעבוד כמה שיותר ולעשות כמה שיותר מוזיקה".

עם קצת מזל והרבה מאוד עבודה קשה, שופן "חפר" את דרכו למעלה: "אחרי חצי שנה, שנה, שעבדתי מהבוקר ועד הלילה, הרשיתי לעצמי להשכיר דירה, והתחלתי 'להתגלגל'. אחרי שנה, אני והשותף שלי עשינו עבודה ל'רשת 13', עשינו את הפרומו ל'אקס פקטור', שם גם הייתי אחד המתמודדים בעונה הראשונה. עשינו את הפרומו, וזכינו בתחרות הפרומואים העולמית. אמרנו שאנחנו צריכים לעשות מוזיקה ביחד. אחרי זה פנו אלינו מ'כאן 11', לעשות מוזיקה ל'מדינת הגמדים'. התחלנו לגדול ולעבוד במשותף. לקחנו את כל הכסף שעשינו, ובנינו את 'אלסקה', אולפן הקלטות שלנו וחברת תקליטים. היום אנחנו עושים כמעט את כל המוזיקה של תוכניות הלייף סטייל. יש לנו חברת תקליטים, ואנחנו עושים המון מוזיקה ל'רשת 13'".

אחד האומנים ששופן עבד איתם בתחילת הדרך ולאחרונה נוצר ביניהם חיבור מחדש, הוא ראודור: "לפני שנה, התקשרתי לראודור, ושאלתי לאן הוא נעלם. הוא אמר לי שהוא רוצה שנעשה מוזיקה ביחד. ניסינו כמה פעמים בעבר, וזה לא קרה. ראודור תמיד היה האומן המיוסר שעושה רוקנרול. אני אמרתי די, זה לא מעניין. אנשים שומעים מוזיקה, רוצים שתרים אותם לא לבכות יחד איתם. אמרתי בוא נבוא הפוך בקטע של אם אני הצלחתי, כולם יכולים. למרות כל מה שעברתי, אני פה, אז קטן עליכם. התחלנו לעבוד, ולנסות לכתוב. ולא ראיתי לנכון להביא אותו ממקום של גיטרה ורוקנרול, כי הרגשתי שיש מספיק רוק בטקסט, והאישיות שלו לא רוצה להיות במקלטים, היא רוצה מיינסטרים. אמרתי שהדבר הזה שהוא מתבייש להגיד זה שהוא רוצה להיות כוכב. אז מה שעשינו זה להלחין הודעות ווטס-אפ שלו. ככה בנויים כל השירים, מטקסטים שהוא כתב לעצמו. כל השירים של ראודור שאני עשיתי לא נכתבו כשירים אלא כטקסטים של רגע, בלי חריזה. ורק ככה הכנו את זה לשירה".

שופן גם חבר לאט לכמה מהשמות הגדולים בתעשייה, מריטה ורן דנקר ועד הראל סקעת וגלי עטרי: "כשהגעתי לתל אביב, לא הכירו אותי. אמרתי איך יכירו אותי? מפיקים לא מפרסמים ב'פייסבוק', בואו יש מבצע. אמרתי שהאומנים הם השגרירים הכי טובים. ואז חבר אמר לי שמפיק טוב הוא כזה שאין לו זמן לראות טלוויזיה, אז החלטתי שאני 'מפוצץ' את היום שלי בעבודה. עשיתי מעל 100 או 200 שירים, גם בחינם. כל מי שרצה ומי שלא רצה. שכנעתי אנשים שאני אעשה להם שירים, והם רק צריכים להשמיע אותם לאחרים. עשיתי המון מוזיקה, והיה לי קשה לשרוד כלכלית בתקופה הזו, אבל נלחמתי. סקיצה שלי התגלגלה למנהל של אדר גולד,  עשיתי לה שיר, ובעקבות השיר שלה שיצא בחברה גדולה, בתעשייה שמעו והכירו אותי. תל אביב זו עיר קטנה, ומהר מאוד כולם מכירים את כולם. המנהל של אדר גולד מנהל את רן דנקר. הוא שלח לי משהו, והלחנתי לרן. אותו דבר היה עם הראל סקעת, שבכלל התחיל מעבודה שלי עם אושר בחתה שנתיים לפני".

עם גלי עטרי. בן שופן

למרות ההצלחה והחלום להמשיך לגדול, שופן מדגיש כי את באר שבע והנגב הוא לא עזב, וכמילות הסרט he will be back: "היום אני מאוד עסוק טפו טפו, אבל כאג'נדה אני לוקח אמנים שמממנים את עצמם, ונותן להם מחירים זולים יחסית, כי אני יודע כמה עולה להפיק אלבום. אני לא רוצה שאומן שאין לו כסף לא יוכל לעבוד איתי או לעשות מוזיקה. אני גם רוצה לפתוח את האולפן שלי בבאר שבע, ולא משנה איפה אנשים גרים הם ירצו לבוא לאולפן שלי בבאר שבע. כרגע, אני שבוי של המערכת, אבל זה יקרה".

והוא מוסיף: "הייתי רוצה לעשות גם איזה שיתוף פעולה עם נצ'י נצ' ותום פטרובר. זה יכול להיות משהו גדול, ונשמע לי מעניין. נצ'י זה אחלה אופציה. נצ'י הוא רוקנרול לחלוטין".

האם הקורונה השפיעה עליך?

"אני ודורון ישבנו פה בגל הראשון, ואמרנו זהו, נגמר. הייתה אווירה של מוזיקה כמקצוע שנעלם מהעולם, מקצוע שלא יהיה. אולם, לאט לאט אתה מגלה שאנשים רוצים לעשות מוזיקה, וחשוב להם לעשות שירים. בסוף, אומנים עושים שירים גם בלי קשר לכסף. בסגר הראשון אני ממש קיפלתי את האולפן, והייתה אווירה של אפוקליפסה. ישבתי בבית עם רמקולים בחדר. גם עשיתי פרויקט של הלייבל שלנו, 'לאן לברוח', שעלה ל'יוטיוב'. אחרי זה, החזרתי את הציוד חזרה. הקלטתי שירים כדי להמשיך לחיות, ואמרו לי בוא ננצל את הזמן לעשות שירים. זה הפוך ממה שאנשים אומרים, שהכל מת. כמוזיקאים אין מה לעשות, אז מה הם עושים? מנגנים. פתאום נהיה טירוף, וכולם רוצים לכתוב שירים ולהתחמש בשירים חדשים; אחרי הקורונה, אני מרגיש שיש הפצצה מטורפת של מוזיקה חדשה בייחוד לימים רגילים, למרות שאין עדיין הופעות".

ושופן מסכם: "אני רואה את הבית שלי בבאר שבע, וחולם להגיע למצב שאני יכול לחזור למושב או לבאר שבע, לחיות את החיים ולגדל את הילדים העתידיים, כמו שאני גדלתי, אבל באותה נשימה אני דואג להגיד תודה על מה שיש לי. אנשים עובדים מאוד קשה להרוויח כסף. אני מנגן גיטרה, ויושב על המחשב, אז אני מודה כל יום שמתקשרים אליי לעשות מוזיקה".

 

 

כתבות נוספות בתרבות ופנאי

0

יום המעשים הטובים במתחם הקטר

תרבות ופנאי21 במרץ 2024    דקה אחת
0

אירועי פורים 2024 בבאר שבע

בצל המלחמה בבאר שבע יתקיימו אירועי פורים בבפארקים, במוקדי התרבות והפנאי, במרכזים הקהילתיים ובשכונות

תרבות ופנאי19 במרץ 2024    2 דקות

כתיבת תגובה