תרבות ופנאי

קונצרט היסטורי

תרבות ופנאי25 באוקטובר 2018    2 דקות
0

העונה החדשה של הסינפונייטה הישראלית באר שבע תפתח בקול תרועה חגיגי עם המנהל המוזיקלי החדש, מאסטרו ניר קברטי, שבחר לפתוח את העונה ה-46 של התזמורת בשחזור קונצרט היסטורי עם הצלילים שליוו את שחרור העיר בשנת 1948

קונצרט היסטורי
הקונצרט שנערך ב-1948 | צילום: באדיבות ארכיון הפלמ"ח בארכיון צה"ל

לפני 70 שנה, ימים אחדים לאחר שחרור באר שבע, התקיים קונצרט חגיגי בניצוחו של ברנשטיין הצעיר ונגני הפילהרמונית בפני כ-5000 חיילי חטיבת הנגב, שלחמו במלחמת העצמאות והגיעו ישר משדה הקרב. החיילים התקבצו על הגבעות ומסביבן והאזינו בהתרגשות לצלילי השחרור.

בסימן 70 שנה לשחרור באר שבע ו-100 שנים להולדתו של לאונרד ברנשטיין, הסינפונייטה תשחזר את היצירות הקלאסיות שבוצעו בקונצרט ההיסטורי ואין זה מקרה שהקונצרט מתקיים באוקטובר, החודש במהלכו מציינים את יום שחרור העיר.

מאסטרו קברטי מספר על הבחירה לפתוח את העונה הראשונה שלו דווקא בקונצרט הזה: "הקונצרט המיתולוגי בבאר שבע הוא בעיניי אחד מאירועי התרבות הכי חשובים שהיו במדינת ישראל ב-70 שנותיה. הסולידריות של אחד מגדולי האמנים של המאה ה-20, לאונרד ברנשטיין, עם מדינת ישראל הצעירה, והסמליות בהבאת התרבות לפריפריה – ראויה להערצה ושחזור. אי אפשר שלא להתרגש מהעובדה שאותן יצירות שבוצעו על אדמות החול המדברי, עם פסנתר על בלטות רעועות ינוגנו במשכן לאומנויות הבמה בעיר, עם תנופה מדהימה ואמנים ישראליים מהשורה הראשונה, בעלי מוניטין בינלאומי, אחד מהם, הפסנתר אסף קליינמן, יליד באר שבע".

לאונרד ברנשטיין | צילום: ארכיון הפלמ"ח בארכיון צהל

בקונצרט יבוצעו היצירות קונצ'רטו לפסנתר מספר 15, בסי-במול מז'ור, ק. 450 של מוצרט, קונצ'רטו לפסנתר מספר 1 בדו מז'ור, אופרה 15 של בטהובן ורפסודיה בכחול של גרשווין. שלוש היצירות הללו בוצעו בקונצרט לפני 70 שנה. ליצירות אלה מתווספת יצירה חדשה בבכורה עולמית: "רישומים בטמפרה", פרי עטו של המלחין והמנצח הישראלי זיו קוז'וקרו.

על הבחירה לשלב יצירה חדשה בשחזור קונצרט היסטורי מספר קברטי: " אני מעריץ גדול של ברנשטיין ולמזלי הספקתי לראות אותו בפעולה לפני מותו. ברנשטיין היה גם חלוץ של מוזיקה מודרנית וביצע בכל העולם יצירות של מלחינים בני תקופתו. לכן בחרתי לשלב בקונצרט יצירה חדשנית ומופלאה של זיו קוז'וקרו, אני מאמין שזה משקף את הלך הרוח של ברנשטיין".

המשכן לאמנויות הבמה באר שבע. 27.10, 21:00, 29.10, 20:30.

כתבות נוספות בתרבות ופנאי

0

כשהיום הזה יחלוף

עמית ביג'אוי עם שיר חדש לזכרו של סמל אריאל אוחנה ז"ל

תרבות ופנאי17 באפריל 2024    דקה אחת
0

אוכל יין ואומנות

תערוכה חדשה נפתחה במסעדת כרמים

תרבות ופנאי11 באפריל 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה